کارجومعرفی مشاغل

بررسی درآمد و حقوق مدیر پروژه + شرح وظایف آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی وضعیت استخدام رشته مهندسی مدیریت پروژه

مدیریت، یکی از مشاغل کلیدی در بسیاری از کسب‌وکارها است. مدیریت، شاخه‌های مختلفی دارد. مدیر‌ و یا مدیریت پروژه‌ یکی از این شاخه‌ها است که در بسیاری از سازمان‌ها و یا کسب‌وکارها وجود دارد. پروژه‌ در اصل کلمه‌ای انگلیسی است و ازاین‌رو برگردان مدیر پروژه به انگلیسی معادل Project Manager است. مدیریت پروژه وظایف گوناگونی دارد. برای آنکه بدانیم وظایف مدیر پروژه چیست، ابتدا باید بدانیم مدیر پروژه چیست؟ و یا اصلا کاربرد مدیریت پروژه در چه کسب‌وکارهایی تعریف‌شده است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مدیر پروژه کیست؟

مدیر پروژه مسئول برنامه‌ریزی و نظارت بر پروژه‌های یک سازمان است. او افراد و فرآیندها را برای تحویل به‌موقع پروژه‌ها، در چارچوب بودجه و با نتایج موردنظر هماهنگ می‌کند. همان‌طور که گفتیم مدیریت پروژه شامل وظایف و پروژه‌های متعدد در زمینه‌های مختلف است. مدیریت پروژه ساختمانی یک مثال برای مدیریت پروژه‌ است که در آن مدیر‌ موظف است تمام‌کارهای مربوط به پروژه‌ را از آغاز تا پایان آن مدیریت کند. مدیریت پروژه، شغل مهمی است. ازاین‌رو بسیاری از سازمان‌ها اقدام به استخدام مدیر پروژه برای بخش‌های مختلف می‌کنند. استخدام مدیر پروژه عمرانی، استخدام مدیر پروژه معدنی، استخدام مدیر پروژه نرم‌افزاری و استخدام مدیر پروژه ساختمانی نمونه‌هایی از مدیران پروژه‌ در کسب‌وکارهای مختلف است.

مدیر پروژه

چگونه مدیر پروژه شویم؟

در پاسخ به این سوال که مهندسی مدیریت پروژه چیست؟ و یا چگونه می‌توان وارد این رشته شد باید گفت: رشته مدیریت پروژه که آن را مهندسی مدیریت پروژه نیز می‌نامند، یکی از رشته‌های ریاضی و فیزیک است و در لیست گروه مهندسی عمران قرار دارد. یعنی رشته مستقلی نیست و میان‌رشته ای است . برای اینکه بتوانید وارد این رشته شوید باید در دروس ریاضی، زبان خارجی و فنون تجزیه‌وتحلیل مهارت بالا داشته باشید. مدیران پروژه ازنظر شخصیتی در گروه ISTJ قرار دارند. این افراد دارای ویژگی‌های درون‌گرایی، احساسی، تفکری و قضاوتی هستند.

شرایط و نحوه ورود به رشته مدیریت پروژه

متقاضیان ورود به رشته مدیریت پروژه، در گام ابتدایی باید وارد رشته ریاضی و فیزیک شوند. سپس با شرکت در کنکور سراسری و کسب حدنصاب لازم، وارد این رشته شوند.

دروس رشته مهندسی مدیریت پروژه

کارشناسی مهندسی مدیریت پروژه شامل 140 واحد است که 51 واحد آن شامل دروس تخصصی است. برخی از دروس تخصصی این رشته عبارت است از: مدیریت کیفیت و بهره‌وری، مدیریت کارگاه و منابع انسانی، مدیریت ایمنی کارگاه، برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، نقشه‌برداری و عملیات و…

دانشگاه‌ های دارای رشته مدیریت پروژه و ساخت

ورود به رشته مدیریت پروژه و یا آموزش مدیر‌ پروژه‌ تنها از طریق دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی امکان‌پذیر است. از میان دانشگاه‌هایی که رشته مدیریت پروژه دارند می‌توان به دانشگاه‌های پیام نور تهران واحد شمیرانات و یا موسسه غیرانتفاعی معماری و هنر پارس کشور اشاره کرد.

تحصیل در رشته مهندسی مدیریت پروژه بدون کنکور

ورود به رشته مدیریت پروژه بدون کنکور امکان‌پذیر نیست و تنها راه ورود به این رشته، شرکت در کنکور است. کارشناسی ارشد مهندسی مدیریت پروژه نیز از طریق شرکت در کنکور امکان‌پذیر است. کارشناسی ارشد مهندسی پروژه در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌های پیام نور وجود دارد.

شرح وظایف و اختیارات مدیر پروژه چیست؟

گرچه مدیران پروژه‌ها در اکثر سازمان‌ها وظایف یکسانی دارند؛ اما وظایف و اختیارات آن‌ها برحسب انواع مدیریت پروژه متفاوت است. برای مشخص شدن این موضوع به شرح وظایف مدیران و اصول مدیریت پروژه در چند بخش مختلف پرداخته‌ایم:

شرح وظایف مدیر پروژه عمرانی

مدیران پروژه‌های عمرانی اغلب ساخت‌وساز در محل را مدیریت می‌کنند. آن‌ها مسئول مذاکره در مورد قراردادهای پیمانکاران هستند و معمولا با معماران و مدیران ساخت‌وساز هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

شرح وظایف مدیر پروژه ساختمانی

مدیر‌ پروژه‌ ساخت‌وساز فردی است که یک پروژه ساخت‌وساز را رهبری و نظارت می‌کند و با مهندسان و معماران برای توسعه یک طرح، ایجاد چارچوب زمانی پروژه، توزیع منابع و.. کار می‌کند. وظایف این مدیران شامل برنامه‌ریزی، استخدام و نظارت بر کارمندان است.

شرح وظایف مدیر پروژه نرم افزار

مدیران پروژه‌های نرم‌افزاری مسئول برنامه‌ریزی، زمان‌بندی، بودجه‌بندی، اجرا و تحویل پروژه‌های نرم‌افزاری هستند. آن‌ها بر تکمیل موفقیت‌آمیز تمام پروژه‌های نرم‌افزاری و نیز بر افرادی که بر روی پروژه‌ها کار می‌کنند، نظارت دارند.

شرح وظایف مدیر فنی پروژه

یک مدیر پروژه فنی مسئول مدیریت پروژه‌ها است تا مطمئن شود برنامه پیشنهادی به جدول زمانی، بودجه و محدوده پایبند است. وظایف مدیر فنی شامل برنامه‌ریزی پروژه‌ها با جزئیات، تنظیم برنامه برای همه ذینفعان و اجرای هر مرحله از پروژه‌ است.

شرح وظایف مدیر کنترل پروژه

مدیر کنترل پروژه، به شناسایی، تجزیه‌وتحلیل و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای مشکلات مهندسی می‌پردازد. او همچنین خط‌مشی‌ها، اهداف و استانداردهای قابل اجرا برای کنترل هزینه و زمان‌بندی فعالیت‌ها را توسعه، تفسیر و اجرا می‌کند.

مدیر پروژه

وضعیت بازار کار رشته مهندسی مدیریت پروژه و استخدام مدیر پروژه

مدیران پروژه می‌توانند در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها استخدام شوند. این سازمان‌ها برای اجرایی شدن اهداف خود و تحقق ایده‌ها مجبور به تعریف پروژه هستند. پروژه‌هایی که به‌نوبه خود جهت تحقق به مدیریت نیاز دارد. ازاین‌رو چشم‌انداز و وضعیت این شغل را برحسب محل کار و موقعیت‌های شغلی آن می‌توان روشن دانست.

فارغ التحصیلان رشته مدیریت پروژه در چه مکان هایی استخدام میشوند؟

مدیران پروژه می‌توانند در بسیاری از شرکت‌ها استخدام شوند. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به سازمان مخابرات، شرکت‌های بازرگانی، شرکت‌های عمرانی، شرکت‌های معدنی، شرکت‌های کامپیوتری، صنایع مرتبط با ساخت‌وساز، بازاریابی، دانشگاه‌‌ها، فناوری اطلاعات و… اشاره کرد.

نوع فعالیت مدیر پروژه

مدیر پروژه‌ می‌تواند به دو شکل حضوری و غیرحضوری فعالیت کند. در شکل حضوری که معمولا به‌صورت تمام‌وقت و یا پاره‌وقت است، فرد باید طبق ساعات اداری و یا ساعات توافقی با کارفرما در محل کار حاضر شود. در شکل دورکاری، مدیر پروژه‌ از طریق مجازی بر فرآیند پروژه‌ها نظارت دارد.

ساعت کار مدیر پروژه

ساعت کار مدیر‌ پروژه‌ به نوع فعالیت او بستگی دارد. اگر مدیر به‌صورت حضوری و تمام‌وقت استخدام شود باید طبق ساعات اداری در محل کار حاضر شود و در پایان ساعت اداری از محل کار خارج شود. در شکل پاره‌وقت، ساعات کار به توافق مدیر و کارفرما بستگی دارد. ساعات کار دورکاری نیز بیشتر به خود مدیر مربوط است.

بررسی درآمد و حقوق مدیر پروژه در ایران

آمار دقیقی از درآمد مدیر پروژه‌ در ایران وجود ندارد. دلیل این موضوع، گسترده بودن حیطه کار مدیران پروژه و عوامل تاثیرگذار بر کار و حقوق آن‌هاست. درواقع عوامل متعددی بر میزان حقوق مدیر پروژه در ایران تاثیرگذار است که ما به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

محل کار و نوع آن

منظور از محل کار، لوکیشن و یا آدرس کاری افراد نیست. البته محل کار افراد یعنی شهر یا منطقه‌ای که در آن کار می‌کنند نیز بر درآمد آن‌ها تاثیرگذار است. مثلا ممکن است حقوق مدیر پروژه در تهران با حقوق مدیر‌ پروژه‌ در یک شهر کوچک یکسان نباشد؛ اما منظور ما از محل کار و نوع آن بیشتر نوع سازمان و یا کسب‌وکار است. در ایران، سازمان‌ها به‌صورت دولتی و خصوصی هستند و باید بر اساس حقوق تعیین‌شده توسط وزارت کار حقوق پرداخت کنند؛ اما برخی از سازمان‌های خصوصی بنا به دلایل مختلف ممکن است تابع این قانون نباشند و با توجه به درآمد سازمان خود حقوقی کمتر یا بیشتر از حقوق مصوب تعیین کنند.

شرایط احراز مدیر پروژه

مدیریت پروژه شامل بخش‌های مختلفی است. ممکن است مدیر‌ پروژه‌ در یک کسب‌وکار تمام وظایف مانند نظارت و کنترل بر پروژه‌ را از ابتدا تا انتها بر عهده داشته باشد؛ اما در سازمان دیگر مدیریت تنها شامل کنترل پروژه‌ یا دستیاری مدیر‌ پروژه‌ باشد. بنابراین طبیعی است درآمد کنترل پروژه‌ با درآمد دستیار مدیر پروژه و یا حقوق مدیر پروژه ساختمانی با حقوق مدیر پروژه عمرانی یکسان نیست.

نوع پروژه‌ها

پروژه‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از پروژه‌ها جز پروژه‌های کوچک در یک سازمان معمولی هستند؛ اما برخی از پروژه‌ها جز پروژه‌های کلان دولتی هستند. بدون شک این دو نوع پروژه وظایف، مسئولیت‌ها و درنتیجه حقوق متفاوتی را برای مدیران پروژه تعریف می‌کنند.

وضعیت کار

همان‌طور که گفتیم مدیریت پروژه جز مشاغلی است که در هر دو شکل حضوری و دورکار قابل انجام است. در این مورد نیز حقوق افراد برحسب دورکاری یا حضوری بودن آن‌ها متفاوت است.

تجربه و مهارت افراد

تجربه و مهارت افراد نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر حقوق و درآمد آن‌ها است. برخی از افراد تجربه و مهارت بالایی در کار خود دارند؛ اما برخی از افراد ممکن است به‌صورت کارآموز استخدام‌شده باشد یا فاقد سابقه کار باشند. مانند استخدام کارآموز کنترل پروژه یا استخدام کارشناس کنترل پروژه بدون سابقه کار. در این مورد نیز حقوق مدیران متفاوت است. حتی ممکن است به کارآموزان حقوقی تعلق نگیرد. بااین‌حال در اکثر موارد سازمان‌ها ترجیح می‌دهند از مدیران باسابقه استفاده کنند. ازاین‌رو استخدام مدیر پروژه با سابقه اولویت بیشتری نسبت به مدیران کم‌تجربه دارد.

بررسی درآمد و حقوق مدیر پروژه در خارج از کشور

مدیر پروژه‌ جز شغل‌هایی است که معادل دقیق آن در بسیاری از کشورهای خارجی نیز وجود دارد. مدیر پروژه‌ در کشورهای خارجی نیز جز مشاغل کلیدی محسوب می‌شود. ازاین‌رو وضعیت درآمدی آن‌ها مناسب است. ما برای روشن شدن این موضوع، میزان درآمد مدیران پروژه در دو کشور کانادا و آلمان را بررسی کرده‌ایم:

حقوق مدیر پروژه در کانادا

طبق آمارها متوسط حقوق مدیر پروژه در کانادا 83941 دلار در سال یا 43.05 دلار در ساعت است. حداقل حقوق از 63646 دلار در سال شروع می‌شود و به 124502 دلار در سال نیز می‌رسد.

درآمد مدیر پروژه در آلمان

در رابطه با حقوق مدیر پروژه در آلمان نیز باید گفت مجموع دستمزد برای یک مدیر‌ پروژه‌ در آلمان 65000 یورو در سال است. حداقل و حداکثر حقوق برای مدیر پروژه بین 42.500 یورو تا 92.500 یورو در سال است.

مدیر پروژه

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام رشته مهندسی مدیریت پروژه

ایران استخدام برای کمک به کارجویانی که به دنبال شغل در زمینه مدیریت پروژه هستند، دو گزینه را در نظر می‌گیرد. برای استفاده از این گزینه‌ها، ابتدا باید وارد سایت ایران استخدام شوید. بعد از ورود به سایت، دو گزینه جستجوی شغل و باکس‌های آگهی استخدامی متناسب با شغل و رشته را مشاهده خواهید کرد.
با کلیک بر گزینه جستجو وارد صفحه‌ای خواهید شد که در آن لیستی از مشاغل وجود دارد. شما در این صفحه می‌توانید جدیدترین اخبار استخدامی را در شغل‌های مختلف مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از فیلتر استان، جنسیت، شغل، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی، جستجوی خود را محدودتر و تخصصی‌تر کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

در گزینه دوم و در باکس‌های جستجو نیز می‌توانید با انتخاب استان، موقعیت شغلی و رشته تحصیلی، آگهی‌های استخدام در زمینه مدیریت پروژه را مشاهده کنید. شما در کنار این امکانات، می‌توانید از رزومه ساز رایگان ایران استخدام و سایر امکانات در این زمینه نیز برخوردار شوید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام مدیر پروژه

کارفرمایانی که به دنبال استخدام مدیر پروژه هستند نیز می‌توانند با استفاده از پلن‌های ایران استخدام، بهترین نیروها را استخدام کنند. بنابراین فرقی نمی‌کند که به دنبال استخدام مدیر پروژه در تهران هستید و یااستخدام مدیر پروژه در اصفهان و مشهد و یا حتی استخدام مدیر پروژه در کیش. در هر جایی که هستید می‌توانید اقدام به درج آگهی استخدام نمایید. درج آگهی از طریق 4 پلن برنزی، طلایی، نقره‌ای و VIP است. تفاوت این پلن‌ها در مدت نمایش، نمایش در بخش آگهی های ویژه، ارسال پست اختصاصی در کانال اصلی تلگرام، نمایش در بخش آگهی های مهم سایت و نمایش ثابت در صفحه اول سایت است. برای مشاهده جزئیات این پلن‌ها می‌توانید به آدرس ایران استخدام مراجعه نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

مدیریت با ویژگی‌های مهمی مانند تجربه گره می‌خورد. معمولا اکثر مدیران از جمله مدیران پروژه‌ها، جز افراد میانسال هستند و یا آنکه سال‌ها تحت نظارت مدیران مختلف کار کرده‌اند. این بدان معنیست که برای آنکه بتوانید به یک مدیر پروژه موفق تبدیل شوید، باید تجربه‌های زیادی را کسب کنید. تجربه‌هایی که تنها بخشی از آن از طریق تحصیل و دانشگاه به دست می‌آید؛ اما بخش مهم دیگر آن نیازمند کار کردن و داشتن ارتباط با مدیران موفق است. از طرفی باید توجه داشته باشید که پیدا کردن شغل در این زمینه نیازمند مهارت‌ها و استعدادهای برتر است. شما باید بتوانید نظر مساعد کارفرمایان را به خود جلب کنید و به آن‌ها نشان دهید که افرادی قابل اعتماد هستید. معمولا کارفرمایان در استخدام مدیر پروژه با حقوق بالا بر مهارت‌های مدیران متمرکز هستند. این ویژگی‌ها، رمز استخدام سریع و عامل تضمین بقای شما در این شغل است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته مهندسی مدیریت پروژه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا