راهنمایی شغلی

نشانه های کار زیاد و فشار کاری چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نشانه های فشار کاری چیست؟

اگر احساس می کنید که کار سرتان ریخته و نمی توانید به موقع آن ها را انجام دهید یا فکر می کنید دائماً سرتان توی کار است، شما دچار فشار کار زیاد شده اید. بسیاری از افراد امروزه به دلیل فشار کار و استرس احساس می کنند که زیر فشار کاری له میشوند. در چنین مواقعی به نظر می رسد که ما همگی به بیماری کار زیاد عادت داریم. و نمی دانیم که چگونه یک توازنمیان کار و زندگی ایجاد کنیم.
اگر این وضعیت توصیف حال شما است، نگران نباشید، کم کردن فعالیت ضمن حفظ روند کاری امر ناممکنی نیست. شما می توانید گام هایی را بردارید تا زمان خود را بهتر مدیریت کنید و زندگی خود را به روال عادی برگردانید. در این راستا، نخست باید نشانه هایی از فشار کاری یا کار زیاد و خستگی را پیدا کنید. در ادامه به بررسی نشانه هایی میپردازیم که بیانگر فشار کاری زیاد شما میباشند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آیا دائماً احساس استرس و اضطراب دارید؟

کار زیاد و بیش از حد امروزه امری متداول است. خواه شما تمام وقت فعالیت می کنید، دارای یک شغل منعطف هستید، یا شغل آزاد دارید. اغلب احساس می کنید که هرگز به کارهایی که باید انجام دهید، نمی رسید.
مهم است که هر چه زودتر تشخیص دهید که چه زمانی وارد یک مرحله ی فعالیت بیش از اندازه می شوید. اگر برای مدتی طولانی دارای فعالیت بیش از اندازه هستید، خیلی سریع ممکن است دچار فرسودگی شغلی شوید. امری که منجر به انجام خطا، رد کردن از مهلت ها، و حتی پیامدهای سلامتی ناشی از استرس کاری و اضطراب می شود. اگر هر کدام از موارد زیر در مورد شما صدق میکند، احتمالاً وقت آن است که در برخی اولویت ها بازنگری کنید.

به یک شخص تعلل گر تبدیل شده اید

تصمیم گرفتن درباره ی اینکه در گام بعدی چه کاری انجام دهید در حالی که احساس بلاتکلیفی می کنید، می تواند چالش برانگیز باشد. با اینکه پروژه ها و طرح های بسیاری نیازمند توجه شما هستند، گاهی آسان تر این است که از این هرج و مرج کناره گیری کنید و کاری انجام ندهید. اگر نسبت به وظایف موجود در فهرست بی خیال شده اید. سرکشی از رسانه های اجتماعی، خبر ها و چشم دوختن به سنجاب بانمکی بیرون از پنجره حواس شما را به خود معطوف خواهد کرد. این مسائل شما را بیش از پیش عقب می اندازند. متاسفانه، این رویکرد نتیجه ی عکس خواهد داشت. تعلل کردن و پشت گوش انداختن کارها منجر به توقف پروژه ها و عملکرد ضعیف خواهد شد.
اگر این مساله برای شما رخ می دهد، بار کاری خود را ارزیابی کنید.  به این بیندیشید که آیا می توانید پروژه هایی را به زمان دیگری موکول کنید تا بتوانید به بقیه ی کارها برسید یا خیر. مقدار زمانی را برای یافتن بهترین ساختار سازمانی برای خودتان اختصاص دهید. به جای گرفتار شدن با حجم فراوانی وظیفه و کار، تمرکز کردن بر تنها آنچه که نیاز است در آینده ی نزدیک انجام شود. می تواند به شما کمک کند تا از روال خارج نشوید.

عضو ارجاع شونده ی تیم هستید

«بله قربان گو» بودن برای شما امتیازاتی نزد رئیس یا مشتریان تان در پی خواهد داشت. اما در نهایت، این امر می تواند منجر به احساس غرق شدگی در شما شود. مهم است که مشخص کنیم کدام پروژه ها نیاز به توجه ی ویژه ای از سوی شما دارند. و کدام یک را می توان به عهده کس دیگری نهاد.
اگر عادت دارید که به هر درخواستی که به شما می رسد «بله» بگوئید، از هم اکنون حد و مرزهایی برای خود تعیین کنید.  درباره یک لیست مشخص از پروژه هایی که هر روز قبول می کنید، تصمیم گیری نمایید. اطمینان حاصل کنید که آن هایی که قبول می کنید با اهداف کلان تر شما سازگاری دارند و شما مجبور نمی شوید که وقت خود را صرف جزئیات کم اهمیت کنید.

مدام در حال کار هستید

کار کردن برای یک روز کامل در برخی مواقع یا حتی فدا کردن آخر هفته در بسیاری از صنایع قابل پیش بینی است. اما حتی اگر شما کار آزاد دارید یا ساعات منعطفی را صرف کار می کنید، انتظار نمی رود که شما همه ی وقت خود را صرف تولید محتویات قابل عرضه کنید. اگر شما دائماً درگیر پروژه های تجاری باشید و از توازن زمان شخصی غافل بمانید، وقت آن است که تغییراتی ایجاد کنید.
به این فکر کنید که آیا به حدی سفارش از مشتری قبول کرده اید که نمی توانید سبک زندگی سالمی را دنبال کنید، یا لازم است که درباره ی حجم بیش از اندازه ی کار در آخر هفته با رئیس خود صحبت کنید. شاید این امر باعث تمرکز و مدیریت بهتر زمان در طول هفته شود. توجه به این موضوع که وقت کاری خود را چگونه صرف می کنید می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا این چالش از سمت شما است یا نتیجه ی یک بار کاری نامعقول است.

از شنبه ها می ترسید

همه افراد گاهی مساله ی «شنبه ها» را تجربه می کنند. صادقانه عرض کنم، چه کسی از آخرهفته خوشش نمی آید؟ اما اگر شما هر هفته را با اضطراب پیرامون وظایف پیش رو آغاز می کنید، وقت آن است که کمی تحقق بکنید به ویژه اگر فکر بار کاری پیش رو شما را از نظر فیزیکی بیمار می کند. این امر فراتر از صرفاً آرزو کردن برای یک آخر هفته ی طولانی است. این امر می تواند به دلیل چند مساله در شغل شما باشد. برای نمونه، شما ممکن است مسئولیت ها و وظایف بیش از اندازه ای را قبول کرده باشید، در یک محیطی فعالیت می کنید که برای موفقیت مساعد نیست، یا صرفاً از کاری که می کنید لذت نمی برید.
صرف نظر از دلیل این موضوع، مهم است که به ریشه ی ناخشنودی خودتان برسید و به دنبال این باشید که چگونه تغییراتی را ایجاد کنید. این امر ممکن است مستلزم تغییرات مهمی در شیوه زندگی باشد، مانند ترک کردن شغل خود یا گرفتن مرخصی کاری. این مسائل پیامی را به ما میرساند. آن هم توجه به مسلئه بعدی است: فرسودگی.

آخرین تعطیلات خود را به یاد نمی آورید

اگر تنها به صورت مبهمی می توانید آخرین باری که تعطیلات رفتید را به یاد آورید، شاید نشانه ی این باشد که نیاز به تعطیلات دارید. مهم است که دست از کار بکشید و گاهی هوایی تازه کنید، وگرنه فرسودگی روی شاخ شما خواهد بود. اگر دور شدن از کار برایتان دشوار است، در آغاز گام های کوچکی بردارید، مثلاً مرخصی های مرتبی را برنامه ریزی کنید یا برای آخرهفته ها برنامه بریزید.

پیشنهاد ما چیست؟

هنگام مدیریت کردن بار کاری خود، باید بهترین حامی خود باشید. شاید این سخن به معنی پیاده سازی کردن راهبردهای مدیریت و سازماندهی بهتر زمان باشد. یا این که می تواند به معنی تعیین حد و مرزهای بهتر باشد. بسیاری از مشتریان و رئیسان با خرسندی پروژه های زیادی را به عهده ی شما می گذارند مادامی که تحویل نتایج به شکلی کارامد از توان و ظرفیت شما خارج شود. بیاموزید که «نه» بگوئید و درخواست های اضافی را نپذیرید این کار به خاطر تندرستی و سلامت روانی شما است.

سخن پایانی

اگر تلاش کرده اید که توازن بهتری پیدا کنید اما در کاری اشتغال دارید که اجازه ی این امر را به شما نمی دهد، احتمالاً وقت آن است که شغل تازه ای پیدا کنید که از همه ی نیازهای شما پشتیبانی کند. سایت ایران استخدام  می تواند در این باره به شما کمک کند! از آن جایی که شما سرتان بسیار شلوغ میباشد و فرصت حضور در کاریابی هارا ندارید، ما به جای شما کار جست و جو را انجام می دهیم و فرصت های شفلی انعطاف پذیر و متناسب برای شما را در یک نقطه به صف می کشیم. با توجه به این که کارفرمایان زیادی روزانه در چند رده و عنوان شغلی اقدام به درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام مینمایند، قطعاً شغلی را خواهید یافت که متناسب با حرفه و اهداف شما باشد و توازن در کار و زندگی شما ایجاد کند. علاوه بر این شما با عضویت در سایت ایران استخدام به عنوان کارجو و استفاده از رزومه ساز رایگان ایران استخدام، میتوانید با ساخت رزومه در کمترین زمان ممکن و ارسال آن به کارفرما، منتظر تماس آن ها باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا