راهنمایی شغلیکارجو

شخصیت های مناسب شغل مهندس عمران

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هدف مهندسی عمران کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. برای اجرای همه پروژه‌های عمرانی یک کشور مانند ساخت سد، فرودگاه، جاده، راه آهن، برج، تونل و … به یک مهندس کارآمد عمران نیاز است تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند.
همانطور که می‌دانید برای اینکه بتوانید یک شغل صحیح و درست را انتخاب نمایید و در آن موفق عمل کنید، باید علاوه بر تحصیلات و تجربه، به عواملی مانند ویژگی‌های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … نیز توجه داشته باشید. هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد که با بررسی آنها می‌تواند شغل آینده خود را بهتر انتخاب نماید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با تیپ شخصیتی مناسب شغل مهندس عمران آشنا شوید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مهندسی عمران برای چه افرادی مناسب است؟

همانطور که در بالا اشاره شد برای انتخاب هر شلی نیاز است، چند فاکتور مهم را مورد بررسی قرار داد. شغل مهندسی عمران نیز از این امر مستثنی نیست. برای اینکه بدانید برای ورود به این شغل ساخته شده اید یا نه اولا باید بدانید چه مهارت‌هایی را برای ورد به این رشته و آینده شغلی آن لازم است و چه استعدادهایی می‌تواند در موفقیت شما در این شغل نقش داشته باشد. دوما چه تیپ‌های شخصیتی برای ورود به بازار کار مهندسی عمران مناسب‌ است.

مهارت‌های مورد نیاز مهندس عمران

مهم‌ترین مهارت های موردنیاز یک مهندس عمران عبارتند از:

  • تصمیم گیری
  • ریاضیات
  • حل مسئله
  • سازماندهی
  • مهارت عالی در فناوری اطلاعات، ریاضیات و  علم مهندسی
  • توانایی شرح درست و واضح ایده ها و طرح ها
  • توانایی  تحلیل داده‌ها
  • مهارت مدیریت پروژه
  • توانایی انجام پروژه ها در چارچوب بودجه و زمان تعیین شده
  • مهارت انجام کار تیمی
  • دانش کامل نسبت به قوانین و مقررات مرتبط
  • مهارت نوشتاری

تیپ شخصیتی مهندس عمران

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می شوند. اما نتایجی که از تحقیقات در این زمینه به دست آمده نشان می‌دهد تیپ‌های شخصیتی که برای شغل مهندس عمران معرفی می‌شوند، سبب می‌شوند رضایتمندی از شغل افزایش یابد. تیپ‌های شخصیتی مناسب شغل مهندسی عمران به شرح زیر هستند:

تیپ شخصیتی INTJ

عبارت INTJ (اول حروف کلمات انگلیسی به‌معنای درون‌گرا، شهودی، منطقی و قضاوت‌گر) یکی از ۱۶ نوع شخصیتی است که در تست MBTI تعریف شده است. به افرادی که تیپ شخصیتی INTJ دارند، «معمار» یا « استراتژیست» نیز گفته می‌شود. این گروه بسیار تحلیلی، خلاق و منطقی هستند.
معماران به‌تنهایی در نوک قله قرار گرفته‌اند و یکی از کمیاب‌ترین و توانمندترین گونه‌های شخصیتی از حیث توانایی‌های استراتژیک هستند و به‌خوبی از این امر آگاهند.
افرادی این تیپ شخصیتی را دارند سرشار از ایده های خلاقانه و خارج از چارچوب هستند. آن‌ها تمایل دارند در موقعیت‌های شغلی مستقل مشغول به کار شوند. دوست دارند کار خود را به تنهایی یا در گروه‌های کوچک انجام دهند تا از خلاقیت خود نهایت استفاده را ببرند. دارندگان تیپ شخصیتی INTJ معتقدند که اگر بخواهند کاری درست انجام شود، بهتر است خودشان آن را انجام دهند.

تیپ شخصیتی ESTJ

ESTJ ها اغلب به عنوان افراد منطقی و مسئولیت پذیر توصیف می شوند. افراد دارای این تیپ شخصیتی مشتاق به عهده گرفتن مسئولیت سازماندهی پروژه ها می‌باشند. آنها افرادی منظم، مطیع قوانین و وظیفه شناس هستند که دوست دارند پروژه ها را به روشی سیستماتیک انجام دهند.
از آنجایی که دارندگان تیپ شخصیتی ESTJ دارای مهارت‌های رهبری و اعتماد به نفس بالا هستند می‌توان گفت افرادی مناسب برای شغل مهندسی عمران به شمار می‌آیند. آن‌ها بسیار سخت کوش هستند و پروژه‌ها را تا زمانی که به اتمام نرسیده‌اند رها نمی‌کنند و این یکی از لازمه های شغل مهندس عمران به شمار می‌رود.

تیپ شخصیتی ISTJ

ISTJ ها معمولاً دارای مهارت های تفکر منطقی و تحلیلی هستند. آنها بسیار عملی و قابل اعتماد هستند، احساس وظیفه قوی دارند که آنها را به کارمندان و رهبران عالی تبدیل می کند. اکثر افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ به سمت مشاغل پایدار و قابل اعتماد کشیده می‌شوند و در مشاغلی مهندسی و حقوقی پیشرفت زیادی می‌کنند.
دارندگان تیپ شخصیتی  ISTJ از دقت بالایی برخوردارند و دارای مهارت‌های فنی خوبی هستند، به جزئیات، استانداردها و مقررات پایبندند. در نتیجه می‌توان گفت برای عنوان شغلی مهندس عمران مناسب می‌باشند. انگیزه یک ISTJ برای رعایت مهلت‌ها و ایجاد نظم و ساختار جذاب موجب می‌شود آن‌ها پروژه را تا تکمیل آن رها نکنند.

ویژگی های شخصیتی تیپ ESTP

تیپ ESTPها افرادی بسیار هیجان‌طلب و پرانرژی هستند که به راحتی می‌توانند با اطرافیان ارتباط برقرار می‌کنند. آنها به سرعت موقعیت‌ها را ارزیابی می کنند و برای مشکلات به صورت فوری، راه حل های عملی و ماهرانه ارائه می‌کنند.
با توجه به اینکه شغل مهندسی عمران جز مشاغل چالش برانگیز و حساسی است، می‌توان گفت تیپ شخصیتی ESTP برای این شغل مناسب است. زیرا افراد با این تیپ شخصیتی علاقه مند به کار با ابزارهای مختلف هستند و بیشتر مایل اند برای خود و به صورت پروژه ای کار کنند.

ویژگی های شخصیتی تیپ ISTP

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP، افرادی شخصی صبور، خویشتن‌دار و منعطف هستند. آن‌ها سرعت عمل بالایی در انجام کارها و رفع مشکلات دارند و به هنگام بروز مشکلات و چالش‌ها به دنبال راه حل‌های عملی و کارآمد هستند.
بسیاری از ISTPها از مشاغلی که شامل فعالیت بدنی است، لذت می برند و از کارهای پشت میزی متنفرند. آنها اغلب با انجام کارهای عملی انرژی می گیرند.
با توجه به اینکه شغل مهندسی عمران ماهیتی فنی دارد، می‌توان گفت افراد با تیپ شخصیتی ISTP برای این شغل مناسب هستند. زیرا آن‌ها به کارهای فنی و کار با دستگاه‌ها و ابزارها علاقه‌مند هستند. آنها تجربه کردن را دوست دارند.

سخن پایانی

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می‌شوند. یک مهندس عمران نیز با توجه به  وظیفه خطیری در قبال سازه‌هایی که طراحی می‌کند و آن را می‌سازد دارد باید با شناخت بهتر شخصیت و مهارت‌های خود وارد این شغل شود تا بتواند به رضایت کامل از شغل خود دست یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا