راهنمایی شغلیکارجوکارفرما

بررسی قانون کار پاره وقت + سوالات مصاحبه مشاغل نیمه وقت

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بررسی حقوق و مزایای کارکنان در مشاغل نیمه وقت

امروزه به دلیل بالا بودن مخارج زندگی افراد برای تامین نیاز های خود، در کنار کار و شغل اصلی خود به دنبال کار پاره وقت (نیمه وقت) میباشند. البته کار پاره وقت تنها برای افراد شاغل نمیباشد. امروزه مشاغل نیمه وقت در بین نوجوانان نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. اغلب دانشجویان و دانش آموزان برای تامین مخارج تحصیل، کسب تجربه و مهارت و استفاده مفید از اوقات فراغت، به دنبال کار پاره وقت میباشند. در مطالب قبلی به معرفی مشاغل نیمه وقت و معلیب و مزایای کار پاره وقت پرداختیم. در ادامه به بررسی قانون کار نیمه وقت و تفاوت کار پاره وقت و تمام وقت میپردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

منظور از کار پاره وقت چیست؟

شاید برای بسیاری از شما سوال باشد که کار نیمه وقت چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم کار نیمه وقت یا پاره وقت کاری است که ساعات انجام آن نسبت به کار تمام وقت کمتر بوده و با توجه به ساعت کاری کمتر آن از حقوق و مزایای کمتری نیز برخوردار میباشد. در مورد کار نیمه وقت در قانون کار ایران در ماده 39 به موضوع مزد و مزایای کار نیمه وقت پرداخته شده است.

طبق ماده 39 قانون کار:

مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود.

کار پاره وقت چند ساعت است؟

قراردادی که بین کارفرما و کارگر تنظیم میشود، نیمه وقت یا تمام وقت بودن نیرو را مشخص میکند. در مشاغل تمام وقت کارگر موظف است 44 ساعت در هفته و 192 ساعت در ماه مشغول به کار باشد، اما در مشاغل نیمه وقت این ساعت به توافق بین کارفرما و کارگر بستگی دارد. و کارگر میتواند با توافق کارفرما ساعات کمتری در هفته را بصورت شناور مشغول به کار باشد.

کار پاره وقت

نحوه محاسبه حقوق کار نیمه وقت

همانطور که قبلا اشاره شد، حقوق و مزایای افراد در مشاغل نیمه وقت بستگی به توافق میان کارگر و کارفرما بستگی داشته و با توجه به ساعت کاری انجام شده مصاحبه میشود. معمولا کارفرمایان از مزد ساعت برای پرداخت حقوق کارگران یا کارمندان استفاده میکنند. لازم به ذکر است که این روش یک قانون کلی نیست و همه چیز بستگی به توافق طرفین دارد. در ادامه به روش محاسبه حقوق مزد ساعت میپردازیم.

روش محاسبه حقوق مزد ساعت

در تقویم شمسی از آنجایی که هر ماه 30 روز میباشد، ساعت کاری کارکنان طبق قانون کار بر اساس 30 روز در ماه محاسبه میشود. از آنجایی که ساعت کاری در هر روز 7 ساعت و 20 دقیقه اعلام شده است، هر کارگر یا کارمندی در قرار داد کار تمام وقت موظف است در ماه به مدت 30 روز 7.33 ساعت کار کند، که در مجموع میشود 220 ساعت. از این تعداد اگر روز های جمعه، نصف روز های پنجشنبه و سایر روز های تعطیل در ماه را کسر کنیم، خالص کارکرد شخص مشخص میشود.

در قانون کار، ساعت کاری در هر هفته 44 ساعت اعلام شده است (به همراه 1 روز جمعه جهت استراحت با حقوق)

44 ساعت (6 روز کاری) = 7.33 (همان 7 ساعت و 20 دقیقه)

حالا با ضرب عدد 7.33 در 30 روز، عدد 220 ساعت در ماه به دست می آید. حقوق افراد بر اساس 30 روز یا 220 ساعت پرداخت میشود. البته حق مسکن و بن کارگری و سایر مزایا نیز با توجه به تشخیص کارفرما بر این عدد اضافه میشود.

حال حقوق کارکنان نیمه وقت با توجه به ساعت کاری آنها در هفته و در ماه بر طبق این فرمول قابل محاسبه میباشد.

تفاوت بیمه پاره وقت و تمام وقت

طبق ماده 4 قانون تامین‌ اجتماعی تمامی افرادی که با هر عنوانی برای کارفرمایی کار میکنند، یا هر فعالیتی که در قبال دریافت دستمزد انجام میشود، مشمول قوانین تامین اجتماعی میباشد و شخص باید بیمه شود. (فرقی نمیکند که کار بصورت پاره وقت، ساعتی، تمام وقت یا دائمی باشد.) البته برخی اوقات شاهد تخلفاتی در این زمینه میباشیم. کارفرما موظف است طبق ماده 36 همین قانون حق بیمه خود و بیمه شده را پرداخت نماید. با توجه به اینکه پایه حقوق دریافتی کارکنان نیمه وقت (پاره وقت) با نیرو های تمام وقت متفاوت است،میزان حق بیمه پرداختی نیز متفاوت خواهد بود و طبق روز هایی که کارمند یا کارگر کار کرده است صورت میگیرد.

قانون کار پاره وقت بانوان

وزارت کار قانون جالبی را بانوانی که بصورت رسمی در مشاغل دولتی مشغول به کار میباشند را لحاظ کرده است. بانوان میتوانند درخواست کار نیمه وقت را از مراجع ذی صلاح داشته باشند. سازمان مربوطه پس از بررسی درخواست آن ها با توجه به میزان حقوق دریافتی، سمت شغلی، پاداش و مزایای دریافتی، میزان حقوق و مزایای جدید را مشخص مینمایند. به دلیل تفاوت حقوق و دستمزد در سازمان ها و سمت های شغلی متفاوت، نمیتوانیم مبلغ دقیقی ارائه دهیم.

بررسی مرخصی در قانون کار نیمه وقت

تمامی افرادی که بصورت تمام وقت مشغول کار میباشند طبق قانون کار، دارای تعداد مشخصی تعطیلی در سال میباشند. در صورتیکه برای افرادی به کار نیمه وقت مشغول میباشند. هیچ مرخصی تعریف نشده است. اما افراد میتوانند با توجه به قرارداد و شرایط بیمه خود، درخواست مرخصی داشته باشند که معمولا 3 روز در ماه میباشد. طبق قانون کار 3 روز مرخصی با حقوق برای ازدواج افراد و یا فوت اعضای خانواده در نظر گرفته میشود. در کل مرخصی مشاغل نیمه وقت بستگی به توافق طرفین دارد.

مزایا و سنوات آخر سال در قانون کار پاره وقت

تمامی کارفرمان طبق قانون موظف به پرداخت عیدی و سنوات به کارکنان میباشند. در مشاغل نیمه وقت (پاره وقت) کارفرما باید 60 روز از آخرین مزد پرداختی کارکنان را بصورت عیدی به آنها پرداخت نماید.

کار پاره وقت

نمونه سوالات مصاحبه شغلی پاره وقت

در ادامه به بررسی نمونه سوالات مصاحبه مشاغل نیمه وقت میپردازیم. کارفرمایان قبل از استخدام نیرو های مود نظر میتوانند این سوال هارا در جلسه مصاحبه انجام دهند.

  • چه روزها و چه وقت هایی برای کار کردن آماده هستید؟
  • گاها این این شغل، نیاز به کار در شیفت های مختلف را دارد. (‏برای مثال شیفت های شب یا آخر هفته)‏ آمادگی شما چطور است؟ برنامه شما چقدر انعطاف پذیر هستید؟
  • با توجه به این فرصت، آیا علاقه دارید در آینده به صورت تمام وقت کار کنید؟
  • چرا برای این کار داوطلب شدید؟ انتظار دارید از این تجربه چه چیزی به دست آورید؟
  • اهداف شغلی بلند مدت شما کدامند و چگونه می خواهید به آن ها برسید؟
  • اگر شیفت کاری شما به پایان برسد و همکارتان که در شیفت بعدی کار می کند هنوز نرسیده باشد، چه کار می کنید؟
  • اگر همکارتان که در شیفت کاری قبلی کار می کرد، یک دسته یادداشت و یا ایمیل با کارهای ناتمام برایتان بگذارد، چه خواهید کرد؟
  • چگونه استرس را کنترل می کنید (برای مثال مدیریت همزمان چندین مشتری). با استفاده از نمونه هایی از تجربه کاری خود توضیح دهید که چگونه به یک موقعیت استرس زا واکنش نشان خواهید داد.

نحوه مصاحبه با داوطلبین برای شغل های نیمه وقت

  • با قوانین کار محلی حاکم بر استخدام پاره وقت آشنا شوید. ممکن است بسته به اینکه در کجا کار می کنید، برای کارگران تمام وقت و پاره وقت تعهدات قانونی متفاوتی داشته باشید. در طول مصاحبه ها، برای توضیح برنامه کاری داوطلبین، شرایط قرارداد، دستمزدها، پاداش و مزایا آماده باشید.
  • از سوالات مصاحبه که می توانند خطرات قانونی را افزایش دهند دوری کنید
  • کارکنان پاره وقت به دلیل امتیاز نیمه وقتی مشاغل را انتخاب میکنند: نباید انتظار داشت که در سطح تمام وقت کار کنند. داوطلبان را با استفاده از تکنیک های ساختار یافته ارزیابی کنید (‏برای مثال، موقعیت سوالات و آزمون های ارزیابی مهارت ها)‏ تا مشخص شود که آیا آن ها صلاحیت این نقش را دارند یا خیر.

سخن پایانی

  • در صنایع و نقش های خاص مهم است که انعطاف پذیر باشید. به عنوان مثال، فروشندگان فروشگاه های خرده فروشی باید در دسترس باشند تا در صورت نیاز شیفت های همکاران خود را بر عهده بگیرند و یا در طول فصل های اوج کار با برنامه کاری متفاوت کار کنند. اگر داوطلبان تعهدی داشته باشند که تعارضاتی در زمانبندی ایجاد می کند، ممکن است برای این نوع نقش ها مناسب نباشند.
  •  برخی از داوطلبان مشاغل پاره وقت را به عنوان اولین قدم برای شغل های تمام وقت می بینند. اگر می خواهید کارکنان خود را در دراز مدت حفظ کنید و فرصت هایی برای مشاغل تمام وقت ندارید، شفاف باشید. افرادی را استخدام کنید که ترجیح می دهند پاره وقت کار کنند، نه تمام وقت.
  • کارکنان پاره وقت تنها شکاف ها را پر نمی کنند (‏آن ها پروژه های مهم را انجام می دهند و به نتایج می رسند)‏. افرادی را استخدام کنید که اهداف بلندمدت شما را درک می کنند و می خواهند به موفقیت های شرکت شما کمک کنند و تناسب فرهنگی خوبی دارند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام پاره وقت (نیمه وقت) در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا