کارجومعرفی رشته های تحصیلی

معرفی رشته سینما (شرایط و نحوه ورود + وضعیت استخدام)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی بازار کار رشته سینما در ایران و جهان

همیشه رشته‌های هنر طرفداران زیادی دارند و رشته سینما یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های تحصیلی و شغلی ایران است. این رشته‌ ترکیبی از مهارت‌های مختلف مثل تصویربرداری، نویسندگی، ارتباطات، مهندسی است. در واقع سینما سعی می‌کند مفاهیم را با ترکیب صدا و تصویر به مخاطب انتقال دهد و به نوعی نقطه ارتباط علوم انسانی و مهندسی با هم است. در ادامه به بررسی بیشتر این رشته‌ می‌پردازیم و آن را از منظر تحصیلی و شغلی بررسی می‌کنیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آشنایی با رشته سینما

رشته‌ سینما از رشته‌های زیرمجموعه هنر است که در سطح دانشگاهی تدریس می‌شود. برای ورود به این رشته‌ دو مسیر وجود دارد. علاقمندان می‌توانند در هنرستان وارد رشته‌ سینما شوند یا اینکه در رشته‌های نظری درس بخوانند و در کنکور سراسری رشت‌ هنر شرکت کنند.

مطلب مرتبط: معرفی شغل های پردرآمد رشته هنر برای خانم ها و آقایان

رشته سینما برای چه کسانی مناسب است؟

رشته‌ سینما ترکیبی از رشته‌های مختلف ارتباطی، هنری و مهندسی است بنابراین کسانی که وارد این رشته‌ می‌شوند باید ایده‌های خوبی برای ترکیب این حوزه‌ها داشته‌ باشند. سینماگران برای موفقیت بیشتر به مهارت‌های زیر نیاز دارند:

  • فن بیان و روابط عمومی
  • دانش عکاسی
  • ادبیات فارسی
  • نگارش فیلم‌نامه
  • تخیل قوی
  • پشتکار زیاد
  • نگاه تیز و جزیی‌نگری
  • توانایی مدیریت پروژه‌ها و افراد

رشته سینما

شرایط ورود به رشته سینما در هنرستان

این رشته‌ تنها در برخی هنرستان‌های خاص ارائه می‌شود و هر مدرسه نیز شرایط مختلفی برای ورود به آن در نظر می‌گیرد. اما شرایط و معدل لازم برای رشته سینما در اکثر هنرستان‌ها به صورت زیر هستند:

  • کسب نمره لازم در هدایت تحصیلی

جمع نمرات ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه اول متوسطه، بدون محاسبه ضریب آن‌ها کمتر از عدد 30 نباشد.

  • نمره درس ریاضی 1 حداقل 10 باشد.

جمع نمرات دروس مرتبط با هنر در مقطع اول دبیرستان حداقل 120 و معدل آن‌ها کمتر از 12 نباشد.

دروس رشته سینما در هنرستان نیز شامل دروس عمومی و تخصصی مربوط به ریاضی، فیزیک، زیست، شیمی، عکاسی، نگارش، هنرهای تجسمی، تاریخ سینما، نوآوری، تاریخ هنر، موسیقی، زیبایی شناسی، تحلیل فیلم است.

گرایش های رشته سینما در دانشگاه

چهار گرایش اصلی رشته سینما در دانشگاه عبارتند از:

  • فیلمبرداری

فرآیند ضبط فیلم با فیلمبرداری به وسیله دوربین‌ها انجام می‌شود که هم‌زمان با آن کار نورپردازی، صدابرداری، بازیگری و کارگردانی هم در جریان هستند. فیلم بردار مسئول ثبت صحنه‌ها و سکانس‌های فیلم است. در‌حال‌حاضر به دلیل پیچیده بودن فرآیند کاری این حوزه، فیلمبرداری به صورت گروهی متشکل از مدیر فیلم‌برداری، فیلم‌بردار، مسئول دوربین و دستیاران انجام می‌شود.

  • کارگردانی

کارگردان مهم‌ترین نقش را در تولید یک اثر سینمایی دارد و پررنگ‌ترین وظیفه او، حفظ موضوع اصلی فیلم در همه مراحل آن از جمله پیش‌تولید، تولید و پس از آن است. او باید همه دستورالعمل‌های لازم را به عوامل مختلف ارائه کند و بر همه رویه‌ها نظارت داشته باشد.

  • فیلم‌نامه‌نویسی

فیلم‌نامه همان طرح اصلی فیلم است که داستان فیلم همراه با شکل فیلم‌برداری، جزییات مکالمات و حالات بازیگران، موسیقی‌ها، مکان‌ها، صحنه‌ها و نیز سایر جزییات در آن ذکر می‌شود. در واقع نگارش فیلم‌نامه اولین گام تولید فیلم است.

  • تدوین

تدوین مرحله تولید نسخه نهایی فیلم است. می‌توان گفت آخرین مرحله از تولید فیلم، تدوین نام دارد. در این فرآیند همه مراحل ضبط شده بررسی می‌شوند، کنار هم قرار می‌گیرند، موارد اضافه حذف می‌شود و جزییات اضافه می‌گردد و در نهایت صداهای تنظیم شده به فیلم وارد می‌شود تا فیلم نهایی بدست آید.

شرایط ورود به رشته سینما بدون کنکور

رشته سینما نیز مثل بسیاری از رشته‌های دانشگاهی، امکان تحصیل بدون کنکور را دارد. اما شرایط آن برای همه دانشگاه‌ها امکانپذیر نیست. به عنوان مثال رشته سینما دانشگاه سوره بسیار پرطرفدار است اما ورود به این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های برتر کشور مثل دانشگاه هنر تهران، دانشگاه صدا‌و‌سیما، تربیت مدرس یا پارس در مقطع روزانه و شبانه فقط با کنکور امکانپذیر است و رتبه خوبی می‌خواهد.

با‌این‌حال می‌توان این رشته را در برخی از دانشگاه‌های آزاد و غیر‌انتفاعی به صورت بدون کنکور ادامه داد. به عنوان مثال جذب دانشجو در رشته سینما دانشگاه آزاد تهران مرکز، انارستان کرمان، شیراز، اراک، قشم و نیز دانشگاه‌های غیرانتفاعی ادیبان گرمسار، سپهر اصفهان، کمال الملک نوشهر، پردیش دانشگاه های هنر تهران، دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه سوره و غیره بدون کنکور است.

لیست این دانشگاه‌ها هر سال در دفترچه کنکور سراسری اعلام می‌شود.

دروس رشته سینما در دانشگاه نیز مشتمل بر 146 واحد درسی و 8 ترم است که هر یک از چهار گرایش اصلی آن دروس اختصاصی مختلفی دارند. در گرایش فیلم نامه نویسی، اکثر دروس بر آشنایی با ادبیات و داستان‌نویسی متمرکز است. کارگردانی به رهبری بازیگران، اصول بازیگری، سبک‌های سینمایی، نمایش، حرکت و غیره پرداخته می‌شود. در تصویر‌برداری بیشترین تاکید بر شناخت مواد، پرسپکتیو، ترکیب‌بندی،گریم، تصویربرداری و در گرایش تدوین بر لابراتوار، ترکیب‌بندی، تدوین فیلم و موسیقی و آشنایی با سبک‌های سینمایی تاکید بیشتری می‌شود.

رشته سیما

بررسی بازار کار رشته سینما در ایران

گرچه دهه‌ها از ورود سینما به ایران می‌گذرد اما این صنعت هنوز به مرحله پختگی نرسیده و جای کار زیادی برای آن وجود دارد. به‌همین‌دلیل فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شغل‌ها و حوزه‌های مختلفی مشغول به کار شوند.

معرفی مشاغل مرتبط با رشته سینما

فارغ‌التحصیلان رشته سینما در مشاغل مختلفی از جمله:

  • تدوینگری
  • فیلمبرداری فیلم‌نامه‌نویسی
  • کارگردانی
  • دستیار کارگردان
  • دستیار فیلم بردار
  • دستیار تدوین و نورپردازی
  • طراحی صحنه
  • طراحی گریم
  • تولیدکنندگی
  • نویسندگی فیلم‌نامه

و نظایر آن فعالیت می‌کنند. همچنین می‌توانند در نقش‌های هنری مثل بازیگری وارد شوند.

فارغ التحصیلان رشته سینما در چه مراکزی استخدام می‌شوند؟

زمینه‌های شغلی فارغ التحصیلان رشته سینما بسیار متنوع است و می‌توانند با مراکز مختلفی همکاری داشته باشند یا به صورت زیر فعالیت کنند:

  • به شکل مستقل در قالب کارگردان، فیلمبردار، تدوینگر یا فیلم‌نامه‌نویس
  • در پروژه‌های مختلف همکاری داشته باشند
  • استخدام در سازمان‌های دولتی مثل صدا‌و‌سیما، فرهنگ‌سراها، وزارت ارشاد و غیره
  • همکاری با موسسات سینمایی و هنری و استخدام گیشه سینما
  • مدیریت سالن‌های نمایش
  • تبلیغات و کار با آژانس‌های تبلیغاتی یا صدا‌و‌سیما
  • مدیریت و ارزشیابی فعالیت‌های هنری
  • همکاری با روزنامه‌ها و مجلات، صدا‌و‌سیما و سایر نهادهای مرتبط برای نقد فیلم و نوشتن مقاله در این مورد

بررسی درآمد و حقوق رشته سینما در ایران

حوزه سینما حوزه بسیار وسیعی است که شغل‌های مختلفی را پوشش می‌دهد. درآمدها به نوع پروژه‌هایی که افراد در آن‌ها مشارکت می‌کنند، این‌که با چه ارگان‌ها و سازمان‌هایی همکاری دارند، در چه حیطه‌ای و با چه سوژه‌هایی فیلم می‌سازند، کیفیت کار آن‌ها چطور است و نیز میزان شهرت و اعتبارشان ارتباط مستقیم دارد.

حتی در یک حوزه خاص هم درآمد افراد با هم متفاوت است مثلا ممکن است دو فیلمبردار برای کار روی یک پروژه یکسان دستمزدهای کاملا متفاوتی بگیرند. به عنوان مثال میزان دستمزد و دریافتی بازیکنان مشهور سینما و بازیکنانی که نقش‌های اول و دوم را به عهده دارند نسبت به سایر عوامل بسیار بیشتر است.
به طور کلی درآمدها می‌تواند بین چند میلیون تا چند ده میلیون باشد وحتی به میلیارد هم برسد.

بررسی بازار کار رشته سینما در خارج از کشور

برخی گرایش‌های رشته هنر شانس کمی برای تحصیل و کار در خارج از کشور دارند. با‌این‌حال رشته سینما موقعیت بهتری را داراست و فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند برای کسب موقعیت‌های شغلی و تحصیلی اقدام کنند.

بررسی وضعیت مهاجرت با رشته سینما

مهاجرت افرادی که در رشته سینما تحصیل کرده‌اند می‌تواند تحصیلی و با مدرک دیپلم یا کارشناسی هنر باشد که در این صورت داشتن مدرک آیلتس نیز الزامی است. این افراد می‌توانند در بخش تحقیقاتی و فیلم‌سازی که حوزه‌های تئوری و عملی هستند، اقدام به مهاجرت کنند.

معرفی بهترین کشور ها برای تحصیل در رشته سینما

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی در رشته‌ سینما کشورهایی هستند که مثل آلمان، کانادا، آمریکا، فرانسه، ایتالیا و بلژیک صنعت فیلم‌سازی قوی دارند. در سال‌های اخیر ژاپن و کره جنوبی نیز پیشرفت خوبی در زمینه سینما داشته‌اند.

رشته سینما

راهنمای مشاهده آگهی های استخدام رشته سینما

برای بررسی موقعیت‌های مختلف شغلی مربوط به رشته‌ سینما می‌توانید از کاریابی های آنلاین مثل کاریابی ایران استخدام کمک بگیرید تا به همه آگهی‌های استخدام این رشته‌ از سراسر ایران دسترسی داشته باشید. برای این منظور وارد وبسایت ایران استخدام شوید.

در قسمت «انتخاب رشته‌ تحصیلی» گزینه «استخدام رشته‌ سینما» را انتخاب کرده‌ و روی دکمه جستجو کلیک کنید. آگهی‌های استخدام متنوعی مثل استخدام مدیر هنری تا استخدام طراح لباس سینما در این دسته قرار می‌گیرند. لیست همه آگهی‌های مربوط به این رشته‌ را می‌بینید. بسیاری از این شغل ها به رشته‌ هنر هم نزدیک هستند. برای مشاهده آگهی‌های استخدام هنر باید به جای رشته‌ سینما رشته‌ هنر را انتخاب کنید.

برای مشاهده آگهی‌های مربوط به شهر تهران مثلا آگهی‌های استخدام در سینما کوروش یا کار در سینما تهران از فیلترهای بالای صفحه شهر تهران را فیلتر کنید. با ثبت‌نام به عنوان کارجو و ساخت رزومه آنلاین بصورت رایگان، می‌توانید رزومه خود را برای کارفرمایانی که به دنیال جذب نیرو می‌باشند ارسال نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

رشته‌ سینما از رشته‌های جذاب و پرطرفدار شاخه هنر است که امکان تحصیل در هنرستان و دانشگاه را دارد. برخی دانشگاه‌ها نیز به صورت بدون کنکور، اقدام به جذب دانشجو می‌کنند. این رشته‌ چهار گرایش اصلی دارد که هر کدام دروس متفاوتی را خوانده‌ و در حوزه‌های مختلفی کار می‌کنند. فارغ‌التحصیلان رشته‌ سینما می‌توانند در سازمان‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند و درآمدهای بالایی را تجربه کنند.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام رشته هنر در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام فتاح فایز هستم خدمت تان عرض کنم من علاقه زیادی به بازیگری دارم وبس بخدا جدی میگم زیاد علاقه مند هستم زیاد جستجو میکنم تا هنوز نتوانستم راه پیدا کنم لطفا همراهی مان کنید از لطف تان بعید نخواهد بود باحرمت فایز

    1. درود دوست عزیز.
      باید توجه داشته باشید برای ورود به عرصه بازیگری، مسیرهر فرد می‌تواند متفاوت باشد. موفقیت در هر کاری بخصوص در بازیگری، نیازمند ترکیبی از عواملی همچون استعداد، تلاش و زمان است.
      آموزش و تمرین، کسب تجربه عملی با شرکت در دوره‌های بازیگری، ایجاد یک رزومه قوی با قراردادن نمونه کارهایی از نقش‌های کوتاه، حضور در کلیپ‌ها و…، شرکت در رویدادها و کارگاه‌های مرتبط با بازیگری و برقراری ارتباط با افرادی که در صنعت بازیگری هستند، بررسی آگهی‌های استخدام بازیگر، مطالعه و تحقیق در زمینه بازیگری و صبروپشتکار می‌تواند برای شما کمک کننده باشد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا