معرفی مشاغل

مربی مهدکودک کیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی شغل مربی مهدکودک

دنیای کودکان، دنیای شاد و عجیبی است. تا جایی که بسیاری از والدین، تمایل دارند ساعت‌های طولانی از وقت خود را با کودکشان بگذرانند. اما این فقط بخشی از داستان است، بخش دیگر از واقعیت آن است که نگهداری از کودکان، وقت و انرژی زیادی می‌طلبد و گاه کاری سخت و طاقت فرساست. به خصوص برای والدینی که شاغل هستند. در این شرایط، نقش افرادی چون مربی مهدکودک پررنگ و مهم می‌شود. مربیان مهد نقش مهمی در تربیت کودکان دارند. آنها وظایف و مسئولیت‌های زیادی پیرامون مراقبت از کودکان دارند و باید واجد ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های خاصی باشند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مربی مهدکودک کیست؟

مهدکودک پل ارتباطی بین مراقبت از کودک در دوران کودکی و تا دوران مدرسه است. از این رو، این دوران را می‌توان دوران بسیار مهمی برای کودکان دانست. به جرات می‌توان گفت که مربیان مهد کودک یکی از مهم‌ترین مربیانی هستند که یک کودک در دوران تحصیل با آنها سروکار خواهد داشت.
مربیان مهدکودک، وظایف زیادی مانند سایر معلمان دارند، اما باید در نظر داشته باشند که بیشتر کودکان، برای اولین بار مربی و مهدکودک را تجربه می‌کنند. آنها مهارت‌های اساسی خواندن و نوشتن را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند و به آنها نشان می‌دهند که چگونه در کلاس رفتار کنند و با دیگران بازی کنند، چه در یک محیط گروهی یا انجام کارهای هنری به تنهایی. از این رو، روش‌های آموزشی معلم می‌تواند با توجه به نیازهای هر کودک تغییر کند.
به طور کلی مربی مهدکودک، فردی است که در یک مکان تعریف شده از کودکان مراقبت می‌کند و در برخی از زمینه‌ها به آنان آموزش می‌دهد. آموزش در دوران کودکی پایه و اساس آموزش کودک را ایجاد می‌کند و آن را به مهم‌ترین مرحله از فرآیند آموزش تبدیل می‌کند. بنابراین باید گفت مربی مهدکودک را فردی مهم و تاثیرگذار در رشد و شکل‌گیری شخصیت کودک دانست.

وظایف و مسئولیت‌های مربی مهدکودک

  • آموزش حروف الفبا (البته در صورتی که از سوی نهادهای مربوطه الزامی باشد)
  • آموزش اعداد و زبان انگلیسی در حد ابتدایی
  • آموزش مهارت‌های فردی، اجتماعی و عاطفی
  • آموزش شعر و بازی
  • تعامل مستمر با والدین کودکان
  • ارزیابی عملکرد و پیشرفت کودکان
  • رعایت استانداردهای آموزشی و مقررات ایمنی
  • مدیریت کودکان
  • آرام کردن کودکان در کلاس و مراقبت از آنان

تحصیلات مورد نیاز برای مربی مهدکودک

مدرک دیپلم، حداقل مدرک تحصیلی لازم برای مربی مهدکودک است. مدارک تحصیلی بالاتر نیز می‌تواند امتیاز خوبی برای جذب مربیان مهد باشد. با این حال معمولا لازم است که افراد دوره آموزش ضمن خدمت را که توسط آموزش و پرورش یا جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود طی کنند. افراد بعد از طی این مراحل، کارت مربیگری دریافت می‌کنند و می‌توانند در مراکز مختلف مربوط به شغل خود فعالیت کنند.
اکثر مهدکودک ها به استخدام مربی مهدکودک بصورت کارآموزی می پردازند و آموزش های لازم را در این دوره به مربیان خود می دهند و پس از اتمام این دوره اقدام به استخدام مربی می نمایند تا مربیانی کاربلد و با تجربه داشته باشند.
مدارک تحصیلی مرتبط با مربی مهدکودک نیز عبارت است از: روانشناسی، کودکیاری، ادبیات، علوم تربیتی و… نکته جالب این است که افراد با مدرک دکترا نیز می‌توانند به عنوان مربی مهدکودک فعالیت کنند، منتها حتما باید دوره آموزشی لازم را طی کنند.

مدارکی که برای مربی مهدکودک شدن لازم می باشد عبارتند از:

  • کارت بهداشت اصناف
  • مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)
  • شناسنامه و کارت ملی

نحوه فعالیت و استخدام مربی مهدکودک

مربی مهدکودک به صورت حضوری و در تعامل مستقیم با کودکان است بنابراین فعالیت دورکار برای مربیان مهدکودک امکان پذیر نیست. اما چنانچه اطلاع دارید با به وجود آمدن شرایط کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی استخدام مربی مهدکودک بصورت دورکار رونق گرفت و مربیان به صورت مجازی و دورکار برای آموزش کودکان شروع به فعالیت کردند.
مربی مهدکودک معمولا در مدارس به عنوان مربی استخدام می شوند. اما برخی از مربی‌ها نیز با اخذ مجوزهای لازم، می توانند بصورت مستقل فعالیت کنند.

حقوق و درآمد مربی مهدکودک

مربی مهدکودک تا گذشته‌ای نه چندان دور، به صورت آزاد فعالیت داشت. یعنی گزینش او مطابق با قوانین آموزش و پرورش صورت می‌گرفت اما استخدام رسمی محسوب نمی‌شد، یعنی آموزش و پرورش هیچ تعهدی در قبال بیمه و سایر امتیازات استخدام رسمی نداشت. اما در حال حاضر ابلاغیه رسمی شدن در حال اجراست که این به معنای آن است که اولا درآمد و حقوق بسیاری از مربیان رسمی، یکسان خواهد بود و در ثانی، حداقل حقوق تابع، حقوق تعیین شده توسط وزارت کار می‌شود.

مهارت‌های لازم برای مربیان مهدکودک

مهارت‌های لازم برای مربی مهدکودک عبارت است از:

مدیریت کلاس:
کنترل کلاس درس به ویژه در مورد کودکانی که تمایل دارند به حال خود برگردند بسیار مهم است. کلاس درس باید محیطی بسیار دلپذیر باشد که در آن فراگیران بتوانند اجتماعی شوند و مهمتر از همه از معلمان و همسالان بیاموزند. بنابراین لازم است یک مربی مهدکودک مهارت‌های مربوطه را برای کنترل کلاس درس داشته باشد. گفته می‌شود، معلم باید بتواند تعادل لازم بین کودکان مشتاق و کودکانی که اشتیاقی به یادگیری ندارند، را ایجاد کند.
کودکان باید بدانند که معلم همیشه در هر زمان که نیاز داشته باشند در دسترس آنها است و از این رو نمی‌توانند از هر گونه رفتار نادرست در کلاس خلاص شوند. برخی از فراگیران ممکن است نتوانند به طور کامل خود را بیان کنند. این بدان معناست که معلم باید بتواند هر گونه چالش را بر اساس زبان بدن و سایر عوامل تشخیص دهد.

مهارت‌های سازمانی:
مهارت‌های سازمانی معلم شامل خود، کلاس درس و مهمتر از همه کودکان می‌شود. سازماندهی در کلاس با معلم شروع می‌شود، زیرا کودکان آنچه را که می‌بینند یاد می‌گیرند. تدریس در کلاس مهدکودک در عصر مدرن مستلزم پیگیری پیشرفت آنها است. یک مثال معمولی تغییر در خلق و خوی کودک و دلایل آن است. چه پیشرفت و چه پسرفت، معلم باید این موارد را برای تجزیه و تحلیل کند و بهترین راه برای دستیابی به بهبود آن را پیگیری کند. وقت شناسی در بین فراگیران نیز باید بررسی شود و هرگونه تاخیر معمولی باید بررسی شود تا علت اصلی شناسایی شود.
تاخیر از سوی کودکان می‌تواند منجر به تاخیر بقیه کلاس یا وقفه در کلاس جاری شود. بنابراین، یک سیستم سازمانی باید در کلاس درس ایجاد شود. باید به کودکان آموزش داده شود که زباله‌ها را در سطل زباله‌های اختصاص داده شده دور بریزند و در طول کلاس به درستی بنشینند. مهارت‌های سازماندهی به آسان‌تر کردن کار معلم کمک می‌کند و همچنین کودکان را حتی در سطوح آموزشی پایین‌تر نظم می‌دهد.

دانش فنی:
در دنیای مدرن تکنولوژی ما، داشتن سطحی از دانش در استفاده از وسایل و کاربردهای تکنولوژیکی برای صنعت آموزش ضروری است. استفاده از فناوری نه تنها برای یادگیرندگان مفید خواهد بود، بلکه کار مربی را نیز آسان‌تر می‌کند. یادگیرندگان مدرن از کودکی شروع به عادت به ابزارهای تکنولوژیکی می‌کنند. بنابراین، اگر یک مربی از چنین سیستم‌هایی درک داشته باشد، ارتباط با فراگیران آسان‌تر است. با توجه به برنامه‌هایی که به‌طور خاص با در نظر گرفتن مهدکودک‌ها به‌صورت آنلاین در دسترس هستند، مربیان باید مهارت‌های فنی را برای استفاده از این برنامه‌ها جهت آموزش کودکان و همچنین آشنایی آنها با فناوری‌های مدرن داشته باشند. این برنامه‌ها از بازی‌های آموزشی گرفته تا ابزارهای ارزیابی آنلاین برای کودکان مهدکودک را شامل می‌شود.

ویژگی‌های شخصیتی برای مربیان مهدکودک

اگرچه در ابتدا گفتیم که دنیای کودکان دنیای شیرین و زیبایی است، اما کار به عنوان مربی مهدکودک کمی سخت است و بهتر است فرد واجد برخی از ویژگی‌های رفتاری باشد. برخلاف بسیاری از مشاغل که ممکن است ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری چندان مهم و تعیین کننده نباشد، در مورد مربی مهد این ویژگی‌ها بسیار اساسی و مهم است. برخی از این ویژگی‌های مهم عبارت است از:

صبور بودن:
کودکان کاملا تابع احساسات و غرایز خود هستند و خنده‌دار است که انتظار داشته باشیم آنان نیز نسبت به مسائل مختلف، واکنش منطقی داشته باشند. گاهی لازم است یک مسئله بارها و بارها به کودک آموزش داده شود ولی مربی به نتیجه مورد نظر خود نرسد. از طرفی بچه‌های کوچک غیرقابل پیش بینی هستند. آنها ممکن است به طور منظم با حواس پرتی یا ایجاد مزاحمت، صبر معلم خود را آزمایش کنند. روزهایی وجود دارد که برخی از کودکان بیش از حد خسته و یا گرسنه هستند، احساس خوبی ندارند یا روحیه یادگیری ندارند. مربیان مهدکودک باید بتوانند برنامه‌های درسی را بر اساس آن شرایط تنظیم کنند و تحت فشار مسائل پیش بینی نشده قرار نگیرند. همچنین همه بچه‌ها با سرعت یکسان یاد نمی‌گیرند، که این موضوع نیز می‌تواند در هنگام تلاش برای پشت سر گذاشتن یک درس منجر به ناامیدی شود. پس در همه این موارد، صبور بودن بسیار مهم است.

حوصله داشتن:
آموزش کودک، نیازمند داشتن انرژی بالا و حوصله کافی است. گاهی ممکن است کودک بی قراری کند و چندین دقیقه، گریه و زاری کند. یا اصلا اعتنائی به حرف‌های مربی خود نکند. در این شرایط مربی مهد کودک باید بتواند با حوصله و صبر لازم، کلاس و کودکان را مدیریت کند.

شور و اشتیاق:
مربیان مهدکودک بیش از هر چیز دیگری باید نسبت به کاری که انجام می‌دهند اشتیاق داشته باشند. مربی مهدکودک بودن همیشه آسان نیست و در واقع گاهی اوقات می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. مربیانی که عاشق کار خود هستند، احساس موفقیت بیشتری می‌کنند و این ویژگی در زمان‌های چالش برانگیز، به آنها انگیزه لازم را می‌دهد.
“دوست داشتن بچه‌ها” برای اینکه کسی را به یک مربی خوب تبدیل کند کافی نیست. اگرچه بچه‌ها بامزه و سرگرم‌کننده هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند سرکش و سخت باشند و در آن زمان‌ها معلمان باید انگیزه‌ای درونی برای غلبه بر موانع پیش روی‌شان داشته باشند.

خلاقیت:
اکثر مربیان در مورد آموزش در کلاس ایده‌های خوبی دارند، اما اغلب اوقات منابع برای ارائه هر چیزی که مربیان می‌خواهند وجود ندارد. وقتی منابع محدود است، مربیان باید خلاق باشند و این به ویژه در مورد مربیان مهدکودک صادق است. کودکانی که برای اولین بار به مدرسه یا مهد می‌آیند باید احساس راحتی و شادی کنند. محیط باید گرم و دلپذیر باشد و انگیزه‌ها و منابع کافی برای سرگرم نگه داشتن کودکان وجود داشته باشد. پس هر چه خلاقیت بیشتر باشد کودکان بیشتر درگیر و سرگرم خواهند بود و این یعنی مشکلات کمتر.

انعطاف‌پذیری:
همانطور که قبلا ذکر شد، کودکان غیرقابل پیش‌بینی هستند. توانایی نظارت بر موقعیت کلاس یا مهد و تنظیم دروس، بسیار مهم است. مثلا وقتی هوا بارانی است و امکان برگزاری کلاس در فضای بیرون وجود ندارد، مربی باید انعطاف لازم برای سازگاری با شرایط به وجود آمده را داشته باشد. بعضی روزها، کلاس پر از چهره‌های مشتاق برای یادگیری است، اما روزهای دیگر ممکن است بیشتر شبیه یک باغ وحش به نظر برسد!

توجه:
احترام به کودکان و خانواده‌های آنها یک ویژگی مهم برای هر معلم است، اما این ویژگی در سطح مهدکودک بیشتر می‌شود، زیرا این اولین تعاملی است که بسیاری از والدین و کودکان با یک معلم خواهند داشت. برخورد با هر کودک و خانواده آنان به عنوان یکی از اعضای مهم جامعه یادگیرنده، ارتباط خوبی را باز می‌کند و منجر به احترام متقابل می‌شود.
بخشی از احترام به کودکان و خانواده‌ها، بر پایه درک متقابل است. کودکان از همه فرهنگ‌ها و پیشینه‌های مختلف می‌آیند. بنابراین گاه بیان جملات کلی ممکن است تنگ نظرانه به نظر برسد و این می‌تواند به افراد آسیب برساند و منجر به درگیری با والدین شود. ضروری است کودکان در محیطی شکوفا شوند که نشان‌دهنده احترام به یکدیگر باشد و همچنین یاد بگیرند که با یکدیگر به همین شکل رفتار کنند.

انرژی بالا:
قطعا برای مربیان مهدکودک مفید است که انرژی و اشتیاق کودکان را برای یادگیری هماهنگ کنند. بچه‌های خردسال برای یادگیری چیزهای جدید هیجان‌زده به مدرسه می‌آیند و وقتی مربی برای درس‌ها نیز هیجان نشان می‌دهد، کودکان به خوبی پاسخ می‌دهند. پس یک مربی خود باید در وهله اول انرژی لازم را داشته باشد که بتواند آن انرژی را به کودک نیز منتقل کند.
اگر شما هم دارای این ویژگی های شخصیتی هستید و به فعالیت در این شغل علاقه‌مندید، پیش از هر چیز باید نسبت به شرکت در کلاس‌های آموزشی و دریافت کارت مربی‌گری مهدکودک اقدام کنید. سپس می‌توانید رزومه حرفه‌ای خود را نوشته و برای مراکز و مهدکودک‌های مختلفی که نیاز به نیرو دارند، رزومه ارسال کنید. اگر با نحوه ساخت رزومه آشنایی ندارید می‌توانید به کمک سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام، رزومه حرفه‌ای خود را به سادگی ایجاد کنید؛ همچنین با مراجعه به آگهی های استخدام مربی مهدکودک در تهران و استان های دیگر، می‌توانید از جدیدترین فرصت‌های شغلی منتشر شده در شهر خود مطلع شده و برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

سخن پایانی

امروزه به دلیل شرایط اقتصادی و تعاریف متفاوت زنان از جایگاه خود، بسیاری از مادران ترجیح می‌دهند شاغل باشند و از نظر درآمد، مستقل باشند. از این رو بسیاری از آنان نیز چاره‌ای جز سپردن کودکان خود به مهدکودک‌ها ندارند. این یعنی آنکه به هر اندازه که مادران وارد بازار شغلی می‌شوند به همان اندازه هم نیاز به مهدکودک‌ها و مربیان مهد بیشتر می‌شود. علاوه بر این بسیاری از مادران نیز به دلیل مسائل آموزشی دوست داند فرزندان خود را مهدکودک بسپارند. پس از این منظر می‌توان بازار کار مهدکودک‌ها را روشن دید. اما در کنار این موضوع باید به سختی‌ها و مهارت‌های لازم به برقراری تعامل لازم با کودکان نیز توجه کرد. از طرفی ممکن است علیرغم سختی‌های خاصی که این شغل دارد، درآمد آن نسبت به بسیاری از مشاغل کم باشد. با این حال این شغل نیز جذابینت های خاص خود را دارد و بسیاری از افراد ممکن است آن را با روحیه خود سازگار ببینند. با توجه به این توضیحات اگر شما نیز به این شغل علاقه دارید می‌توانید وارد این شغل شوید. جهت اطلاعات بیشتر در مورد استخدام مربی نیز می‌توانید به کاریابی مجازی ایران استخدام مراجعه نمایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مربی مهدکودک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا