کارجومصاحبه استخدامی

مصاحبه چیست و انواع مصاحبه استخدامی کدامند؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

انواع مصاحبه کاری در نهادهای دولتی و خصوصی

برای استخدام در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی لازم است مرحله مصاحبه استخدامی را پشت سر بگذاریم.
اما مصاحبه کاری چیست؟ مصاحبه جلسه ایست که پس از پذیرش شما در آزمون استخدامی در مراکز دولتی یا پس از تایید رزومه شما در مراکز خصوصی جهت آشنایی بیشتر با مهارت ها و تخصص‌های شما صورت می‌گیرد. روند مصاحبه در استخدام‌های دولتی و استخدام در سازمان‌ها و شرکت های‌خصوصی متفاوت است. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع مصاحبه استخدامی آشنا کنیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

انواع مصاحبه کدام اند؟

مصاحبه ها معمولا با توجه به نوع سازمان ها (دولتی یا خصوصی) به دو صورت حضوری و غیرحضوری با آنلاین (تلفنی – اینترنتی) انجام می‌شوند. مصاحبه در سازمان های دولتی معمولا به صورت حضوری انجام می‌شود. اما سازمان های خصوصی گاها برای استخدام نیروی مورد نظر خود بخصوص برای استخدام نیروی دورکار، مصاحبه غیرحضوری برگزار می‌کنند.

مصاحبه برای استخدام در نهاد های دولتی

هر ساله سازمان های دولتی با برگزاری آزمون های استخدامی، اقدام به جذب و استخدام نیرو می‌نمایند. افراد پس از شرکت در این آزمون های استخدامی و در صورت قبولی در آزمون، دعوت به مصاحبه و یا به اصطلاح دعوت به گزینش می‌شوند. گزینش مراحل مختلفی دارد که افراد پس از قبولی در مرحله گزینش می‌توانند در سازمان مربوطه استخدام شوند. در ادامه به بررسی مراحل گزینش می‌پردازیم:

1 – مراجعه به مکان گزینش، تحویل مدارک و تکمیل فرم اطلاعات فردی

فرد پذیرفته شده‌ در آزمون استخدامی باید مدارک اعلام شده‌ را  به هسته گزینش تحویل دهد.

2 – مصاحبه عقیدتی و سیاسی

این نوع مصاحبه در گزینش معمولا شامل سوالاتی در رابطه با مسائل روز ایران و منطقه، مسائل سیاسی و مسائل مربوط به واجبات دینی می شود.

نکته: در برخی از گزینش های دولتی علاوه بر مصاحبه عقیدتی و سیاسی، مصاحبه تخصصی نیز انجام می‌شود.

3 – تحقیقات محلی

این نوع تحقیقات معمولا شامل تحقیق از محل سکونت، محل کار قبلی یا فعلی، دانشگاه و معرف های اعلام شده توسط فرد می شود.

4 – اعلام نتایج گزینش

طبق ماده 16 گزینش، نهاد برگزار کننده باید حداکثر در مدت سه ماه از زمان دریافت مدارک، امور گزینش افراد را به انجام رسانده‌ و نتایج را اعلام نماید.

سوالات مصاحبه استخدامی در نهادهای دولتی

سوالات مصاحبه استخدامی باتوجه به نوع استخدام، می‌تواند متفاوت باشد. بطور کلی می‌توان مصاحبه های استخدامی در بخش دولتی را در 3 نوع بررسی کرد:

  • رفتاری

در این نوع مصاحبه فرد مصاحبه گر به نحوه برخورد فرد در طول مصاحبه توجه دارد.

  • تخصصی

سوالات تخصصی شامل سوالاتی در رابطه‌ با موقعیت شغلی می‌باشد که فرد متقاضی استخدام در آن است.

  • روانشناسی

سوالات روانشناسی شامل سوالاتی می‌باشند که از شما درباره نحوه واکنش در برابر موقعیت های خاص و چالش برانگیز پرسیده‌ می‌شود. این سوالات باعث مشخص شدن ویژگی های شخصیتی خاص شما و مهارت های نرمتان می‌شود.

مصاحبه برای استخدام در نهاد های خصوصی

مصاحبه برای گزینش در شرکت های خصوصی تفاوت هایی با گزینش دولتی دارد. شرکت های خصوصی معمولا با درج آگهی استخدام اقدام به جذب نیرو می‌نمایند. افراد با مشاهده آگهی و فراخوان دعوت به همکاری، رزومه خود را جهت استخدام در این سازمان ها ارسال می‌کنند. در صورت پذیرفته شدن رزومه، از این افراد دعوت به مصاحبه می‌شود.

سوالات مصاحبه استخدامی در بخش خصوصی به تصمیم کارفرما بستگی دارد. این سوالات می‌تواند شامل سوالات تخصصی (مهارت ها، توانایی ها و …)، روانشناسی، توافق حقوق و … باشد.

نکته: برخی سازمان‌های خصوصی (خصولتی) نیز برای استخدام نیرو اقدام به برگزاری آزمون استخدامی و جلسه مصاحبه حضوری می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا