استخدام دولتیراهنمایی شغلیکارجو

چگونه کارمند بانک شویم؟ (بررسی شرایط)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی شرایط استخدام بانک ها

کارمند بانک از جمله مشاغلی است که از گذشته تاکنون مورد توجه عموم به خصوص جوانان تحصیل کرده‌ می‌باشد. داوطلبان استخدام در بانک لازم است واجد شرایط اولیه همچون سن، مدرک و رشته تحصیلی مورد نیاز بانک را دارا باشند. از آنجایی که مالکیت بانک‌ها در ایران به سه نوع دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی تقسیم بندی می‌شود، شرایط جذب و استخدام در هرکدام متفاوت است.
اما چگونه در بانک استخدام شویم؟ علاقه‌مندان به استخدام در بانک در صورت دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی می‌توانند از 2 طریق در بانک های کشور استخدام شوند. یک: شرکت در آزمون استخدام بانک، دو: تکمیل فرم دعوت به همکاری بانک. در ادامه به بررسی شرایط استخدام در بانک‌ها میپردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط استخدام بانک از طریق آزمون

برخی بانک ها برای جبران کمبود نیرو با توجه به بازنشستگی نیروهای قبلی اقدام به جذب نیرو از طریق برگزاری آزمون استخدام می‌نمایند. این نوع استخدام و جذب نیرو بیش‌تر در بانک های دولتی و نیمه‌دولتی متداول است. (برای مثال استخدام در بانک ملی، بانک سپه، بانک ملت، بانک صادرات و رفاه کارگران از طریق شرکت در آزمون کتبی صورت می‌گیرد) اما گاها در بین بانک‌های خصوصی نیز این روش مرسوم است. آزمون استخدام بانک ها با توجه به نیاز بانک ها بصورت سراسری (از سراسر کشور) و یا منطقه‌ای (یک یا چند استان) و با انتشار دفترچه راهنمای آزمون و مشخص کردن شرایط عمومی و اختصاصی برگزار می‌شود که داوطلبان با توجه تطابق این شرایط می‌توانند در آزمون استخدام شرکت نمایند:

1 – برخی از شرایط عمومی استخدام در بانک‌ها

دارا بودن سن مورد نیاز، دارا بودن کارت پایان خدمت، مطابقت زمان فارغ‌التحصیلی با تاریخ اعلام شده، تطابق معدل و مدرک تحصیلی مورد نیاز، عدم اشتغال و عدم تعهدخدمت رسمی و پیمانی، نداشتن سوء پیشینه و… .

2 – شرایط اختصاصی استخدام در بانک‌ها

شرایط اختصاصی با توجه به رده شغلی و مدرک تحصیلی افراد می‌توانند متفاوت باشند.

بعد از شرکت در آزمون کتبی و اعلام نتایج از سوی بانک، پذیرفته شدگان در آزمون دعوت به مصاحبه حضوری می‌شوند و پس از گذراندن مراحل به عنوان کارمند بانک شروع به کار می‌کنند.

استخدام در بانک

شرایط استخدام بانک از طریق تکمیل فرم

به‌طور معمول بانک‌های خصوصی برای جذب نیروی انسانی مورد نیاز شعبه‌های خود فراخوان دعوت به همکاری منتشر می‌کنند. (برای مثال استخدام در بانک آینده، بانک پاسارگاد، استخدام بانک دی و … از طریق تکمیل فرم انجام می‌شود) متقاضیان در صورت دارا بودن شرایط مورد نیاز می‌توانند جهت استخدام به عنوان کارمند بانک به وب‌سایت بانک مورد نظر مراجعه نموده و فرم دعوت به همکاری را تکمیل نمایند.

متقاضیان واجد شرایط جهت تکمیل فرم دعوت به همکاری باید مدارک مورد نیاز را بارگزاری نمایند. از جمله مدارک و فایل‌های اسکن شده مورد نیاز برای بارگزاری هنگام تکمیل فرم دعوت‌به همکاری موارد زیر می‌باشند:

  • عکس پرسنلی 3 * 4
  • کارت ملی
  • اسکن صفحات شناسنامه
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • کارت نظام وظیفه

پس از تکمیل فرم دعوت به همکاری، از افراد پذیرفته شده دعوت به مصاحبه حضوری می‌شود. در مصاحبه افراد از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند و سوالات مختلفی در مورد اطلاعات عمومی، تخصصی، فردی و شخصیتی، سوابق تحصیلی و سوابق قضایی از آن‌ها پرسیده‌ می‌شود. در صورت قبولی در مصاحبه، افراد در دوره‌های آموزشی و کارآموزی مرتبط که توسط بانک یا موسسه مالی برگزار می شود، شرکت می‌کنند تا برای کار در شعبه آماده شوند.

همچنین علاقه‌مندان کار در بانک باید قبل از ورود به بانک یا مراجعه برای مصاحبه در خصوص بانک و بانکداری، و عملکرد آن مطالعه کنند یا حداقل یک بار به وبسایت بانک مراجعه کنند و اصطلاحات اولیه بانکی را بشناسند. مثلا بدانند که در سیستم بانکداری اسلامی چیزی به نام بهره وجود ندارد بلکه نرخ سود صحیح است.

این روزها هدف اصلی بانک ها درآمدزایی است پس علاقه‌مندان استخدام در بانک باید اندکی بازاریابی بدانند و توصیه یا پیشنهادهایی برای افزایش منابع بانک داشته باشند و هدفشان جذب و افزایش مشتری‌ها بدانند.

مصاحبه کارمند بانک

تا اینجا فهمیدیم که سازوکار استخدام بانک‌ها به چه صورت است! در ادامه این مطلب به بررسی مهمترین شرایط استخدام در بانک می‌پردازیم. پیش از پرداختن به برخی موارد این نکته را در نظر بگیرید که شرایط استخدام در بانک ها با توجه به سیاست‌های استخدامی هر بانک می‌تواند متفاوت باشد.

برای استخدام در بانک چه رشته ای بخوانیم؟

معمولا بانک ها برای جذب نیروی مورد نیاز خود، از افرادی که در رشته‌های تحصیلی مرتبط با امور بانکی تحصیل کرده‌ باشند، دعوت به همکاری می‌کنند. طبق آمار بدست آمده‌ از بررسی آزمون‌های استخدام و فراخوان‌های دعوت به همکاری بانک ها در سایت ایران استخدام، رشته‌های مورد نیاز برای استخدام در بانک ها معمولا به شرح زیر می‌باشد:

  • بانکداری و مدیریت امور بانکداری
  • حسابداری و حسابرسی
  • مدیریت کسب و کار mba
  • ریاضی
  • آمار
  • علوم اقتصاد
  • علوم و مهندسی کامپیوتر
  • حقوق
  • مهندسی صنایع
  • زبان انگلیسی (برای شعب ارزی)
اما بهترین رشته برای استخدام در بانک کدام است؟

از بین رشته‌هایی که معرفی شدند، در مرحله اول بهترین رشته‌ برای استخدام در بانک، بانکداری و مدیریت امور بانکداری می‌باشد. در مرحله بعد می‌توانیم به رشته‌ حسابداری و کامپیوتر اشاره کنیم.

مدرک تحصیلی لازم برای استخدام در بانک

ملاک مدرک تحصیلی برای استخدام بانک با توجه به سلسله مراتب شغلی در بانک‌ تعیین می‌شود. با توجه به اینکه طبقه بندی مشاغل بانک متفاوت است، استخدام با مدرک دیپلم، فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و همچنین دکتری انجام می‌شود. معمولا استخدام در بانک با مدرک دیپلم برای مشاغلی همچون تحصیلدار، کارمند حراست و نگهبانی انجام می‌شود.

شرایط سنی استخدام بانک برای خانم ها و آقایان

شرایط سنی استخدام در انواع بانک‌های دولتی و خصوصی با توجه به مقطع تحصیلی افراد می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال بررسی شرایط استخدام در بانک ملت و سایر بانک ها نشان می‌دهد برای استخدام دیپلم در بانک شاید شرط سنی تا 20 سال، کارشناسی تا 30 سال، کارشناسی ارشد تا 35 سال و … باشد. البته در اغلب موارد، مدت خدمت سربازی آقایان (معمولا دوسال) به حداکثر سن استخدامی آن‌ها اضافه می‌شود.

حداقل معدل برای استخدام در بانک

در اکثر مواقع شرط معدل براساس مدرک تحصیلی و تبصره‌هایی همچون امتیاز شاهد، ایثارگر، جانباز، نوع دانشگاه و شرایط استخدامی هر بانک متفاوت خواهد بود. با بررسی شرایط استخدام در بانک ملی متوجه شدیم که حداقل معدل جهت استخدام در همه مقاطع برابر با 14 است و حداقل معدل برای استخدام در بانک ملت برای مقطع کارشناسی 14 و کارشناسی ارشد 15. در صورتی که حداقل معدل در شرایط استخدام بانک صادرات برابر با 16 بوده‌ است. در ادامه حداقل معدل برای استخدام در چند بانک دیگر را بررسی می‌کنیم.

بررسی آمار استخدام کارمند بانک در بانک‌ها

در خصوص میزان استخدام کارمند بانک در کشور آمار دقیقی در دسترس نیست. در بانک های دولتی تعداد استخدام ها بسیار کاهش یافته‌ زیرا بسیاری از خدمات بانک‌ها الکترونیکی شده است. همچنین با توجه به سیاست‌های خصوصی سازی کشور، بانک دولتی جدیدی افتتاح نشده و نخواهد شد. بنابراین روند استخدام در بانک های دولتی به شدت رو به کاهش است. در حوزه بانک های خصوصی شرایط کمی متفاوت است. علیرغم الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات، به دلیل خصوصی و رقابتی شدن فضای حاکم بین بانک ها و موسسات مالی، هر چند وقت یکبار شاهد تاسیس بانک یا موسسه مالی خصوصی جدیدی هستیم. این نشان از این دارد که روند استخدام کارمند بانک در چند سال آینده رو به افزایش است.

نحوه جست‌وجوی آگهی‌های استخدام بانک‌ها

بهترین روش جهت جست‌وجوی آگهی‌های استخدام بانک‌ها، جست‌وجو از طریق سایت کاریابی ایران استخدام است. در این سایت خدمات دیگری از جمله ساخت رزومه حرفه‌ای برای کارجو و درج آگهی استخدام توسط کارفرما وجود دارد.

آگهی‌های استخدام و فراخوان‌های دعوت به همکاری تمامی بانک های معتبر از سراسر کشور به محض انتشار در صفحه اخبار استخدام بانک ها در سایت ایران استخدام قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با عضویت به عنوان کارجو و فعالسازی سیستم پیامک رسانی و ایمیل، آگهی های استخدام مراکز دولتی، خصوصی و حتی استخدام بانک ها را با توجه به انتخاب خود، بلافاصله به محض انتشار از طریق پیامک یا ایمیل دریافت نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

بانکداری فراهم کردن شرایط و امکاناتی است که به مشتریان اجازه می دهد با استفاده از آنها انواع عملیات بانکی خود را انجام دهند. مشتریان به دلایل مختلف از جمله تحویل یا دریافت پول، ارز یا اوراق بهادار، گرفتن اطلاعات در مورد انواع حساب‌ها، تسهیلات و سایر خدمات مالی بانک و… به بانک مراجعه می کنند. فردی که مسئول ارائه بیشتر این خدمات می باشد، کارمند بانک است.

کارمند بانک (متصدی امور بانکی یا تحویلدار)، از افراد اصلی هر شعبه محسوب می شود که ارتباط دائم و مستقیم با مشتریان بانک دارد. به عبارتی معمولا وقتی مشتری وارد بانک می شود، اولین فردی که با او برخورد دارد کارمند بانک است. این شغل از جمله مشاغلی است که افراد زیادی به دنبال استخدام شدن در آن هستند. البته با وجود متقاضیان زیاد، قبولی در آزمون استخدامی بانک‌ها یا تکمیل فرم بانک‌های خصوصی مانند استخدام بانک خاورمیانه، استخدام بانک دی و… کار راحتی نیست.

جهت مشاهده آگهی های استخدام جدید بانک ها (دولتی و خصوصی) در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا