راهنمایی شغلی

منظور از دورکاری چیست؟ بررسی مزایا و معایب

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی مزایا و معایب دورکاری

این روزها شاهد گسترش فرهنگ دورکاری (به انگلیسی TeleWorking) در سازمان‌های مختلف هستیم که به‌دلیل حضور گسترده فناوری‌های مخابراتی و اینترنت امکان‌پذیر شده‌است. دورکاری در منزل یکی از راه‌های کاهش معضلات شهری نظیر آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیک کلان‌شهرها می‌باشد. در ادامه مقاله به بررسی مفهوم کار در منزل، مزایا و معایب آن و انواع دورکاری می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

دورکاری چیست؟

دورکاری نحوه انجام کار و شکلی از تعامل کارمندان و کارفرمایان است که نیازی به حضور فرد در محل کار ندارد. در شیوه سنتی مدیریت کسب‌وکار، همه کارمندان در محل کار حضور پیدا می‌کردند ولی در شیوه‌های مدرن‌تر نظیر دورکاری، نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست و آن‌ها می‌توانند وظایفشان را با کمک گرفتن از فناوری‌های ارتباطی نظیر رایانه و اینترنت انجام دهند. برخی از کارمندان دورکار، در استخدام شرکت هستند و برخی به‌صورت مستقل و فریلنس (آزادکار) کار می‌کنند.
استخدام دورکاری از گذشته به شکلی محدود وجود داشت. در سال‌های گذشته با شیوع پاندمی کرونا مسیر شغلی افراد بیشتر به سمت دورکاری آنلاین کشیده‌شد. کار در منزل ابتدا به‌صورت اجباری ایجاد شد اما حالا بسیاری از کارفرمایان و کارمندان از این شیوه کار استقبال می‌کنند.
برخی از شغل‌ها قابلیت دورکاری ندارند. شغل‌هایی که حضور در محیط و کار با تجهیزات خاص در آ‌ها الزامی است، نمی‌توانند دورکار شوند مانند کارشناس کنترل کیفیت.
مشاغلی که می‌توانند بر بستر اینترنت اجرا شوند و با استفاده از پلتفرم‌های مدیریتی، روند پیشرفت آن‌ها کنترل گردد، می‌توانند به‌صورت دورکاری دربیایند. مثل برنامه‌نویسی، تولید محتوا، نقشه‌کشی، تولیدات گرافیکی و مترجمی.

کار در منزل یا دورکاری در منزل چیست؟

عبارت کار در منزل می‌تواند حیطه وسیع‌تری را در بربگیرد و به‌صورت تولید یک محصول در منزل و ارائه آن به کارفرما باشد. بسیاری از محصولات هنری که به‌صورت دستی تولید می‌شوند در این دسته قرار می‌گیرند. گاهی کارفرما سفارش ساخت محصولی را به افراد می‌دهد و پس از دریافت آن‌ها، تسویه می‌کند. از این دسته می‌توان به مشاغل زیر و موارد مشابه اشاره کرد:

  • کارهای خیاطی
  • بافتنی‌ها
  • عروسک‌سازی
  • نقاشی

در این نوع مشاغل، ممکن است مواد اولیه قبل از کار تحویل داده شود یا هزینه پس از اتمام آن تسویه گردد. اصطلاح کار در منزل می‌تواند علاوه بر مواردی که قبلاً بیان کردیم شامل موارد دیگری نیز باشد.

دورکاری

انواع دورکاری

کار در منزل (دورکاری) را می‌توان بر اساس نوع همکاری کارمند با کارفرما به سه دسته تقسیم کرد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

دورکاری کامل یا تمام‌وقت

دورکاری کامل نوعی استخدام دورکاری با حقوق ثابت است. در این حالت کارمند در استخدام کارفرماست و دقیقاً مشابه زمانی که در دفتر کار حضور دارد، وظایف خود را در خانه انجام می‌دهد. تمام حقوق و مزایای این شخص شبیه افرادی است که به‌صورت حضوری کار می‌کنند. حتی اگر نیاز به تجهیزات خاصی مثل اینترنت پرسرعت، سیستم کامپیوتری و مودم داشته باشد شرکت آن را فراهم می‌کند.
برخی افراد نیز می‌خواهند در استخدام یک سازمان و دارای درآمد ثابت باشند اما نمی‌توانند همواره در ساعات مشخصی کار کنند و نیاز دارند ساعت کاری آن‌ها منعطف باشد. چنین افرادی نیز در این دسته قرار می‌گیرند. البته در بسیاری از موارد لازم است آن‌ها در زمان‌های مشخصی برای ارتباط با کارفرما، آنلاین باشند.

از مشاغلی که می‌توانند به‌صورت دورکاری آنلاین باشند می‌توان به موارد مشابه اشاره کرد:

  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  • تولید محتوا برای وب‌سایت
  • شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی
  • مدیریت و پشتیبانی فنی سایت
  • برنامه‌نویسی
  • حسابداری
  • امور گرافیکی
  • نقشه‌کشی

دورکاری پاره وقت

دورکاری پار‌ه وقت برای افرادی است که می‌خواهند شغل دورکار را به‌عنوان شغل دوم خود داشته باشند. ممکن است هدف آن‌ها کسب درآمد بیشتر یا فعالیت در حوزه‌های مختلف باشند. اگر شما هم به دنبال کسب درآمد بیشتر از طریق دورکاری در اوقات فراغت خود هستید می‌توانید از قسمت استخدام دورکاری وب‌سایت ایران استخدام کمک بگیرید. شغل‌هایی که در دسته دورکاری کامل بیان کردیم می‌توانند در این دسته نیز جای بگیرند.

فریلنسینگ

همکاری فریلنسر با کارفرما به‌صورت پروژه‌ایست. فریلنسر متعهد می‌شود که پروژه به‌عهده گرفته شده را در مدت مشخصی تحویل دهد اما نحوه مدیریت زمان برای به انجام رساندن آن به عهده خودش است. برخی از پروژه‌ها با عقد قرارداد و برخی مبتنی بر اعتماد دوجانبه هستند و این به توافق فریلنسر با کارفرما بستگی دارد.
فریلنسرها می‌توانند هم‌زمان چندین پروژه دورکاری اینترنتی را به عهده بگیرند چراکه برای کارفرما، خروجی نهایی مهم است و دخالتی در نحوه کار فریلنسر ندارد. فریلنسر ها در صورت تسلط به زبان‌های خارجی می‌توانند پروژه‌های دورکاری به انگلیسی داشته باشند و درآمدهای ارزی کسب کنند.
این افراد در استخدام هیچ سازمانی نیستند بنابراین میزان درآمد آن‌ها بستگی به مهارت، تعداد پروژه و زمانی دارد که صرف کار می‌کنند.

دورکاری

مزایای دورکاری چیست؟

در برخی موارد دورکاری هم برای کارفرما و هم برای کارمندان حائز اهمیت بوده و مزایایی دارد. در ادامه به بررسی این مزایا از دو جانب میپردازیم:

مزایا از نظر کارفرمایان

  • کاهش هزینه‌ها

وقتی قرار نباشد کارمندان در محل حضور داشته باشند نیاز به فضای کار کوچک‌تر، مبلمان و تجهیزات کمتری است و درنتیجه هزینه تأمین موارد این‌چنینی کاهش می‌یابد.

  • افزایش بازدهی کارمندان

کارمندان درحالت دورکاری می‌توانند از حداکثر زمان‌های پرت خود برای آرامششان استفاده کنند. افراد درگیر ترافیک و مسائل مثل کم‌خوابی نمی‌شوند و بازده کاری آن‌ها بالاتر می‌رود. از طرفی میزان تعهد آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. از این منظور، توسعه فرهنگ استخدام دورکاری در تهران و کلان‌شهرها می‌تواند به افزایش بازده کاری کارمندان کمک کند.

  • راحت‌تر شدن توسعه کسب‌وکار

وقتی کارمندان به‌صورت دورکاری اینترنتی کار کنند، کارفرما با کاهش هزینه‌های خود می‌تواند به فکر توسعه کسب‌وکار یا بهینه‌سازی کیفیت و آموزش کارمندان باشد به‌این‌ترتیب رشد کسب‌وکارها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

مزایا از نظر کارمندان

  •  انعطاف‌پذیری

به غیر کارمندان دورکاری که موظفند مدت مشخصی در روز آنلاین باشند و همانند یک کارمند معمولی کار کنند، بقیه دورکاران و فریلنسرها می‌توانند ساعت کار و استراحتشان را خودشان تنظیم کنند. این برای افرادی که فرزند کوچک دارند، دانشجویان و کسانی که مجبورند به کارهای دیگری نیز بپردازند یک مزیت مهم است. آن‌ها می‌توانند با منعطف کردن ساعت کاری خود به موارد مهم دیگری نیز رسیدگی کنند. یکی از دلایل افزایش استخدام دورکاری خانم ها در سال‌های اخیر همین مسئله بوده است.

  • وضعیت روحی بهتر

کار در محیط کار، استرس‌های خاص خود را دارد. شاید کوچک‌ترین آن‌ها بیدار شدن در زمان مشخص، ترافیک‌های خیابان‌ها، استرس به‌موقع رسیدن به محل کار، شرایط محیط کار، همکاران و غیره باشد. اشخاصی که به‌صورت دورکاری در منزل کار می‌کنند چنین استرس‌هایی ندارند. بعلاوه میزان اتلاف وقت آن‌ها کمتر است و می‌توانند از زمان‌های مرده‌ای که در مسیر رفت‌وآمد هدر می‌رود برای موارد بهتری نظیر ورزش یا آموزش استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل تمایل افراد به دورکاری در تهران و سایر شهرها همین مسئله است.

  • بهره‌وری بیشتر

کارمندان دورکار می‌توانند فضای کاری خود را همان‌طور که دوست دارند ایجاد کنند تا تمرکز بیشتری برایشان به همراه داشته باشد.

  • ریسک کمتر بیماری

در شرایطی مثل پاندمی کرونا یا در آلودگی هوا که بسیاری از افراد مستقیماً در معرض آسیب قرار می‌گیرند، کار کردن از منزل باعث کاهش این ریسک خواهد شد.

  • امکان کار برای افراد بیمار یا کم‌توان

افراد کم‌توان، معلول حرکتی یا اشخاصی که به دلیل بیماری نمی‌توانند در محیط کار حضور داشته باشند می‌توانند به‌صورت دورکاری همکاری کرده و درآمد داشته باشند.

دورکاری

معایب دورکاری چیست؟

کار کردن به این روش در کنار مزایایی که دارد می‌تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد و شاید به‌همین‌دلیل است که برخی افراد تمایلی به آن ندارند. در ادامه به مهم‌ترین معایب این روش میپردازیم:

معایب از نظر کارفرمایان

  • نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌ها

گاهی کارفرمایان مجبور می‌شوند تجهیزاتی مثل مودم و اینترنت پرسرعت در اختیار کارمندان بگذارند تا بتوانند از منزل کار کنند. این مسئله می‌تواند هزینه اضافی برای کارفرما باشد.

  • طولانی‌تر شدن مدت انجام کار

ممکن است کارمندان در محیط منزل خود با عوامل حواس‌پرتی زیادی مواجه باشند که همواره باعث کم شدن تمرکز آن‌ها، کم شدن مدت‌زمان کار و درنتیجه طولانی‌تر شدن زمان انجام وظایف شود.

  • کاهش ارتباطات اجتماعی

کار کردن در کنار سایر کارمندان، به کارفرما فرصت آشنایی و ارتباطات بیشتر را می‌دهد. البته می‌توان این مسئله را از طریق کنفرانس‌های آنلاین و جلسات آنلاین تا حدودی بهبود داد.

  • کاهش اطمینان و اعتماد

وقتی کارفرما نظارت مستقیمی بر کار کارمند ندارد ممکن است اطمینان و اعتماد او در بلندمدت کاهش پیدا کند. البته برای حل این مسئله می‌توان از ابزارهای آنلاین مدیریت پروژه استفاده کرد تا عملکرد آن‌ها بررسی شود.

معایب از نظر کارمندان

  • کسالت روحی

وقتی افراد، مستمراً در خانه و تنها کار می‌کنند بعد از مدتی دچار یکنواختی و کسالت می‌شوند. البته آن‌ها می‌توانند برای حل این مسئله در فضاهای مختلفی کار کنند اما این مسئله به شرایط و محیط زندگی آن‌ها وابسته است.

  • کاهش انگیزه

یکی از تفاوت‌های مهم دورکاری با کار در محل این است که کسی بر کار افراد نظارت مستقیم ندارد بنابراین بسیاری از افراد دچار کم انگیزگی می‌شوند. این مسئله یک بعد اخلاقی نیز دارد.

  • عدم دسترسی فوری به افراد

در دورکاری چون همه کارمندان ساعات کاری مختلفی دارند و ممکن است در هرلحظه آنلاین نباشند ممکن است برقراری ارتباط یا هماهنگی با آن‌ها کار دشواری باشد.

دورکاری

نحوه پیدا کردن شغل دورکاری

قبل از پیدا کردن شغل باید بدانید شما چه مهارت‌هایی دارید که می‌توانید از طریق آن‌ها کسب درآمد کنید و آیا امکان انجام این شغل بصورت دورکاری وجود دارد یا خیر. مثلاً یک طراح وب‌سایت می‌تواند به‌صورت دورکاری کار کند اما در مورد مهندس شبکه یا مهندس شیمی به دلیل نیاز به تجهیزات تخصصی چنین امکانی نیست. اما اگر شغل و مهارت شما امکان این کار را به شما می‌دهد می‌توانید از گزینه‌های زیر برای پیدا کردن شغل موردنظر خود اقدام کنید:

  • درخواست از کارفرمای فعلی

درصورتی‌که درحال‌حاضر در سازمانی مشغول به کار هستید می‌توانید از کارفرمای خود تقاضا کنید تا همکاری خود را به‌صورت دورکاری ادامه دهید. حتی می‌توانید روزهای محدودی در هفته به‌صورت حضوری و در بقیه روزها به‌صورت دورکاری فعالیت کنید. دلیل تصمیم خود، نحوه انجام مسئولیتتان به‌صورت غیر حضوری و مزایای آن را برای کارفرما شرح دهید و به او اطمینان دهید که می‌توانید مسئولیت‌های خود را به بهترین شکل انجام دهید.

  • وب‌سایت‌های فریلنسری

سایت دورکاری یا فریلنسری وب‌سایت‌هایی هستند که کارفرمایان پروژه‌های خود را در آن قرار می‌دهند و فریلنسرها، مدت‌زمان و هزینه انجام آن پروژه را اعلام می‌کنند و درنهایت کارفرما تصمیم می‌گیرد که پروژه را به کدام فریلنسر واگذار کند.

  • جستجوی شغل‌های دورکاری

این روزها در کشورها وب‌سایت‌های معتبری نظیر ایران استخدام وجود دارند که هرروز آگهی‌های استخدامی مختلف را در اختیار کارجویان قرار می‌دهند. در وب‌سایت ایران استخدام دورکاری نیز جز یکی از گزینه‌های نوع قرارداد در نظر گرفته‌شده است که افراد با فعال کردن تیک آن می‌توانند فرصت‌های استخدام دورکاری اینترنتی در حوزه تخصص موردنظرشان را جستجو کنند. درصورتی‌که افراد بخواهند دورکاری تمام‌وقت را تجربه کنند می‌توانند شهر خود را نیز انتخاب کنند مثلاً با انتخاب گزینه‌های استخدام دورکاری تهران می‌توانند فرصت‌های شغلی مربوط به آن را مشاهده نمایند.

سخن پایانی

کار در منزل پدیده جدیدی نیست اما در سال‌های اخیر با شیوع پاندمی کرونا و توسعه زیرساخت‌های اینترنت، توجه بیشتری به آن شده است. دورکاری به معنی انجام کارها بر بستر اینترنت است و هر شغلی که این ویژگی را داشته باشد می‌تواند به‌صورت دورکار انجام شود (بصورت استخدام سازمان و کار در خانه یا به‌صورت پروژه‌ای و فریلنسری باشد.) ازجمله مزایای آن می‌توان به کاهش هزینه‌های کارمند و کارفرما، استفاده بهتر از زمان و منابع، بازدهی بالاتر و تسهیل شرایط کار اشاره کرد. از معایب آن نیز می‌توان به ایجاد کسالت‌های روحی، کاهش ارتباطات اجتماعی و کاهش بازدهی اشاره کرد. با این‌حال یکی از فرآیندهای درحال‌توسعه در بازار کار است و هرروز شاهد توسعه بیشتر آن خواهیم بود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام دورکار (کار در منزل) در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا