کارجومعرفی مشاغل

چگونه خبرنگار شویم؟ همه چیز در مورد خبرنگاری

زمان مطالعه: 7 دقیقه

همه چیز در مورد رشته خبر نگاری

خبرنگاری شغلی پراسترس، سخت و در عین حال جذاب است. این شغل برای برخی از افراد به دلیل انعکاس واقعیات و سروکار داشتن با مسائل مختلف، شغلی جذاب و پرهیجان است. در مقابل برخی معتقدند این شغل با درآمد کم و حتی خطرات خاص خود همراه است و با توجه به درآمد پایین خبرنگاری، برخی معتقدند خبرنگاری شغل نیست. بااین‌حال علیرغم این دیدگاه‌ها، افراد زیادی به خبرنگاری علاقمندند و دوست دارند درباره شغل خبرنگاری بیشتر بدانند. اما برای درک این موضوع ابتدا باید بدانیم خبر چیست و خبرنگار کیست و تعریف شغل خبرنگاری دقیقا شامل چیست، سپس به‌سایر جزئیات خواهیم پرداخت. اگر می‌خواهید همه چیز در مورد خبرنگاری را بدانید تا انتها با این مطلب همراه شوید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

خبرنگار خوب کیست؟

خبرنگاران از نظر حرفه‌ای در سطوح مختلفی هستند؛ اما برخی از آن‌ها با برچسب خبرنگار خوب یا خبرنگار معروف شناخته می‌شوند. خبرنگار خوب کسی است که به‌شغل خود و حیطه کاری خود مسلط است، اصول خبرنگاری را می‌داند و از مهارت‌های مربوط به‌این شغل آگاه است. برخی در تعریف خبرنگار خوب به‌پایبند بودن خبرنگار به‌قانون نیز اشاره می‌کنند و معتقدند خبرنگار خوب کسی است که با توجه به‌قوانین کشورش فعالیت می‌کند. البته باید توجه داشت که تعریف خبرنگار در قانون کشورهای مختلف، متفاوت است.

بررسی انواع خبرنگاری

شغل خبرنگاری بر اساس عوامل متعدد ممکن است مختلف باشد. به‌عنوان نمونه برحسب نوع وابستگی خبرنگار به سازمان‌های مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خبرنگار دولتی
  • خبرنگار غیردولتی
  • حتی خبرنگار آزاد (خبرنگار آزاد به‌هیچ ارگانی وابسته نیست)

تفکیک خبرنگاران بر اساس حوزه‌ای که در آن فعالیت دارند از دیگر عوامل تفکیک خبرنگاران است. مانند:

  • خبرنگار ورزشی
  • خبرنگار سیاسی
  • خبرنگار اجتماعی و…

گاهی می‌توان بر اساس نوع استخدام نیز تفاوت‌هایی قائل شد. مانند:

  • استخدام خبرنگار دورکار
  • استخدام خبرنگار پاره وقت
  • استخدام خبرنگار اینترنتی
  • استخدام خبرنگار تمام‌وقت

استخدام در داخل یا خارج از کشور نیز از دیگر معیارها برای انواع خبرنگاری است: مانند استخدام خبرنگار فارسی زبان و استخدام خبرنگار در خارج از کشور.

بررسی تفاوت خبرنگار و گزارشگر

برخی در معرفی شغل خبرنگاری، آن را با گزارشگری یکسان می‌دانند. اما میان این دو شغل تفاوت‌هایی وجود دارد از جمله آنکه گزارشگری زیرمجموعه خبرنگاری می‌باشد. در این شغل فرد با تحقیق و پژوهش، گزارشی را در قالب یک متن، مقاله، فایل صوتی و یا هر چیز دیگری تهیه می‌کند. از طرفی ممکن است منابع خبری گزارشگر توسط خود او تهیه نشود و او تنها بخش تهیه گزارش نهایی را به‌عهده بگیرد؛ اما خبرنگار خود خبر را تهیه و تنظیم می‌کند و آن را در قالب خبر به‌سازمان‌ها و نهادهای مختلف می‌دهد.

چگونه خبرنگار شویم؟

برای خبرنگار شدن، اولین قدم طی کردن مسیر آموزشی است. این مسیر از دوره دبیرستان آغاز می‌شود:

شرایط و نحوه ورود به‌رشته خبرنگاری در دبیرستان

رشته خبرنگاری یکی از رشته‌های علوم انسانی است. متقاضی بعد از انتخاب این رشته و شرکت در کنکور می‌تواند وارد رشته خبرنگاری و یا رشته‌های مرتبط با آن شود. البته علاوه‌بر روش ورود به‌رشته خبرنگاری انسانی، می‌توان از طریق سایر شاخه‌های نظری نیز وارد این رشته‌ شد. رشته خبرنگاری جز رشته‌های هنرستان نیست ولی ظاهرا تلاش‌هایی برای گنجاندن رشته خبرنگاری در هنرستان در حال انجام است. رشته خبرنگاری در مقطع ارشد نیز دانشجو می‌پذیرد و گرایش‌های مختلفی دارد. مانند رشته خبرنگاری بین المللی.

دروس رشته خبرنگاری

رشته خبرنگاری شامل دروس عمومی، تخصصی، پایه و اختیاری است. برخی از دروس این رشته عبارت است از:

  • اصول روزنامه‌نگاری
  • روزنامه نگاری تخصصی
  • تاریخ مطبوعات
  • روزنامه‌نگاری الکترونیکی
  • تکنولوژی‌های ارتباطی
  • نظریه‌های ارتباطات اجتماعی و…

شرایط تحصیل در رشته خبرنگاری بدون کنکور

ورود به‌رشته خبرنگاری در برخی از دانشگاه‌ها از طریق شرکت در کنکور است مانند رشته خبرنگاری دانشگاه تهران. اما برخی از دانشگاه‌های دولتی بدون کنکور و با سوابق تحصیلی اقدام به‌پذیرش دانشجو می‌کنند. رشته خبرنگاری دانشگاه آزاد نیز در اکثر موارد بدون کنکور است.

رشته خبرنگاری

بررسی مهارت خبرنگاری

خبرنگاری مستلزم داشتن برخی از مهارت‌های خاص و تخصصی است. برخی از این مهارت‌ها عبارت است از:

  • مهارت ارتباطی

خبرنگار باید از قدرت و مهارت بالای ارتباطی برخوردار باشد. منظور از این نوع مهارت، مهارتی است که در آن آمیزه‌ای از شجاعت، زرنگی و جسارت نیز نهفته است.

  • توجه به‌جزئیات

خبرنگاران موظفند اخبار واقعی را گزارش کنند. از این‌رو باید با توجه به منابع اطلاعاتی متعدد، قدرت تشخیص منابع معتبر را داشته‌باشند. این توانایی مستلزم برخورداری از مهارت توجه به جزئیات است.

  • سماجت

به عنوان یک روزنامه نگار، همیشه اینطور نیست که منابع شما مایل به‌گفتگو باشند یا اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهند. بسیار مهم است که مصمم بمانید و برای تهیه خبر پافشاری کنید.

  • مهارت‌های پژوهشی- تحقیقی

شما باید این توانایی را داشته باشید که بدانید چگونه تمام داده‌ها و تحقیقات خود را قبل از ارائه به‌عموم ارزیابی کنید.

فرصت های شغلی و شرایط استخدام خبرنگاری

برای استخدام خبرنگاری شرایطی متفاوتی وضع شده‌است. دلیل متفاوت بودن این شرایط، متفاوت بودن فرصت‌های شغلی برای خبرنگاری است. به‌عنوان نمونه ممکن است برخی از ارگان‌ها داشتن مدرک خبرنگاری را شرط لازم و مهم برای استخدام خبرنگاری بدانند؛ اما برخی از ارگان‌ها اهمیتی برای مدرک قائل نباشند. اما به‌طور کلی روش‌ها و شرایطی که برای استخدام خبرنگاری معمول است ثبت نام برای خبرنگاری و پر کردن فرم استخدام خبرنگاری برای سازمان‌های استخدام کننده است. فرصت‌های شغلی برای خبرنگاری عبارت است از:

  • استخدام خبرنگار در خبرگزاری‌ ها و مطبوعات (اعم از دولتی و خصوصی)

معمولا بسیاری از ما خبرنگاری را با روزنامه‌ها، نشریات و خبرگزاری‌ها می‌شناسیم. مهم‌ترین نهاد استخدام کننده خبرنگاران، مطبوعات است. مطبوعات در ایران در دو شکل خصوصی و دولتی فعالیت دارند. نحوه استخدام خبرنگاران توسط مطبوعات متفاوت است؛ اما اکثر آن‌ها شرایط مختلفی مانند مدرک تحصیلی، تجربه و مهارت را برای استخدام در نظر گرفته‌اند. استخدام خبرنگار ایرنا را می‌توان نمونه‌ای از استخدام خبرگزاری دانست.

  • فعالیت در سایت‌ها و وبلاگ‌ها

سایت‌ها و وبلاگ‌های خبری از دیگر نهادهای مهم در استخدام خبرنگاران هستند. البته برخی از سایت‌های غیرخبری نیز ممکن است برای توسعه سایت خود اقدام به‌استخدام خبرنگار کنند. معمولا استخدام خبرنگار برای سایت‌ها و وبلاگ‌ها به‌صورت دورکار است.

  • استخدام خبرنگار در صدا و سیما

صداوسیما از دیگر سازمان‌های شناخته شده برای استخدام خبرنگار هستند. خبرنگاران در صداوسیما عمدتا در بخش‌های مختلف خبری (سیاسی- اجتماعی- فرهنگی و…) استخدام می‌شوند. استخدام در صداوسیما به‌دلیل بالا بودن متقاضیان کمی سخت‌تر از سایر سازمان‌ها است. از این رو شرایطی که برای استخدام خبرنگار در صداوسیما در نظر گرفته می‌شود معمولا با محدودیت‌های بیشتری همراه است.

  • سازمان‌ها و نهادهای خبری مانند وزارتخانه‌ها

بسیاری از سازمان‌های دولتی و حتی خصوصی نیز برای انعکاس فعالیت‌های خود اقدام به‌استخدام خبرنگار می‌کنند وزارتخانه‌ها از جمله این سازمان‌ها هستند که استخدام خبرنگار در آن‌ها به‌دلیل حساسیت‌های این سازمان‌ها با سختی‌ها و محدودیت‌هایی همراه است.

بررسی بازار کار شغل خبرنگاری در ایران و جهان

بازار کار خبرنگاری در ایران را می‌توان بازاری میانه دانست. به‌عبارتی نه می‌توان این بازار را کاملا کساد دانست و نه کاملا روشن. به‌خصوص آنکه در ایران خبرنگاری با محدودیت‌های خاص خود همراه است و البته شرایط استخدام نیز توسط برخی از سازمان‌ها با سختی‌هایی مواجه است. اما در صورت علاقمند بودن به‌این شغل و داشتن مهارت‌های بالا می‌توانید نظر بسیاری از نهادها و سازمان‌ها را به‌خود جلب کنید. برای نمونه می‌توانید چند مصاحبه کوتاه را به‌عنوان کار تهیه کنید و آن را برای سازمان‌های مختلف ارسال کنید. بازار کار خبرنگاری در کشورهای خارجی نیز بر حسب کشورهای مختلف متفاوت است. به‌عنوان نمونه از آنجا که خبرنگاری در آمریکا یا کشورهای اروپایی اهمیت زیادی دارد، بنابراین بازار کار آن نیز خوب است.

درامد شغل خبرنگاری چگونه است؟

درامد رشته خبرنگاری در ایران با توجه به‌سختی‌های آن شاید مبلغ بالا و حتی مناسبی نباشد؛ اما در صورت داشتن مهارت و تجربه بالا می‌توانید درآمد خود را افزایش دهید. در رابطه با درآمد و حقوق شغل خبرنگاری در کشورهای خارجی نیز نمی‌توان از درآمد ثابتی صحبت کرد؛ زیرا این موضوع بر حسب کشورهای مختلف متفاوت است. به‌عنوان نمونه درآمد رشته خبرنگاری کانادا با درآمد خبرنگاری در افغانستان دو موضوع کاملا متفاوت است. بااین‌حال در کشورهایی که به‌خبرنگاری اهمیت زیادی می‌دهند درآمد خوبی نیز برای آن در نظر گرفته‌اند.

استخدام خبرنگار

راهنمای جست و جوی آگهی های استخدام خبرنگاری

سایت کاریابی ایران استخدام روش‌های مختلفی را برای جستجوی آگهی‌های استخدام به‌خصوص استخدام خبرنگار (مانند استخدام خبرنگار ورزشی، استخدام خبرنگار اجتماعی و…) در خدمت شما کارجویان قرار داده‌ است. این روش‌ها عبارتند از:

1- ورود به‌صفحه نخست سایت ایران استخدام و جستجو از طریق باکس جستجو

باکس‌های جستجوی ایران استخدام شامل دو باکس است. باکس اول در بالای صفحه ایران استخدام است و عنوان آن این است: «آگهی استخدامی متناسب با شغل و رشته‌ خود را بیابید». باکس بعدی در گوشه سمت راست صفحه ایران استخدام است. این باکس در کنار منوی کاربری قرار دارد و عنوان آن «جستجوی شغلی» است.

2- سرویس دریافت روزانه آگهی‌های استخدامی از طریق پیامک و ایمیل

با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام آگهی های استخدام مرتبط در حساب کاربری شما به محض انتشار در سایت، ارسال می‌شود. با فعالسازی سرویس پیامک و ایمیل، آگهی های منتشر شده را از طریق پیامک و ایمیل نیز دریافت خواهید کرد.

جهت عضویت به عنوان کارجو و فعالسازی سرویس پیامک و ایمیل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

3- دانلود اپلیکیشن ایران استخدام در سایت ایران استخدام

جهت دانلود اپلیکیشن ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم رزومه خبرنگاری

در ایران استخدام رزومه را با دو سرویس مربوطه می‌توانید تنظیم کنید. اولین سرویس، رزومه‌ساز رایگان ایران استخدام است که از طریق آن اطلاعات خود را مرحله به‌مرحله وارد می‌کنید. سپس در پایان کار یک رزومه حرفه‌ای تحویل می‌گیرید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

سرویس بعدی، فرم‌های خام رزومه بصورت رایگان به‌دو زبان فارسی و انگلیسی است این فایل‌ها در فرمت‌ها و سبک‌های مختلف است و برای تمام رشته‌های تحصیلی کارایی دارد.

راهنمای درج آگهی استخدام خبرنگاری

درج آگهی استخدام از سرویس‌های مختص کارفرمایان است. شما کارفرمایان عزیز می‌توانید با ثبت‌نام در ایران استخدام و سرویس درج آگهی از مزیت‌های زیر برخوردار شوید:

  • درج آگهی در سایت ایران استخدام به‌صورت رایگان. (البته تنها برای شهرستان‌های سراسر کشور) برای نمایش آگهی در مراکز استان‌ها باید سرویس موردنظر را خریداری کنید. مانند آگهی استخدام خبرنگار در تهران
  • با درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام، به‌بانک رزومه‌های ایران استخدام نیز خواهید داشت.
  • بعد از ثبت‌نام در این سرویس، آگهی‌های شما در شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن اختصاصی و سایر سرویس‌ها مانند سرویس پیامک و ایمیل به‌کارجویان نمایش داده‌ خواهد شد.

جهت ثبت‌نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

خبرنگاری، شغل سختی است. شما ضمن داشتن مهارت‌های بالا با سختی‌هایی مواجه خواهید بود. ممکن است در هر لحظه پیش‌بینی نشده‌ای از شما خواسته شود به‌محل خاصی بروید گزارشی را تهیه کنید. گاهی نیز ممکن است با خطرات و تهدید جانی مواجه شوید. محدودیت‌های سیاسی نیز می‌تواند از دیگر سختی‌های این شغل باشد. از این رو باید در کنار تحصیلات خاص، قدرت رویارویی با مشکلات این شغل را نیز داشته باشید تا بتوانید به‌یک خبرنگار خوب و موفق تبدیل شوید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام خبرنگار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا