بررسی مراحل اخذ گواهینامه صلاحیت معلمی
متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش، از دو طریق میتوانند وارد این وزارتخانه شوند. روش اول شرکت در کنکور سراسری و انتخاب دانشگاه فرهنگیان است. روش دوم نیز شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش میباشد. فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت معلم و افراد پذیرفته شده در آزمون استخدام آموزش و پرورش در صورت کسب نمره قبولی در آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان میتوانند به عنوان معلم مشغول به فعالیت شوند. اما هدف آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان چیست؟ در ادامه این مطلب با آزمون جامع اصلح، منابع، نمونه سوالات و… بیشتر آشنا خواهید شد.
فهرست مطالب
آزمون اصلح چیست؟
فارغالتحصیلان سایر دانشگاههای کشور یعنی افرادی که موفق به تحصیل در دانشگاههای فرهنگیان نشدهاند میتوانند با شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش (این آزمون در جهت ماده 28 و قانون تعیین تکلیف برگزار میشود.) جذب این وزارتخانه شوند. متقاضیان علاوه بر قبولی در آزمون کتبی، باید در مصاحبه حضوری و استشهاد محلی نیز قبول شوند. در صورتیکه مراحل ذکر شده با موفقیت سپری شوند، پذیرفتهشدگان باید در دورههای آموزشی، کارورزی و فرهنگی شرکت کرده و مهارتهای لازم را کسب نمایند. پس از اتمام دورههای آموزشی، پذیرفته شدگان باید در آزمونی به نام “آزمون جامع اصلح فرهنگیان” یا همان “آزمون اصلح ماده 28” به منظور اطمینان از یادگیری و تعیین صلاحیتشان شرکت نمایند.
شرکت کنندگان آزمون اصلح در صورت کسب نمره قبولی میتوانند مشغول فعالیت و تدریس در مدارس شوند.
مطلب مرتبط: چگونه معلم شویم؟ (تمام راههای استخدام در آموزش و پرورش)
آزمون اصلح برای چه کسانی است؟
همانطور که پیش تر اشاره شد، تمامی پذیرفته شدگان آزمون ماده 28 (آزمون استخدامی آموزش و پرورش)، پس از گذراندن دورههای آموزشی ملزم به شرکت در آزمون جامع اصلح فرهنگیان میباشند.
معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی نیز مشمول قانون تعیین تکلیف آموزش و پرورش بوده و باید در این آزمون شرکت نمایند.
هدف از برگزاری این آزمون چیست؟
این آزمون به عنوان آزمون ورودی جهت ورود و شروع تدریس در مدارس مختلف است. هدف از برگزاری این آزمون سنجش و محک صلاحیت و سطح مهارت و توانایی افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش میباشد.

بررسی زمان و شرایط برگزاری آزمون اصلح ماده 28
پذیرفته شدگان آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی آزمون استخدامی آموزش و پرورش پس از گذراندن دوره مهارت آموزی یک ساله باید منتظر اعلام زمان برگزاری آزمون جامع صلاحیت حرفهای معلمان باشند.
مشمولین قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش و پرورش (معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی) برای اینکه بتوانند در این آزمون شرکت داشته باشند باید قبل از شرکت در آزمون جامع احراز هویت شوند. احراز هویت این افراد از طریق سامنه مدیریت یادگیری دانشگاه فرهنگیان انجام میشود.
در سالهای اخیر این آزمون در قالب 70 سوال چهارگزینهای (تستی) طراحی شده است. مدت زمان پاسخگویی به سوالات 120 دقیقه بر حسب رشته مورد نظر میباشد.
زمان برگزاری آزمون از سمت دانشگاه فرهنگیان تعیین میشود و میتواند در بازههای زمانی متفاوتی باشد. شما میتوانید زمان برگزاری آزمون جامع صلاحیت حرفهای معلمان را از طریق صفحه اخبار مربوط به استخدام آموزش و پرورش سایت ایران استخدام پیگیری نمایید.
جهت اطلاع از آخرین اخبار مربوط به استخدام آموزش و پرورش کلیک نمایید.
حداقل نمره قبولی در آزمون اصلح چند است؟
این آزمون شامل 3 مولفه آزمون کتبی، دورههای کارورزی (فعالیت افراد در 2 پودمان) و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی میباشد. مولفه کتبی آزمون اصلح 450 نمره در پی دارد. دوره کارورزی و مولفههای فرهنگی نیز هرکدام شامل 275 نمره میباشند. نمره قبولی در آزمون اصلح حداقل 65 درصد نمره کل آزمون میباشد. یعنی متقاضیان و علاقه مندان ورود به حرفه معلمی باید حداقل 650 نمره از 1000 نمره را کسب نمایند.
معرفی منابع آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان
منابع این آزمون دروسی با محتوای مهارتهای معلمی، روشها و فنون تدریس، روانشناسی تربیتی، مشاوره و اقتصاد آموزشی میباشد. شرکت کنندگان آزمون اصلح که قصد دریافت حکم آموزش در حیطه آموزش ابتدایی و متوسطه، آموزش استثنایی، تربیت بدنی، امور تربیتی، مراقب سلامت و مشاوره را دارند، بایستی با مطالعه منابع مربوط به رشتههای مد نظر خود جهت شرکت در آزمون آماده شوند.
نکته:
منبع اصلی در تمام عناوین درسی، محتوای برنامه درسی دوره یکساله مهارتآموزی(ماده 28) دانشگاه فرهنگیان است.

منابع آزمون اصلح آموزگار ابتدایی
حوزه | محتوای سوالها | منابع پیشنهادی | تعداد سوال |
معلم تحول آفرین | سرفصل درس معلم تحول آفرین | 1. شورای عالی انقلاب فرهنگی. مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت رسمی و عمومی (بخش اول و دوم، از ابتدا تا ص 318 و بخش چرخشهای تحول آفرین، صفحات: 418-413). 2. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. 3. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند برنامه درسی ملی. وزارت آموزش و پرورش. 4. فلسلفه تعلیم و تربیت اسلامی (1391). جمعی از نویسندگان زیر نظر علامه مصباح یزدی، انتشارات مدرسه برهان (بخش دوم مبانی تعلیم و تربیت، صص: 83-211) 5. فلسلفه تعلیم و تربیت اسلامی (1400). محمد داوودی و حسین کارآمد، نشر مشترک دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | 15 سوال 4 گزینهای |
آموزش ریاضی (طراحی واحد یادگیری و بررسی کتب درسی) | سرفصل درس آموزش ریاضی (طراحی واحد یادگیری و بررسی کتب درسی) | 1. مبانی آموزش ریاضی برای معلمان دبستان و مهارت آموزان آموزش ابتدایی. مولف دکتر مانی رضائی. دانشگاه فرهنگیان. (1397). 2. کتاب تدریس ریاضی در دوره ابتدایی، نوشته گیل باتل. ترجمه شهرناز بخشعلی زاده. انتشارات سمت. 1394. 3. آموزش ریاضیات در دبستان. مولفین: روبین بورگنسن، شلی دال. مترجم: دکتر امیر حسین آشنا. ناشر: بینش نو.1393 4. کمک به کودکان در یادگیری ریاضیات. مؤلفان: رابرت.ای.ریس،مرلین.ن.سایدام، مری مونتگومری لیندکوئیست. مترجم: مسعودنوروزیان. انتشارات مدرسه.1393. 5. ریاضیات برای معلمان (نسخه مهارت آموز، نسخه مدرس)، نویسنده : جان ال. مارتین – مترجم شهرناز بخشعلی زاده. انتشارات مدرسه1389. 6. کمک کنیم کودکان ریاضی یادبگیرند. کمیته مطالعه یادگیری ریاضی. تدوین کنندگان: جرمی کیل پارتیک و جین سوافورد. مترجمان: مهدی بهزاد و زهرا گویا. انتشارات فاطمی.(1387) | 15 سوال 4 گزینهای |
آموزش علوم تجربی (طراحی واحد یادگیری و بررسی کتب درسی) | سرفصل درس آموزش علوم تجربی (طراحی واحد یادگیری و بررسی کتب درسی) | 1. مبانی آموزش علوم در دوره ابتدایی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی. 2. برنامههای درسی علوم تجربی در دوره ابتدایی. 3. طراحی فعالیتهای یادگیری در دوره ابتدایی، ماهرخ حسن زادگان رودسری، نشر: پژوهشگر برتر | 15 سوال 4 گزینهای |
آموزش فارسی (طراحی واحد یادگیری و بررسی کتب درسی) | سرفصل درس آموزش فارسی (طراحی واحد یادگیری و بررسی کتب درسی) | 1. دادرس، محمد و نقیب زاده، میرعبدالحسین. (1386). زبان، مسالهای معرفتی و تربیتی در آراء فیلسوفان و مربیان، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی. 2. دادرس محمد (1391) طبقه بندی چندگانه موضوعی واژگان پایه فارسی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی. 3. دستجردی کاظمی مهدی, سلیمانی زهرا. 1385، آگاهی واج شناختی چیست؟ پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال 6 4. صفوی، ک. 0382؛ معنیشناسی کاربردی؛ تهران: انتشارات همشهری. 5. محسنیان راد، مهدی. 0384 ارتباط شناسی. تهران: سروش 6. نعمت زاده شهین, دادرس محمد, دستجردی کاظمی مهدی و منصوری زاده، محرم (1390). واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی، تهران: مدرسه برهان 7. یول، جرج (1379) نگاهی به زبان، (یک بررسی زبانشناختی)، ترجمه نسرین حیدری، تهران: سمت. 8. باطنی محمدرضا (1385) زبان و تفکر؛ مجموعه مقالات زبانشناسی. چاپ هشتم. تهران. آگه. | 15 سوال 4 گزینهای |
آسیب شناسی کودک و نوجوان | سرفصل درس آسیب شناسی کودک و نوجوان | 1. جفری، ج، هوگارد (1393). رفتارهای دردسر آفرین در نوجوانی. ترجمه امیر خطیبی. تهران: رشد 2. نراقی زاده، افسانه (1396) مسائل نوجوانان و جوانان. تهران: مهراندیش. | 15 سوال 4 گزینهای |
منابع آزمون اصلح آموزگار استثنایی
حوزه | محتوای سوالها | منابع پیشنهادی | تعداد سوال |
معلم تحول آفرین | سرفصل درس معلم تحول آفرین | 1. شورای عالی انقلاب فرهنگی. مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت رسمی و عمومی (بخش اول و دوم، از ابتدا تا ص 318 و بخش چرخشهای تحول آفرین، صفحات: 418-413). 2. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. 3. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند برنامه درسی ملی. وزارت آموزش و پرورش. 4. فلسلفه تعلیم و تربیت اسلامی (1391). جمعی از نویسندگان زیر نظر علامه مصباح یزدی، انتشارات مدرسه برهان (بخش دوم مبانی تعلیم و تربیت، صص: 83-211) 5. فلسلفه تعلیم و تربیت اسلامی (1400). محمد داوودی و حسین کارآمد، نشر مشترک دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | 15 سوال چهار گزینهای |
آسیب شناسی کودک و نوجوان | سر فصل درس آسیب شناسی کودک و نوجوان | 1. جفری، ج، هوگارد (1393). رفتارهای دردسر آفرین در نوجوانی. ترجمه امیر خطیبی. تهران: رشد 2. نراقی زاده، افسانه (1396) مسائل نوجوانان و جوانان. تهران: مهراندیش. | 20 سوال چهار گزینهای |
آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان | سرفصل درس آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان | منبع اصلی: نیاز به تدوین منبع اصلی منابع فرعی: 1. فيک در ترازو: نگاهی انتقادی از منظر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی خسرو باقری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 2. معیار فیک برای داستان: نقد و بررسی داستانهای مورد استفاده برای آموزش تفکر در ایران ناجی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 3. تفکر، آیت الله حائری 4. تعلق، آیت اله حائری 5. تحجر، آیت الله حائری 6. کند و کاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان سعید ناجی 7. فلسفه برای کودکان (P4C) مضامین فلسفی در داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی مقاله اکبری و همکاران 8. نظریه اسلامی تعلیم و تربیت علم الهدی 9. آسیب شناسی برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان در ایران مقاله سعید ناجی 10. بررسی و تحلیل برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان با نظر به میزان ابتنای آن بر پراگماتیسم دیویی. مقاله ناجی و همکاران 11. رویکرد انتگرال به برنامه فلسفه برای کودکان (p4c). مقاله احمدی و همکاران 12. بررسی نتایج برنامه فلسفه برای کودکان روی مهارتهای استدلالی و عملکرد رفتاری کودکان. مقاله ناجی و همکاران | 20 سوال چهار گزینهای |
مدیریت کلاس درس و یادگیری | سرفصل درس مدیریت کلاس درس و یادگیری | منابع اصلی: 1. سرمدی، محمدرضا سرمدی؛ صیف، محمد حسن (1398) مدیریت کلاس تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور فصل 4، 6، 7و 8) 2. گریت، تریسی (1395) مدیریت اثر بخش کلاس درس ترجمه نادر قلی قورچیان و همکاران تهران: نسل آفتاب فصول 1 و 3) 3. درایکورس رودولف و همکاران (1388) مدیریت کلاس درس ترجمه حمید علیزاده و علیرضا روحی، تهران: دانژه (بخش 2،3 و 4) 4. صمدیان، صمد. (9117) برنامه ریزی درسی کلاسهای چند پایه انتشارات بوی جوی مولیان. منابع فرعی: 1. کنراد ادوارد (1384) مدیریت کلاس در دبستان، ترجمه علیرضا کیامنش و کامران گنجی. تهران: رشد. 2. سیف، علی اکبر (1397) روانشناسی پرورشی نوین. تهران: رشد | 20 سوال چهار گزینهای |
منابع آزمون اصلح دبیری
حوزه | محتوای سوالها | منابع پیشنهادی | تعداد سوال |
معلم تحول آفرین | سرفصل درس معلم تحول آفرین | 1. شورای عالی انقلاب فرهنگی. مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت رسمی و عمومی (بخش اول و دوم، صص از ابتدا تا ص 318 و بخش چرخشهای تحول آفرین، صص: 413-418) 2. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. 3. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390) سند برنامه درسی ملی وزارت آموزش و پرورش. 4. فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی (1391). جمعی از نویسوندگان زیر نظر علامه مصباح یزدی، انتشارات مدرسه برهان (بخش دوم مبانی تعلیم و تربیت، صص: 83-211) 5. فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی (1400). محمد داوودی و حسین کارآمد، نشر مشترک دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. | 15 سوال چهارگزینهای |
آسیب شناسی کودک و نوجوان | سرفصل درس آسیب شناسی کودک و نوجوان | 1. جفری، ج، هوگارد (1393). رفتارهای دردسر آفرین در نوجوانی. ترجمه امیر خطیبی. تهران: رشد 2. نراقی زاده، افسانه (1396) مسائل نوجوانان و جوانان. تهران: مهراندیش. | 20 سوال چهارگزینهای |
آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان | سرفصل درس آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان | منبع اصلی: نیاز به تدوین منبع اصلی منابع فرعی: 1. فيک در ترازو: نگاهی انتقادی از منظر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی خسرو باقری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 2. معیار فیک برای داستان: نقد و بررسی داستانهای مورد استفاده برای آموزش تفکر در ایران ناجی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 3. تفکر، آیت الله حائری 4. تعلق، آیت اله حائری 5. تحجر، آیت الله حائری 6. کند و کاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان سعید ناجی 7. فلسفه برای کودکان (P4C) مضامین فلسفی در داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی مقاله اکبری و همکاران 8. نظریه اسلامی تعلیم و تربیت علم الهدی 9. آسیب شناسی برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان در ایران مقاله سعید ناجی 10. بررسی و تحلیل برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان با نظر به میزان ابتنای آن بر پراگماتیسم دیویی. مقاله ناجی و همکاران 11. رویکرد انتگرال به برنامه فلسفه برای کودکان (p4c). مقاله احمدی و همکاران 12. بررسی نتایج برنامه فلسفه برای کودکان روی مهارتهای استدلالی و عملکرد رفتاری کودکان. مقاله ناجی و همکاران | 20 سوال چهار گزینهای |
مدیریت کلاس درس و یادگیری | سرفصل درس مدیریت کلاس درس و یادگیری | منابع اصلی: 1. سرمدی، محمدرضا سرمدی؛ صیف، محمد حسن (1398) مدیریت کلاس تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور فصل 4، 6، 7و 8) 2. گریت، تریسی (1395) مدیریت اثر بخش کلاس درس ترجمه نادر قلی قورچیان و همکاران تهران: نسل آفتاب فصول 1 و 3) 3. درایکورس رودولف و همکاران (1388) مدیریت کلاس درس ترجمه حمید علیزاده و علیرضا روحی، تهران: دانژه (بخش 2،3 و 4) 4. صمدیان، صمد. (9117) برنامه ریزی درسی کلاسهای چند پایه انتشارات بوی جوی مولیان. منابع فرعی: 1. کنراد ادوارد (1384) مدیریت کلاس در دبستان، ترجمه علیرضا کیامنش و کامران گنجی. تهران: رشد. 2. سیف، علی اکبر (1397) روانشناسی پرورشی نوین. تهران: رشد | 20 سوال چهار گزینهای |
منابع آزمون اصلح مشاغل کیفیت بخشی
آزمون اصلح مشاغل کیفیتبخشی آموزش و پرورش شامل رشتههای مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور است. این مشاغل بر ارتقای امور تربیتی، پرورشی، فرهنگی و سلامت دانشآموزان در داخل و خارج از محیط آموزشی تمرکز دارند.
منابع آزمون اصلح مربی امور تربیتی
حوزه | محتوای سوالها | منابع پیشنهادی | تعداد سوال |
معلم تحول آفرین | سرفصل درس معلم تحول آفرین | 1. شورای عالی انقلاب فرهنگی. مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت رسمی و عمومی (بخش اول و دوم، صص از ابتدا تا ص 318 و بخش چرخشهای تحول آفرین، صص: 413-418) 2. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. 3. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390) سند برنامه درسی ملی وزارت آموزش و پرورش. 4. فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی (1391). جمعی از نویسوندگان زیر نظر علامه مصباح یزدی، انتشارات مدرسه برهان (بخش دوم مبانی تعلیم و تربیت، صص: 83-211) 5. فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی (1400). محمد داوودی و حسین کارآمد، نشر مشترک دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. | 15 سوال چهار گزینهای |
آسیب شناسی کودک و نوجوان | سرفصل درس آسیب شناسایی کودک و نوجوان | 1. جفری، ج، هو گارد (۱۳۹۳). رفتارهای دردسر آفرین در نوجوانی ترجمه امیر خطیبی تهران رشد 2. نراقی ،زاده افسانه (۱۳۹۶) مسائل نوجوانان و جوانان: تهران مهراندیش | 20 سوال چهار گزینهای |
مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی و تربیتی | سرفصل درس آسیبشناسی کودک و نوجوان | 1. نائینی، علی محمد (۱۳۸۹)، در آمدی بر مدیریت ،فرهنگی، چاپ اول، تهران: نشر ساقی 2. صالحی امیری سیدرضا و عظیمی دولت آبادی، امیر (۱۳۸۷). مبانی سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی چاپ اول، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام. | 20 سوال چهارگزینهای |
فنون راهنمایی و مشاوره (متناسب با نیازها و مسائل کودکان و نوجوانان) | سرفصل درس مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی و تربیتی | 1. قدمی، سیدامیر؛ همت، نور علی؛ نبوی، سید صادق. مبانی و اصول راهنمایی و مشاوره، تهران، انتشارات دانشگاه فرهنگیان. 2. گلادینگ، ساموئل تی (۱۳۹۰) اصول و مبانی مشاوره ترجمه مهدی گنجی، تهران، نشر ساوالان 3. شفیع آبادی، عبدالله (۱۳۹۰) مقدمات راهنمایی و مشاوره، تهران، انتشارات رشد | 20 سوال چهارگزینهای |
منابع آزمون اصلح مربی مراقب سلامت
حوزه | محتوای سوالها | منابع پیشنهادی | تعداد سوال |
معلم تحول آفرین | سرفصل درس معلم تحول آفرین | 1. شورای عالی انقلاب فرهنگی. مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت رسمی و عمومی (بخش اول و دوم، صص از ابتدا تا ص 318 و بخش چرخشهای تحول آفرین، صص: 413-418) 2. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. 3. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390) سند برنامه درسی ملی وزارت آموزش و پرورش. 4. فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی (1391). جمعی از نویسوندگان زیر نظر علامه مصباح یزدی، انتشارات مدرسه برهان (بخش دوم مبانی تعلیم و تربیت، صص: 83-211) 5. فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی (1400). محمد داوودی و حسین کارآمد، نشر مشترک دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. | 15 سوال چهارگزینهای |
آسیب شناسی کودک و نوجوان | سرفصل درس آسیب شناسی کودک و نوجوان | 1. جفری، ج، هو گارد (۱۳۹۳). رفتارهای دردسر آفرین در نوجوانی ترجمه امیر خطیبی تهران رشد 2. نراقی ،زاده افسانه (۱۳۹۶) مسائل نوجوانان و جوانان: تهران مهراندیش | 20 سوال چهارگزینهای |
اصول و مبانی بهداشت | سرفصل آسیب شناسی کودک و نوجوان | 1. حاتمی و همکاران، (آخرین چاپ) اصول جامع بهداشت. انتشارات علوم پزشکی 2. صفاری، محسن؛ شجاعی زاده داود (آخرین چاپ). اصول و مبانی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت انتشارات سماط | 20 سوال چهارگزینهای |
آموزش بهداشت خانواده | سرفصل آموزش بهداشت خانواده | 1. حاتمی و همکاران، (آخرین چاپ) اصول جامع بهداشت. انتشارات علوم پزشکی 2. درسنامه پزشکی پیشگیری و اجتماعی. جی پارک و همکاران، آخرین چاپ. | 20 سوال چهارگزینهای |
نتیجه عدم قبولی در آزمون اصلح چیست؟

افرادی که در آزمون اصلح موفق به کسب نمره قبولی نشوند، نمیتوانند به عنوان معلم در کلاسهای درس حضور یایند. یعنی این افراد صلاحیت ورود به شغل معلمی را ندارند. افرادی که در این آزمون موفق به کسب نمره قبولی نشده اند شامل افرادی هستند که یا در هیچ کدام از مراحل آموزشی و کارورزی شرکت نکرده اند یا نمره قبولی را در آزمون نهایی کسب نکرده اند. این افراد باید مجدد مسیر آموزش معلمی را طی نمایند.
آزمون جبرانی اصلح تنها یکبار به عنوان آخرین فرصت برای بازماندگان آزمون و یا کسانیکه موفق به کسب نمره قبولی نشدهاند برگزار میشود.
لازم به ذکر است امکان ثبت اعتراض به نتایج آزمون جامع اصلح فرهنگیان برای آن دسته از افرادی که نمره حد نصاب را کسب نکرده اند پس از اعلام نتایج فراهم میشود.
چگونه از زمان برگزاری آزمون اصلح مطلع شویم؟
همانطور که گفته شد زمان برگزاری آزمون اصلح از قبل مشخص نیست و زمان دقیق برگزاری آن توسط دانشگاه فرهنگیان اعلام میشود. برای اینکه از آخرین اخبار مربوط به برگزاری این آزمون و سایر اخبار و اطلاعیههای استخدامی آموزش و پرورش میتوانید صفحات مربوط به استخدام وزارت آموزش و پرورش و استخدام دانشگاه فرهنگیان را دنبال کنید. آخرین اخبار و اطلاعیههای مربوط یه استخدام معلمان و… به محض انتشار از سمت دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش در این صفحات اطلاع رسانی میشوند.
سخن پایانی
آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان یکی از گامهای نهایی ورود به دانشگاه محسوب میشود. اطلاعات دقیق در مورد این آزمون و نحوه برگزاری آن برای داوطلبان بسیار اهمیت دارد. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا با جزئیات آزمون اصلح دانشگاه فرهنگیان آشنا شوید و به راحتی برای ورود به این دانشگاه آمادگی کسب کنید.
جهت اطلاع از اخرین اخبار مربوط به استخدام آموزش و پرورش کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام
سلام
سوال ایا سهمیه ایثارگری در ازمون جامع هم تاثیر داره و محاسبه می شود؟