استخدام دولتی

حد نصاب آزمون استخدامی چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نحوه تعیین و محاسبه حد نصاب در آزمون‌های استخدامی

در مرحله کتبی آزمون‌های استخدامی چند ملاک برای پذیرفته‌ شدن داوطلبان در نظر گرفته‌ شده‌است. حدنصاب آزمون استخدامی یکی از ملاک‌های قبولی افراد و راه‌ یافتن‌‌ آن‌ها به مراحل ارزیابی تکمیلی و مصاحبه است. اما حد نصاب در آزمون استخدامی یعنی چه؟ نحوه محاسبه حد نصاب آزمون استخدامی چگونه است؟ در این مطلب با حد نصاب نمره آزمون استخدامی و تغییر و تحولاتی که در آزمون‌های اخیر داشته‌ است آشنا خواهید شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

منظور از حد نصاب آزمون استخدامی چیست؟

حدنصاب حداقل نمره یا امتیازی است که داوطلبان آزمون‌های استخدامی باید برای قبولی در آزمون کتبی و راهیابی به مراحل بعدی کسب نمایند. این حدنصاب به عنوان معیاری برای غربالگری داوطلبان استفاده می‌شود و توسط سازمان یا نهاد برگزارکننده آزمون تعیین می‌شود.

مطلب مرتبط: فرمول محاسبه نمره آزمون استخدامی

حد نصاب آزمون استخدامی چگونه محاسبه میشود؟

معیار تعیین حدنصاب آزمون‌های استخدامی از سال‌های گذشته تا اکنون دستخوش تغییراتی بوده است. بطوریکه نحوه محاسبه حدنصاب نمره قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی با شرکت‌های پتروشیمی و صنایع نفت و گاز و حتی افراد سهمیه دار متفاوت است. در ادامه به بررسی نحوه محاسبه حد نصاب آزمون استخدامی سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازیم:

مطلب مرتبط: نمره منفی در آزمون استخدامی چیست؟

نحوه محاسبه حد نصاب آزمون استخدامی دستگاهای دولتی و آموزش و پرورش

پس از برگزاری امتحان کتبی در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش و دستگاه‌های اجرایی نمرات داوطلبان به تفکیک حیطه‌های عمومی اختصاصی و تخصصی محاسبه خواهند شد. براین اساس کسب حداقل 50% میانگین نمره مکتسبه سه نفر اول با ارزش وزنی 40% برای حيطه عمومی و 60% برای حیطه‌های اختصاصی و تخصصی در هر شغل و شهرستان سهمیه دستگاه محاسبه و مبنای سایر مراحل معرفی داوطلبان قرار میگیرد.
لازم به ذکر است در سال‌های گذشته‌، نحوه محاسبه حدنصاب کسب حداقل 50% نمره یا امتیاز آخرین نفر پذیرفته‌‌ شده‌ در آزمون کتبی بود.

حدنصاب

نحوه محاسبه حد نصاب ایثارگران 25 و 5 درصد

بر اساس تبصره 3 ماده 21 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران، مشمولان سهمیه ایثارگران 25 و 5 درصد جهت استخدام در سمت‌های آموزشی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید حداقل 70% حد نصاب آزمون استخدامی آخرین فرد پذیرفته شده را کسب نمایند.

نحوه محاسبه حد نصاب آزمون استخدامی شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی

لازم به ذکر است بر خلاف آزمون‌های دولتی که پیش‌تر توضیح داده‌ شد نحوه مشخص نمودن حدنصاب شرکت‌های خصوصی از جمله حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بر اساس سیاست‌های خصوصی و تصمیم خود شرکت‌ها می‌باشد. نحوه احتصاب حدنصاب در این شرکت‌ها متفاوت بوده و یک رویه مشخص و ثابت نداشته باشه. در برخی موارد ممکن است برای ورود به مرحله ارزیابی تکمیلی، حدنصاب نمره آزمون کتبی متقاضی حداقل 50 برمبنای کل در رشته‌‌ و مقطع تحصیلی مورد نیاز می‌باشد. ‌در مواردی هم که تعداد پذیرفته‌ شدگان در مرحله آزمون کتبی کمتر از حدنصاب لازم برای ورود به مرحله ارزیابی تکمیلی باشد، حداقل 60 درصد میانگین نمره مکتسبه‌ نفرات اول تا سوم برای ورود به مرحله بعد مالک عمل قرار می‌‌گیرد. در برخی اوقات 50% نمره نفر اول را ملاک قرار می‌دهند. حتی ممکن است حد نصاب تعیین نشود.

مطلب مرتبط: نحوه اعتراض به نتایج آزمون استخدامی (آزمون کتبی، مصاحبه و گزینش)

سخن پایانی

حدنصاب در آزمون‌های استخدامی به عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای پذیرش و غربالگری داوطلبان، نقشی کلیدی در تعیین سرنوشت شغلی افراد ایفا می‌کند. درک صحیح از نحوه محاسبه و تاثیرات آن بر فرآیند استخدام می‌تواند به داوطلبان کمک کند تا با آمادگی بیشتری در این آزمون‌ها شرکت کنند. با آگاهی از تغییرات و تحولات مرتبط با حدنصاب در آزمون‌های مختلف، می‌توان قدم‌های مطمئن‌تری در مسیر دستیابی به اهداف شغلی برداشت.

جهت مشاهده نمونه کارنامه‌های شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا