رزومه نویسیکارجو

پورتفولیو یا نمونه کار چیست؟ (راهنمای ساخت پورتفولیو)

راهنمای ایجاد و ارائه نمونه کار (portfolio)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چطور نمونه پورتفولیو (portfolio) بسازیم؟

کارجویان برای استخدام در شرکت‌های خصوصی باید یک رزومه از سوابق شغلی و توانایی‌های خود برای کارفرمایان ارسال کنند. برای استخدام در برخی مشاغل از جمله عکاسی، طراحی گرافیک، طراحی سایت، معماری و… کارفرمایان از نیروهای کار پورتفولیو (portfolio) یا نمونه کار می‌خواهند. در ادامه بیشتر با معنی پورتفولیو و تفاوت رزومه و پورتفولیو آشنا می‌شوید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

پورتفولیو چیست؟

پورتفولیوی کاری یک پوشه‌ایست که در آن مجموعه‌ای از دستاوردهای کاری، نمونه کارها و… قرار می‌گیرد. برای استخدام در برخی از مشاغل از جمله شغل‌های هنری و بصری رزومه کاری نمی‌تواند مهارت‌ها و توانایی‌های شما را بصورت کامل پوشش دهد. طراحان گرافیست، عکاس‌ها، طراحان سایت، معمارها و… برای اینکه بتوانند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در نظر کارفرمایان جلوه دهند باید یک پورتفولیوی برای خود تنظیم کنند. اما چطور یک پورتفولیوی مناسب ایجاد کنیم؟

چرا باید پورتفولیو بسازیم؟

حتی اگر حرفه شما جزو مشاغلی باشد که برای استخدام تنها ارسال رزومه کافی باشد، پیشنهاد می‌کنیم به فکر ایجاد و ساخت یک پرتفولیوی حرفه‌ای برای خود باشید. چون جمع‌آوری دستاوردها و نمونه‌کارها به شما این امکان را می‌دهد که با مهارت‌ها و توانایی‌های خود بهتر آشنا شوید. شما می‌توانید هربار که رزومه خود را آپدیت می‌کنید اطلاعاتی از پورتفولیوی خود به دست‌آورده و آن را در رزومه خود درج کنید. همچنین مرور پورتفولیو شما را برای صحبت کردن در مورد مهارت‌هایتان در جلسه مصاحبه کاری آماده می‌کند.

مطلب مرتبط: اصول نوشتن رزومه حرفه ای (10 نکته رزومه نویسی)

تفاوت رزومه و پورتفولیو چیست؟

رزومه خلاصه‌ای از اطلاعات و سوابق کاری می‌باشد. نمونه کارهایی که در پورتفولیو قرار می‌گیرند جزئیات و شواهدی از اطلاعات و سوابق کاری شما را به نمایش می‌گذارد. برای مثال شما به عنوان فردی که دنبال کار هستید می‌توانید ابتدا رزومه کاری خود را به عنوان مقدمه‌ای برای کارفرما ارسال کنید. هدف از ارسال رزومه دعوت به مصاحبه است. پس از تایید رزومه، شما دعوت به مصاحبه حضوری می‌شوید. در مصاحبه حضوری شما با داشتن پورتفولیو خود می‌توانید از نمونه کارها و توانمندی‌های خود صحبت کرده و آن‌ها را رونمایی کنید.

مطلب مرتبط: سی وی (cv) چیست؟ بررسی تفاوت رزومه و سی وی

تفاوت رزومه و پورتفولیو

راهنمای ساخت پورتفولیو حرفه‌ای

برای ارائه نمونه کارهای خود ابتدا باید بستری مناسب انتخاب کنید اینکه پوشه شما در چه فرمتی باشد و… . پورتفولیو می‌تواند اشکال و فرمت‌های مختلفی داشته باشد. فرمت‌های پورتفولیو عبارت اند از:

  • وبسایت شخصی که نمونه کارهای خود را در آن ایجاد کرده‌اید.
  • مجموعه‌ای از فایل‌های دیجیتال که از طریق ایمیل و یا در حافظه USB قابل حمل است.
  • پوشه یا فایلی شامل نسخه‌های چایی از نمونه‌های کار

در انتخاب فرمت پورتفولیوی خود باید دقت داشته باشید. مثلا اگر حوزه کاری شما طراحی سایت است بهتر است پورتفولیوی خود را بصورت یک وبسایت شخصی ایجاد کنید. به عنوان یک نقشه کش صنعتی می‌توانید مجموعه‌ای از پروژه‌های خود را در قالب فایل‌های دیجیتال (PDF) برای کارفرما ارسال نمایید.

پس از انتخاب فرمت مراحل زیر را پیش ببرید:

1 – تمامی نمونه کارهای فاخرتان را جمع‌آوری کنید:

پورتفولیوی شما باید دانش و خلاقیت شما را در نظر کارفرما برجسته جلوه دهد. یک کپی از تمامی دست‌آوردهایی که در دوره تحصیلی و کاری خود داشته‌اید را تهیه کنید. مدارکی از جمله جوایز و بورسیه‌ها، کارگاه‌های آموزشی که در آن‌ها شرکت کرده‌اید، جوایز، ترفیعات شغلی، نمونه هایی از پروژه‌هایی که مدیریت کرده‌اید و…

2 – نمونه کارهایتان را تکمیل کنید:

اگر نواقصی در نمونه کارهایتان دارید سعی کنید آن‌ها را تکمیل کنید. مثلا اگر شرکت در دوره و اخذ مدرکی در حوزه کاری شما الزامی است اما تا کنون مدارک لازم را اخذ نکرده‌اید، هرچه سریعتر جهت شرکت در دوره‌ها و تکمیل مدارک اقدام کنید.

3 – مدارک و نمونه کارها را دسته‌بندی کنید:

اگر از نسخه‌های چاپی استفاده می‌کنید از کلاسورها و پوشه‌هایی مناسب استفاده کنید. با تقسیم کننده‌ها و برچسب های مناسب فایل خود را طبقه بندی کنید.

اگر از نسخه‌های دیجیتال و یا سایت شخصی استفاده می‌کنید از در دسترس بودن آن مطمئن شوید.

4 – پورتفولیوی خود را بروز کنید:

پس از ایجاد، جمع‌آوری و تکمیل دستاوردها و نمونه‌کارهای خود دوره‌های زمانی را جهت آپدیت و بررسی منظم اطلاعات آن در نظر بگیرید.

سخن پایانی

در این مطلب فهمیدیم که پورتفولیو یک نمایشگاهی از مهارت‌ها، توانایی‌ها، و نمونه‌های کاری افراد است. در ایجاد پورتفولیوی موفق، انتخاب نمونه‌کارهای متنوع با کیفیت بالا، به‌روزرسانی منظم، انعکاس توانایی‌های جدید و ارتباط با آینده‌ی شغلی اهمیت دارد. پورتفولیو به عنوان یک ابزار ارزیابی و اثبات توانمندی‌ها در مسیر شغلی، نقش مهمی ایفا می‌کند. اما باید توجه داشته‌ باشید که پیش‌نیاز یک پورتفولیوی مناسب یک رزومه حرفه‌ایست. اگر هنوز رزومه‌ای برای خود ایجاد نکرده‌اید پیشنهاد ما به شما استفاده از رزومه ساز ایران استخدام است. سیستم رزومه ساز ایران استخدام به شما این قابلیت را می‌دهد تا بصورت کاملا رایگان رزومه خود ایجاد نموده و نسخه‌ای از آن را در قالب PDF دانلود نمایید. برای بهره‌مندی از این خدمات رایگان تنها کافیست به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام عضو شوید. جهت عضویت در پنل کارجویی اینجا کلیک نمایید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا