کارجومعرفی مشاغل

معرفی پرطرفدارترین مشاغل مرتبط با صنایع دستی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آشنایی با انواع صنایع دستی و مشاغل مرتبط با آن

در پاسخ به اینکه صنایع دستی چیست؟ باید بگوییم صنایع دستی (به انگلیسی: Handicrafts) به مجموعه‌ای از آثار و هنرها اطلاق میشود که تمام یا قسمتی از مراحل ساخت فرآورده‌های آن به کمک دست،در چهارچوب فرهنگ و بینش‌های فلسفی، ذوق و هنر انسان‌های هر منطقه با توجه به میراث‌های قومی و مواد اولیه‌ بومی ساخته‌ میشوند. در هر قسمت از صنایع دستی‌، ذوق هنری و خلاقیت هنرمند صنایع دستی به نحوی تجلی یافته‌ و همین امر وجه تمایز این محصولات از سایر محصولات مصنوعی ماشینی و کارخانه‌ای است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معرفی رشته‌‌ صنایع دستی

صنایع دستی‌ یکی از رشته‌های جذاب و کاربردی شاخه‌ فنی و حرفه‌ای است، که دانش‌آموزان پس از گذراندن دوره متوسطه اول، می‌توانند در رشته صنایع دستی‌‌ در هنرستان تحصیل نمایند.
فارغ‌التحصیلان رشته‌ صنایع دستی‌، پس از اخذ مدرک دیپلم از هنرستان‌هابه دو روش می‌توانند ادامه‌ تحصیلی دهند:

  1. شرکت در کنکور سراسری هنر و تحصیل در دانشگاه‌
  2. تحصیل در آموزشگاه‌های خصوصی

لازم به ذکر است که، امکان تحصیل در رشته صنایع دستی بدون کنکور در برخی دانشگاه‌های علمی کاربردی امکان پذیر است. درخصوص هزینه های رشته صنایع دستی باید بگوییم در این رشته‌ نیاز به سرمایه جهت خرید مواد اولیه‌ دارید تا بتوانید در ابتدای کار تمرین کرده و در نتیجه محصولات خود را تولید و عرضه نمایید. همچنین با پیشرفت کارتان برای تولیدات انبوه و عرضه به کل کشور نیاز به سرمایه برای ایجاد کارگاه، تهیه مواد اولیه ،خرید ابزار آلات و … دارید. حتی برای انجام کار صنایع دستی در منزل نیز،به مقداری سرمایه جهت شروع کار و تهیه مواد اولیه و…  خواهید داشت.

مشاغل مرتبط با صنایع دستی

آشنایی با انواع صنایع دستی‌ ایران

شغل صنایع دستی یک زمینه فعالیت هنری و خلاقانه است که در آن هنرمندان، مهارت‌ها و تکنیک‌های خاصی را در تولید و طراحی اشیا دست‌ساز دارند. از آنجایی که در تولیدصنایع دستی‌ معمولاً عناصر هنری، فرهنگی و سنتی بکار برده‌ می‌شود،  این شغل می‌تواند در حفظ و ارتقا فرهنگ و هنر محلی نقش مهمی ایفا کند.
صنایع‌ دستی‌، بخش مهمی از فرهنگ یک کشور استکه میتواند ما را با نحوه زندگی مردم در گذشته‌ آشنا کند.کشور ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین تنوع را در صنایع‌ دستی‌ دارد و جزو بهترین صنایع دستی دنیا هستند. مهمترین این صنایع‌ مربوط به صنایع دستی اصفهان، صنایع دستی مازندران، صنایع دستی بلوچستان، و … می‌باشد. آثار هنری میناکاری، از گران‌ترین صنایع‌دستی ایران هستند.
برخی از صنایع‌ دستی‌ ایران عبارت‌اند از:

  • صنایع دستی‌ فلزی (میناکاری، فیروزه‌کوبی، ملیله کاری، قلمزنی و…)
  • صنایع‌‌ دستی‌ نگارگری (تذهیب، تشعیر، گل و مرغ و…)
  • صنایع‌ دستی سفال و سرامیک
  • صنایع دستی‌ میناکاری
  • صنایع دستی‌ سنگی
  • صنایع‌ دستی چوبی
  • صنایع‌ دستی آبگینه
  • رودوزی‌های سنتی
  • صنایع‌ دستی چرم
  • آثار چاپ و رنگرزی
  • آثار شیشه گری
  • گلدوزی و ترمه
  • فرش دستباف
  • حصیربافی

مطلب مرتبط: وام صنایع دستی چقدر است و به چه کسانی تعلق میگیرد؟

بررسی بازارکار و درآمد شغل صنایع دستی

بازارکار و درآمد شغل صنایع دستی‌‌ در ایران بستگی به عوامل مختلفی همچون نوع صنایع دستی‌، محصولات تولیدی، بازار فروش، تقاضا و توان رقابتی فرد دارد. با توجه به این عوامل، بازارکار در حوزه صنایع دستی‌ در ایران می‌تواند متنوع و گاهی پویا باشد.
در مشاغل صنایع دستی، درآمدها می‌توانند بسیار متفاوت باشند. هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی‌‌ می‌توانند به صورت کارآفرینی و خصوصی کسب و کار خود را شروع کنند و تلاش کنند تا محصولات خود را در بازارهای محلی و بین‌المللی به فروش برسانند. در اینصورت درآمد آنها بستگی به عواملی مانند کیفیت محصولات، دسترسی به بازارهای هدف، استراتژی تولید و فروش، شبکه عرضه و تقاضا، استفاده از رسانه‌های رسمی و نیمه رسمی، فصلی بودن تقاضا، تغییرات روند بازار، رقابت و میزان تمایل مشتریان و… خواهد داشت.
به طور کلی، صنایع دستی‌ می‌تواند فرصت‌های شغلی مناسبی برای افرادی که به هنر و صنایع دستی علاقه‌مند هستند فراهم کند. در برخی مناطق، اتحادیه‌ها و مراکزی برای حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی‌‌ فعال هستند و به ارائه آموزش‌های فنی و بازاریابی کمک می‌کنند، که می‌تواند در توسعه و بهبود بازارکار و درآمد این صنایع مؤثر باشد.
از جمله صنایع دستی پولساز درایران میتوانیم به مواردی همچون سوزن‌دوزی بلوچ، فیروزه‌کوبی، میناکاری و …  اشاره کنیم و پردرآمدترین شغل صنایع دستی، شمع سازی است.
مینا کاری، نقاشی روی سفال و سرامیک ، معرق کاری و خاتم کاری، مس و چاقو زنجان، قلم کاری ،حصیر بافی، تزئین جواهرات و سنگ های قیمتی
فرش دستباف، گبه و …از پرفروش ترین صنایع دستی ایران و خانگی هستند.

 پرطرفدارترین مشاغل مرتبط با صنایع دستی

مشاغل مربوط به هنرهای صنایع دستی

شغل‌های صنایع دستی بسیار متنوع و پرکاربرد هستند. و مردان و زنان هنرمند صنایع دستی میتوانند در زمینه‌های مختلفی به فعالیت بپردازند. در ادامه‌ به چند نمونه از شغل‌ها و حرفه‌های مرتبط با صنایع دستی‌ می‌پردازیم.

بافندگی

بافندگی شامل انواع بافت‌های مختلف مانند گلیم‌بافی، قالیبافی، جاجیم‌بافی و چرم‌بافی است. بافندگان از نخ‌ها، پلاسه‌ها و مواد مشابه برای بافت و خلق اشیایی همچون قالی، گلیم، جاجیم و کیف‌ها استفاده میکنند.

سفالگری

سفالگران با استفاده از تکنیک‌هایی مثل قالب‌گیری، طرح‌ها را بر روی سفال آبکاری می‌کنند و انواع آثار سفالی همچون ظروف،کاشی‌، آباژور و … را تولید می‌کنند.

مطلب مرتبط: معرفی شغل سفالگری (وظایف، مهارت‌ها و درآمد)

جواهرات‌سازی

جواهرسازان با طلا و نقره و با استفاده از تکنیک‌های مثل ساخت و قلمکاری، بر روی محصولات خود طرح‌های هنری را ایجاد می‌کنند. آنها می‌توانند گردنبندها، گوشواره‌ها، انگشترها و سایر جواهرات را طراحی کرده و بسازند.

صفحه‌بندی

صفحه‌بندان، هنرمندانی هستند که با استفاده از نسخه‌های کهنه رنگ‌آمیزی و تولید تصاویر مانند صحنه‌های تاریخی، نقاشی‌های داستانی و طرح‌های فرهنگی را بر روی سطح همان سفال، پارچه، چوب و غیره خلق می‌کنند.

 فروش و بازاریابی

شغل فروش و بازاریابی در صنایع دستی‌‌ نقش کلیدی دارد. افراد و کسب‌وکارها می‌توانند با ارائه محصولات صنایع دستی‌ به مشتریان مناسب و با استفاده از روش‌های بازاریابی متنوع، این محصولات را به بازارها و فروشگاه‌ها عرضه نمایند.

چرم دوزی

چرم دوزان با استفاده از انواع چرم‌ها، آثار چرمی متفاوتی همچون کیف، کفش و … می‌سازند. این صنف از هنرمندان بازارکار و درآمد بسیار خوبی دارند.

حصیربافی

حصیر بافی یکی از صنایع دستی‌ میباشد که از گذشته تا کنون در انواع کشورها، از جمله ایران رواج داشته است. با استفاده از حصیر بافی هنرمندان انواع آثار هنری همچون سبد، زنبیل، پرده و… را تولید میکنند.

 پرطرفدارترین مشاغل مرتبط با صنایع دستی

چگونه هنرمند صنایع دستی شویم؟

افرادی که علاقه‌ و شوق زیادی در خصوص هنر و صنایع دستی‌ دارید میتوانند با تحصیل در رشته‌ صنایع دستی‌ یا تحقیق درباره صنایع دستی مختلف،شرکت در کارگاه‌های آموزشی، مراجعه به استادان متخصص و… تکنیک‌های مورد استفاده و سبک‌های مختلفی را در زمینه موردنظر خود فرا گرفته و بسته به علاقه‌مندی‌های خاص خود در حوزه‌هایی همچون بافندگی، سفالگری، جواهرات‌سازی و … فعالیت نمایند.
هنرمندان صنایع دستی‌ همچنین میتوانند در کارگاه‌های مخصوص زمینه‌ کاری خودشان، استخدام شده و به فعالیت بپردازند. برای اطلاع از استخدام این کارگاه‌ها و مراکز، کارجویان میتوانند آگهی‌های مرتبط را در سایت‌های کاریابی جست‌وجو کرده و اقدام به استخدام نمایند.

راهنمای مشاهده آگهی استخدام در سایت ایران استخدام

نحوه جست و جوی آگهی‌، در این سایت به این صورت است که کارجویان پس از ورود به سایت ایران استخدام و عضویت به عنوان کارجو ، باید در قسمت «انتخاب موقعیت شغلی» یا «انتخاب رشته‌ تحصیلی» شغل یا رشته‌ مورد نظر خود را انتخاب نمایند. همچنین با فعال کردن سرویس پیامک و ایمیل، میتوانند از انواع آگهی‌ها به محض انتشار با خبر شوند. نمونه‌هایی از آگهی‌های استخدامی عبارتند از: استخدام صنایع دستی در کارگاه هنری تهران، استخدام مربی صنایع دستی، استخدام کارگاه صنایع دستی تهران، استخدام هنرمند صنایع دستی و … .

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی‌ استخدام در سایت ایران استخدام

اگر به عنوان کارفرمابه دنبال استخدام هنرمند صنایع دستی‌ برای مجموعه خود می‌باشید، می‌توانید با عضویت در پنل کارفرمایی ایران استخدام آگهی استخدام خود را درج نمایید. آگهی شما پس از انتشار در سایت، در اپلیکیشن ایران استخدام و شبکه‌های اجتماعی مربوط به این کاریابی مجازی نیز منتشر شده و از طریق پیامک  یا ایمیل نیز به کارجویان هدف ارسال میشود.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدامی در سایت ایران اسخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

شغل صنایع دستی‌ یک زمینه فعالیت هنری و خلاقانه است که در آن هنرمندان، مهارت‌ها و تکنیک‌های خاصی را در تولید و طراحی اشیا دست‌ساز دارند. کشور ایران از صنایع دستی‌ متنوعی برخوردار است و هنرمندان علاقه‌مند به هر یک از زمینه‌های این صنعت، میتوانند در بخش مربوطه به فعالیت پرداخته و کسب درآمد نمایند.

جهت مشاهده آگهی استخدام کارشناس صنایع دستی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا