راهنمایی شغلیکارجو

عواقب استعفا و ترک کار چیست؟ (قوانین استعفا و ترک کار)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

عواقب ترک کار یا استعفا چیست؟

به درخواست داوطلبانه افراد برای ترک کردن شغل، سمت و یا جایگاهشان استعفا میگویند. در مطالب قبلی در مورد انواع استعفا از کار صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم شما را با قوانین استعفا آشنا کنیم. یک فرد شاغل باید بخوبی آگاه باشد که استعفا نامه چیست؟ و قوانین استعفا و ترک کار چیست. استعفا از کار باید در قالب یک استعفانامه قانونی باشد چراکه استعفای شفاهی استناد قانونی ندارد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و قوانین استعفا و ترک کار

پیش از استعفا خوب به عواقب کار خود و بهانه برای استعفا از کار فکر کنید. قبل از هرگونه اقدام برای استعفای شغلی باید بخوبی با قوانین آن آشنا شوید و مراحل قانونی و شرایط استعفا را رعایت نمایید.

در مورد سازمان ها و بخش های خصوصی میتوان بر قانون زیر استناد کرد:

طبق ماده 25 قانون کار:

هر قراردادی که برای انجام کار معین یا برای مدت موقت تنظیم شده باشد، هیچ یک از طرفین قرارداد نمیتوانند به تنهایی آن را لغو و فسخ کنند. مگر اینکه کارفرما و کارمند بر سر فسخ قرارداد با یکدیگر به توافق برسند. با توجه به تبصره این قانون رسیدگی و حل اختلافات این نوع قرارداد ها توسط هیات های تشخیص و حل اختلاف انجام میگیرد.

در رابطه با مراکز و سازمان های دولتی و ترک کار کارمند رسمی میتوان بر قانون زیر استناد کرد:

به موجب ماده 64 قانون استخدام کشوری:

کارمندان و کارگران رسمی دولت برای استعفا از کار دولتی می‌توانند با یک ماه اعلام قبلی از خدمت دولت استعفا دهند. استعفای کارمندان از زمانی تحقق می یابد که سازمان یا شرکت دولتی مربوطه (یا حتی وزارت کار) با صدور حکم رسمی استعفای کارمند را قبول کنند. شرکت یا سازمان نیز موظف است ظرف مدت یک ماه (یا کمتر) نسبت به قبولی یا رد درخواست، تصمیم خود را کتبا اعلام نماید. اگر کارمند تا پایان مدت مشخص شده درباره درخواست استعفا پاسخی دریافت نکند، به معنی رد درخواست استعفا میباشد. در این صورت کارمند میتواند طبق ماده 60 در دیوان عدالت اداری اعتراض نماید.

همچنین براساس ماده 61 قانون استخدام کشوری:

مستخدم رسمی می‌تواند، با یک ماه اعلام قبلی، از خدمت دولت، استعفا کند. استعفا، از تاریخی تحقق می‌ یابد که وزارتخانه یا موسسه دولتی مربوط مستخدم، به موجب حکم رسمی، با آن موافقت کند. اگر تا پایان یک ماه، رد یا قبول استعفا‌، ابلاغ نگردد، این امر در حکم عدم قبول استعفا تلقی خواهد شد. مستخدم، می‌ تواند در صورت قبول نشدن استعفا، طبق ماده 60 شکایت کند.

  • تحویل استعفا نامه

کارگر موظف است رونوشت استفعای خود را به شورای اسلامی کارگاه و یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران نیز تحویل دهد.

  • اعلام استعفا از یک ماه قبل

فاصله بین اعلام استعفا و ترک کار باید یک ماه کامل باشد. یعنی کارگر بعد از اعلام استعفای خود موظف است یک ماه دیگر نیز به کار خود ادامه دهد. درخواست استعفای کارمند و پذیرفتن این درخواست توسط کارفرما، به معنی قطع همکاری کارمند است. حقوق و مزایای کارمند تا اتمام مدت فعالیت او محاسبه خواهد شد.

  • قانون پس گرفتن استعفا

در مدت یک ماهه، کارگر پانزده روز پس از اعلام استغفانامه کتبی فرصت دارد تا درخواست استعفای خود را پس بگیرد. در اینصورت استعفای او بی‌اثر خواهد شد.

پاسخ به نامه استعفا چگونه خواهد بود؟

پاسخ به نامه استعفا معمولا به دو صورت است. اولین حالت این است که درخواست شما برای استعفا رد شود و درحقیقت درخواستتان بی‌تاثیر شود. که در اینصورت میتوانید اعتراض نمایید یا اینکه به روال قبلی برگردید و تا زمانیکه مدت قراردادتان به پایان برسد به شغلتان ادامه دهید.
حالت دوم شرایطی است که درخواست استعفای شما پذیرفته شود. در اینصورت طبق توافق طرفین می‌توانید در زمان مقرر شده شغل خود را ترک کنید.

اگر سازمان یا شرکت دلیل موجهی مانند وارد شدن ضرر و زیان بر شرکت، پیدا نکردن جاگزین مناسب و …. برای رد این درخواست داشته باشد، اعتراض کارمند رد خواهد شد.

ترک کار چیست؟

خروج از کار بدون مقدمه، اطلاع قبلی و بدون تنظیم استعفای نامه کتبی و رعایت نکردن شرایط آن، ترک کار تلقی میشود. اگر کارمندی بصورت یکطرفه و بدون آگاهی کارفرما خواستار فسخ قرارداد یکطرفه باشد، این اقدام ترک کار تلقی میشود.

عواقب استعفا و ترک کار چیست؟

در صورتی که کارمند مراحل ترک کار و استعفا را قانونی طی نکرده باشد. باید عواقب ترک کار را برعهده بگیرد. کارفرما در این شرایط میتواند به دلیل فسخ یکطرفه قرارداد و متضرر شدن، از کارمند خود با داشتن ادله و مدارک جهت اثبات و مراجعه به مراجع حل اختلاف شکایت کند. در ادامه به بررسی مهمترین عواقب ترک کار غیرقانونی برای کارمندان میپردازیم

عواقب ترک کار بر حقوق

چیزی که در ترک کار آشکار است، قطع شدن حقوق دریافتی کارمند و مشکلات مالی میباشد. علاوه بر این ممکن است فرد از دریافت آخرین دستمزد خود نیز محروم شود.

عواقب ترک کار بر سنوات و مزایا

از معایب دیگر ترک کار میتوان به عدم برخورداری از سنوات و مزایا اشاره کرد. طبق قانون کار، در قرارداد های دائم کارمند از حقوق سنوات و مزایای پایان کار محروم میشود و ادعایی در این رابطه نخواهد داشت.

در قرارداد های موقت در صورت دریافت سنوات قرارداد های قبلی، کارمند مشمول دریافت سنوات این قرارداد نمیشود.

عواقب ترک کار بر بیمه بیکاری

طبق ماده 2 قانون بیمه بیکاری، مزایای حمایتی بیمه بیکاری در صورت ترک کار مشمول کارمند نمیباشد. بیمه بیکاری زمانی تعلق میگیرد که بیکاری ارادی نباشد و کارمند یا کارگر ترک کار نکرده و استعفا نداده باشد و یا قرارداد وی تمام شده باشد.

سخن پایانی

در صورتیکه به هر دلیلی از شغل قبلی خود استعفا داده اید و به دنبال فرصت های شغلی جدید میباشید. پیشنهاد میکنیم با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام علاوه بر بهره مندی از مزایای رایگانی همچون ساخت رزومه با استفاده از رزومه ساز رایگان ایران استخدام، میتوانید از بروز ترین اخبار و آگهی های استخدام در سراسر کشور آگاه شوید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

در صورتیکه به عنوان کارفرما نیروی خود را از دست داده اید، میتوانید با درج آگهی در سایت ایران استخدام در کمترین زمان ممکن، نیروی کار مورد نظر را استخدام نمایید.

جهت درج آگهی استخدام به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا