کارجومعرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

معرفی شغل های رشته امور اداری و بررسی درآمد آن‌ها

زمان مطالعه: 5 دقیقه

لیست شغل های رشته امور اداری

اداره مالی و امور اداری هر سازمان، بخش مهمی از مدیریت آن سازمان را تشکیل می‌دهد. مدیریت امور اداری و مالی، نیازمند وجود افرادی متخصص و کارشناس است که بر امور اداری مسلط باشند. همین موضوع باعث شده‌ تا در بسیاری از کشورها و از جمله ایران رشته‌ای به نام رشته امور اداری تعریف شود. احتمالا برای بسیاری از شما این سوال مطرح است که رشته امور اداری چیست؟ با توجه به این سوال، ما در اینجا به برخی از این جزئیات این رشته (از جمله نحوه ورود به رشته امور اداری، مشاغل آن، نظرات در مورد مورد رشته امور اداری و..) پرداخته‌ایم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته امور اداری

رشته امور اداری جز رشته‌های هنرستان است و ورود به این رشته‌ از دوره دبیرستان صورت می‌گیرد. متقاضیان رشته امور اداری می‌توانند بعد از پایان سال اول دبیرستان، وارد رشته امور اداری در کاردانش و فنی و حرفه‌ای شوند، سپس در رشته امور اداری علمی کاربردی، مدرک کاردانی دریافت کنند. رشته امور اداری در هنرستان در زیرمجموعه گروه مدیریت و خدمات قرار دارد و افراد در صورت کسب معدل لازم و حدنصاب لازم در دروس مرتبط با این رشته‌ می‌توانند وارد آن شوند. معدل لازم برای رشته‌‌ امور اداری و سایر رشته‌های کاردانش به این صورت است که مجموع نمرات درس‌های مرتبط با آن رشته‌ با توجه به ضرایب آن نباید کمتر از 18 باشد.

آیا رشته امور اداری کنکور دارد؟

فارغ‌التحصیلان رشته امور اداری بعد از اتمام دور هنرستان و نیز دریافت مدرک کاردانی می‌توانند در کنکور هر یک از شاخه‌های نظری (علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی و فیزیک) شرکت کنند و یا در رشته مرتبط با امور اداری مانند مدیریت امور اداری و منابع انسانی یا هر رشته دیگری تحصیل کنند. در این صورت دوره کاردانی به منزله دوره پیش دانشگاهی محسوب می‌شود و مدرک کاردانی فارغ‌التحصیل رشته امور کاردانی نیز به عنوان دیپلم رشته امور اداری در نظر گرفته‌ می‌شود.

در صورت عدم تمایل به تحصیل، فارغ‌التحصیلان رشته امور اداری کاردانی می‌توانند متناسب با مهارت‌ها و تجربه‌های خود وارد بازار کار شوند. ورود به رشته امور اداری در دانشگاه آزاد نیز از دیگر گزینه‌هایی است که متقاضیان این رشته‌ می‌توانند آن را انتخاب کنند و در رشته کارشناسی امور اداری به تحصیل مشغول شوند. البته تعداد دانشگاه‌های آزاد که این رشته‌ را ارائه می‌کنند، محدود است و متقاضیان باید شرایط پذیرش در هر دانشگاه را داشته‌ باشند.

رشته امور اداری چه کتاب هایی دارد؟

کتاب‌های رشته امور اداری شامل کتبی مرتبط با مدیریت امور اداری، مدیریت منابع انسانی و برخی از کتاب‌های مرتبط با مدیریت است. برخی از کتاب‌ها عبارت است از:

  • آموزش سرپرست دبیرخانه
  • آموزش متخصص رسیدگی به امور مشتریان
  • آموزش مکاتبات اداری
  • آموزش کارمند سفارشات خارجی و ترخیص کار
  • اتوماسیون اداری درجه 2 و…

معرفی دروس رشته امور اداری

رشته امور اداری هنرستان دارای دروس مختلفی است. برخی از این دروس عبارت است از:

  • آمار و احتمالات مقدماتی
  • تشکیلات و روش‌های اداری
  • ریاضی پیش دانشگاهی
  • کنترل و تنظیم بودجه
  • مبانی علم اداره
  • مکاتبات اداری و اداره امور دفتری و…

 

امور اداری

معرفی شغل های رشته امور اداری و درآمد آن‌ها

فرصت‌های شغلی برای رشته امور اداری بیشتر به مشاغل اداری در سازمان‌ها مربوط است. از این رو برای شرح وظایف کارمند امور اداری و نیز بررسی درامد رشته امور اداری باید ابتدا دید که فارغ‌التخصیلان این رشته چه سمت‌هایی را می‌توانند به دست آورند. فارغ‌التحصیلان امور اداری می‌توانند در سازمان‌ها و نهادهایی چون بانك‌ها، هتل‌ها، دفاتر بازرگانی، دفاتر خدماتی، شرکت‌های تجاری، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های کشتیرانی و به طور کلی هر شرکت یا سازمانی که با امور اداری سروکار دارد استخدام شوند. استخدام کارمند اداری در سفارت و استخدام کارمند اداری در بیمارستان از دیگر فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ امور اداری است.

با توجه به شرح وظایف امور اداری پیرامون درامد این رشته‌ باید گفت، درآمد این شغل با توجه به فرصت‌های شغلی، میزان تحصیلات، تجربه و نوع قرارداد افراد متفاوت است. بنابراین نمی‌توان از حقوق ثابتی به عنوان حقوق همه شاغلان رشته‌ امور اداری صحبت کرد. سمت‌ها و مشاغلی که کارمند اداری می‌توانند به دست آورند عبارت است از:

كارمند دبيرخانه

دبیرخانه جز بخش‌های مرتبط با امور ارتباطی و مکاتباتی هر سازمان است. از این رو وظایف کارمند دبیرخانه عبارت است از:

  • بررسی نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها (از نظر اعتبار، صحت و سقم و…)
  • ثبت دستعورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها در دفتر بایگانی
  • بررسی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها از نظر محتوایی و ارسال آن‌ها به بخش‌های مربوطه‌
  • نظارت بر کارها اقدامات کارمندان دفتری
  • ارائه گزارش از مکاتبات اداری ..

استخدام منشی و مسئول دفتر

در هر سازمانی بخشی از وظایف اداری بر عهده مسئول دفتر یا منشی است. این وظایف شامل وظایف مختلفی است که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • برگزاری جلسات و مدیریت پایگاه‌های داده‌
  • رزرو حمل و نقل و اقامت
  • برگزاری رویدادها و کنفرانس‌های شرکت
  • رسیدگی به مکاتبات، شکایات و پرس و جوها
  • تهیه نامه‌ها، ارائه‌ها و گزارش‌ها

كارمند كارگزینی

کارمند استخدام کننده‌ یا کارگزینی، مسئول یافتن‌ استعدادها و جذب آنهاست. یافتن‌ چنین استعدادهایی مستلزم جذب متقاضیان از منابع مختلف مانند پردیس‌های دانشگاهی یا سایت‌های کاریابی مانند ایران استخدام است. سپس، با غربالگری افرادی که با دقت در مجموعه مهارت‌هایی که به بهترین وجه با فرهنگ و بودجه شرکت مطابقت دارند، استفاده می‌کنند.

كارمند امور اداری

افرادی که به عنوان کارمند اداری مشغول به کار می‌شوند، برخی از وظایف کلی اداری را بر عهده دارد. این وظایف می‌تواند شامل وظایف زیر باشد:

  • مدیریت موجودی لوازم اداری و ثبت سفارش
  • تهیه گزارش‌های منظم از هزینه‌ها و بودجه دفتر
  • نگهداری و به‌روزرسانی پایگاه داده‌های شرکت
  • سازماندهی سیستم بایگانی برای اسناد مهم و محرمانه شرکت
  • رسیدگی به امور مشتریان

مطلب مرتبط: بررسی حقوق و شرح وظایف مدیر اداری در سازمان‌ها

رشته امور اداری

راهنمای جست‌وجوی آگهی های استخدام رشته امور اداری

سایت کاریابی ایران استخدام سرویس‌های متنوعی را برای دسترسی به آگهی‌های استخدام در اختیار کارجویان قرار داده‌است. سرویس اطلاع‌رسانی آگهی‌ها از طریق ایمیل و پیام و دانلود اپلیکیشن ایران استخدام از جمله این سرویس‌ها است. شما با ثبت‌نام و عضویت در سایت ایران استخدام می‌توانید از این دو سرویس استفاده کنید.

عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و فعالسازی سرویس پیامک و ایمیل از دیگر روش‌های اطلاع از آگهی‌های استخدام در رشته امور امور اداری و سایر رشته‌ها و شغل ها می‌باشد. شما می‌توانید تنظیمات مربوط به دریافت آگهی های خود را با جزئیات مختلف مانند استان، رشته‌تحصیلی، جنسیت، نوع قرارداد و… انتخاب نمایید. و آگهی‌های مرتبط را با توجه به تنظیمات خود دریافت نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

علاوه بر این سرویس‌ها و مزایا می‌توانید از صدها امکانات دیگر مانند خرید کتاب استخدام، ساخت رزومه (از طریق رزومه ساز رایگان) نحوه شرکت در مصاحبه و.. در سایت ایران استخدام برخوردار شوید.

راهنمای درج آگهی استخدام رشته امور اداری

کارفرمایانی که به دنبال استخدام بهترین نیروها هستند، می‌توانند از طریق سایت ایران استخدام اقدام به گزینش نیروهای موردنظر خود نمایند. کارفرمایان برای استفاده از این سرویس در گام اول باید در سایت استخدام کنند و به عضویت آن درآیند. بعد از آن می‌توانند از سرویس موردنظر خود به صورت رایگان استفاده کنند یا آن را خریداری نمایند. درج اگهی استخدام در شهرستان‌ها از سرویس‌های رایگان ایران استخدام است؛ اما برای درج آگهی در مراکز شهرها و استان‌ها (مانند استخدام کارشناس امور اداری و کارگزینی در تهران، استخدام کارشناس امور اداری در کرج، استخدام کارشناس امور اداری در تهران) باید سرویس موردنظر را خریداری کنید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

رشته امور اداری از جمله رشته‌هایی است که برای پاسخگویی به نیازهای اداری سازمان‌های مختلف تعریف شده‌است. از این رو انتظار می‌رود سازمان‌های زیادی به این شغل نیاز داشته باشند. با این حال اگر انتظار دارید با کاردانی این رشته‌ وارد بازار کار شوید احتمالا با سختی‌ها و مشکلاتی مواجه خواهید شد. البته این قضیه در مورد همه رشته‌ها صادق است. بنابراین اگر دوست دارید وارد بازار کار مرتبط با این رشته‌ شوید، دامه تحصیل در رشته‌های مرتبط و کسب مدرک تحصیلی بالاتر می‌تواند کمک‌کننده‌ باشد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته امور اداری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا