راهنمایی شغلیمعرفی مشاغل

معرفی بهترین شغل های فنی پردرآمد و پولساز در ایران

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مشاغل فنی پولساز و پردرآمد در ایران و جهان

امروزه کشورهایی که به مشاغل فنی و حرفه ای توجه کمتری دارند، معمولاً جز کشورهای جهان سومی به شمار می‌روند. چرا که شغل های فنی و خدماتی عامل بسیار مهم در پیشرفت صنعت و تکنولوژی هر کشور هستند. سوال بسیار مهمی که پیش می‌آید این است که مشاغل فنی به چه شغل‌هایی می‌گویند؟ در حالت کلی به اغلب شغل‌ های مهندسی که در آن افراد با وسیله‌های مختلف به صورت فنی و تکنیکال سروکار دارند و با کسب تخصص و مهارت‌های مورد نیاز می‌توانند آن حرفه را انجام دهند، مشاغل فنی گفته می‌شود.
اگر فردی در این زمینه تخصص و تجربه کافی داشته باشد می‌تواند در انواع مشاغل فنی پولساز استخدام شود و آینده شغلی خود را نیز تضمین کند. یکی از جنبه‌های مثبت مشاغل فنی این است که افراد می‌توانند در خانه نیز نسبت به انجام آن اقدام کنند. به عبارتی مشاغل فنی خانگی جز راحت ترین شغل های فنی بوده و مزایای بسیار خوبی نیز برای افراد دارد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مشاغل فنی مناسب چه کسانیست؟

افرادی که دارای مهارتهای فنی بالا، علاقمند به کار با قطعات و یادگیری مهارت‌های جدید هستند، می‌توانند به راحتی در مشاغل فنی پولساز استخدام شوند. در ایران اغلب افرادی که در این کار مشغول به کار هستند، آقایان بوده و خانم‌ها درصد کمی از این مشاغل را تشکیل می‌دهند. البته امروزه دیگر نمی‌توان گفت که یک شغل فقط مختص آقایان است یا خانوم‌ها. چرا که در تمامی مشاغل از جمله مشاغل فنی، می‌توان خانم‌ها و آقایان بسیار موفقی را یافت.
در بین تیپ‌های شخصیتی مختلف، افرادی که دارای تیپ شخصیتی ISTP – صنعت‌گر هستند، روحیه مناسب و سازگاری با مشاغل فنی دارند. این افراد دارای ویژگی‌هایی از قبیل معقول و منطقی بودن، خود جوش، مشتاق، غیر قابل پیش بینی، دارای مهارت در عیب یابی و مشکل گشایی هستند.

چگونه یادگیری کار فنی را شروع کنیم؟

کارهای فنی جز مشاغلی هستند که یادگیری مهارت و کارهای عملی، عامل اصلی موفقیت در آن می‌باشد. حتی در کارهای فنی ساده نیز افراد باید بتوانند مهارت‌هایی که قبلاً یاد گرفته‌اند را به خوبی بکار ببرند. اما افراد چگونه کارهای فنی را یاد گرفته و وارد بازار کار شوند؟ به پاسخ به این سوال باید بگوییم که افراد دو راه زیر را برای یادگیری مشاغل فنی پیش رو دارند.

1 – از طریق کسب تجربه

کسب تجربه و مهارت به صورت عملی از راه‌های اصلی ورود به بازار کار و استخدام در مشاغل فنی می‌باشد. به عبارتی می‌توان گفت که افراد علاقمند به این مشاغل می‌توانند در ابتدا به صورت کارآموز وارد این حرفه شده و پس از کسب تجربه‌های لازم، به عنوان یک فرد متخصص مشغول به کار شوند.

2 – از طریق تحصیل در مراکز فنی و حرفه ای

کسانی که مایلند علاوه بر کسب مهارت و تجربه، در حرفه خود مدرک معتبری نیز داشته باشند تا از آن در محل کار و در هنگام مهاجرت استفاده کنند، می‌توانند از طریق تحصیل در مراکز فنی و حرفه ای اقدام به یادگیری حرفه مورد نظر خود کنند. البته برای یادگیری مشاغل فنی بهترین راه، ورود به رشته‌های فنی و کاردانش در دبیرستان می‌باشد. که نوجوانان می‌توانند از همان سنین پایین وارد این مشاغل شوند.

مطلب مرتبط: بهترین و پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای برای پسران و دختران

مشاغل فنی

چگونه وارد بازار کار مشاغل فنی شویم؟

برای وارد شدن به هر حرفه و شغلی باید پس از گذراندن دوره‌های عملی و تئوری، مدتی را به عنوان کارآموز در آن حرفه مشغول به کار شوید. در مشاغل فنی نیز برای کسب تجربه و مهارت‌های بیشتر، بهتر است تا در ابتدا به عنوان کارآموز مشاغل فنی مدتی را در کنار افراد متخصص مشغول باشید. پس از کسب مهارت‌های لازم، شما یک سابقه کاری دارید که می‌توانید با تکمیل رزومه خود در سایت ایران استخدام و ارسال آن برای موقعیت‌های شغلی مناسب، در بهترین مشاغل فنی استخدام شوید. البته توجه کنید که موقعیت‌های شغلی برای مشاغل فنی در کلانشهرها بیشتر بوده و شرایط برای استخدام نیروی فنی در تهران و کرج، استخدام فنی کار در تبریز و … مناسب‌تر می‌باشد.

معرفی شغل های فنی پردرآمد با بازار کار همیشگی

افرادی که به دنبال یادگیری مهارت و شغل فنی هستند، همواره سوالاتی همانند چه شغل فنی یاد بگیریم خوبه؟ و یا چه کار فنی خوبه؟ ذهنشان را درگیر می‌کند؛ چراکه افراد به دنبال کسب بیشترین درآمد از موقعیت شغلی خود هستند و با این سوالات می‌خواهند شغلی که بیشترین درآمد را دارد، پیدا کنند. برای پاسخگویی به این سوالات، قصد داریم در ادامه به معرفی شغل های فنی پردرآمد همراه با بازار کار همیشگی بپردازیم.

حوزه فروش، نصب و تعمیر دوربین مدار بسته

حوزه دوربین‌های مداربسته جز مشاغل فنی پردرآمد در ایران می‌باشد که در این حوزه افراد سعی می‌کنند از سه روش فروش، نصب و تعمیر دوربین‌های مدار بسته کسب درآمد کنند. باتوجه به اینکه امروزه در ایران اغلب افراد برای افزایش امنیت محل سکونت، محل کار، ادارات دولتی و سایر مکان‌ها از دوربین‌های مداربسته استفاده می‌کنند، پس می‌توان گفت که این حوزه در ایران از جمله مشاغل فنی پردرآمد بوده و بازار کار همیشگی دارد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام نصاب دوربین مدار بسته در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

فروش و تعمیرات کالاهای دیجیتال

امروزه باتوجه به ورود تکنولوژی و کالای دیجیتال به تمامی حوزه‌ها، طبیعتاً جامعه نیاز به فردی برای تعمیر و یا فروش آن‌ها دارد. حوزه فروش و تعمیر کالاهای دیجیتال از قبیل موبایل، کامپیوتر، لبتاپ، تجهیزات هوشمند و … از جمله مشاغل فنی پردرآمد می‌باشند که بازار کار آن‌ها اشباع نشده و همچنان افراد می‌توانند باکسب مهارت و تخصص‌های لازم، در این حوزه مشغول به کار شوند. میزان درآمد و حقوق این حوزه نیز تماماً بستگی به میزان تخصص شما دارد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام تعمیرکار موبایل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

تعمیرات قطعات و برد الکترونیکی

برد الکترونیکی در تمامی کالاهایی که با انرژی برق و به صورت دیجیتالی کار می‌کنند، موجود بوده و می‌توان گفت که جز قطعات بسیار مهم نیز می‌باشد. بازار کار برد الکترونیکی به قدری خوب می‌باشد که همچنان افراد در تمامی سنین به دنبال کسب مهارت در این شغل هستند. میزان درآمد تعمیر برد الکترونیکی نیز باتوجه به میزان تخصص شما و تعداد تعمیراتی که انجام می‌دهید، متغییر است.

برق کاری ساختمان

تمامی حوزه‌های مرتبط به ساخت و ساز جز مشاغل پردرآمد در ایران محسوب می‌شوند؛ اما برق کاری ساختمان جز مشاغل فنی بوده و افراد می‌توانند هم به طریق کسب مهارت از طریق تجربه و هم از طریق تحصیل در مراکز فنی، یک برقکار ساختمان متخصص شوند. برقکاری ساختمان با وجود اینکه جز مشاغل فنی پردرآمد با بازار کار همیشگی است، از طرفی نیز باید با دقت و حساسیت بسیاری انجام گیرد چرا که کوچک‌ترین خطا موجب آسیب به کل ساختمان خواهد شد. پس افرادی که صبر، حوصله و دقت زیادی دارند، می‌توانند در این شغل موفق شوند. پیشنهاد میشود آگهی های استخدام برقکار را در سایت ایران استخدام مشاهده نمایید.

مطلب مرتبط: چگونه مهندس برق شویم؟ از معرفی تا استخدام

مکانیک خودرو و تکنسین مکانیک

مکانیکی از جمله مشاغل فنی می‌باشد که اغلب افراد فعال در این حوزه از طریق کارآموزی و کسب تجربه وارد آن شده‌اند. در عصر امروز مکانیکی و تکنسین مکانیک از جمله مشاغل فنی پردرآمد می‌باشد که افراد با کسب تخصص‌های لازم می‌توانند درآمدهای بسیار بالایی بدست بیاورند. در شرکت‌های بزرگ تولیدی خودرو استخدام تکنسین مکانیک خودرو برای بررسی خودروهای تولیدی بسیار رایج می‌باشد.

مطلب مرتبط: شغل مهندس مکانیک و مهارت های مورد نیاز آن

پردرآمدترین شغل های فنی و خدماتی

معمولاً به شغل های فنی که اغلب افراد از طریق کسب تجربه و گذراندن دوره‌های کارآموزی وارد آن‌ها شده‌اند، شغل های فنی و خدماتی گفته می‌شود. از طرفی مشاغل فنی و خدماتی بسیار پردرآمد بوده و بازار کار همیشگی نیز دارند. با اینکه امروزه خانم‌ها و آقایان هر دو در تمامی حرفه‌ها مشغول به کارند و نمی‌توان تبعیضی بین آن‌ها قائل شد؛ اما همچنان می‌توان برخی از کارهای فنی خدماتی را به صورت جداگانه برای خانم‌ها و یا آقایان اختصاص داد.
به عنوان مثال مشاغل فنی و خدماتی پردرآمدی همانند:

  1. برق کار
  2. مکانیک خودرو
  3. آتش نشان
  4. نجار
  5. متخصص خشکشویی
  6. گچ کار
  7. شغل تعمیراتی
  8. سنگ کار و…

از این قبیل برای آقایان مناسب‌تر بوده و در مقابل؛ در مشاغل فنی از جمله آرایشگری، خیاطی، مشاغل فنی خانگی و … اغلب خانم‌ها درآمدهای بسیار بالایی دارند.

مشاغل فنی

پردرآمدترین شغلی های فنی حرفه ای

شغل ‌های فنی حرفه ای بر خلاف فنی خدماتی، نیازمند ورود به این رشته از طریق تحصیل در مراکز معتبر فنی می‌باشند؛ چراکه کار آن‌ها بیشتر تخصصی بوده و علاوه بر مباحث عملی، باید برخی نکات تئوری را نیز یاد بگیرند. به عنوان مثال شغل مکانیک خودرو را می‌توان با کسب تجربه و مهارت یاد گرفت و در آن موفق شد اما در شغل تکنسین خودرو لازم است تا فرد اطلاعات تئوری را نیز فرا گیرد.

پردرآمد ترین رشته فنی حرفه ای برای پسران

برخی از رشته‌های فنی حرفه ای به دلیل اینکه محیط کاری با شرایط سختی را دارند، بهتر است تا بیشتر توسط پسران و آقایان انجام گیرند. لیست کارهای فنی حرفه ای که برای آقایان مناسب می‌باشند، عبارتند از:

  1. تکنسین خودرو
  2. متخصص نصب آسانسور
  3. متخصص برق خودرو
  4. سیستم‌های مخابراتی
  5. جوشکاری
  6. نصب و تعمیر دوربین‌های مدار بسته

مطلب مرتبط: معرفی پردرآمدترین و بهترین رشته تحصیلی برای پسران

شغل های رشته فنی و حرفه ای برای خانم ها

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که رشته فنی و حرفه ای مختص آقایان بوده و انجام آن‌ها برای خانم‌ها سخت می‌باشد؛ اما این موضوع در جامعه امروزی صدق نمی‌کند. البته خانم‌هایی که از شرایط سخت کاری فراری بوده و دوست دارند تا در مشاغل فنی که برای خانم‌ها مناسب‌تر می‌باشد فعالیت کنند، می‌توانند مشاغلی همچون طراحی و دوخت لباس، آرایشگری، کودکیاری، کامپیوتر، گرافیک، نقشه برداری، سرامیک و… را انتخاب کنند. این مشاغل جزو بهترین شغل های فنی برای خانم ها محسوب می‌شوند.

مطلب مرتبط: معرفی بهترین رشته های تحصیلی برای دختران

بهترین مشاغل فنی برای مهاجرت

مهاجرت یکی از اقدامات و تصمیمات سختی است که بسیاری از جوانان به فکر آن هستند. یکی از موارد مهم در مهاجرت، داشتن یک شغل مناسب و کاربردی در کشور مورد نظر می‌باشد که مشاغل فنی گزینه بسیاری خوبی برای مهاجرت هستند؛ چرا که بسیاری از شغل‌های فنی شامل کارهایی هستند که در هر کشور به این‌گونه افراد متخصص نیاز است.

مطلب مرتبط: معرفی بهترین شغل ها برای مهاجرت کاری به کشور های جهان

لیست کارهای فنی که برای مهاجرت مناسب هستند، عبارتند از:

تعمیرات ایسیو

تعمیر و عیب‌یابی ایسیو خودرو یکی از مشاغل تخصصی در کل دنیا می‌باشد که می‌توان از آن برای گرفتن ویزای کاری و مهاجرت استفاده کرد. در حالت کلی شغل های تعمیراتی جز مشاغل فنی هستند که در تمام دنیا بازار کار همیشگی برای آن‌ها وجود دارد.

نصب و تعمیرات پکیج

نصب و تعمیرات پکیج جز راحت ترین شغل های فنی بوده و همواره بازار کار خوبی در تمام دنیا دارند. پکیج‌های دیواری در تمام دنیا جایگزین تاسیسات سرمایشی و گرمایشی قدیمی میباشد. در تمامی ساختمان‌های مسکونی و تجاری از آن‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل نیز افرادی که تخصص کافی در زمینه نصب و تعمیر پکیج دارند، می‌توانند به راحتی در هر کشوری شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

مکانیک خودرو و تکنسین خودرو

مکانیک و تکنسین خودرو از جمله شغل های فنی ساده اما پردرآمد برای مهاجرت به کانادا می‌باشد چرا که درآمد متخصص و مکانیک خودرو در این کشور بالا است. در استان‌های کبک و انتاریو کشور کانادا میزان تقاضا برای تکنسین خودرو زیاد بوده و به همین دلیل نیز مقدار حقوق یک مکانیک خودرو در این استان‌ها نسبت به بقیه شهرها بیشتر می‌باشد.

برق ساختمان

فردی که متخصص برق ساختمان است، مسلماً در هیچ جای دنیا بیکار نمی‌ماند. چون در تمامی کشورها روزبه‌روز ساختمان‌های بسیاری ساخته میشود و تمامی آن‌ها نیاز به برق کشی دارند.

مطلب مرتبط: معرفی رشته برق | بازار کار، درآمد و آینده شغلی

راننده لیفتراک

راننده لیفتراک جز بهترین شغل های فنی و حرفه ای برای مهاجرت می‌باشد چرا که میزان درآمد آن در کشورهای مانند ایالات متحده و کانادا بالا است. البته در کشورهای اروپایی فرد باید در ابتدا گواهینامه خاص آن را گرفته و با قوانین و مقررات آن آشنا شود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام راننده لیفتراک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

مشاغل فنی

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام مشاغل فنی

برای جستجو و یافتن شغل فنی متناسب با علاقه و توانایی‌های خود به سایت ایران استخدام مراجعه کنید. در این سایت روزانه کارفرمایان بسیاری برای یافتن تکنسین های فنی اقدام به درج آگهی استخدام می‌کنند. با جست و جوی عبارت “ایران استخدام” در موتور های جست و جو از جمله گوگل کروم و … وارد صفحه اصلی سایت ایران استخدام شده و در قسمت انتخاب موقعیت شغلی عبارت “استخدام تکنسین فنی” و یا هر موقعیت شغلی مد نظر خود را وارد کرده و جست و جو نمایید.

نحوه تنظیم رزومه مشاغل فنی

مشاغل فنی به دلیل اینکه اغلب شامل کارهای عملی می‌شوند، رزومه آن‌ها تنها شامل مشخصات و مدت زمان سابقه کاری‌شان خواهد بود. برای تنظیم رزومه برای مشاغل فنی می‌توانید به سایت ایران استخدام مراجعه کنید و پس از عضویت به عنوان کارجو و بررسی نمونه رزومه مشاغل فنی از قبیل نمونه رزومه تکنسین ابزار دقیق، رزومه تکنسین برق، نمونه رزومه تکنسین شبکه و سایر مشاغل فنی با استفاده از قسمت رزومه ساز رایگان ایران استخدام، رزومه خود را ایجاد کنید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام کلیک نمایید.

با ارسال رزومه خود برای کارفرما شانس خود را برای استخدام بالا ببرید. مواردی که باید در رزومه مشاغل فنی به آن‌ها اشاره شود، عبارتند از:

  1. مشخصات کامل فردی
  2. میزان تحصیلات
  3. سوابق کاری
  4. مهارت‌های عملی و نرم افزاری
  5. دوره‌هایی که گذرانده شده‌اند
  6. مدارک و گواهینامه‌ها

مطلب مرتبط: ویژگی های رزومه ساز آنلاین ایران استخدام

نکات حضور در جلسه مصاحبه شغلی

در تمامی مصاحبه‌های شغلی مهم‌ترین مورد داشتن اعتماد به نفس و نداشتن استرس می‌باشد چرا که در غیر اینصورت نمی‌توانید از مهارت‌های خود رونمایی کنید. مهارت‌های ارتباطی و خوش برخورد بودن موجب انتقال انرژی مثبت به فرد مصاحبه کننده و تاثیر مثبت روی تصمیم وی خواهد داشت. پس پرانرژی و بانشاط رفتن به مصاحبه شغلی را فراموش نکنید. در مشاغل فنی به دلیل اینکه بیشتر کارهای عملی مد نظر است، فرد مصاحبه کننده ممکن است از شما سوالات و نکات ریزی درباره شغل و حرفه‌تان بپرسد. پس خودتان را برای هر شرایطی آماده کنید.

سخن پایانی

باتوجه به مطالبی که ذکر کردیم، مشاغل فنی جز شغل‌های پردرآمد در ایران به شمار می‌آیند. افراد می‌توانند با یادگیری آن‌ها به درآمد بالایی دست یابند. ممکن است برخی از افراد تصور کنند که مشاغل فنی تنها در صنعت کاربرد داشته و در سایر حوزه‌ها کاربرد چندانی ندارد. باید یادآور شویم که این مورد صحیح نیست.  و شما می‌توانید در سایت ایران استخدام فرصت‌های شغلی غیر از صنعت از جمله استخدام نیروی فنی در بیمارستان، استخدام کارگر فنی و … را نیز مشاهده کنید.

جهت مشاهده آگهی استخدام کارشناس فنی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. تعمیرات ای سی و کی گفته واسه خانوم ها مناسبه؟
    باید اون ecu که تعمیر میکنی رو روی خودرو تست کنی نصب کنی و تحویل بری .
    خانوم وسط موتور ماشین حسابی اذیت میشه .
    تعمیرات موبایل دست زیاد شده واقعا خیلی زیاد شده .
    من شخصا موبایلم رو تعویض میکنم نه تعمیر .
    برای خانم ها ارلیشگری خیاطی طراحی لباس پرسوده.
    برای آقایان بلز هم ارایشگری مکانیکی و این ها .
    برق ساختمان و لوازم خانگی هم دست توش زیاده کلا بلید برید سمت شغل هایی که بازار کار دارند و فصلی نباشند مثل سرمایش گرمایشی ها که بیشتر سال بیکارن .

    1. درود دوست عزیز
      سپاس از همراهی، دقت نظر و توجه شما.
      این مورد در متن تصحیح شد.
      موفق باشید.

    2. سلام و درود خدمت شما دوست گرامی
      از نظر شما چه کاری و چه فنی الان خوب هست ؟؟

      1. با سلام
        دوست عزیز امکان اینکه بگیم چه کاری و چه فنی در حال حاضر مناسب هست واقعا وجود نداره. تعریف کار مناسب و خوب بستگی به چندین مقوله داره اینکه شخص به چه رشته‌ای علاقه داره، چه استعدادی در چه زمینه ای داره، شرایط جغرافیایی فرد چطوره، تحصیلاتش در چه حدیه و……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا