معرفی مشاغل

بررسی بازارکار و مهارتهای شغل پذیرشگر و رزرویشن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

شغل رزرویشن و پذیرشگر | بررسی بازارکار و درآمد

در سال‌های اخیر استخدام رزرویشن و پذیرشگر، یکی از عناوین استخدامی پر تقاضا در کلیه سایت‌های استخدامی داخلی و بین‌المللی بوده است. این بدین معناست که رزویشن و پذیرشگر نه تنها در ایران، بلکه در خارج از ایران هم پر تقاضا و پر طرفدار است. اگر می‌خواهید که در مورد شغل رزویشن و پذیرشگر اطلاعات کامل و مفصلی کسب کنید، می‌توانید در این مقاله از سایت ایران استخدام همراه ما باشید. در این مطالب سعی کرده‌ایم که عنوان شغلی پذیرشگر را تعریف کرده و شرح وظایف و نیازمندی‌های مهارتی آن و تحصیلات لازم و…. را بازگو کنیم.
مطالعه این مطالب در مورد معرفی شغل رزرویشن و پذیرشگر هم برای کارفرما و هم برای کار جو مفید است. چرا که به کارفرما کمک می‌کند که متقاضیان این شغل را با در نظر گرفتن الزامات و شرایط موجود بسنجد و نهایتاً بتواند یک مسئول پذیرش مبتکر و با تجربه را جذب کند.
برای کارجو نیز از آن جهت مفید است که می‌تواند شرایط خود را مطابق با الگوی عنوان شده به شرایط یک رزویشن و پذیرشگر نزدیک کند و نهایتاً بتواند از فرصت‌های شغلی موجود در این زمینه استفاده کرده و کسب در آمد کند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رزرویشن و پذیرشگر کیست؟

کارمند رزرویشن و پذیرش اولین فردیست که با ارباب رجوعانی که قصد مراجعه به سازمان را دارند، مواجه می‌شود. از این جهت می‌تواند نماینده تمام عیار یک سازمان باشد. طرز برخورد مناسب، متانت و آراستگی، صبر و تحمل، ادب و وقار، فن بیان مناسب و… ویژ گی‌هایی است که یک نیروی رزرویشن و پذیرشگر موفق باید داشته باشد. البته در ایران این عنوان شغلی بیشتر در هتل‌ها شناخته شده است، اما در سازمان‌ها و بعضی از شرکت‌ها نیز نیروی پذیرشگر وجود دارد.

انواع پذیرشگر و رزرویشن

نیروی رزرویشن و پذیرشگر بسته به مکان فعالیت، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

کارمند رزرویشن و پذیرشگر هتل:

رزویشن و پذیرشگر هتل اطلاعات کاملی را در مورد خدماتی که هتل ارائه می‌دهد و همچنین نحوه دسترسی به امکانات مختلف را برای مهمانان باز گو می‌کند.
کارمندان میز پذیرش هتل معمولاً رزواسیون اتاق‌ها را انجام می‌دهند و جزئیات بازدید مشتری را قبل از اقامت تأیید می‌کنند. آن‌ها اطلاعات به روزی از نرخ اتاق‌ها، خدمات هتل، نحوه خانه داری هتل و… دارند و این اطلاعات را خیلی سریع و دقیق در اختیار مهمانان قرار می‌دهند. کارمندان پذیرش همچنین وظیفه محاسبه فاکتور مهمانان را بر عهده داشته و کار‌های تسویه حساب آن‌ها را به طور کامل انجام می‌دهند. نهایتاً تمامی خدمات ارائه شده به مهمانان را تأیید کرده و مطمئن می‌شوند که آنها در ازای پرداخت، خدمات مناسبی دریافت کرده‌اند.
کارمندان رزرویشن و یا پذیرش هتل با هماهنگ کردن امکانات رفاهی و پاسخگویی به نیاز‌های مشتریان، مسئول ارائه تجربه‌ای دلپذیر برای همه مهمانان هتل هستند و وظایف آن‌ها عبارتند از:

  • خوشامدگویی به مهمانان هنگام ورود به لابی
  • جوابگویی به تلفن‌های هتل
  • همراهی مهمانان جهت بازدید اتاق‌های در خواستی
  • بررسی اتاق‌های خالی و رزو شده و اعلام آن‌ها به درخواست‌کنندگان
  • اطلاع‌رسانی کلیه امکانات موجود در هتل و هر گونه اطلاعات مرتبط
  • رسیدگی و حل و فصل شکایات مهمان
  • احتساب هزینه اقامت مهمان و خدمات و ارائه فاکتور مربوط به آن

پذیرشگر بورس:

این شغل مانند پیشانی کارگزاری عمل می کند؛ به این معنی که نخستین برخورد مشتریان با صنعت کارگزاری از طریق بخش پذیرش آن صورت می‌گیرد و در واقع نقش ارتباطی با مشتریان و احراز هویت را ایفا می‌کند. می‌توان گفت پذیرشگر بورس از جهت اهمیت تکمیل مدارک و انجام رویه‌های قانونی و اجتناب از تخلف‌های نظارتی و شکایت مشتریان شغل بسیار مهمی است.

کارمند رزرویشن و پذیرشگر سازمان‌ها:

کارمند پذیرش در تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها بسته به نوع خدمات سازمان، مسئول ارائه خدمات اولیه به مشتریان است. مثلاً در شرکت‌های حمل و نقل کارمندان پذیرش مسئول جوابگویی و رزرو نوبت برای ارباب رجوعان هستند و یا در شرکت‌های هواپیمایی و خدمات، کارمندان پذیرش اولین نفری هستند که با ارباب رجوعان برخورد می‌کنند و آن‌ها را به واسطه نوع درخواست‌شان به سایر بخش‌های سازمان ارجاع می‌دهند.

کارمند رزویشن و پذیرش کلینیک‌ها:

یک کارمند پذیرش در کلینیک‌ها و پذیرشگر آزمایشگاه، مسئولیت رزرو نوبت و نوبت دهی به تمامی بیماران را بر عهده دارد. وی با توجه به برنامه‌بندی و زمان حضور و غیاب پزشکان، نوبت بیماران را زمان‌بندی کرده و سریعترین زمان نوبت ممکن را با توجه به زمان مراجعه به بیماران اختصاص می‌دهد.

مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام رزرویشن و پذیرشگر

یک کارمند رزویشن و پذیرشگر باید مهارت‌ها و صلاحیت‌های خاصی داشته باشد تا بتواند به عنوان پذیرشگر استخدام شود.
در واقع برای استخدام رزرویشن و پذیرشگر مهارت‌های ذیل لازم است:

دانش کامپیوتری:
دانش کامپیوتری مهمترین پیش نیاز کارمندان رزرویشن و پذیرشگر است. چرا که آن‌ها اغلب از رایانه برای چک کردن موارد خواسته شده، مدیریت رزرواسیون آنلاین، محاسبه فاکتور، تخصیص نوبت مراجعه به ارباب رجوعان و… استفاده می‌کنند.

آشنایی با فناوریهای جدید:
یک نیروی پذیرش و رزرویشن باید با فناوریهای جدید و تکنولوژیهای روز دنیا مرتبط با فعالیت خود آشنایی داشته باشد. یعنی باید بتواند به راحتی با دستگاه ها و ماشین آلات مرتبط با فعالیتش کار کرده و خروجی مناسبی از آنها بگیرد.

تعامل اجتماعی و برقراری ارتباط:
داشتن مهارت‌های ارتباط کلامی و غیرکلامی قوی برای کارمند رزرویشن و پذیرشگر بسیار مهم است. هنگام استخدام رزرویشن و پذیرشگر، داشتن مهارت برقراری ارتباط، یک مزیت مهم برای متقاضیان است.

توانایی ارائه خدمات به مشتریان:
داشتن مهارت‌های خدمات به مشتری به عنوان کارمند رزرویشن و پذیرشگر الزامی است. کارمندان پذیرش باید بتوانند هنگام ورود و خروج ارباب رجوعان و همچنین زمان درخواست خدمات، تمامی موارد درخواستی ارباب رجوعان را به نحو درست انجام دهند.

مهارت حل مسأله:
ارباب رجوعان اغلب هنگام مواجه با مشکل به سراغ کارمند رزویشن و پذیرشگر ‌می‌روند. توانایی شناسایی و حل مشکل یکی از مهارت‌های کلیدی کارمند پذیرش است.

توانایی فیزیکی:
یک نیروی پذیرش باید از نیروی بدنی و توانایی فیزیکی مناسبی برخوردار باشد. چرا که به سبب نوع کار و فعالیتش، گا‌هاً باید ساعت‌های طولانی به صورت ‌ایستاده و یا نشسته کار کند. در صورتیکه نتواند در مدت زمان مشخصی بنا به نیاز به صورت نشسته کار کند و یا به صورت مداوم پشت سیستم بنشیند و کار‌های کامپیوتری و… را انجام دهد، قطعاً نمی‌تواند به عنوان یک نیروی فعال و موفق فعالیت کند.

پذیرشگر

تفاوت پذیرشگر و منشی چیست؟

منشی و پذیرشگر غالباً در یک دفتر یا محیط تجاری کار می کنند. برای همین بسیاری از مردم فکر می کنند که شغل منشی و پذیرنده یکسان است. باید توجه داشت که منشی در تماس نزدیک با یک نفر یا مافوق است ، ممکن است از یک منشی خواسته شود که برای طرف فوقانی خود کارهای ویژه یا شخصی انجام دهد. همچنین ، آنها می توانند وفاداری به رئیس خود ایجاد کنند و روسای آنها می توانند در امور غیرحرفه ای به آنها اعتماد کنند. منشی خواسته های مشتریان را به مافوق خود اطلاع داده و هماهنگی های لازم را با او انجام می دهد.
اما پذیرشگر معمولاً اولین شخصی است که بازدید کننده یا مشتری با آن ملاقات می کند. میز پذیرش اغلب در اتاق انتظار ، لابی اصلی یا ورودی ساختمان یا فضای شرکت قرار دارد. این کار نیاز به استقبال از مردم و یا هدایت آنها به مقصد خود در ساختمان دارد. پذیرنده همچنین به عنوان یک غرفه اطلاعاتی فعالیت می کند که در آن افراد می توانند در مورد شرکت یا افرادی که در ساختمان کار می کنند سؤال کنند.

بازار کار شغل رزرویشن و پذیرشگر

استخدام رزرویشن و پذیرشگر همواره عنوان شغلی بسیار پرتقاضایی برای کارفرما و کارجوست. این بدین معناست که رزویشن و پذیرشگر نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران هم پر تقاضا و پر طرفدار است.
از آنجایی که تمامی شرکت‌ها، سازمان‌ها، مراکز اقامتی و هتل‌ها، کلینیک‌ها و سایر مراکز اداری در خارج و داخل ایران نیازمند نیروی پذیرشگر هستند، استخدام نیروی رزرویشن و پذیرشگر، همواره در سطح جهان یکی از پرتقاضاترین عنوان‌های شغلی است. البته در کشور‌های اروپایی و آمریکایی بازار کار نیروی پذیرشگر و بالتبع درآمد آن به مراتب بیشتر از کشور‌های آسیایی است.
البته در ایران نیز نیروی پذیرش حرفه‌ای و باسابقه نسبت به نیروی آماتور پذیرش حقوق بیشتری دریافت می‌کند. بازار کار عنوان شغلی رزواسیون و پذیرشگر در ایران بسیار پر رونق و البته پر تقاضا است. کمتر سازمان، شرکت، هتل و یا مؤسسه‌ای را می‌توان یافت که نیاز به یک نیروی پذیرشگر نداشته باشد. حال با این شرایط می‌توان تصور کرد که چه تعداد نیروی کار به عنوان پذیرشگر در ایران در حال کار و فعالیت هستند!

درآمد و حقوق کارمند رزرویشن و پذیرشگر

متوسط حقوق ماهانه برای کارمند فرانت آفیس یا رزرویشن و پذیرشگر در ایران بسته به سابقه فعالیت فرد متفاوت است. اگر فرد مورد نظر سابقه فعالیت و انجام کار در پست مورد نظر را داشته باشد، قطعاً نسبت به فرد آماتور و غیر حرفه‌ای دستمزد بیشتری دریافت می‌کند. اگر بخواهیم که میانگین متوسطی برای هر کارمند پذیرش در نظر بگیریم، بسته به سابقه کار و مهارت‌های خاص فرد متغیر است. توجه داشته باشید که حقوق درج شده در آگهی های استخدام رزرویشن و پذیرشگر در تهران و استانهای دیگر هم با توجه به موقعیت مکانی متفاوت خواهد بود.
البته حقوق کارمندان پذیرشگر در خارج از ایران بسته به موقعیت مکانی، برند سازمان و وظایف مورد انتظار در ساعت متغیر است. کارمندان رزرویشن و پذیرشگر که برای یک سازمانی بزرگتر با تعداد مراجعان بیشتر کار می‌کنند، دستمزد بیشتری نسبت به کارمندان سازمان کوچکتر دارند. مثلا دستمزد کارمندان پذیرش در هتل های زنجیره ای و ستاره دار نسبت به کارمندان پذیرش هتل های معمولی بسیار بیشتر است و حتی گاها در بازه سه الی چهار برابر متغیر است.

مدرک تحصیلی مورد نیاز پذیرشگر

دارا بودن حداقل مدرک دیپلم دبیرستان بسته به نوع درخواست، برای کارمند رزرویشن و پذیرشگر هتل الزامی است، اما برخی از کارفرمایان در هنگام درج آگهی استخدام مدرک لیسانس را ترجیح می‌دهند. به طور کلی یک کارمند پذیرش علاوه بر داشتن مدرک مورد نیاز باید سایر شرایط و مهارت‌های خاص مورد نظر برای استخدام را داشته باشد. اکثر کارمندان پذیرش در چند هفته اول، آموزش‌های حین کار را دریافت خواهند کرد. در واقع هنگام استخدام رزرویشن و پذیرشگر، یک فرد با سابقه و حرفه‌ای در سازمان، وظیفه کارآموزی کارمند جدید را به عهده گرفته و تمامی ریزه کاری‌های کار را به وی آموزش خواهد داد. شما نیز اگر تمایل داشته باشید ابتدا به عنوان کارآموز دوره ی آموزشی را طی کنید می توانید آگهی های استخدام رزرویشن و پذیرشگر بصورت کارآموزی را دنبال نمایید و قبل از ورود به بازار کار مهارت های لازم را در این زمینه کسب نمایید.

الزامات کارمندان رزرویشن و پذیرشگر حین استخدام

مدیران سازمان‌های و شرکت‌های زنجیره‌ای و معروف معمولاً استخدام رزویشن و پذیرشگر با تجربه را ترجیح می‌دهند. این در حالی است که برخی دیگر به دنبال استخدام کارجویانی با حداقل تجربه و سابقه هستند. بسته به نظر مدیریت سازمان، ممکن است شرایطی به منظور گزینش و استخدام رزرویشن و پذیرشگر در نظر گرفته شود که تمامی متقاضیان باید آن شرایط را داشته باشند تا بتوانند در پست مورد نظر استخدام شده و شروع به فعالیت کنند.
مثلاً ممکن است که یکی از الزامات کارمندان پذیرش مطابق با خواسته مدیریت، گذراندن دوره‌های خاص کارمندان پذیرش نظیر دوره‌های حسابداری، دوره‌های ICDL، دوره فن بیان و دوره کمک‌های اولیه، دوره‌های روانشناسی و……. باشد.

 کارمند پذیرش چه وظایفی دارد؟

کارمندان رزرویشن و پذیرشگر می‌توانند در هر زمانی از روز، از جمله شیفت‌های شبانه، کار کنند. آن‌ها در یک روز کاری پشت میز‌های پذیرش نزدیک به درب سازمان نشینند و به نوعی از ارباب رجوعان پذیرایی می‌کنند. به تلفن‌ها پاسخ می‌دهند. وقتی ارباب رجوع‌ها به آن‌ها مراجعه می‌کنند، تمامی خدمات را در اختیارشان قرار می‌دهند.
آن‌ها معمولاً مامور پاسخگویی به مهمانان و ارباب رجوعان هنگام بروز مشکلات در نحوه ارائه خدمات هستند. در این شرایط یا خود مشکلات را حل می‌کنند و یا به مسئول ذیربط ارجاع می‌دهند.

ویژگی های شخصیتی کارمند رزویشن

اگر جز افراد برونگرا هستید و از ارتباط با دیگران لذت می‌برید و البته به محیط سازمان‌ها، کلینیک‌ها، شرکت‌های خدماتی، انواع هتل و کار در آن‌ها علاقمند هستید، شغل رزویشن و پذیرشگر کاملاً مناسب شماست.
کارمند موفق رزرویشن و پذیرشگر در تعامل با دیگران، با شخصیت، دوستانه و مؤدب است. به عنوان یکی از اعضای کلیدی، کارمندان پذیرش باید ظاهری آراسته و مرتب داشته باشند. آن‌ها باید توانایی هماهنگ کردن و ارائه خدمات عالی به مشتریان و مراجعان را داشته باشند.
در واقع باید پاسخگوی نیاز و درخواست‌های مراجعان باشند و بتوانند به بهترین شیوه ممکن مشکلات آن‌ها را رفع کنند.
هنگام بروز مشکل و یا خللی در کار باید کاملاً صبور و آرام باشند. هنگامی که فردی از مراجعان از آن‌ها انتقاد می‌کند و یا در مواردی برخوردی بی‌ادبانه دارد، نیروی پذیرش باید بتواند آرامش خود را حفظ کرده و در کمال متانت و خونسردی، شرایط را مدیریت کند.

سخن پایانی

بسیاری از افرادی که به عنوان نیروی رزرویشن و پذیرشگر استخدام می‌شوند، معمولاً افرادی هستند که روابط عمومی قوی داشته و اعتماد به نفس بالایی دارند. این گونه افراد می‌توانند با توانایی‌هایی که در برقراری تعاملات اجتماعی دارند، نقش خود را به عنوان نیروی رزرویشن و پذیرشگر به خوبی ایفا کنند.
به منظور استخدام نیروی رزرویشن و پذیرشگر، تمامی متقاضیان بایستی دانش و شرایط ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانند در این زمینه شغلی به خوبی فعالیت کنند، ویژگی‌هایی نظیر تسلط به کار با کامپوتر و نرم‌افزار‌ها، تسلط بر انجام محاسبات حسابداری و تهیه فاکتور، فن بیان قوی، حل مسأله و… اگر مهارت های لازم برای ورود به این شغل را دارا هستید میتوانید از طریق سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام اقدام نمایید و برای خود رزومه ای حرفه ای بسازید و برای کارفرمایان ارسال کنید.
تمامی متقاضیان کار در این زمینه حین مصاحبه به منظور استخدام نیروی رزرویشن و پذیرشگر، باید بتوانند نظر مساعد مدیر استخدام را جلب کرده و جلسه مصاحبه را تا حدی مدیریت کنند، چرا که داشتن فن بیان قوی و توانایی برقراری ارتباط یکی از مهارت‌های کلیدی برای این حرفه است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رزرویشن و پذیرشگر در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا