معرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

معرفی شغل کارشناس تحلیلگر سیستم

زمان مطالعه: 6 دقیقه

آشنایی با شغل کارشناس تحلیلگر سیستم

کارشناس فناوری اطلاعات و رشته IT و زیرمجموعه‌های مرتبط با آن تقاضای بسیاری در بازار کار دارند. یکی از موقعیت‌های شغلی مرتبط با این رشته کارشناس تحلیلگر سیستم است. کارشناسان سیستم می‌توانند هم به صورت مستقل و هم به عنوان عضوی از تیم IT یک کسب و کار مشغول به کار شوند. در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم تا بیشتر در مورد این موقعیت و به طور کلی استخدام کارشناس تحلیلگر سیستم صحبت کنیم. همچنین وظایف، مسئولیت‌ها و توانمندی‌های این افراد را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

منظور از تحلیل گر سیستم چیست؟

کارشناس تحلیل گر سیستم یا Systems Analyst به یک متخصص IT گفته می‌شود که در سازمان و یک مجموعه مطمئن می‌شود سیستم‌ها، زیرساخت‌ها و به طور کلی تمامی کامپیوترها به درستی کار می‌کنند و عملکرد قابل قبولی از خودشان نشان می‌شوند. به طور کلی این افراد نقش بسیار مهم و حیاتی در توسعه، نگهداری، نظارت و مشکل گشایی زیرساخت‌های دیجیتال و تکنولوژیک کسب و کارها دارند.
از آنجایی که اکثر کسب و کارهای امروزی به دنبال استخدام تحلیلگر سیستم میباشند، هیچ زمانی بهتر از الان نیست که برای ماهر شدن در این رشته و کار اقدام کنید.
کارشناس تحلیلگر سیستم با نام معمار سیستم، تحلیلگر IT و مدیر سیستم هم شناخته می‌شود. با این حال تمامی آن‌ها یک هدف دارند و آن هم آنالیز و تحلیل میزان عملکرد و تاثیرگذاری زیرساخت‌های تکنولوژی در هسته یک سازمان است. این کار به منظور مطمئن شدن از یکپارچگی عملکرد سیستم‌ها و همچنین بهبود و توسعه فرآیندها صورت می‌گیرد.

تحصیلات کارشناس تحلیلگر سیستم

تحصیلات بخش مهمی در فرآیند استخدام نیروی مجرب این حوزه است. با این حال گاها برخی از کاندیدها معتبر و انتخابی به مهارت‌های خودشان را به صورت خودآموز فراگرفته‌اند. در هر صورت اگر که قصد دارید تحصیلات خودتان را به صورت آکادمیک در این زمینه دنبال کنید باید در یکی از رشته‌های IT، علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار یا مدیریت کسب و کار مشغول به تحصیل شوید و حداقل دوره لیسانس را سپری کنید. مثل همیشه پیشنهاد ایران استخدام به شما عزیزان این است که تنها به دوره‌های دانشگاهی خودتان را محدود نکنید و سعی کنید در ورکشاپ‌ها و دنیای اینترنت مهارت‌های نرم و سخت این رشته را تقویت کنید.
اگر شما هم فارغ التحصیل رشته های نام برده شده هستید و در آگهی ها به دنبال استخدام تحلیل گر سیستم در سازمان ها و شرکت ها هستید، میتوانید با ساخت رزومه رایگان با سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام، اقدام به تنظیم و ارسال رزومه به کارفرمان نمایید.

منابع و سوالات تخصصی کارشناس تحلیلگر سیستم

کاریابی مجازی ایران استخدام برای سهولت دسترسی شما کارجویان گرامی به منابع تحلیلگر سیستم ، اقدام به تنظیم و ارائه سوالات تخصصی کارشناس تحلیلگر سیستم بصورت کاملا رایگان نموده است.

مسئولیت‌ها و وظایف تحلیلگر نرم افزار و سخت افزار

تحلیلگر سیستم فرد ارزشمندی در سازمان به حساب می‌آید. بخصوص مجموعه‌هایی که دارای زیرساخت‌ها و معماری‌های IT هستند. گاهی اوقات اشاره به اینکه این افراد دقیقا چه وظایفی دارند، کار سختیست. به این خاطر که مسئولیت‌ها و وظایف آن‌ها بسیار زیاد است!
به طور خلاصه و ابتدایی می‌توانیم بگوییم که این افراد به منظور دستیابی به اهداف یک مجموعه فرآیندهای کاری، عملیات‌ها و فریم‌ ورک‌ها را آنالیز می‌کنند. بخش اعظمی از کار این افراد در کار با رابط‌ ها و فرآیندها خلاصه می‌شود. این افراد اغلب اوقات وظایف متعددی بر عهده دارند. در نتیجه باید توانایی انجام چندین وظیفه همزمان را داشته باشند و به عبارتی مولتی تسک باشند. در ادامه اصلی‌ترین وظایفی که بر عهده این متخصصین هستند را بررسی می‌کنیم:

اصلی ترین وظایف کارشناس تحلیلگر سیستم

  • نگهداری و همچنین بروز رسانی سیستم‌های موجود در سازمان در صورت نیاز
  • طراحی سیستم‌ها، فریم ورک‌ها، زیرساخت‌ها و معماری جدید با توجه به نیازها و اهداف کسب و کار
  • برطرف کردن مشکلات فنی و تکنیکال سیستم‌ها
  • مدیریت ریسک و برنامه ریزی جهت مقابله با ریسک‌های موجود در مسیر یک پروژه
  • همکاری با افراد حاضر در تیم IT، تحلیلگران کسب و کار و همچنین مدیران پروژه به منظور برطرف کردن مشکلات و مطمئن شدن از دوام و سازگار بودن راه حل‌های پیشنهادی
  • تهیه یک رابط ساده و راهنمای استفاده از سیستم برای کاربر عادی/سازمان
  • راه اندازی جلسات آموزشی و ورکشاپ‌ها به منظور آشنایی افراد حاضر در مجموعه با سیر کاری یک سیستم
  • جمع آوری اطلاعات تولیدی سیستم و همچنین گزارش وضعیت کاری زیرساخت‌ها به صورت منظم و دائمی به منظور بهبود و توسعه عملکرد مجموعه
  • بررسی ساختارها و همچنین الویت‌بندی نیازمندی‌های مجموعه و به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با دیگر افراد تیم/سازمان/سهام‌داران
  • ایجاد و ساخت مستندات آموزشی و کاربردی و همچنین آرشیو کردن این آموزش‌ها
  • تخمین میزان هزینه و زمان تقریبی به منظور توسعه و تغییر زیر ساخت‌های یک مجموعه
  • درک و آگاهی از نیازمندی‌های کاربران و در نتیجه تغییر سیستم و فرآیندهای آن با توجه به همین نیازمندی‌ها
  • تحقیق، ارزیابی و جستجو در مورد آخرین تکنولوژی‌های سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با زیرساخت‌های سیستم
  • نگهداری و نظارت بر روی پایگاه داده شکل گرفته از داده‌های جمع آوری شده تحلیل سیستم
  • شناسایی ضعف‌ها و درزهای یک سیستم و همچنین ارائه راه حل به منظور برطرف کردن آن‌ها

ویژگی های تحلیلگر سیستم

فرقی نمی‌کند که به صورت آکادمیک یا خودآموز این حرفه را دنبال می‌کنید. مسئله اینجاست که برای استخدام در این پوزیشن شغلی باید یکسری شرایط‌ها و استانداردهای مهارتی را داشته باشید. این مهارت‌ها به طور کلی در مهارت‌های تحلیلی، مهارت‌های فنی، مهارت‌های ارتباطی و تفکر خلاقانه خلاصه می‌شوند. همچنین فراموش نکنید که برای توسعه و بروز کردن این مهارت‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد. یعنی حتی اگر در حال حاضر هم مشغول به کار باشید می‌توانید بدون اینکه شغل‌تان را ترک کنید، با شرکت در دوره‌ها و آزمون‌های مختلف بر روی توسعه فردی‌تان کار کنید. در ادامه اصلی‌ترین و مهم‌ترین مهارت‌هایی که به عنوان یک تحلیلگر سیستم نیاز دارید را بررسی می‌کنیم:

  • ظرفیت و توانایی حل مسئله/مشکل

از آن جایی که شما به طور مستقیم با سیستم‌ها و زیرساخت‌های معماری یک مجموعه سر و کار دارید مطمئنا با مشکلات و دست اندازهای متفاوتی مواجه خواهید شد. به همین خاطر باید بتوانید علاوه بر شناسایی این مشکلات، راه حل‌هایی هم برای آنان ارائه کنید و بتوانید آن‌ها را برطرف کنید.

  • مهارت‌های نوشتاری خوب و دایره لغات قوی

همان طور که گفتیم یکی از وظایف شما تهیه مستندات آموزشی و تهیه گزارش‌های منظم است. برای اینکه بتوانید به راحتی منظور خودتان را به دیگر اعضای تیم، سهامداران و همچنین کاربران برسانید باید قلمی شیوا و رسا داشته باشید. علاوه بر این باید دایره لغات غنی هم داشته باشید.

  • مهارت‌های مدیریت و سازماندهی پروژه

به عنوان یک کارشناس تحلیلگر سیستم شما بر روی صفر تا صد فرآیند یک سیستم نظارت دارید. این یعنی باید بتوانید فازهای مختلف پروژه را مدیریت کنید و بتوانید زمان کافی به هر کدام از بخش‌ها اختصاص دهید. همچنین باید بتوانید به عنوان یک رهبر وظایف دیگر افراد تیم را هم به صورت دقیق مشخص کنید. همه این‌ها نیازمند داشتن مهارت‌های مدیریتی و سازماندهی است.

  • توانایی کار تحت فشار و پایبند به ددلاین

همان طور که گفتیم تحلیل گران سیستم وظایف متعدد و زیادی بر عهده دارند. در نتیجه حجم کاری که بر دوش شماست نسبتا زیاد است. بنابراین شما باید بتوانید تحت فشاری کاری هم از حداکثر توانایی و دانش خود استفاده کنید و همچنین سر وقت کارهایتان را انجام دهید و به ددلاین‌ها پایبند باشید. این نیازمند مدیریت درست زمان است.

  • دانش مدل‌سازی داده‌ای و آشنا به ابزارهای مدیریتی داده

بخش اعظمی از کار شما به کار کردن با داده‌ها خلاصه می‌شود. به طور کلی سیستم‌های سازمانی به طور رزوانه میزان داده‌های بسیار زیاد و متنوعی تولید می‌کنند و اغلب اوقات این داده‌ها نیز حساس هستند. در نتیجه شما باید بتوانید شناخت کافی از ابزارهای مدیریتی داده‌های و همچنین نحوه صحیح آرشیو کردن آن‌ها داشته باشید. به علاوه اینکه باید بتوانید با آنالیز و تحلیل این داده‌های دریافتی به یک نتیجه برسید و اهداف سازمان را عملی کنید.

بازار کار و فرصت‌های شغلی کارشناس تحلیلگر سیستم

تقاضا برای این شغل به قدری بالاست که انتظار می‌رود تا سال 2028 نیازمندی به این حوزه تا 9 درصد افزایش داشته باشد. همین موضوع نشان می‌دهد که فرصت‌های شغلی زیادی در این بازار در دسترس خواهند بود و مجموعه ها، شرکت ها و سازمان های بسیاری به دنبال استخدام تحلیلگر سیستم خواهند بود.
همچنین شما می‌توانید به عنوان یک کارشناس تحلیلگر سیستم به صورت تمام وقت یا پاره وقت در موسسه و مجموعه‌های دولتی و غیر دولتی مشغول به کار شوید آگهی های استخدام کارشناس تحلیلگر سیستم پاره وقت درج شده در سایت ایران استخدام این موضوع را تایید میکند. تمامی موسسات، بانک‌ها، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، شرکت‌ها و … نیاز به استخدام کارشناس تحلیلگر سیستم دارند. فراموش نکنید که این شغل اغلب به صورت حضوری است به این خاطر که شما باید از نزدیک عملکرد سیستم‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید.

حقوق کارشناس تحلیلگر سیستم

همان طور هم که در ابتدای متن گفتیم اکثر کسب و کارهای امروزی حتی درصد کمی هم با زیرساخت‌های IT و تکنولوژی عجین شده‌اند. در نتیجه برای مدیریت و توسعه این بخش‌ها به یک متخصص نیاز خواهند داشت! به طور کلی اگر که مهارت‌ها و تجربه بالایی داشته باشید می‌توانید یک موقعیت شغلی مناسب با حقوق بالا برای خودتان پیدا کنید و در نقش تحلیلگر سیستم، مدیر سیستم، معمار سیستم و … مشغول به کار شوید.
خبر خوب اینجاست که این شغل یکی از مشاغل پردرآمد حوزه IT به حساب می‌آید. تا جایی که میزان میانگین حقوق کارشناس تحلیلگر سیستم در چند منبع داخلی چیزی بین چند میلیون تا چند ده میلیون گزارش میشود. با این حال شما میتوانید شرایط احراز کارشناس تحلیلگر سیستم را در آگهی های استخدام تحلیلگر سیستم در تهران و سایر استان های کشور را که کارفرمایان با درج آگهی در سایت ایران استخدام قرار داده اند مشاهده نمایید.

سخن پایانی

این تمام چیزی بود که باید به عنوان یک تحلیلگر سیستم به آن‌ها بپردازید. البته باید اضافه کنیم که شما باید همیشه در حوزه کاریتان بروز باشید، به این خاطر که دنیای تکنولوژی هر لحظه شاهد تغییرات جدیدی است که نیازمند دانش متناسب هم می‌باشد. اگر که فکر می‌کنید توانایی‌های کافی در زمینه شغلی‌تان دارید همین الان نگاهی به آگهی‌های استخدام کارشناس تحلیلگر سیستم و کارشناس سیستمها و روش‌ها در ایران استخدام بیندازید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس تحلیلگر سیستم در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا