کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی بازار کار و درآمد رشته مامایی + مزایا و معایب آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی مزایا و معایب رشته مامایی و بازار کار آن

مامایی یکی از شغل‌های سنتی است که از قدیم توسط خانم‌ها انجام می‌شده است. امروزه این شغل بصورت آکادمیک در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود و افراد علاقه‌مند می‌توانند به تحصیل در رشته مامایی بپردازند تا بتوانند با دریافت مدرک آن بصورت حرفه‌ای مشغول به‌کار شوند. رشته مامایی به انگلیسی midwifery گفته‌می‌شود. سوال بیشتر افراد در زمان انتخاب رشته این است که رشته مامایی بهتره با پرستاری؟ در پاسخ به این سوال باید گفت معیار اول علاقه خود فرد است. اما در این مطلب قصد داریم به سوالاتی از این قبیل که رشته مامایی چیست؟ کاردانی مامایی چیست؟ کار کارشناس مامایی چیست؟ کارشناس مامایی یعنی چی؟ بپردازیم و در حالت کلی همه چیز درباره رشته مامایی را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما نیز جز کسانی هستید که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مزایا و معایب رشته مامایی

ازجمله مزایای رشته مامایی می‌توان به حس خوبی که این افراد در زمان تولد یک کودک دارند اشاره کرد. چراکه این لحظه یکی از زیباترین و مقدس‌ترین لحظات زندگی محسوب می‌شود.
یکی از معایب رشته مامایی این است که این رشته حوزه کاری گسترده‌ای دارد. ماماها به ابعاد گوناگون بهداشت زنان در قبل، حین و بعد از بارداری می‌پردازند و همین مورد باعث به وجود آمدن‌ برخی دشواری‌ها برای آنان می‌شود. یکی دیگر از سختی‌های این رشته‌ این است که دانشجویان رشته مامایی از ترم دوم وارد محیط بیمارستان می‌شوند و دروس خود را بصورت عملی می‌آموزند و همین امر برای برخی از دانشجویان مشکل بزرگی محسوب می‌شود. همچنین پذیرش مسئولیت جان دو نفر اصلا کار آسانی نیست و ممکن است کوچکترین سهل انگاری باعث بوجود آمدن‌ مشکلات جبران ناپذیر شود.

رشته مامایی مناسب چه کسانیست؟

رشته مامایی جز رشته‌هایی است که افراد شاغل در آن باید حتما به حرفه خود علاقه‌مند باشند تا بتوانند در این مسیر موفق شوند. اما درحالت کلی این رشته برای افرادی با خصوصیات زیر مناسب‌تر است.

  • افراد صبور و دارای حوصله بسیار
  • کسانی که دارای مهر و محبت زیاد هستند و به همنوعان خود علاقه‌مندند.
  • این افراد باید بتوانند صحنه‌های ناخوشایند و دلخراش احتمالی را تحمل کنند.
  • ماماها باید بتوانند در شرایط بحرانی که جان کسی در خطر است بهترین تصمیم را در کوتاهترین زمان ممکن بگیرند و آن را عملی کنند.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام بیمارستان‌ها در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

شرایط و نحوه ورود به رشته مامایی

افراد علاقه‌مند به تحصیل در رشته مامایی باید در دوران دبیرستان بعد از اتمام سال اول دبیرستان، شاخه علوم تجربی را برای ادامه تحصیل برگزینند. این افراد بعد از اتمام دبیرستان و اخذ دیپلم، با شرکت در کنکور تجربی و کسب رتبه موردنیاز برای رشته مامایی می‌توانند یکی از دانشگاه‌های موردعلاقه خود را انتخاب کرده‌ و به ادامه تحصیل در رشته مامایی بپردازند. باتوجه به نظرات دانشجویان رشته مامایی می‌توان گفت این رشته‌ جز رشته‌های محبوب شاخه علوم تجربی محسوب می‌شود.

رشته مامایی چند سال است؟

دوره کارشناسی رشته مامایی حدود 4 سال می‌باشد. در پاسخ به این سوال که رشته مامایی چند ترم است باید گفت این رشته دارای 8 ترم است که دانشجویان باید در این مدت حدود 135 واحد درسی نظری و عملی را پاس کنند. البته برای پیشرفت در رشته مامایی توصیه می‌کنیم حتما این رشته‌ را تا مقاطع بالاتر ادامه دهید.

دروس رشته مامایی

دانشجویان مامایی علاوه‌بر یادگیری دروس تئوری، از ترم دوم وارد بیمارستان‌ها شده و دروس عملی خود را نیز می‌آموزند و به همین دلیل است که رشته مامایی از دید دانشجویان گاهی سخت به‌نظر می‌رسد. دروس مامایی 20 واحد درس عمومی (مشترک بین همه رشته‌ها)، 20 واحد درس پایه، 62 واحد درس تخصصی و 16 واحد درس دوره کارآموزی در عرصه را شامل می‌شود.

شرایط تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور

شرایط پذیرش بدون کنکور در رشته‌های پیراپزشکی مانند رشته مامایی دانشگاه آزاد با رشته‌های غیر پزشکی کمی متفاوت است. بطور مثال افراد داوطلب برای تحصیل بدون کنکور باید حتما در کنکور شرکت کرده‌ باشند و در کارنامه آن‌ها ضرایب دروس برای قبولی در رشته مامایی به حد نصاب رسیده‌ باشد. البته این افراد باید در شهر دانشگاه درخواستیشان بومی باشند. همچنین توجه داشته باشید که معمولا رشته مامایی بدون کنکور در مناطق محروم ارائه می‌شود و افراد باید برای قبولی یک مرحله مصاحبه را نیز پشت سر بگذارند.

آیا رشته مامایی دکترا دارد؟

بله. رشته‌ مامایی در ایران در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود. افراد می‌توانند در مقاطع مختلف با انتخاب گرایش مورد علاقه خود به تحصیل در این رشته‌ ادامه دهند.

رشته مامایی

بررسی بازار کار رشته مامایی در ایران

باتوجه به اینکه دامنه فعالیت ماماها وسیع بوده و شامل قبل، حین و بعد از بارداری می‌شود می‌توان گفت افراد در طول زندگی همواره به این متخصصان نیاز دارند. بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ بعد از دریافت مدرک کارشناسی خوب است. آن‌ها می‌توانند در مراکز درمانی دولتی، خصوصی، زایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و … مشغول به کار شوند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته‌ در صورت داشتن شماره نظام پزشکی می‌توانند مطب تاسیس کنند.

بازار کار رشته مامایی برای خانم ها

بازار کار این رشته‌ در ایران برای خانم‌ها بسیار عالی است. چراکه در کشور ما رشته مامایی برای آقایان ارائه نمی‌شود و به همین دلیل همه افراد فعال در این حوزه خانم‌ها هستند.

بازار کار رشته مامایی برای آقایان

همان‌طور که گفتیم رشته مامایی در ایران برای آقایان ارائه نمی‌شود و به همین دلیل آقایان نمی‌توانند در کشور ما در این شغل فعالیتی داشته‌ باشند.

بررسی ادامه تحصیل در رشته مامایی

افراد بعد از اخذ مدرک کارشناسی مامایی می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باتوجه به علاقه خود یکی از گرایش‌های بهداشت مادر و کودک یا آموزش مامایی را انتخاب کنند. برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا نیز متقاضیان این رشته‌ در دو گروه رشته‌ می‌توانند شرکت کنند که عبارتند از:

  • رشته‌های مربوط به حوزه وزارت علوم مانند: دکتری زیست‌شناسی (کلیه گرایش‌ها)
  • رشته‌های حوزه وزارت بهداشت

فارغ التحصیلان رشته مامایی در چه سازمان هایی استخدام میشوند؟

فارغ التحصیلان رشته‌ مامایی باتوجه به مدرک تحصیلی و توانایی‌های خود می‌توانند در سازمان‌هایی مانند وزارت بهداشت، مراکز دارای طرح پزشک خانواده، مراکز مختلف بعنوان کارشناس بهداشت خانواده، زایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و به‌عنوان مربی بهداشت در مدارس مشغول به کار شوند.

بررسی بازار کار رشته مامایی در خارج از کشور

ماماها در سراسر دنیا در ارائه خدمات بهداشتی نقش مهمی دارند. این افراد به مادران کمک می‌کنند تا فرزندان خود را به دنیا بیاورند و زندگی خود را صرف مادران و فرزندان آنان می‌کنند. به همین دلیل می‌توان گفت مامایی از بازار کاری خوبی در سراسر دنیا برخوردار است.

بازار کار رشته مامایی در ترکیه

ترکیه جز کشورهایی است که شرایط سفت و سختی برای استخدام افراد در حوزه سلامت و بهداشت دارد. اما در حالت کلی در شرایطی که بتوانید از فیلترهای سفت و سخت ترکیه برای استخدام در این حوزه رد شوید می‌توان گفت بازار کار مامایی در این کشور بسیار خوب است.

بازار کار رشته مامایی در کانادا

رشته مامایی در کانادا بازار کار خوبی دارد به شرط اینکه فرد تحصیلات خود را در این کشور به پایان رسانده‌ باشد و یا دوره‌های مربوطه را در کانادا گذارنده‌ و معادل‌سازی مدرک انجام دهد. چراکه فردی که به‌عنوان ماما در حوزه پزشکی فعالیت دارد باید متناسب با استانداردهای این کشور فعالیت داشته باشد.

بازار کار رشته مامایی در المان

آلمان سیاست‌های خاصی را برای جذب و تشویق نیروی متخصص ماما درپیش گرفته‌ است چراکه این کشور با کمبود نیروی متخصص در این زمینه مواجه است. این رشته‌ در آلمان بازار کار بسیار خوبی دارد و افراد فعال در این حوزه فورا تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

بازار کار رشته مامایی در امریکا

آمریکا نیز یکی از کشورهای خوب برای اشتغال در این رشته‌ محسوب می‌شود. اما این کشور هم مانند سایر کشورها برای جذب شرایط خاصی دارد که فرد داوطلب باید به آن‌ها عمل کند.

بررسی حقوق و درآمد رشته مامایی در ایران

افراد شاغل در حوزه مامایی اگر از پشتکار خوبی برخوردار باشند می‌توانند چند کار را بصورت همزمان انجام دهند و حقوق‌های بالایی نیز دریافت کنند. برهمین اساس می‌توان گفت درآمد مامایی در ایران خوب است. افراد شاغل در سازمان‌های دولتی حقوقی مطابق با قانون کار دریافت می‌کنند ولی حقوق افراد شاغل در بخش‌های خصوصی ممکن است بیشتر نیز باشد.

دانشجویان مامایی از ترم چند حقوق میگیرند؟

دانشجویان رشته مامایی می‌توانند بعد از اتمام دوران تحصیل و در زمان گذراندن طرح خود شروع به دریافت حقوق کنند.

درآمد و حقوق ماما در بیمارستان

درآمد افراد ماما در بیمارستان‌ها علاوه‌بر تحصیلات و تجربه بستگی به بخش محل کار آنان مانند اتاق عمل، مراقبت‌های ویژه و… دارد. اما در حالت کلی در بیمارستان‌های دولتی این حقوق براساس قانون کار تعیین می‌شود و در بیمارستان‌های خصوصی به توافق طرفین بستگی دارد.

درآمد مطب مامایی

درصورتیکه فرد ماما حضور مستمر و فعالی در مطلب داشته باشد و باتوجه به تجربه و تحصیلاتی که دارد می‌تواند درآمد بالایی از مطب کسب کند.

رشته مامایی

بررسی درآمد رشته مامایی در خارج از کشور

باتوجه به اینکه استخدام ماماها در دنیا روند صعودی دارد و تمامی افراد به اهمیت نقش ماماها در طول زندگی پی برده‌اند، این رشته‌ جز رشته‌هایی با درآمد خوب در همه کشورهای دنیا محسوب می‌شود و معمولا درآمدی بالای 105 هزار دلار در سال دارد.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام رشته مامایی

شما می‌توانید برای مشاهده آگهی‌های مرتبط با استخدام این رشته‌ به عنوان کارجو در سایت کاریابی ایران استخدام ثبت نام کنید تا با یک جست و جوی ساده آگهی‌های مرتبط با این شغل مانند استخدام کارشناس مامایی، استخدام در مطب کارشناس مامایی، استخدام ماما در مدارس، استخدام ماما در بهداشت و موارد اینچنینی را مشاهده کنید. همچنین با اعمال فیلترهایی مانند فیلتر شهر موردنظر آگهی‌هایی مانند استخدام ماما در تهران، استخدام ماما در تبریز، استخدام ماما در کرج،استخدام رشته مامایی در شیراز، استخدام رشته مامایی مشهد و مواردی از این قبیل در ابتدای لیست آگهی‌ها به شما نمایش داده می‌شود.

جهت عضویت به عنون کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای ایجاد رزومه کاری ماما و حضور در جلسه مصاحبه شغلی

همان‌طور که می‌دانید نحوه نوشتن یک روزمه و البته حضور در جلسه مصاحبه شغلی می‌تواند تاثیر زیادی بر نظر کارفرما مبنی‌بر استخدام شما داشته باشد. در نوشتن رزومه‌های پزشکی و پیراپزشکی مانند مامایی باید تمام تمرکز شما روی دستاوردهای شغلی، تحصیلی و سایر دستاوردهای فردی‌تان باشد. برای اینکه بتوانید رزومه‌ای حرفه‌ای و منطبق‌بر اصول داشته‌ باشید می‌توانید برای ساخت رزومه از رزومه ساز ایران استخدام که بصورت رایگان در اختیار کارجویان قرار گرفته‌ است استفاده‌ کنید. شما همچنین قادر خوهید بود فایل رزومه ساخته‌ شده‌ را برای خود دانلود کنید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام رشته مامایی

برای درج آگهی استخدام مانند استخدام ماما در مرکز ناباروری، استخدام رشته مامایی در تهران، استخدام کارشناس مامایی در بیمارستانهای تهران، استخدام کارشناس مامایی در کیش و تهران و سایر آگهی‌های استخدام فقط کافیست به‌عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام ثبت نام کنید. با این کار شما همچنین می‌توانید به بانک رزومه این سایت کاریابی نیز دسترسی داشته باشید و فرد موردنظر خود را در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کنید.

جهت ثبت نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب از ایران استخدام به بررسی درآمد رشته مامایی و بازار کار آن برای آقایان و خانم ها پرداختیم. شرایط و نحوه ورود به رشته مامایی را در این مطلب بصورت واضح برای شما بیان کردیم. اگر علاقه‌مند به تحصیل در این رشته‌تحصیلی میباشید، می‌توانید با مطالعه این مطلب تصمیم بهتری برای آینده شغلی خود داشته‌باشد. فارغ التحصیلان این رشته‌ که به دنبال فرصت های شغلی این رشته‌ می‌باشند، می‌توانند با مراجعه به سایت ایران استخدام آگهی های مرتبط را مشاهده نمایند و در صورت تمایل رزومه خود را برای کارفرمایان ارسال نمایند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته مامایی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا