کارجومعرفی رشته های تحصیلی

آشنایی با رشته تحصیلی MBA و درآمد آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی بازار کار رشته MBA (ام بی ای) در ایران و جهان

این روزها با توسعه روزافزون کسب‌وکارها و بزرگتر شدن سازمان‌ها، شاهد نیاز به تخصصی‌تر شدن شغل‌ها و ایجاد حوزه‌های جدیدی در مدیریت هستیم. رشته‌ مدیریت کسب و کار یکی از این حوزه‌ها می‌باشد که روی گسترش و بهبود فضای مدیریتی کسب‌وکارها تمرکز دارد. رشته MBA در دانشگاه‌های ایران و جهان، از محبوب‌ترین رشته‌های مدیریتی محسوب میشود و در دانشگاه‌های زیادی ارائه‌ و تدریس می‌شود.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

MBA چیست؟

در این مطلب به مواردی همچون معنی MBA چیست؟ MBA مخفف چیست؟ و… می‌پردازیم. این کلمه مخفف عبارت Master of Business Administration است. کلمه MBA به فارسی به معنی مدیریت ارشد کسب‌وکار است. این رشته‌ اولین بار در سال 1908 در دانشگاه‌هاروارد معرفی گردید. امروزه‌ اعتبار مدرک ام بی ای در همه دنیا تایید می‌شود. هدف این رشته‌ یادگیری دانش کسب‌وکار، گسترش شبکه‌ حرفه‌ای و بهتر کردن چشم‌انداز شغلی است. در MBA، دانش تئوری مدیریت به دانش کاربردی و اجرایی تبدیل می‌شود.

تفاوت MBA و DBA چیست؟

دوره DBA دوره دکترای مدیریت کسب‌و‌کار است. MBA وDBA شباهت و تفاوت‌هایی دارند. دوره MBA برای کسانی مناسب است که هدف آن‌ها راه‌اندازی کسب‌وکار جدید یا توسعه کسب‌وکار کنونی آنهاست؛ اما DBA بیشتر به‌صورت آکادمیک بوده و برای مشاوران شغلی مفید است. بعلاوه DBA برای کسانی مناسب است که کسب‌وکار آن‌ها در شرایط خوبی قرار دارد و می‌خواهند چالش جدیدی در مسیر کسب‌وکار خود ایجاد کنند. ازآنجایی‌که DBA یک دوره تخصصی است اکثر افرادی که وارد این حوزه می‌شوند دوره MBA را گذرانده‌اند.

معرفی رشته MBA و مراحل تحصیل در آن

در کشور ما این رشته‌ هم در دانشگاه‌ها و هم آموزشگاه‌های آزاد تدریس می‌شود. رشته‌‌ مدیریت MBA در همه دنیا معروف‌ است. اهمیت و ضرورت رشته‌ ام بی ای این است که حضور در این دوره‌ باعث ایجاد یک دیدگاه کلی نسبت به کسب‌وکار می‌شود. MBA برای مدیران کسب‌وکارها که می‌خواهند سازمان خود را با روش‌های نوین مدیریت کنند یک دانش ضروری است.
همه افرادی که تمایل به ورود به دوره‌ کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار دارند می‌توانند در کنکور این رشته‌ شرکت کنند، اما MBA برای فارغ‌التحصیلان مدیریت مناسب‌تر است.
مدرک این رشته‌ معادل کارشناسی ارشد است و اعتبار مساوی دارد. دوره‌‌ تحصیل بسته‌ به‌ برنامه درسی آموزشگاه‌ یا دانشگاه‌ می‌تواند یک‌ساله، دوساله، تمام‌وقت یا نیمه‌وقت، حضوری یا آنلاین باشد.
یکی از معتبرترین آموزشگاه‌های MBA فنی و حرفه‌ای است که مدرک آن در کشورهای زیادی اعتبار دارد. گاهی آموزشگاه‌های مختلف مینی دوره‌های آموزش رایگان ام بی ای نیز برگزار می‌کنند که به بررسی اجمالی این رشته‌‌ می‌پردازد.
تحصیل در رشته‌ مدیریت کسب و کار بدون کنکور (در دانشگاه علمی کاربردی) نیز برای متقاضایان مقدور است.
افرادی که در آموزشگاه‌ها و مراکز خصوصی در این رشته‌ تحصیل می‌کنند، می‌توانند برای استعلام اعتبار مدرک خود به سامانه‌ وزارت علوم مراجعه کنند.

دانشگاه های دارای رشته مدیریت کسب و کار

رشته‌‌‌ مدیریت کسب و کار  یا رشته بیزینس در ایران، در دانشگاه‌ها و موسسات دولتی و خصوصی مختلفی تدریس می‌شود، که از این بین رشته MBA دانشگاه شریف در صدر بهترین دانشگاه ام بی ای ایران قرار می‌گیرد و طرفداران زیادی دارد. پس از آن رشته MBA دانشگاه تهران، الزهرا، امیرکبیر، علامه طباطباییدر رده های بعدی قرار میگیرند. رشته MBA در دانشگاه آزاد نیز ارائه می‌شود، همچنین متقاضاین میتوانند در رشته مدیریت کسب و کار پیام نور به ادامه تحصیل بپردازند.

رشته mba

دروس رشته مدیریت کسب و کار

این رشته‌ 48 واحد تحصیلی دارد که در 4 یا 5 ترم ارائه‌ می‌شود. این سرفصل‌ها در دانشگاه‌ها و موسسات مختلف و براساس نظر اساتید به شکل‌های مختلفی ارائه‌ می‌شوند؛ اما به‌طورکلی شامل دروس مدیریت، اقتصاد و حسابداری می‌شود.

گرایش‌‌های رشته مدیریت کسب و کار چیست؟

رشته‌‌ MBA، یازده‌ گرایش اصلی دارد که عبارتند از:

  1. نوآوری در توسعه‌ محصول و خدمات
  2. رفتار سازمانی و منابع انسانی
  3. سازمان‌های پروژه‌ محور
  4. سیستم اطلاعاتی و IT
  5. زنجیر‌ه‌ تأمین و پروسه‌
  6. گرایش عمومی
  7. کارآفرینی
  8. استراتژی
  9. بازاریابی
  10. خدمات
  11. مالی

رشته MBA برای چه کسانی مناسب است؟

این رشته‌ یک رشته‌ مدیریتی است که برای کسانی که مسئول مدیریت سازمان یا فضای شغلی هستند، مثل کارآفرینان، مدیران کسب‌وکارها، مدیران استارت‌آپ‌ها و سازمان‌ها مفید است. همچنین مشاوران شغلی و بیزینس‌کوچ‌ها می‌توانند با شرکت در این دوره‌ مهارت خود را برای هدایت کسب‌وکارها بهبود دهند. مدیران با کسب تخصص در حوزه‌ ام‌بی‌ای می‌توانند پیشرفت کسب‌وکار خود را اصولی و طبق استانداردهای روز مدیریت کنند.

آیا رشته MBA سخت است؟

رشته‌‌ مدیریت کسب و کار ترکیبی از ریاضیات و مدیریت است. قبولی در کنکور کارشناسی ارشد این رشته‌ به دلیل محدود بودن دورس کنکور به ریاضیات، زبان و استعداد تحصیلی، کمی پررقابت است. به طور کلی تحصیل در رشته‌ MBA برای کسانی که با دروس ریاضی محور مثل حسابداری و اقتصاد و نیز دروس حفظی مثل مدیریت رابطه‌ خوبی دارند چندان دشوار نیست.

مطلب مرتبط: معرفی شغل کارشناس بازرگانی

مزایا و معایب رشته MBA

از مزایای تحصیل در رشته‌ ام بی ای می‌توان به موارد زیر اشاره‌ کرد:

  • بالا رفتن میزان حقوق و دستمزد در طبقه‌بندی سازمانی
  • بالا رفتن آگاهی اجتماعی و حرفه‌ای افراد
  • یادگیری مهارت تبدیل دانش تئوری به عملی
  • گسترش بازار کار و فرصت‌های شغلی پیش رو
  • تسهیل کارآفرینی
  • بهبود مهارت‌های رهبری و مدیریت
  • کسب دانش و اطلاعات به‌روز از حوزه‌ مدیریت کسب‌وکار
  • امکان تحصیل در مقطع دکترای ام بی ای وجود دارد

برخی معایب این رشته‌ نیز عبارتند از:

  • رقابت زیاد و سخت بودن قبولی در دانشگاه‌های برتر
  • عدم تایید مدرک برخی موسسات توسط وزارت علوم
  • بالا بودن هزینه‌ دوره‌ها
  • وابسته‌ بودن کیفیت تدریس به تجربه‌ مدرسان
  • نیاز به تجربه‌ مدیریتی برای درک بهتر این رشته‌
  • عدم کیفیت کافی آموزش در دوره‌های پژوهش محور

رشته mba

بررسی آینده شغلی رشته مدیریت کسب و کار

رشته‌ ام‌بی‌ای یکی از پرطرفدارترین و بهترین رشته‌ها در حوزه مدیریت است که هم در ایران و هم سایر کشورها تدریس می‌شود. بازار کار رشته MBA در ایران، طبق مقاله‌ای که مجله معتبر آمریکایی Fortune منتشر کرده‌است، بیش از 80 درصد صاحبان کسب‌وکارهای مطرح در رشته‌‌ MBA تحصیل کرده‌اند و این آمار سالانه‌ در حال رشداست.
در ایران نیز تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته‌ در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته‌ است، که بیشتر این افراد را کسانی تشکیل می‌دهند که سمت‌های مدیریتی یا مشاوره‌ کسب‌وکار دارند.
این رشته‌ یکی از رشته‌های جوان کشور ماست و بیش از دو دهه از ورود آن به دانشگاه‌های ایران می‌گذرد. درحال‌حاضر تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته‌ نسبت به بسیاری از حوزه‌های دیگر کمتر و بازار آن وسیع‌تر است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بخش خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند. این رشته‌ جز مواردی است که هر سال در استخدام‌ های دولتی، بانک‌ها و سازمان‌های مختلف اعلام می‌شود و شانس استخدام آن بالاست. در بخش خصوصی نیز شرکت های متوسط تا بزرگ به متخصصان MBA نیازمندند. پیش‌بینی می‌شود در پنج سال آینده‌ با بهبود فرهنگ مدیریت اصولی در سازمان‌ها، بازار کار این رشته‌ توسعه‌ بیشتری پیدا کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام بانک ها در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

موقعیت‌های شغلی رشته MBA

در مورد فرصت های شغلی مدیریت کسب و کارمیتوان گفت، یکی از بهترین گرایش‌ها برای استخدام رشته‌ مدیریت، ام‌بی‌ای است. فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند در بخش‌های وسیعی مثل بازاریابی و تبلیغات، مدیریت منابع انسانی، کارآفرینی، مشاوره کسب‌وکار، امور مالی و اقتصادی، املاک و فناوری اطلاعات مشغول به کار شوند. به‌این‌ترتیب گستره‌ وسیعی از بازار کار به دانش متخصصان حوزه‌ ام‌بی‌ای نیاز دارد.
استخدام MBA در بانک و شرکت‌های بیمه، دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و مدیریتی کشور جز رشته‌های ثابتی است که هر‌سال اعلام می‌شود. آزمون استخدام این سازمان‌ها یا به‌صورت مستقل توسط آن سازمان یا در قالب آزمون استخدام بخش دولتی به‌صورت کشوری برگزار می‌گردد. مثلا کارجویان برای استخدام MBAدر بانک باید اخبار استخدامی بانک‌ها را دنبال کنند.
در بخش خصوصی نیز فارغ‌التحصیلان این رشته‌ در همه سازمان‌های متوسط تا بزرگی که مدیریت آن‌ها به شکل تخصصی انجام می‌شود می‌توانند کار کنند. مراکز تولیدی مثل کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، مراکز خدماتی نظیر شرکت‌های خدمات کامپیوتری، مشاوره‌ای، تبلیغات و برندسازی و نظایر آن می‌توانند پذیرای تحصیل‌کردگان ام‌بی‌ای باشند. برخی از این شرکت‌ها استخدام کارآموز مدیریت کسب‌وکار نیز دارند.

رشته MBA برای مهاجرت

در‌حال‌حاضر آینده‌ شغلی ام بی ای بسیار مطلوب است و این رشته‌ از بهترین رشته‌ها برای مهاجرت است. برای مهاجرت تحصیلی، داوطلبان نیاز به ویزای تحصیلی دارند، که شرایط آن براساس قوانین کشور موردنظر متفاوت است.
بهترین گرایش‌های رشته‌ ام‌بی‌ای برای مهاجرت MBA مالی و نیز بازاریابی و منابع انسانی هستند.

رشته mba

بررسی درآمد رشته MBA در ایران و جهان

رشته‌ ام‌بی‌ای در همه کشورهای دنیا بازار کار خوبی دارد، بااین‌حال میزان حقوق و دستمزد در کشورهای مختلف متفاوت است. در ادامه‌ به مهم‌ترین کشورها اشاره می‌کنیم.

درآمد رشته ام بی ای در ایران

حقوق و دستمزد فارغ‌التحصیلانی که در بخش دولتی مشغول به کار می‌شوند طبق قانون کشوری که هرسال تصویب می‌شود پرداخت می‌گردد؛ اما در بخش خصوصی حقوق افراد بین بین چند میلیون تا چند ده میلیون تومان متغیر است. این میزان بستگی به چارچوب‌های حقوق و مزایای هر سازمان، سمت سازمانی فرد و تجربه‌ او دارد.

درآمد رشته MBA در کانادا

متوسط درآمد فارغ‌التحصیلان این رشته‌ حدود 65000 دلار می باشد. این میزان بسته‌ به منطقه جغرافیایی، سطح تحصیلات، جایگاه فرد در سازمان متفاوت است. مقدار حقوق اولیه‌ اشخاص حدود 42000 دلار است و برای افراد متخصص می‌تواند تا 91000 دلار افزایش یابد.

درآمد رشته‌ MBA در آلمان

طبق اطلاعات وب‌سایت glassdoor میزان حقوق رشته‌ MBA در ایران 71407 یورو است، که در مناطق مختلف این کشور و با توجه به شغل فرد در چارت سازمانی این میزان می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد؛ مثلاً حقوق مدیر اجرایی و مالی تا 90،000 دلار هم می‌رسد و حقوق یک کارمند مالی حدود 63000 دلار است.

درآمد رشته MBA در آمریکا

طبق آمارها، متوسط حقوق اولیه فارغ‌التحصیلان MBA در امریکا 115،000 دلار است. بااین‌حال این میزان برای کسانی که در دانشگاه‌های مطرح مثل استنفورد تحصیل کرده‌اند به 255000 دلار در سال هم می‌رسد. میانگین درآمد تحصیل‌کردگان MBA در ایالات‌متحده 65000 دلار است.

درآمد رشته MBA در ترکیه

درآمد رشته‌ مدیریت کسب و کار در ترکیه‌، به عوامل مختلفی همچون سطح تجربه‌، محل اشتغال، صنعت، شرکت و حتی توانمندی‌های شخصی وابسته‌ است. همانند سایر کشورها، درجه و میزان تخصص شما، سابقه کار و ارتقای مهارت‌ها نیز می‌توانند بر درآمد شما تأثیرگذار باشند. به طور کلی، حاشیه‌رشد رشته‌ MBA در ترکیه، از جمله افزایش شرکت‌های بین‌المللی و توسعه بخش خصوصی، به فارغ‌التحصیلان MBA فرصت‌های شغلی و درآمد بیشتری را در این کشور به اثبات می‌رساند.
میزان درآمد این رشته‌‌ در ترکیه از 55 تا 70 هزار دلار در سال بر اساس سابقه متغیر است.

رشته mba

نحوه‌ جست و جوی آگهی‌های استخدام رشته‌ MBA

بهترین روش جستجوی آگهی‌های استخدام برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ MBA استفاده از وب‌سایت ایران استخدام است. کاریابی آنلاین ایران استخدام بهترین کاریابی آنلاین کشور برای جستجوی فرصت‌ های شغلی است.

استخدام مدیریت کسب‌وکار

کارجویانی که در جستجوی آگهی های استخدام کارشناس کسب‌وکار یا MBA هستند می‌توانند با ورود به وب‌سایت ایران استخدام در قسمت انتخاب موقعیت شغلی عبارت «مدیریت کسب‌وکار MBA» را انتخاب کرده و دکمه جستجو را بزنند. به‌این‌ترتیب وارد صفحه نتایج جستجو می‌شوند که می توانند فاکتورهای بیشتری مثل سن، جنسیت و شهر را هم اضافه کنند. مثل استخدام MBA در تهران، استخدام استخدام MBA اصفهان، استخدام کارشناس مدیریت کسب و کار و…  تا به فرصت شغلی موردنظر خود نزدیک‌تر شوند. آگهی‌های استخدام توسط کارفرمایان در این وب‌سایت منتشر می‌شود.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای ایجاد رزومه‌‎ با استفاده از رزومه‌ساز ایران استخدام

برای اینکه شانس استخدام شما بیشتر شود لازم است یک رزومه‌ حرفه‌ای داشته باشید. بهترین روش ایجاد چنین رزومه‌ای استفاده از سیستم رزومه‌ساز آنلاین ایران استخدام است. با استفاده از این سیستم می‌توانید یک رزومه‌ حرفه‌ای بسازید. در اولین قدم پس از عضویت در سایت وارد حساب کاربری خود می‌شوید. از منوی سمت راست گزینه رزومه‌ساز را انتخاب می‌کنید. به‌این‌ترتیب در هر مرحله با واردکردن اطلاعاتی که درخواست می‌شود درنهایت یک رزومه حرفه‌ای دارید که می‌توانید آن را مستقیماً برای کارفرما بفرستید یا به‌صورت PDF نیز دانلود کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

رشته‌‌ مدیریت کسب‌وکار یا MBA بیش از صد سال است که در دانشگاه‌های مطرح دنیا تدریس می‌شود بااین‌حال از عمر آن در کشور ما بیش از چند دهه‌ نمی‌گذرد. این رشته‌‌ مباحث مالی و مدیریتی را پوشش می‌دهد و یکی از فیلدهای موردعلاقه مدیران کسب‌وکار، مشاوران و کارآفرینان است تا از طریق آموزش‌های تخصصی این رشته‌ کسب‌وکار خود را توسعه دهند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مدیریت کسب و کار (MBA) در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا