راهنمایی شغلی

مراحل و شرایط تاسیس دفتر خدمات قضایی + دانلود آیین نامه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

صفر تا صد دفتر خدمات قضایی

دفاتر خدمات قضایی به عنوان پلی بین دستگاه قضایی و شهروندان عمل کرده و امکان دسترسی به خدمات قضایی را به صورت الکترونیکی فراهم می‌آورند. برای تاسیس این دفاتر، لازم است که شرایط و مراحل مشخصی را دنبال کنید. در این مطلب، قصد داریم به بررسی دقیق چگونگی تاسیس دفتر خدمات قضایی بپردازیم، تا شما را با کلیه گام‌های لازم و جزئیات مرتبط آشنا سازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آشنایی با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

دفاتر خدمات قضایی، به عنوان بخشی از زیرساخت‌های قوه قضائیه، وظیفه دارند که ارتباط میان شهروندان و دستگاه قضایی را تسهیل کنند. این دفاتر خدمات متنوعی مانند ثبت دادخواست‌های قضایی، ارائه مشاوره‌های حقوقی، پیگیری الکترونیکی پرونده‌ها و انتقال اسناد و مدارک به دادگاه‌ها را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهند. با این کارکردها، دفاتر خدمات قضایی به افزایش شفافیت، بهبود دسترسی به خدمات قضایی و تسریع در روند رسیدگی‌های قضایی کمک کرده‌ و در نهایت به تقویت حقوق شهروندی و افزایش کارایی نظام قضایی کشور می‌انجامد.

ساعات کار دفاتر خدمات قضایی

ساعت کاری دفاتر خدمات قضایی الکترونیک معمولا از روز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16و پنجشنبه‌ها از ساعت 8 الی 13 می‌باشد.

تاسیس دفتر خدمات قضایی

برای تاسیس دفتر خدمات قضایی چه باید کرد؟

مراحل تاسیس دفتر خدمات قضایی به این صورت است که معمولا مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بر اساس ماده 47 آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی با برگزاری آزمون تخصصی، مصاحبه و بررسی صلاحیت، پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی را برای افراد واجد شرایط صادر می‌نماید.

علاقه‌مندان واجد شرایط می‌توانند در مهلت مقرر و پس از مطالعه شرایط عمومی و اختصاصی آزمون و فراهم کردن مدارک و اطلاعات موردنیاز، نسبت به ثبت نام و شرکت در آزمون اقدام نمایند.

شرایط تاسیس دفتر خدمات قضایی الکترونیک چیست؟

افرادیکه درخواست تاسیس دفتر خدمات قضایی را دارند باید واجد شرایط لازم درج شده در سامانه دفاتر خدمات قضایی باشند. در این قسمت با شرایط عمومی، اختصاصی و نحوه تاسیس دفتر خدمات قضایی آشنا خواهیم شد:

شرایط عمومی
  •  تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • تدین به دین اسلام و التزام عملی به اخلاق و احکام اسلامی
  • داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته های مرتبط با حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی و علوم قضایی و یا مدرک سطح دو یا بالاتر حوزوی
  • حداقل 24 و حداکثر 50 سال سن
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (برای مردان)
  • عدم انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی
  • داشتن مدرک ICDL از مراکز معتبر آموزشی
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان
  • عدم وابستگی به احزاب و گروهک‌های مخالف نظام و طرفداری از آن‌ها
شرایط اختصاصی
  • شرکت در آزمون تخصصی و کسب امتیاز لازم
  • داشتن حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط برای دارندگان مدرک کارشناسی یا سطح 2 حوزه علمیه
  • داشتن 2 سال سابقه برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا سطح 3 حوزه علمیه
  • دارا بودن 1 سال سابقه برای دارندگان مدرک دکترای تخصصی و یا سطح 4 حوزه علمیه

مدارک لازم برای برای ثبت نام دفاتر الکترونیک قضایی چیست؟

  • تکمیل درخواست تاسیس دفتر خدمات قضایی بصورت الکترونیکی
  • پرداخت هزینه ثبت نام (پرداخت الکترونیک بوده‌ و از طریق درگاه انجام می‌شود)
  • یک قطعه عکس پرسنلی اسکن شده با مشخصات اعلام شده در دفترچه فراخوان
تاسیس دفتر خدمات قضایی

چه کسانی نمی‌توانند دفاتر الکترونیک قضایی تاسیس کنند؟

طبق ماده 11 آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی افراد زیر نمیتوانند به عنوان مدیر در دفتر فعالیت کنند:

  • کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
  • شاغلان به امر تجارت موضوع ماده 2 قانون تجارت
  • وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری

نکته:

درصورتیکه افراد نام برده در آزمون شرکت نموده‌ و نمره قبولی را کسب نمایند، در زمان صدور پروانه دفتر خدمات الکترونیک قضایی، موظف به ارائه مستندات اتمام اشتغال به مشاغل مذکور میباشند.

راهنمای ثبت نام مجوز دفتر خدمات قضایی

پس از مطالعه شرایط، متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به سامانه مجری آزمون، نسبت به ثبت نام خود در آزمون اقدام نمایند.

نکته:

لازم به ذکر است معمولا مجری آزمون دفاتر خدمات قضایی، سازمان سنجش می‌باشد.

راهنمای منابع آزمون دفاتر خدمات قضایی

منابع آزمون دفاتر خدمات قضایی با توجه به آخرین دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون عبارت اند از:

ردیفنام درسضریب
1حقوق مدنی قواعد عمومی قراردادها – شروط ضمن عقد – سقوط تعهدات – الزامات خارج از قرارداد – اموال و مالکیت – عقود معین – ضمان – نکاح و طلاق2
2آیین دادرسی مدنی به جز مبحث داوری3
3آیین دادرسی کیفری2
4حقوق جزای عمومی قواعد کلی و مشترک جرایم و مجازاتها و حقوق جزای اختصاصی جرایم علیه اشخاص جرایم علیه اموال و جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی2
5حقوق تجارت اسناد تجاری2
6حقوق عمومی ۱ حقوق کار – حقوق اساسی – حقوق ثبت2
7حقوق عمومی ۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری – آیین نامه دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مصوب ۱۴۰۱٫۰۵٫۲۳) – اساسنامه کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی2
8ادبیات و آیین نگارش1

درآمد دفاتر خدمات قضایی چگونه است؟

درآمد دفاتر خدمات قضایی می‌تواند بسیار متغیر باشد و به عواملی مانند موقعیت جغرافیایی دفتر، تعداد و نوع خدمات ارائه شده و تعداد مراجعین بستگی دارد. دفاتری که در مناطق پرجمعیت و با تقاضای بالا برای خدمات قضایی قرار دارند، معمولاً درآمد بیشتری دارند. همچنین، خدماتی که نیاز به تخصص‌های خاص دارند مانند امور مربوط به ثبت شرکت‌ها، املاک و مستغلات یا مشاوره‌های حقوقی پیچیده، می‌توانند منبع درآمدزایی قابل توجهی باشند.

اگر به دنبال اطلاعات دقیق‌تر و معتبرتر هستید، می‌توانید با دفاتر خدمات قضایی موجود در منطقه خود تماس بگیرید تا اطلاعات به‌روز و دقیق‌تری کسب کنید.

جهت دانلود آیین نامه تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کلیک نمایید.

چگونه از زمان آزمون دفاتر خدمات قضایی مطلع شویم؟

فارغ‌التحصیلان رشته‌های حقوق، فقه و سایر رشته‌های مرتبطی که علاقه‌مند به تاسیس دفاتر خدمات قضایی دارند می‌توانند برای اطلاع از فراخوان تاسیس دفاتر خدمات قضایی در سایت ایران استخدام به عنوان کارجو عضو شده و اطلاعات دریافت آگهی‌های استخدام را تکمیل نمایند. با این کار اطلاعیه‌ها و اخبار استخدام مرتبط با شرایط خود را از طریق پنل کاربری دریافت خواهند کرد. البته با فعالسازی سیستم پیامک و ایمیل، اطلاعیه‌های مربوط به آگهی از طریق پیامک یا ایمیل، برای کارجویان ارسال می‌شود.
همچنین کارجویان می‌توانند تنظیمات مربوط به دریافت آگهی را محدود به اخبار استخدام سازمان‌ها و نهادهای دولتی، بانک‌ها و بخش‌های خصوصی نمایند.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت دسترسی به خدمات قضایی و تسهیل فرایندهای مرتبط، دفاتر خدمات قضایی نقش بسیار مهمی در افزایش کارآمدی و شفافیت قضایی دارند. این دفاتر با ارائه خدمات الکترونیکی متنوع، زمینه‌ساز بهبود دسترسی شهروندان به خدمات حقوقی و قضایی می‌شوند و در نهایت به تقویت حقوق شهروندی و عدالت قضایی کمک می‌کنند. با پیشرفت‌های فناوری و افزایش نیازهای جامعه، تاسیس دفاتر جدید خدمات قضایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

برای کسانی که علاقه‌مند به تاسیس دفتر خدمات قضایی هستند، توصیه می‌شود به صورت منظم به صفحه مربوط به فراخوان تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در وب‌سایت ایران استخدام مراجعه نمایند. در این صفحه، اخبار مربوط به فراخوان‌های تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به محض انتشار، به اطلاع کاربران می‌رسد. این صفحه این امکان را به شما می‌دهد که از آخرین فرصت‌های موجود در این زمینه مطلع شوید.

جهت اطلاع از فراخوان تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا