معرفی مشاغل

ویزیتور کیست و چه تفاوتی با بازاریاب دارد؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

تحصیلات و مهارت های مورد نیاز یک ویزیتور چیست؟

به احتمال خیلی زیاد کم و بیش با شغل ویزیتوری آشنا هستید. به این خاطر که دست کم یکی از اطرافیان ما در این حوزه فعالیت می‌کند. البته یک ویزیتور حرفه‌ای و کاربلد با یک ویزیتور معمولی هر کدام نقشی در روند صعودی درآمد یک مجموعه دارند. ما قبلا در مطلب اصول بازاریابی تلفنی به معرفی این شغل پرداخته ایم. در این نوشته قصد داریم برای آشنایی شما با شغل ویزیتور به وظایف و مسئولیت‌های آنان بپردازیم. همچنین این سوال رایج در مور تفاوت بازاریاب و ویزیتور را هم بررسی خواهیم کرد. اگر شما هم از علاقه‌مندان به این حوزه کاری هستید تا انتهای این مطلب با ما باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

ویزیتور کیست؟

نزدیک‌ترین معادل انگلیسی ویزیتور sales representative است که کوتاه شده آن sales rep است. این کلمه به معنی نماینده فروش هم می‌باشد. به معنی کلمه ویزیتور فکر کنید. اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ بله درست است، بازدیدکننده! اما این بازدیدکننده چه نقش و اهمیتی در یک مجموعه دارد؟
خب، تمامی کسب و کارهای موجود در بازار (فرقی هم نمی‌کند در چه صنعتی فعالیت می‌کنند) از پزشکی گرفته تا تولید و … همگی سعی دارند که محصول و خدمات خودشان را به فروش برسانند. در واقع بهتر است اینطور بگوییم، این مجموعه‌ها باید بتوانند مشتریان بالقوه خودشان را پیدا کنند و در نهایت یک سفارش منظم ماهانه یا هفتگی داشته باشند. دقیقا اینجاست که استخدام ویزیتور برایشان ضروری می‌شود!
این درست همان کاریست که از یک ویزیتور انتظار می‌رود. به طور کلی ویزیتور یک شخص با روابط عمومی و ارتباطی قویست که سعی می‌کند بعد از پیدا کردن مشتریان بالقوه خدمات و محصولات یک مجموعه را به آن‌ها به فروش برساند و همچنین آن‌ها را برای خرید مجدد و دائمی ترغیب می‌کند. البته که تنها فروش محصول نیست، بلکه قبول سفارشات هم از جمله کارهاییست که یک ویزیتور انجام می‌دهد.
به عبارت ساده‌تر یک ویزیتور محصول و خدمات یک شرکت را به فروش می‌رساند و برند آن‌ها را به بازار معرفی می‌کند. این افراد موظف هستند تا روابط با مشتریان را مدیریت کنند و درست از لحظه نخست دیدار تا زمانی که یک خرید انجام می‌شود فرآیند را رصد کنند. این حوزه شغلی به شکلیست که میزان فروش شما مستقیما بر روی درآمدتان تاثیر می‌گذارد. در نتیجه می‌توان گفت که مبتنی بر عملکرد است. پس هر چقدر هم که بیشتر بفروشید، درآمد شرکت و مجموعه هم بیشتر خواهد شد.
یک ویزیتور به طور مستقیم در تمامی مراحل فروش با مشتری تعامل دارد. به عنوان یک ویزیتور باید نیازهای مشتری را شناسایی کنید و با توجه به همین نیازها محصولات و خدمات متناسبی برایشان ارائه کنید. در نتیجه باید مطمئن شوید که تجربه خوبی در استفاده از این محصولات و خدمات داشته‌اند. در غیر این صورت باید در سری بعدی پکیج مرتبط تر و بهتری به آن‌ها معرفی کنید.

تفاوت بازاریاب و ویزیتور چیست؟

اغلب اوقات بسیاری از مردم بازاریاب و ویزیتور را با هم اشتباه می‌گیرند. در حالی که هر دوی این‌ها تنها از حرفه‌های مارکتینگ هستند. مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم از بارزترین تفاوت‌های این دو موقعیت شغلی هستند:

  • یک ویزیتور در قبال علکرد فروش یک شرکت مسئول است. در حالی که یک بازاریاب باید بر روی مارکتینگ کل مجموعه نظارت داشته باشد.
  • ویزیتورها باید توانایی‌های ارتباطی قوی، اعتماد به نفس، صبر و …. داشته باشند. در حالی که بازاریابان باید مهارت کار تیمی، تفکر خلاقانه، آینده‌نگری و … داشته باشند.
  • ویزیتورها بر روی افزایش میزان فروش سازمان تمرکز می‌کنند. این در حالیست که بازاریابان بر روی افزایش ارزش یک برند و هویت تجاری آن کار می‌کنند.
  • وظیفه اصلی یک ویزیتور تعیین اهداف فروش و استفاده از بهترین ابزارها جهت رسیدن به آن‌هاست. اما یک بازاریاب موظف است تا تبلیغ محصول را به بهترین شکل انجام دهد و همچنین فرصت‌های موجود را شناسایی کند.
  • معرفی محصول، انجام نظرسنجی در مورد محصول و خدمات، سازماندهی نمایشگاه‌های فروش و … از مهم‌ترین وظایف یک ویزیتور هستند. در طرف دیگر یک بازاریاب را داریم که باید کارهایی مانند برنامه‌ریزی، تبلیغات گسترده و مرتبط، هماهنگی، راه اندازی کمپین‌ها، تامین منابع مالی و نیروی انسانی مورد نیاز را انجام دهد.

وظایف و مسئولیت‌های یک ویزیتور

  • فروش محصولات، خدمات و سرویس‌های یک مجموعه به منظور افزایش میزان درآمد سازمان
  • جستجو برای پیدا کردن مشتریان و خریداران جدید
  • توضیح مزیت‌های یک سرویس و محصول به مشتریان به منظور جلب اعتماد آن‌ها
  • ارائه خدمات و فروش به مشتریان قدیمی
  • مدیریت ارتباط با مشتریان در تمام چرخه فروش
  • نظارت بر روی تراکنش‌ها و فروش‌های آنلاین
  • همکاری با تیم خدمات به مشتریان برای مطمئن شدن از رضایت کاربران از خرید
  • کمک به مشتریان برای استفاده از یک محصول/سرویس و همچنین برطرف کردن سوالات آنان در زمینه خرید محصولات
  • نظارت بر روی گزارش‌های فروش و دنبال کردن آن‌ها
  • دستیابی به اهداف فروش هفتگی، ماهانه و سالانه
  • توسعه روابط قوی و محکم با مشتریان و حفظ وفاداری دو طرفه
  • معرفی محصولات و خدمات به مشتریان با توجه به میزان بودجه و هزینه مورد نظرشان
  • توسعه و تهیه تمامی مستندات مربوط به فروش و خرید به مشتری و سازمان
  • مدیریت داده‌های مرتبط با قیمت و فروش
  • انجام پیگیری‌های پس از فروش به منظور بازاریابی، کمک به مشتریان، سفارش گیری جدید و ارائه لیست محصولات و خدمات بروز به آن‌ها
  • تهیه گزارش‌های بازه‌ای بر اساس داده‌های خرید و فروش
  • بروز بودن نسبت به بازار و ترندهای محبوب و پرطرفدار
  • زیر نظر گرفتن تغییرات بازار و همچنین شناسایی نیازهای جدید کاربران
  • همکاری با دیگر ویزیتورهای مجموعه و نظارت بر روی فرآیند کاری آنان
  • و …

مواردی که در این قسمت نام بردیم از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف یک ویزیتور هستند. البته که گاهی اوقات وظایف آن‌ها با توجه به مجموعه و شرکتی که در زمینه استخدام ویزیتور به درج آگهی استخدام می پردازند، می‌تواند بیشتر یا حتی کمتر هم باشد.

تحصیلات مورد نیاز برای ویزیتور

گاهی اوقات صرفا داشتن مدرک دانشگاهی برای استخدام شدن در این موقعیت شغلی ضروری نیست و مدرک دیپلم دبیرستانی هم کفایت می‌کند. با این حال بسیاری از متخصصین این حوزه معتقد هستند که ویزیتورها و کارشناسان فروش بید حداقل مدرک لیسانس تجارت یا بازاریابی را داشته باشند. به این خاطر که تحصیل آکادمیک در این رشته‌ها کمک می‌کند تا دید قوی‌تری نسبت به مسائل داشته باشید و از همه مهم‌تر اینکه فرصت‌های جدیدتری به رویتان باز می‌کند. به عنوان مثال مدرک لیسانس بازاریابی به طور کلی بر روی مهارت‌های اساسی مانند مدیریت، رفتارشناسی مشتری، ارتباطات، برندینگ و … تمرکز دارد. دقیقا مباحثی که در دنیای کار به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.
از طرفی اگر به دنبال موقعیت‌های شغلی بهتری هستید نباید تنها به مدرک لیسانس بسنده کنید. شما می‌توانید با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های علوم مدیریتی و رهبری یا مدیریت تجاری دانش خودتان را بیشتر کنید. تحصیل در این مقطع نه تنها منجر به شبکه‌سازی شما در بین افراد ماهر و بازار می‌شود بلکه کمک می‌کند تا سطح بالاتری از مفاهیم بازار و قوانین تجارت را به راحتی درک کنید.
پس اگر به دنبال تحصیلات آکادمیک هستید می‌توانید در یکی از رشته‌های بازاریابی، تجارت، مدیریت و … تحصیلات خودتان را شروع کنید. در سال‌های اخیر تحصیل در این رشته‌ها در دانشگاه‌های داخل کشورمان نیز رشد چشمگیری داشته‌اند. البته مثل همیشه پیشنهاد ایران استخدام به شما این است که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی از طریق آگهی های استخدام ویزیتور بصورت کارآموزی به سراغ دوره‌های معتبر و ورکشاپ‌های کارآمد بروید و در این مسیر تجربه کاری هم بدست بیاورید.
برای افزایش میزان فروش باید بر روی مهارت‌های ارتباطی و شناختی خودتان کار کنید. در این صورت می‌توانید نظر مشتری را جلب کرده و نیازهای آنان را شناسایی کنید.

ویزیتور

توانمندی ها و مهارت های یک ویزیتور خوب

به نظر خودتان یک ویزیتور حرفه‌ای و خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ آیا تنها باید قدرت تعامل قوی داشته باشد؟ یک ویزیتور حرفه‌ای و خوب شخصیست که در کوتاه‌ترین زمان بیشترین میزان بازدهی را داشته باشد. بازدهی کوتاه مدت و بلند مدت. قدرت تعامل و ارتباط عمومی بالا تنها یکی از ویژگی‌های مهم یک ویزیتور است. گستره وسیعی از مهارت‌ها هستند که موفقیت شما به عنوان یک ویزیتور را در بازار تضمین می‌کنند. در ادامه توانمندی‌ها و شایستگی‌های دیگر این موقعیت شغلی را بررسی می‌کنیم؛

مهارت‌های ارتباطی:
مهارت‌های ارتباطی از مهم‌ترین توانمندی‌های یک ویزیتور حرفه‌ای به حساب می‌آیند. ابزار شما برای جلب توجه مشتری و مخاطب کلام‌تان است. به همین خاطر باید بدانید که کجا و چطور از آن استفاده کنید. شما باید به قدری به کلام خودتان مطمئن باشید که به محض ورود به یک فروشگاه با اعتماد به نفس کامل شروع به صحبت کنید و به راحتی با مدیر فروشگاه با کارکنان بخش‌های مختلف ارتباط برقرار کنید.

مهارت مذاکره:
بخشی از کار شما مذاکره جهت فروش محصولات/خدمات به مشتریان است. در نتیجه شما باید بتوانید به راحتی با مدیران وارد مذاکره شوید. شغل شما به گونه‌ایست که دائما با مخالفت‌ها یا حتی نگرانی‌هایی از سوی مدیران و خریداران مواجه می‌شوید. در نتیجه باید بتوانید با آرامش وارد یک مذاکره شوید، فرقی نمی‌کند در این مذاکره پیروز شوید یا بازنده باشید. مهم این است که بتوانید کاملا حرفه‌ای مکالمه را به یک نتیجه برسانید. حال این نتیجه به نفع خودتان باشد یا به نفع مشتری.

توانمندی در ارائه محصولات:
کار شما فروش محصولات و خدمات به مشتری است. چه چیزی مشتریان را برای خرید ترغیب می‌کند؟ مسلما آگاهی از مزیت‌ها و آشنایی با خود محصول. در نتیجه به عنوان یک ویزیتور باید توانایی ارائه خوبی داشته باشید و به راحتی و با اعتماد به نفس کامل در مورد محصولی که قرارست ارائه کنید صحبت کنید. همچنین باید نقاط قوت و ضعف، ویژگی‌ها و مزایای استفاده طولانی مدت از آن را هم ذکر کنید. همه این‌ها نیازمند توانمندی شما در ارائه است.

مهارت‌های تجزیه و تحلیل:
کار شما تنها به فروش محصولات محدود نمی‌شود. بلکه بخشی از کارتان سر و کار داشتن با اعداد و ارقام و داده‌های حاصل از فروش است. تجزیه و تحلیل این داده‌ها کمک می‌کند که شما دید بهتری از عملکرد خودتان و فروش یک محصول بخصوص داشته باشید. در نتیجه باید با تجزیه و تحلیل و مدیریت داده‌ها کمی آشنا باشید و بتوانید به راحتی آن‌ها را سر و سامان دهید.
برای اینکه بتوانید یک ویزیتور موفق شوید باید علاوه بر تکمیل تحصیلات‌تان باید تجربه کافی هم در بازار بدست بیاورید. از طرفی باید شوق و پشتکار کافی جهت توسعه مهارت‌های فردی‌تان داشته باشید. علاوه بر این‌ها می‌توانید با کار کردن به عنوان یک کارآموز چم و خم بازار را بشناسید و همچنین یاد بگیرید که چطور در موقعیت‌های مختلف از توانمندی‌های خودتان استفاده کنید.

پس از از اینکه اطمینان پیدا کردید مهارت های مورد نیاز را کسب نموده اید از طریق سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام برای خود رزومه حرفه ای بسازید و با توصیف مهارت های خود کارفرما را برای جذب مطلع سازید.

فرصت‌های شغلی، میزان درآمد، بازار کار ویزیتور

اگر که توانمندی‌ها و شایستگی کافی در مواردی که تا به اینجا گفتیم داشته باشید می‌توانید به عنوان یک ویزیتور تمام وقت یا پاره وقت با مجموعه‌ها و شرکت‌های مختلفی همکاری کنید. به طور کلی هر شرکت و مجموعه دولتی و غیر دولتی که محصول و خدماتی را ارائه می‌کند به یک ویزیتور نیاز دارد. مخصوصا شرکت‌های دارویی، بهداشتی و آرایشی، تولید محصولات خوراکی و … برای فروش محصولات خود به مشتریان باید از یک ویزیتور کمک بگیرند. در نتیجه از نظر فرصت‌های شغلی جای نگرانی نیست و شما می‌توانید بلافاصله بعد از تقویت مهارت‌هایتان وارد بازار کار شوید. امروزه برای شغل ویزیتور حالت دورکاری نیز تعریف شده است و شما می توانید به صورت غیرحضوری نیز در این شغل مشغول یه کار شوید. برای دیدن آگهی های استخدام ویزیتور بصورت دورکاری میتوانید به کاریابی ایران استخدام سر بزنید.
میزان حقوق و درآمد شما تا حد زیادی به میزان موفقیت‌تان در فروش بستگی دارد. تا جایی که برخی از شرکت‌ها مزایا و حقوق بیشتری به ویزیتورهایی می‌دهند که فروش بیشتری هم در ماه داشته باشند و به سقف فروش مورد نظر خودشان برسند.

سخن پایانی

این تمام چیزی بود که باید در مورد یک ویزیتور و وظایف آن می‌دانستید. اگر به دنبال فرصت‌های شغلی جدید هستید همین حالا نگاهی به آگهی های استخدام ویزیتور و بازاریاب در سایت ایران استخدام بیندازید. ما سعی می‌کنیم به صورت روزانه و هفتگی فرصت‌های جدید را از طریق وبسایت، ایمیل، پیامک و اپلیکیشن ایران استخدام در اختیار شما عزیزان بگذاریم. تنها کافیست که ابتدا به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام ثبت نام نمایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام بازاریاب و ویزیتور در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا