استخدام دولتیمعرفی مشاغل

چگونه معلم شویم؟ (تمام راه‌های استخدام در آموزش و پرورش)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

چطور معلم شویم؟ (راه های معلم شدن)

بسیاری از افراد به علت قابل احترام بودن شغل معلمی در جامعه و بسیاری از مزایای آن خواهان شغل معلمی می‌باشند. همواره سوالاتی همچون چطور معلم شویم، شرایط معلم شدن چیست و… از جمله سوالات و چالش‌های علاقه مندان این شغل می‌باشد. در این مطلب از ایران استخدام سعی کرده‌ایم به بررسی تمامی راه کار های معلم شدن بپردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

برای معلم شدن چه رشته ای باید خواند؟

تمامی رشته‌های علوم پایه و رشته‌های تحصیلی تمامی دروسی که دانش آموزان در دوران تحصیلی خود فرا می‌گیرند در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر رجایی نیز ارائه می‌شوند. علاقه‌مندان به هر یک از رشته‌های تحصیلی می‌توانند در دانشگاه‌های فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر رجایی، به ادامه تحصیلات آکادمیک خود بپردازند. البته در صورتیکه علاقه‌مندان تحصیلات خود را در دانشگاه‌هایی به غیر از دانشگاه‌های نام برده تکمیل نمایند از طریق آزمون ماده 28 نیز شانس معلم شدن را خواهند داشت.

برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های فرهنگیان عبارت اند از:

  • علوم پایه: آموزش علوم تجربی (زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و کار و فناوری)
  • ریاضیات: آموزش ریاضیات (هندسه، حسابان، آمار و احتمالات و ریاضیات کاربردی)
  • علوم اجتماعی: آموزش جغرافیا، تاریخ، اقتصاد و علوم اجتماعی)
  • ادبیات: آموزش زبان فارسی، زبان انگلیسی و زبان عرب
  • ورزش: آموزش تربیت‌بدنی (عمومی و دوره متوسطه)
  • علوم اسلامی: آموزش الهیات و معارف اسلامی
  • روان‌شناسی: راهنمایی و مشاوره
  • علوم تربیتی: آموزش ابتدایی و آموزش کودکان استثنایی
  • هنر: آموزش ارتباط تصویری و هنر

راه های معلم شدن چیست؟

در ایران برای تبدیل شدن به یک معلم راه‌های متعددی وجود دارد که بسته به تحصیلات و تجربه‌ی شخص می‌توانند متفاوت باشد. سه مسیر اصلی معلم شدن در ایران عبارت اند از:

  1. شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی
  2. شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش (آزمون ماده 28)
  3. تدریس در مدارس غیر انتفاعی

در ادامه شما را با هر کدام از این مسیرها آشنا خواهیم ساخت.

شرایط جدید معلم شدن در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 2 دانشگاه فعال در زمینه تربیت و پرورش مدرس در کشور می‌باشند.

  • دانشگاه فرهنگیان بیشتر در زمینه تربیت و توانمندسازی معلمان آموزش ابتدایی، دوره‌های اول و دوم متوسطه و هنرستان‌ها و سایر کارکنان آموزش و پرورش فعال است.
  • دانشگاه تربیت تدبیر شهید رجایی نیز مسئولیت تامین نیروی فنی و دبیران هنرستان‌ها را برعهده دارد. تحصیل در این دانشگاه از طریق شرکت در آزمون کنکور سراسری و کسب امتیاز لازم امکان پذیر می‌باشد.

در چند سال اخیر دانشگاه فرهنگیان برای جذب و تربیت دانشجو معلمان، کنکور مجزایی برگزار می‌کند. این درحالیست که در سال‌های گذشته جذب دانشجویان این دانشگاه از طریق کنکور سراسری انجام می‌شد. علاقه‌مندان پس از فارغ التحصیلی در دوره دوم متوسطه، در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند در کنکور دانشگاه فرهنگیان شرکت نمایند.

توجه: هر فرد فقط مجاز به انتخاب رشته محل‌های مخصوص استان بومی خود است.

امتیازات ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

دانشجویانی که در دانشگاه‌ فرهنگیان پذیرفته می شوند درطول تحصیل خود از مزایایی برخوردار هستند که عبارتند از:

  1. کمک هزینه تحصیلی ماهانه به شکل حقوق‌‌های مختلف
  2. معافیت داوطلبین فارغ التحصیل مرد از خدمت سربازی
  3. استخدام در آموزش و پرورش به عنوان معلم در صورتی که شرایط لازم را داشته و در آزمون جامع موفق شوند
  4. احتساب دوره تحصیل داوطلبین به عنوان سابقه کار (استخدام قراردادی)

شرایط سنی معلم شدن از طریق تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

حداکثر سن برای معلم شدن از طریق ورود به دانشگاه فرهنگیان، 22 سال تمام بر مبنای اول مهرماه هرسال تحصیلی می‌باشد.

در دانشگاه فرهنگیان برای معلم شدن چند سال باید درس خواند؟

تحصیل در دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان معمولا تا 4 سال به طول می‌انجامد.

شرایط معلم شدن

شرایط معلم شدن از طریق شرکت در آزمون استخدامی

وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی آموزشی خود در مدارس ابتدایی، دبیرستان‌ها و هنرستان‌های کشور، باتوجه به ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، با برگزاری آزمون استخدامی اقدام به جذب نیروهای مورد نیاز خود می‌نماید. فرخوان جذب نیرو از سمت مجری آزمون به اطلاع داوطلبان می‌رسد. بنابراین یکی از شرایط معلم شدن در هنرستان ها، دبیرستان‌ها و دبستان‌های کشور، شرکت در آزمون هنرآموز، دبیری و آموزگاری آموزش و پرورش می‌باشد.

مطلب مرتبط: امتیاز بومی گزینی چیست؟ (شرایط استفاده از سهمیه بومی در آزمون استخدامی)

ایران استخدام به عنوان یکی از مراجع موثق اطلاع رسانی اخبار استخدامی کشور اخبار استخدام آموزش و پرورش کشور را به محض انتشار به اطلاع کاربران خود می‌رساند. برای اطلاع از آخرین اخبار استخدام آموزش و پرورش کشور اینجا کلیک نمایید.

مطلب مرتبط: سهمیه ایثارگری چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

آزمون استخدام آموزش و پرورش مشاغل آموزگاری، دبیری و هنرآموز، مشاغل کیفیت بخشی و… معمولا توسط سازمان سنجش یا جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. داوطلبان برای ثبت نام و شرکت در آزمون باید شرایط لازم را داشته باشند. شرایط شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش همچون شرایط سنی، رشته‌ها و استان‌های مورد نظر معمولا همراه فراخوان جذب نیرو در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون اعلام می‌شود.

جهت دانلود نمونه سوالات عمومی و تخصصی استخدام آموزش و پرورش از سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

مراحل استخدام در آموزش و پرورش پس از قبولی در آزمون کتبی

داوطلبان شرکت در کنکور فرهنگیان و آزمون استخدامی ماده 28 پس از قبولی در آزمون کتبی که عموماً بر اساس چند برابر ظرفیت می باشد باید مراحل دیگری را نیز با موفقیت سپری نمایند تا نهایتا بتوانند به عنوان معلم استخدام شوند. در ادامه به بررسی مراحل پس از قبولی در آزمون کتبی می‌پردازیم:

تحویل مدارک معرفی شدگان مرحله آزمون کتبی

پس از اعلام نتایج مرحله آزمون کتبی، افراد پذیرفته شده باید پیگیر اطلاعیه های سازمانی باشند تا طی روز مشخص شده جهت تشکیل پرونده و تحویل مدارک به محل تعیین شده مراجعه نمایند.

دعوت به مصاحبه پس از بررسی مدارک پذیرفته شدگان

پس از اعلام نتایج اولیه آزمون و بررسی مدارک داوطلبان نوبت به مرحله مصاحبه استخدامی می رسد. اخیرا این مرحله با عنوان مرحله ارزیابی تکمیلی انجام می‌شود. افرادی که موفق به کسب حدنصاب نمره لازم در آزمون کتبی شدند، می بایست در جلسه ارزیابی تکمیلی شرکت نمایند. توجه داشته باشید که دعوت به ارزیابی تکمیلی و مصاحبه به منزله پذیرش قطعی داوطلبان نیست بلکه زمانی که تمام امتیاز گزینش کسب شود قبولی نهایی می شود.

ارزیابی تکمیلی خود شامل مراحل زیر می‌باشد:

پس از برگزاری و اتمام کامل مرحله مصاحبه عمومی و تخصصی، کارجویان منتظر اعلام نتایج نهایی خواهند بود.
در این مرحله نمرات پذیرفته شدگان به شکل نمره آزمون کتبی و نمره مصاحبه عمومی و تخصصی با یکدیگر جمع می‌شود و نمره کل فرد تشکیل می‌شود.

جهت تهیه کتاب ارزیابی تکمیلی و مصاحبه آموزش و پرورش در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

گذراندن دوره مهارت آموزی

اما کار همین جا تمام نمی‌شود و آن دسته از داوطلبانی که در ارزیابی تکمیلی شرکت کرده و پذیرش می‌شوند باید در دوره مهارت آموزی استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند. پس از طی دوره مهارت آموزی از سوی دانشگاه مجری، یک آزمون جامع برگزار می شود و افرادی که در این آزمون موفق می شوند به عنوان قبول نهایی معرفی می‌شوند.

شرایط معلم شدن بدون آزمون استخدامی

شرایط معلم شدن بدون آزمون استخدامی

استخدام شدن به صورت رسمی در وزارت آموزش و پرورش، خواسته بسیاری از علاقه مندان به شغل معلمی است. علاوه بر اینکه ظرفیت‌های جذب آموزش و پرورش کم و شرایط پذیرش دشوار است، متقاضیان باید شرایط سنی و معدل را دارا باشند و بتوانند در آزمون‌های استخدامی و مصاحبه صلاحیت لازم کسب کنند.
همین شرایط باعث شده است که بیشتر علاقه مندان به شغل معلمی، به فکر تدریس در مدارس غیردولتی باشند.

یکی از راه های معلم شدن بدون کنکور و بدون شرکت در آزمون‌های استخدامی فعالیت در مدارس غیر دولتی می‌باشد. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌هایی همچون ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، زبان و ادبیت فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی و… از دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و… می‌توانند در مدارس غیرانتفاعی مشغول به تدریس شوند.

شرایط استخدام در مدارس غیر دولتی

برای استخدام شدن در مدرسه غیرانتفاعی نیز شرایطی وجود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • داشتن سابقه کار
  • مدرک تحصیلی مرتبط
  • توانایی تدریس
  • سابقه کار به صورت تدریس خصوصی
  • روابط عمومی و انسانی بالا و ….

راهنمای جستجوی آگهی‌های استخدام مدرس

مدارس و مراکز آموزشی معمولا در سایت ایران استخدام آگهی استخدامی خود را برای جذب نیروی مدرس درج می‌نمایند. متقاضیان تدریس در مدارس غیر انتقاعی و مراکز آموزشی می‌توانند پس از مشاهده آگهی استخدام و مطالعه شرایطی که کارفرما هنگام درج آگهی استخدام در نظر گرفته‌ است به صورت مستقیم به مدرسه مراجعه کرده‌ و فرم استخدام را تکمیل می نمایند. کارفرما پس از بررسی شرایط افراد درخواست کننده، کسانی را که واجد شرایط لازم باشند استخدام می نمایند.

شما می توانید پیگیر آگهی‌های استخدام مدرس در مدارس غیر دولتی از طریق سایت ایران استخدام باشید. در صورت داشتن شرایط درج شده‌ در آگهی پس از ساخت رزومه توسط سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام جهت شروع همکاری اقدام نمایید.

ضمنا با عضویت به عنوان کارجو در ایران استخدام می‌توانید بدون اینکه خودتان پیگیر فرصت‌های شغلی باشید، آگهی‌های استخدام را با توجه به شرایط خود به محض انتشار، در پنل کاربری خود دریافت نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

تعریف برخی واژه های آزمون استخدام آموزش و پرورش

اکنون می خواهیم به تعریف برخی از واژه های مبهم در استخدام آموزش و پرورش بپردازیم:

هنرآموز کیست؟
هنر آموز یکی از رتبه های علمی آموزش و پرورش است. در واقع به کسی که در کلاس های درس هنرستان، دروس را به صورت عملی تدریس می کند هنرآموز می گویند. چون تنوع زیادی در رشته های تحصیلی هنرستان وجود دارد تعداد رشته های تحصیلی که در این شغل جذب می شوند نسبت به مشاغل دبیری و آموزگاری بیشتر است.

به چه کسی استادکار می گویند؟
فردی که مهارت ها و فعالیت های عملی دروس هنرستانی را در کارگاه ها به دانش آموزان می آموزد استادکار نام دارد. تنها رده شغلی آموزش و پرورش است که با مقطع تحصیلی فوق دیپلم پذیرش دارد. قبول شدگان در این شغل باید در دانشگاه های زیر نظر آموزش و پرورش دوره مهارت یکساله را سپری کنند.

داوطلب بومی کیست؟
به داوطلبی که متولد یا ساکن با سابقه ده سال سکونت در شهرستان محل تقاضا باشد بومی آن شهرستان می گویند.
در واقع داوطلب بومی کسی است که شرایط زیر را داشته باشد:

  1. شهرستان محل تولد مندرج در شناسنامه داوطلب با شهرستان مورد تقاضا یکی باشد
  2. تایید ساکن بودن و حداقل ده سال سکونت با ارائه استشهاد محلی در شهرستان مورد تقاضا

افراد بومی شهرستانی که متقاضی استفاده از اولویت بومی هستند باید در زمان ثبت نام، گزینه «من متقاضی استفاده از اولویت بومی هستم» را انتخاب نمایند.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله گفتیم معلم شدن از چهار روش دانشگاه فرهنگیان، آزمون استخدامی، تبدیل وضعیت و مدارس غیر دولتی امکان پذیر است که هرکدام شرایط و ضوابط خاصی دارد.
شما می توانید برای مطلع شدن از زمان ثبت نام و برگزاری آزمون های استخدامی و همچنین جدیدترین اخبار و آگهی های استخدام، سایت ایران استخدام را دنبال کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام آموزش و پرورش در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا