کارجومعرفی مشاغل

چگونه کارشناس تبلیغات شویم؟ (تحصیلات، مهارت ها و الزامات)

زمان مطالعه: 9 دقیقه

کارشناس تبلیغات | نیازمندی ها و مهارت ها

تبلیغات، یکی از پایه‌های اصلی در روند معرفی محصولات و یا خدمات، توسط اشخاص، سازمان‌ها و کسب و کارها جهت افزایش فروش یا خدمات است. از این رو وجود فردی که بتوانند استراتژی‌ها و یا تاکتیک‌های تبلیغاتی را به شکل صحیح تشخیص دهد و اجرا نماید، در هر کسب و کاری ضروری است. این شخص همان کارشناس تبلیغات است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

تبلیغات چیست و چه اهمیتی دارد؟

تبلیغات (advertisement) که اغلب به آن ad یا advert هم گفته می‌شود معرفی و تبلیغ یک محصول، خدمات یا نام تجاری به بینندگان است که به منظور جلب توجه، ایجاد تعامل و در نهایت فروش صورت می‌گیرد. یکی از قدیمی‌ترین فرم‌های بازاریابی تبلیغات است که تلاش می‌کند بر اقدامات مخاطبین در جهت خرید و فروش تاثیرگذار باشد.
به طور میانگین هر فردی روزانه حدود 5 هزار تبلیغ در پلتفرم‌ها و مکان‌های مختلف می‌بیند. همین موضوع نشان می‌دهد که پتانسیل زیادی برای دیده شدن در این بین وجود دارد. در نتیجه می‌توان گفت چه شما برای استارت آپ خودتان تبلیغ کنید یا اینکه به عنوان یک کارشناس و متخصص تبلیغات برای شرکت دیگری کار کنید، نشان دهنده آن است که تبلیغات به یکی از جنبه‌های ضروری کسب و کارها تبدیل شده است.

آشنایی با انواع تبلیغات

در حالت کلی تبلیغات در دنیای امروز به دو روش انجام می‌شود:

  • تبلیغات سنتی: از تبلیغات سنتی می‌توانیم به تبلیغات چاپی، بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی، رادیویی اشاره کنیم.
  • تبلیغات دیجیتال: نمونه جدیدتر یعنی مدل دیجیتال شامل تبلیغات سوشال مدیا، تبلیغات search/display، تبلیغات موبایلی و popups می‌شود.

اما هرکدام از این شیوه‌های تبلیغ شامل روش های متعدد دیگیری می‌شود که در ادامه شما با 3 نوع اصلی این تبلیغات آشنا می‌شوید:

Above the line:

در این مدل مخاطبین اصلی گسترده هستند و افراد بخصوصی هدف قرار داده نمی‌شوند. مانند تبلیغات رادیو، تلویزیون و مجلات.

Below the line:

در مدل below the line تبلیغات به منظور هدف قرار دادن مخاطبین مشخصی تعبیه شده‌اند. به عنوان مثال، تبلیغات برنامه‌ای، تبلیغات پستی و همچنین تبلیغات داخل فروشگاهی.

Through the line:

این مدل ترکیبی از تبلیغات below و above است و اغلب اوقات هم به منظور طراحی و پیاده سازی کمپین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت تبلیغات چیست؟

یک تبلیغات خوب داستان کسب و کار را بیان می‌کند، فرقی نمی‌کند که یک تجارت چه سنی دارد، شما می‌توانید به کمک یک تبلیغات مناسب داستان آن را در بهترین شکل به مخاطب انتقال دهید و تبلیغات می‌تواند تاثیر مستقیمی بر میزان فروش و درآمد یک مجموعه بگذارد.

تبلیغات اجازه می‌دهد تا مشتریان مورد نظرتان را هدف قرار دهید:

داده‌های حاصل از بازاریابی و نرم افزارهای آنالیز و تحلیل کمک می‌کند تا در تبلیغات مشتریان مورد نظرتان و کسانی که به دنبال شما هستند را هدف قرار دهید.

تبلیغات به حفظ مشتریان کمک می‌کند:

طبق گفته متخصصین، کمپین‌های تبلیغاتی به حفظ مشتریان یک تجارت کمک می‌کنند. خوشبختانه به لطف تکنولوژی و سرویس‌های موجود این روزها می‌توان با کمترین بودجه هم کمپین راه اندازی کرد.

تبلیغات به حفظ و پایداری یک کسب و کار کمک می‌کند:

در این بازار بزرگ و اشباع شده تنها چیزی که منجر به دوام و دست و پا کردن نامی ماندگار می‌شود یک تبلیغات استاندارد است.

تبلیغات به مشتریان نشان می‌دهد که آیا یک کسب و کار متناسب با ارزش‌های آنان هست یا خیر:

مردم به دنبال کسب و کارهایی هستند که با ارزش‌ها و علاقه‌مندی‌های آنان همسو باشد. تبلیغات کمک می‌کند که نه تنها یک برند را بشناسند بلکه با اهداف و ارزش گذاری‌های آن آشنا شوند.

تاثیر مستقیم تبلیغات بر محبوبیت یک برند:

تبلیغات ماندگار و نحوه معرفی یک سرویس/محصول می‌تواند فاکتوری برای شناخته شدن یک برند باشند.

بررسی تفاوت تبلیغات و بازاریابی

فراموش نکنید که تبلیغات بخش مهمی از کار بازاریاب است. تبلیغات و بازاریابی را با هم اشتباه نگیرید. این دو به طور ذاتی با هم تفاوت‌هایی دارند. بازاریابی خواسته‌های مشتریان را مشخص می‌کند و آن‌ها را برای خرید تشویق می‌کند. در حالی که شما برای جلب توجه مخاطب و اینکه نشان دهید محصول و سرویس شما مناسب آن‌هاست به تبلیغات نیاز دارید.

شرح شغل کارشناس تبلیغات

کارشناس تبلیغات مسئول ایجاد و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی از طرف شرکت یا مشتری‌های خود است. کارشناس تبلیغات با گروه بازاریابان نیز در ارتباط است. این ارتباط به منظور توسعه مفاهیم خلاقانه، طراحی گرافیک و غیره صورت می‌گیرد. متخصصان تبلیغات مسئول تبدیل ایده‌های خلاقانه به کمپین‌های تبلیغاتی هستند. آنها معمولا در شبکه‌های تبلیغاتی مختلف و متعدد مانند تلویزیون، رادیو، شبکه‌های اجتماعی، چاپ تخصص دارند.

شغل و وظایف کارشناس تبلیغات، گاهی با مدیر تبلیغات، یکسان تلقی می‌شود. اما این دو شغل کاملا از یکدیگر مجزا هستند. با این حال هر دو شغل در اموری چون نظارت بر کار تبلیغات، تعیین بودجه کار، شناسایی مشتریان احتمالی و برقراری ارتباط با آنها، ایجاد علاقه در میان مشتریان و یا خریداران، بررسی بازار و شناسایی موقعیت‌های مناسب جهت تبلیغات، نظارت بر ایده‌های تبلیغاتی و شناسایی برند و اهداف آن مشترک هستند.

چگونه کارشناس تبلیغات شویم؟

اکثر متقاضیانی که قصد دارند به عنوان کارشناس یا مدیر تبلیغات در یک مجموعه استخدام شوند حداقل به مدرک لیسانس مرتبط با این رشته نیاز دارند. خوشبختانه در سال‌های اخیر رشته‌های دانشگاهی که به موضوع تبلیغات و بازاریابی بپرازند رشد بسیاری داشته‌اند و همچنین علاقه‌مندان را به خوبی با این دنیا و بازار آن آشنا می‌کنند. به طور کلی از رشته‌های مرتبط با  این حوزه می‌توانیم به مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت دولتی، بازاریابی، ارتباطات، مدیریت اجرایی و … اشاره کنیم. مثل همیشه پیشنهاد ایران استخدام به شما عزیزان این است که صرفا برای یادگیری خودتان را محدود به دوره‌های دانشگاهی و آکادمیک نکنید. برای موفقیت در کارتان و متمایز بودن از دیگر کاندیدهای شغلی بهترین کار بروز بودن و توسعه مهارت‌های نرم و سخت مرتبط با حوزه شغلی‌تان است. بهترین راه جستجوی آگهی های استخدام کارشناس تبلیغات بصورت کارآموزی است. شما می توانید با گذراندن دوره کارآموزی بر اطلاعات و مهارت های خود بیافزایید.

پیش نیاز های ورود به شغل کارشناس تبلیغات

پیش نیاز ورود به شغل کارشناس تبلیغات، مهارت و تجربه است. با این حال، بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند متخصصان تبلیغاتی را استخدام کنند که دارای مدرک معتبر در زمینه‌هایی مانند تبلیغات، بازاریابی، فروش، ارتباطات، طراحی گرافیک یا مطالعات رسانه باشند. از این رو در درج آگهی‌های استخدام، بر موضوع مدرک تحصیلی نیز تاکید می‌کنند. کسب مدرک رشته‌های مرتبط با این شغل، هم از طریق دانشگاه و هم از طریق کلاس‌های آزاد معتبر امکان‌پذیر است.
برای ارتقا مهارت‌های این شغل و یا کسب تجربه، دوره کارآموزی کارشناس تبلیغات نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. این دوره‌ها معمولا با هدف فعالیت و آموزش افراد مبتدی در بین کارشناسان حرفه‌ای صورت می‌گیرد تا آن افراد بتوانند قبل از ورود رسمی به عرصه کار و فعالیت، تجربه و مهارت لازم را به دست آوردند.

توانایی ها و مهارت های مورد نیاز کارشناس تبلیغات

برای آنکه بتوانید به یک کارشناس تبلیغات موفق تبدیل شوید، داشتن برخی از مهارت‌ها می‌تواند کمک کننده باشد. برخی از این مهارت‌ها عمومی هستند و برخی از آنها خصوصی. در ادامه اساسی‌ترین مهارت‌هایی را که کارفرمایان برای استخدام کارشناس تبلیغات در نظر می گیرند را بررسی می‌کنیم:

مهارت‌های عمومی کارشناس تبلیغات

  • خلاقیت:

خلاقیت، توانایی ایجاد ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید است و داشتن آن برای متخصصان تبلیغات، لازم است زیرا می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های جدیدی برای تبلیغات داشته باشید و از این طریق به رشد شرکت‌ها در کسب و کارشان کمک کنید.

  • آگاهی از متدهای تبلیغاتی:

برای اینکه بتوانید تبلیغات موفقی داشته باشید باید ابتدا درک و البته آگاهی کاملی از متدهای تبلیغاتی داشته باشید. استفاده بجا از این متدها با توجه به مخاطبینی که دارید کمک می‌کند تا بتوانید به هدف تبلیغات و کمپین برسید.

  • مهارت‌های ارتباطی:

مهارت‌های موثر ارتباطی بسیار ضروری هستند. بخصوص زمانی که قصد دارید در مورد یک ایده جدید با تیم‌تان صحبت کنید. البته که این ارتباط تنها به تعامل با همکارانتان محدود نمی‌شود. گاها شما برای آنالیز و تحلیل خواسته‌ها و نیازهای مشتریان باید به طور مستقیم با آن‌ها هم در ارتباط باشید.

  • کار تیمی:

زمانی که به عنوان یک مدیر تبلیغات مشغول کارید دائما با افراد حاضر در بخش‌های دیگر کسب و کار در ارتباط هستید. همچنین طراحی یک کمپین موفق تنها در صورت کار تیمی امکانپذیر است. اینجاست که مهارت‌های ارتباطی و توانایی انجام کار تیمی به کمک‌تان می‌آید.

  • مهارت مولتی تسک بودن:

کار بر روی پروژه‌های تبلیغاتی می‌تواند پیچیدگی زیادی داشته باشد و انرژی زیادی از شما بگیرد. به این خاطر که این موقعیت شغلی اغلب شامل مجموعه‌ای از وظایف می‌شود. از تحقیقات تا هماهنگی متریک‌ها، آزمایش محصول، بازخورد مشتری و … اینجاست که توانمندی در مولتی تسک بودن به کمک‌تان می‌آید.

  • حل مسئله:

مهارت‌های حل مسئله به شما امکان می‌دهد مسائل را شناسایی و حل کنید. به عنوان یک متخصص تبلیغات، ممکن است شما مسئول ایجاد تبلیغات، مدیریت بودجه و تضمین موفقیت کمپین‌ها باشید. مهارت‌های حل مسئله به شما این امکان را می‌دهد که مسائلی را که ممکن است در طول فرآیند به وجود بیاید شناسایی و حل کنید.

  • تحقیق:

تحقیق فرآیند یافتن اطلاعات در مورد یک موضوع است. این می‌تواند شامل پیدا کردن اطلاعات در مورد یک محصول خاص، یافتن اطلاعات در مورد مخاطبان هدف یک شرکت یا یافتن اطلاعات در مورد موثرترین استراتژی‌های بازاریابی باشد. ممکن است از شما خواسته شود که اطلاعات مربوط به پروژه‌های مختلف را تحقیق کنید.

  • مدیریت زمان:

مدیریت زمان توانایی انجام وظایف به موقع است. این یک مهارت مهم برای متخصصان تبلیغات است زیرا آنها اغلب پروژه‌های متعددی دارند که باید در یک روز تکمیل کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است نیاز به ایجاد یک پست رسانه اجتماعی، طراحی یک بنر تبلیغاتی و به روز رسانی وب سایت یک شرکت داشته باشند. اینکه بتوانید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید می‌تواند به شما کمک کند تا تمام وظایف خود را به موقع انجام دهید.

  • آشنا به بازاریابی:

بازاریابی و تبلیغات اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند. بالاتر به این موضوع اشاره کردیم. بازاریابی کمک می‌کند تا استراتژی‌های معرفی یک محصول و برند را توسعه دهید. در نتیجه درک صحیح و کاملی از استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی و ترکیب آن‌ها با قوانین تبلیغات کمک می‌کند تا در شغل‌تان موثرتر باشید.

  • سازگاری و انعطاف‌پذیری:

در بازاری که دائما در حال تغییر و تحول است تمایل و توانایی یادگیری چیزهای جدید یک امر ضروریست. همین الان اگر نگاهی به تغییر تبلیغات در سال‌های اخیر داشته باشید خودتان متوجه عمق ماجرا می‌شوید. برای اینکه بتوانید به مخاطبین جدیدی برسید باید سوار بر این موج تغییرات شوید و بتوانید با آن‌ها تطبیق پیدا کنید.

مهارت‌های تخصصی کارشناس تبلیغات

مهارت‌های تخصصی، شامل داشتن اطلاعات و یا دانش خاص در برخی از زمینه‌ها است. برخی از این نهارت‌ها عبارت است از:

  • آشنایی با صفحه‌آرایی و نرم‌افزارهای آن:

یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد یک پست تبلیغاتی با توجه به نوع تبلیغات، می تواند صفحه آرایی باشد. صفحه آرایی، هنر تنظیم صفحات از فاصله کلمات گرفته تا جاگذاری عکس‌ها و… است. برای انجام صفحه‌آرایی می‌توان از نرم افزارها نیز استفاده کرد که نیازمند آشنایی و تخصص در آن است.

  • آشنایی با نرم‌افزارها و ابزارهای گرافیک:

گرافیک یکی از ابزارهای لازم برای کارشناسان تبلیغات است. امروزه نرم‌افزارهای گرافیکی زیادی وارد بازار می شود که آشنایی و تخصص در آنها لازمه استفاده درست و کاربردی آنها است.

  • آشنایی با چاپ، عکاسی و تدوین فیلم:

ممکن است تبلیغات گاهی به شکل چاپ بر روی یک کاغذ باشد و یا به شکل تدوین یک فیلم. از این رو یک کارشناس حرفه‌ای باید با نحوه تهیه فیلم، چاپ و عکاسی آشنا باشد.

  • آشنایی با آفیس:

آشنایی با مجموعه آفیس از جمله word، powerpoint و… نه تنها امکان استفاده از کامپیوتر را آسان می‌کند، بلکه در کار صفحه‌آرایی و ایجاد پست‌های تبلیغات متنی نیز کاربردی است.

  • آشنایی با پلتفرم‌های سوشال مدیا:

همان طور که خودتان هم شاهدش هستید شکل تبلیغات از گذشته تا امروز تغییرات زیادی داشته است و در دنیای امروزی تبلیغات در فضای اینترنت بخش جدایی ناپذیری از بازاریابی یک مجموعه است. همچنین آشنایی به پلتفرم‌های سوشال مدیا و ساز و کار آن‌ها کمک می‌کند که نسبت به آخرین ترندهای روز دنیا و چیزهایی که کاربران به دنبال آن‌ها هستند آگاه باشید.

کارشناس تبلیغات

نحوه جستجو آگهی های استخدام کارشناس تبلیغات

برای پیدا کردن شغل کارشناس تبلیغات، جستجوی و پیگیری آگهی‌های استخدام یک روش موثر است. گام اول در این زمینه، مراجعه به سایت‌ها و یا مرکز کاریابی معتبر است. منظور از کاریابی‌های معتبر، کاریابی‌هایی هستند که اولا اخبار آگهی‌های آن شامل شغل‌ها و رشته‌ها شود، ثانیا مربوط به سراسر کشور باشد.
بعد از شناسائی این سایت‌ها، باید به عضویت آن سایت‌ها درآیید تا بتوانید از آخرین اخبار و آگهی‌های استخدامی آگاه شوید. علاوه بر این می‌توانید وارد آن سایت‌ها شوید و در قسمت جستجوی سایت، شغل مورد نظر خود را جستجو کنید.

به عنوان مثال وقتی وارد سایت ایران استخدام می‌شوید می‌توانید در قسمت جستجو، عنوان استخدام کارشناس تبلیغات را وارد نمایید. بعد از آن لیستی از نیازهای استخدامی این شغل برای شما باز می‌شود. با کلیک بر روی هر آگهی، جزئیات آن شغل اعم از میزان حقوق، نحوه کار مانند دورکاری یا حضوری و سایر جزئیات مشخص می‌گردد.

در روش دیگر می‌توانید عنوان شغل مورد نظر خود را به اضافه سایت کاریابی مورد نظر خود در گوگل سرچ کنید. مثلا استخدام کارشناس تبلیغات به صورت دورکاری + ایران استخدام. در مواردی می‌توانید جستجوی خود را تخصصی‌تر کنید. مثلا استخدام کارشناس تبلیغات در تبریز یا استخدام کارشناس تبلیغات در تهران و یا استخدام کارشناس تبلیغات در اصفهان + ایران استخدام. در این صورت نیز لیستی از آگهی‌های استخدام، پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

راهنمای تنظیم رزومه برای کارشناس تبلیغات

ساخت رزومه در کنار پیگیری اخبار استخدامی، از دیگر گام‌های ضروری برای بالا بردن شانس استخدام در هر شغل و رشته‌ای است. برای آنکه بتوانید رزومه‌ای برای این رشته بسازید، می‌توانید این کار را به روش‌های مختلفی انجام دهید؛

استفاده از رزومه ساز رایگان

در حال حاضر رزومه سازهای رایگان زیادی موجود است، اما بهتر است به سراغ رزومه سازی بروید که امکانات مناسبی را به شما ارائه دهد. به عنوان مثال در رزومه ساز رایگان ایران استخدام، شما با وارد کردن اطلاعات لازم می‌توانید تمام اطلاعاتی را که برای کارفرما نیاز است را بسازید و آن را در قالب برگه A4 مشاهده کنید.

فرمت‌های آماده در نسخه‌های مختلف

فرمت‌های آماده رزومه PDF یا WORD نیز روش آسانی است که کارجو می‌تواند با وارد کردن اطلاعات خود، به خوبی از آنها استفاده کند.
در کنار این موارد، می‌توانید رزومه خود را به عنوان کارشناس تبلیغات با رعایت موارد ذیل تنظیم نمایید:

  1. ابتدا اطلاعات شخصی خود اعم از نام، نام خانوادگی، اطلاعات تماس (ایمیل، شماره تلفن، آدرس منزل و….) سن و… را وارد کنید.
  2. اطلاعات تحصیلی خود شامل رشته تحصیلی، دانشگاه، محل تحصیل و معدل هر مقطع (کارشناسی- کارشناسی ارشد و دکترا) را درج نمایید.
  3. به مهارت‌های عمومی و خصوصی خود اشاره نمایید.
  4. سوابق کار خود را مشخص کنید، اگر قبلا در جایی در این زمینه و یا مشاغل مرتبط با آن تجربه کاری داشته‌اید، به آن اشاره نمایید.

جهت دانلود فرم خام رزومه در قالب PDF، Word و … در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نکات مهم برای حضور جلسه مصاحبه

بعد از بررسی رزومه، به احتمال زیاد از شما برای شرکت در مصاحبه دعوت خواهد شد. داشتن عملکرد خوب در مصاحبه می‌تواند آخرین مرحله شما جهت استخدام باشد. از این رو توجه به این نکات قبل از مصاحبه می‌تواند کمک کننده باشد:

  • بر استرس خود غلبه کنید

سعی کنید با مرور برخی از سوالات عمومی، علاوه بر داشتن آمادگی لازم، آرامش خاطر به دست آورید.

  • مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید

با کار کردن بر راه‌های ارتباطی، علاوه بر آنکه استرستان کمتر می‌شود، راحت‌تر می‌توانید ارتباط برقرار کنید.

  • به موقع در جلسه حاضر شوید

سعی کنید به موقع و حتی کمی زودتر از موعد مقرر در جلسه حاضر شوید. حاضر نشدن به موقع می‌تواند بر نظر کارفرما یا کارفرمایان نتیجه منفی داشته باشد.

سخن پایانی

آشنایی با وظایف کارشناس تبلیغات می‌تواند به شما کمک کند تا توانایی و مهارت‌های خود برای ورود به این شغل را بسنجید. اگر به این شغل علاقه دارید اما  تصور می‌کنید وظایف آن فراتر از توانایی‌های شما است، می‌توانید بر مهارت‌های خود و تقویت آنها کار کنید. دوره‌های کارآموزی نیز می‌تواند کمک کننده باشد و مسیر شما برای ورود به این شغل را هموار کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس تبلیغات در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا