کارجومعرفی مشاغل

شرح وظایف کارشناس کارگزینی + حقوق مسئول کارگزینی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی حقوق مسئول کارگزینی و شرح وظایف آن

هر سازمان و یا کسب و کاری از سرمایه‌های مختلفی تشکیل شده است. جدا از سرمایه‌های مالی، بخش مهمی از سرمایه‌های هر سازمان یا کسب و کاری به نیروی انسانی آن مربوط است. ازاین‌رو سازمان‌ها و کسب و کارها حساسیت خاصی برای انتخاب و به کارگیری نیروهای انسانی خود قائل هستند. این حساسیت باعث شده است که در بیشتر سازمان‌ها و یا ارگان‌ها شاهد تعریف شغلی به نام کارگزینی یا کارشناس کارگزینی باشیم. اما این تعریف گویای تمام جزئیات در مورد کارشناس یا مسئول کارگزینی نیست. ازاین‌رو برای درک بهتر این شغل ابتدا باید به تعریف دقیق کارگزینی بپردازیم و بعد از آن مشخص کنیم که کارشناس کارگزینی کیست؟

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارگزینی چیست؟

همان‌طور که از عنوان کارگزینی و معنی کارگزین پیداست، این شغل به گزینش نیروهای کاری می‌پردازد. اگر تا به حال به سامانه کارگزینی یا واحدهای کارگزینی در سازمان‌ها نیز سر زده باشید احتمالا با بخشی از فرایند کارگزینی آشنا شده‌اید. بااین‌حال شغل کارشناس کارگزینی فراتر و تخصصی‌تر از این تعریف است.

کارشناس کارگزینی کیست؟

کارشناس کارگزینی به انگلیسی Recruitment expert ترجمه می‌شود. در منابع انگلیسی کارشناس کارگزینی این‌گونه تعریف شده است: فردی که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرد مناسب را برای یک نقش خاص پیدا کنند. ازاین‌رو کارشناس کارگزینی را می‌توان کارشناس جذب و استخدام نیز دانست. احتمالا با این تعریف بسیاری سوال کنند آیا کارشناس کارگزینی همان کارشناس منابع انسانی است؟ برای پاسخ به این سوال باید به بررسی تفاوت کارشناس منابع انسانی و کارشناس کارگزینی پرداخت:

تفاوت کارشناس منابع انسانی و کارگزینی

به طور خلاصه، تفاوت اصلی بین کارشناس منابع‌انسانی و کارشناس کارگزینی در این است که کارشناسان کارگزینی، افراد مستعد را برای رسیدن به اهداف استخدام شرکت جذب و بررسی می‌کنند. در مقابل، منابع انسانی به کارکنان و شرکت کمک می‌کند تا با ارائه مهارت‌های خاص، یک محیط کاری راحت ایجاد شود. کارشناس منابع انسانی زیر مجموعه واحد کارگزینی است. ازاین‌رو به عنوان نمونه استخدام کارشناس منابع انسانی در بیمارستان یا استخدام کارشناس اداری منابع انسانی در شرکت‌ها توسط کارگزینی انجام می‌شود؛ اما استخدام کارشناس کارگزینی و اداری توسط کارشناس منابع انسانی انجام نمی‌شود بلکه این کار وظیفه سایر بخش‌ها است.

مطلب مرتبط: شرح وظایف کارشناس و مدیر منابع انسانی

چگونه کارشناس کارگزینی شویم؟

کارشناس کارگزینی جز مشاغل تخصصی است. ازاین‌رو لازم است کارشناس از تحصیلات، مهارت‌ها و تجربه‌های خاصی برخوردار باشد. در میان این الزامات، مدرک تحصیلی از اهمیت زیادی برخوردار است. اما سوال این است که مدرک تحصیلی برای کارشناس کارگزینی چیست؟

مدارک و تحصیلات کارشناس کارگزینی

در ایران مدرکی معادل دقیق کارشناس کارگزینی تعریف نشده است. ازاین‌رو فرد باید دارای مدرک تحصیلی مرتبط با کارشناسی کارگزینی باشد. برخی از مدارک تحصیلی مرتبط با این شغل عبارت است از:

  • سیاستگذاری عمومی
  • مدیریت دولتی
  • مدیریت بیمه
  • مدیریت مالی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت امور اداری

آموزش کارگزینی

همان‌طور که گفته شد موضوع مهارت و تجربه برای برخی از کارفرمایان مهم است. ازاین‌رو کارجویان کارگزینی، با گذراندن دوره کارگزینی تلاش می‌کنند بر عمق مهارت‌ها و دانش خود بیفزایند. آموزش کارگزینی از طریق کلاس‌های آموزشی، کتاب‌های مربوطه و یا دوره‌های آنلاین برگزار می‌شود.

شرح وظایف کارشناس کارگزینی و امور اداری

همان‌طور که در ابتدا نیز گفتیم اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به دلیل حساسیت‌هایی که برای منابع انسانی قائلند، بخشی را به قسمت کارگزینی اختصاص داده‌اند. کارشناس کارگزینی معمولا در این بخش با گزینش افراد سروکار دارد. ازاین‌رو در شرح وظایف کارشناس مسئول کارگزینی وظایف تقریبا به وظایف یکسانی اشاره می‌شود. بااین‌حال وظایف کارشناس کارگزینی ممکن است با توجه به محل فعالیت او متفاوت از سایر سازمان‌ها باشد. برای آنکه بدانیم وظایف کارگزینی در هر اداره چیست؟ وظایف مسئولیت‌های کارگزینی را در چند سازمان مورد بررسی قرار داده‌ایم:

شرح وظایف کارگزینی بیمارستان

  • یافتن واجدین شرایط برای موقعیت‌های شغلی مورد نیاز بیمارستان
  • مرور رزومه‌ها و غربال کردن آن‌ها
  • مصاحبه با افراد متقاضی یا افرادی که رزومه خود را ارسال کرده‌اند و رزومه آن‌ها تایید شده است
  • تصمیم‌گیری در مورد حقوق افراد پذیرفته شده
  • گزارش وضعیت مصاحبه و فرآیند گزینش به مدیر یا رییس ساختمان
  • پیشنهاد رویکردهای جدید برای توسعه سیاست‌های استخدام

وظایف کارگزینی آموزش و پرورش

سرپرست کارگزینی در آموزش و پرورش چند وظیفه کلی برعهده دارد. برخی از این وظایف عبارت است از: بررسی صلاحیت افراد از نظر ویژگی‌های جسمی، روحی و صلاحیت‌های مربوط به مدرک تحصیلی، تابعیت و…، تایید صلاحیت استخدامی افراد گزینش شده و ارسال آن به بخش گزینش نیروی انسانی سازمان، بررسی حقوق، مزایا، مرخصی، بیمه و بازنشستگی افراد گزینش شده.

وظایف کارگزینی شهرداری

  • اعمال آیین‌نامه‌های استخدامی
  • بررسی تقاضاهای استخدامی
  • تعیین نحوه اجرای آیین‌نامه‌های استخدامی و مقررات مربوط به آن (اعم از موضوع بازنشستگی، بازخرید و…)
  • ابلاغ مقررات مربوط به کمیته انضباطی
  • ارزشیابی کارکنان شهرداری
  • نگهداری سوابق استخدامی کارکنان
  • نظارت بر حضور و غیاب کارکنان
  • جمع‌آوری اطلاعات لازم در خصوص کارمندان

وظایف کارگزینی شبکه بهداشت

رئیس کارگزینی در شبکه بهداشت نیز تا حدودی مانند کارشناسان کارگزینی در سایر سازمان‌ها است. بااین‌حال این وظایف بر حسب مقررات مربوط به شبکه بهداشت عبارت است از:

  • پیگیری نیازهای استخدامی
  • دریافت مقررات مربوط به استخدام افراد از بخش‌های مربوطه
  • درج آگهی استخدامی و یا نظارت بر آن
  • مصاحبه با متقاضیان کار و گزینش آن‌ها
  • صدور گواهی اشتغال به کار
  • انتقال آموخته ها به کارکنان تحت سرپرستی
  • انجام امور مربوط به بیمه کارکنان
  • انجام امور بازنشستگی و مرخصی کارکنان
  • اطلاع و آشنایی از قوانین و مقررات جاری و ارائه آموزش‌های لازم به پرسنل مرتبط با آن‌ها
  • کنترل ورود و خروج پرسنل

وظایف کارگزینی شرکت و کارخانه

شرح وظایف مسئول پرسنلی متفاوت از کارگزینی استخدامی سایر نهادها و یا سازمان‌هایی است که پیش از این به بررسی آن‌ها پرداختیم. زیرا در سازمان‌های پیشین (شبکه بهداشت، شهرداری و…) به دلیل حساسیت شغلی، کارشناس با پیچیدگی و مسئولیت‌های سنگینی جهت گزینش افراد برخوردار است. او باید صلاحیت افراد را از نظر تحصیلی، مهارتی و تجربه بسنجد. در حالی که در کارخانه‌ها ممکن است این حساسیت‌ها وجود نداشته باشد. بااین‌حال کارشناس کارگزینی کارخانه‌ها یا شرکت‌ها نیز از وظایفی چون بررسی رزومه افراد، بررسی صلاحیت‌های متقاضیان، پیگیری وضعیت حقوق و بیمه کارکنان، انجام امور مربوط به بازنشستگی و بازخرید کارکنان است.

حکم کارگزینی چیست؟

کارشناس کارگزینی دارای اختیارات زیادی است که یکی از این اختیارات حکم کارگزینی است. حکم کارگزینی حکمی است که از طرف کارشناس کارگزینی صادر می‌شود و به منزله تایید استخدام فرد و آغاز رسمی کار او است. در حکم کارگزینی جزئیات مربوط به کار مانند حقوق و جایگاه شغلی فرد نیز مشخص می‌شود. حکم کارگزینی از نظر حقوقی اهمیت زیادی دارد و برای سازمان ایجاد مسئولیت می‌کند.

حکم کارگزینی ضامن چیست؟

شما می‌توانید از حکم کارگزینی برای دریافت وام نیز استفاده کنید. بر این اساس حکم کارگزینی می‌تواند به منزله ضامن باشد. یعنی در این حکم، کارشناس اداری و کارگزینی تایید می‌کند که شما در سازمان مشغول به کار هستید و حقوق دریافت می‌کنید. معمولا بانک‌ها یا موسسات مالی حکم کارگزینی ضامن با برخورداری از 5 سال سابقه کاری و بیشتر از آن را به عنوان ضامن قبول می‌کنند.

نحوه زدن حکم کارگزینی

حکم کارگزینی به اشکال مختلف صادر می‌شود؛ اما در شکل رایج و رسمی حکم توسط نرم افزارهای مرتبط و پس از جمع‌آوری و ثبت اطلاعات زده می‌شود. برای اطلاع دقیق از جزئیات حکم کارگزینی می‌توانید نمونه‌ای از حکم کارگزینی pdf را دانلود کنید و نحوه زدن حکم کارگزینی را مشاهده کنید. حکم کارگزینی نیروی اداری برای آموزش و پرورش را می‌توان نمونه‌ای از حکم کارگزینی دانست. حکم کارگزینی برای وام نیز از دیگر نمونه‌های رایج برای حکم کارگزینی است. جدا از نحوه زدن حکم، برای بسیاری جای سوال است که آیا حکم کارگزینی قابل تغییر است؟ پاسخ این است که بله. حکم کارگزینی در صورت اعتراض افراد و تجدیدنظر قابل تغییر است. البته این تغییر در مورد همه حکم‌ها صادق نیست و تنها بعد از تجدیدنظر در حکم و پیگیری قانونی احتمال تغییر دارد. این روند با توجه به هر سازمانی متفاوت است و طبق قوانین آن سازمان انجام می‌شود.

بررسی درآمد و حقوق مسئول کارگزینی

همان‌طور که مشاهده کردید فرصت‌های شغلی برای کارشناس کارگزینی متعدد است. ازاین‌رو حقوق و درآمد او نیز در وهله اول بر حسب موقعیتی که کارشناس در آن فعال است متفاوت است. در کنار این موضوع نوع سازمان از نظر دولتی و خصوصی بودن نیز بر درآمد کارشناس کارگزینی تاثیرگذار است. با توجه به این موضوع، ما درآمد کارشناس کارگزینی را با توجه به فعالیت او در سازمان دولتی و خصوصی به طور مجزا بررسی کرده‌ایم:

حقوق مسئول کارگزینی در مراکز و ادارات دولتی

درآمد مسئول کارگزینی در مراکز و ادارات دولتی تابع حقوق پایه تعیین شده توسط وزارت کار است. بااین‌حال حقوق تعیین شده ممکن است بر حسب سازمان و یا میزان فعالیت‌های فرد متفاوت باشد. از طرفی میزان ساعات کاری فرد اعم از تمام وقت یا پاره‌وقت بودن، دورکاری یا کارگزینی آنلاین و حضوری بودن نیز می‌تواند بر میزان حقوق دریافتی او تاثیرگذار باشد. به عنوان نمونه در استخدام کارشناس منابع انسانی دورکاری معمولا حقوق کمتری برای فرد تعیین می‌شود. البته اگر کارشناس بتواند حجم گسترده‌ای از کار را در مدت زمان اندک انجام دهد ممکن است درآمد بیشتری کسب کند. بااین‌حال نحوه کار، عامل مهمی در میزان درآمد افراد است.

حقوق مسئول کارگزینی در مراکز و ادارات خصوصی

در ادارات خصوصی نیز پایه حقوق تابع حقوق تعیین شده در وزارت کار است. اما برخی از سازمان‌های خصوصی ممکن است درآمد کمتر یا بیشتر از حقوق پایه نیز به کارشناس کارگزینی بدهند. این موضوع از یک سو به میزان درآمد سازمان‌ها مرتبط است و از طرفی به میزان مهارت، تجربه و نحوه فعالیت‌های کارشناس. معمولا سازمان‌هایی که درآمد خوبی دارند، کارکنان خود را از نظر مالی، حقوق و مزایا نیز تحت پوشش قرار می‌دهند.

نحوه جستجوی آگهی های استخدام کارشناس کارگزینی

جستجوی آگهی‌های استخدامی در سایت کاریابی ایران استخدام بسیار آسان است. شما می‌توانید این کار را از طریق دو باکس جستجو انجام دهید. اگر به دنبال فرصت‌های شغلی در شهرهای مختلف هستید، مانند استخدام کارشناس منابع انسانی در کرج، استخدام کارشناس منابع انسانی در تهران یا استخدام مدیر منابع انسانی تهران می‌توانید از باکس استان و شهر بالای صفحه که در کنار منوی کاربری قرار دارد استفاده کنید. از طریق این باکس می‌توانید شرایط کار کارگزینی یا شغل موردنظر خود را با جزئیات کامل جستجو کرده و مشاهده کنید.

اما اگر به دنبال جستجوی استخدام رشته‌های مختلف هستید بهتر است از باکس جستجوی رشته استفاده کنید. این ابزار جستجو شامل سه باکس است که در زیر عبارت «آگهی استخدامی متناسب با شغل و رشته خود را بیابید» قرار گرفته است. مثلا در باکس انتخاب موقعیت شغلی (باکس وسط) می‌توانید جهت جستجوی استخدام کارشناس منابع انسانی، استخدام کارشناس اداری و منابع انسانی و یا استخدام رئیس کارگزینی استفاده کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه تنظیم رزومه مسئول کارگزینی و حضور در جلسه مصاحبه شغلی

همانطور که مشاهده کردید یکی از معیارهای کارشناس کارگزینی برای جذب افراد بررسی رزومه آن‌ها است. دعوت به مصاحبه بعد از تنظیم رزومه صورت می‌گیرد. ازاین‌رو تنظیم رزومه اهمیت زیادی دارد. جدا از محتوای رزومه، شکل‌بندی یا قالب رزومه نیز نقش مهمی در ایجاد نظر مساعد کارفرما نسبت به شما دارد. ایران استخدام با توجه به این موضوع، فرم‌های خالی رزومه را در رنگبندی‌های و قالب‌های متنوع قرار داده است تا شما بتوانید به راحتی رزومه‌ای زیا و حرفه‌ای بسازید.

جهت دانلود رایگان فرم خام رزومه از سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

در کنار فرم‌ها می‌توانید از رزومه ساز رایگان نیز استفاده کنید. البته فراموش نکنید که ابتدا باید به عنوان کارجو در سایت ثبت‌نام کنید. برای کسب آمادگی لازم در مصاحبه نیز می‌توانید از جزوه‌ها، مقالات و یا کتاب‌های مرتبط با مصاحبه کمک بگیرید. در ایران استخدام علاوه بر مطالب راهنمای آمادگی در مصاحبه، جزوه و کتاب‌هایی در این زمینه نیز موجود است.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام کارشناس کارگزینی

کارفرمایان می‌توانند برای استخدام افرادی که شرایط احراز مسئول کارگزینی را دارند اقدام به درج آگهی استخدام در ایران استخدام کنند. برای این کار، ثبت‌نام در سایت الزامی است. بعد از آن تنها کاری که لازم است انجام دهید انتخاب پلن مورد نظر خود (پلن vip، پلن طلایی، نقره‌ای و برنزی) است. بعد از آن آگهی شما بر حسب پلن انتخابی درج می‌شود.

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید کارگزینی شغل سختی نیست؛ اما مهارت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بااین‌حال از آنجا که مهارت‌های این شغل با توجه به نوع سازمان آن متفاوت است بهتر است خود را از نظر تحصیلی و یا مهارت‌های لازم در آن سازمان تقویت کنید تا هم شانس استخدامتان بالا برود و هم آنکه بتوانید از عهده وظایف خود برآیید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس کارگزینی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا