معرفی مشاغل

جدیدترین لیست مشاغل خانگی پردرآمد در ایران

زمان مطالعه: 9 دقیقه

ایده کسب و کار خانگی برای آقایان و خانم ها

این روزها انواع کسب‌وکارهای خانگی با تنوع زیادی در جامعه وجود دارند که زنان و مردان جویای کار با توجه به نیاز خود می‌توانند از آن ها کسب درآمد کنند. می‌توان گفت در شرایط امروز جامعه مشاغل خانگی دارای طرفداران بسیاری است. چرا که یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با کاهش نرخ بیکاری است و به نحوی با کمک آن می‌توان در جهت رهایی خانواده از فقر و تنگدستی گام برداشت. اگر قصد دارید با پردرآمدترین مشاغل خانگی بیشتر آشنا شوید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

نحوه انجام کار های خانگی به چه صورت است؟

یه عنوان یک برداشت کلی از مشاغل خانگی می‌توان گفت، به مجموعه فعالیت‌هایی که توسط اعضای خانواده در قالب یک شغل، در محیط خانه و بدون ایجاد مزاحمت یا هرگونه اخلال در آرامش همسايگان انجام می‌شود، مشاغل خانگی می‌گویند.
این مشاغل که با هدف تولید کالای قابل عرضه یا ارائه خدمت به جامعه همراه است به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود. به طور کلی همه افرادی که تصمیم می‌گیرند به کسب درآمد از طریق مشاغل خانگی بپردازند، می‌توانند از طریق سه روش زیر اقدام کنند:

تحت پوشش

فعالیت کارمزدی به صورت انجام فعالیت برای کارفرمایی خارج از محیط مسکونی، که به آن دورکاری اطلاق می‌شود.

مستقل

انجام فعالیت به صورت کاملاً مستقل اعم از تأمین مواد تا عرضه محصول و ارائه خدمت همه برعهده خود فرد است که به آن خویش فرما می‌گویند.

پشتیبان

نوع دیگری از رشته های مشاغل خانگی وجود دارد که در آن کار به صورت اتحادیه‌ای است. به این صورت که از طریق مشارکت با بنگاه‌های بالادستی تأمین کننده مواد انجام می‌شود‌. به این مشاغل هم کسب‌وکار خوشه‌ای نامیده می‌شود.

شرایط کار مشاغل خانگی

از مهم‌ترین اقداماتی که لازم است هر فرد جهت انجام مشاغل خانگی انجام دهد، کسب مجوز مربوط به اشتغال در مشاغل خانگی است. در این صورت جهت اخذ مجوز مشاغل خانگی، نیاز است فرد از شرایط زیر برخوردار باشد.

  1. اشتغال در چند شغل خانگی در صورتی که مورد تأیید دستگاه اجرایی مربوطه قرار بگیرد و بیشتر از ۴۴ ساعت در هفته زمان نبرد، مانعی ندارد.
  2. شغل خانگی انجام شده توسط عضو یا اعضا خانواده، باید در یک واحد مسکونی انجام شود.
  3. متناسب بودن میزان تولید با وضعیت واحد مسکونی و جلوگیری از آلودگی‌های مختلف زیست محیطی، صوتی و بصری از شرایط موردنیاز برای مشاغل خانگی است.
  4. تلاش برای رعایت حقوق همسایگان و در صورت شکایت همسایه‌ها، بررسی مجدد مجوز انجام می‌شود.
  5. عرضه و فروش کالا در خارج از محیط مسکونی انجام شود.
مشاغل خانگی

مزایا و معایب مشاغل خانگی

انواع مشاغل خانگی نوین برای افراد علاقه‌مند به کار در منزل، مزیت‌های بسیاری خواهد داشت. به عنوان مثال، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این شغل، راه‌اندازی با حداقل سرمایه است. چرا که برای راه‌اندازی کار در منزل نیازی به پرداخت هزینه سنگین جهت اجاره محل کار نیست.
صرفه‌جویی در زمان، به دلیل نماندن ساعت‌های طولانی در مسیر پرترافیک رفت‌وآمد منزل تا محل کار و ساعت کاری شناور از مزیت‌های بارز مشاغل خانگی است. در این مشاغل همچنین حضور در جمع خانواده، باعث افزایش صمیمیت و بالا رفتن سطح کیفیت زندگی خواهد شد.
البته مشاغل خانگی در کنار این مزیت‌ها، معایبی نیز دارند. امکان دریافت احترام کمتر از سمت اطرافیان، افزایش توقع افراد از شما، درگیری ذهنی بیشتر، نشستن بیش از حد و تداخل بین مرز کار و زندگی از مواردی است که ممکن است افراد در کار های خانگی با آن مواجه شوند.

مشاغل خانگی مناسب چه کسانی می‌باشد؟

در حالت کلی می‌توان گفت مشاغل خانگی برای زنان خانه دار به عنوان بهترین شغل معرفی می‌شود. چرا که برای انجام شغل موردنظر، زمان و انگیزه زیادی خواهند داشت در نتیجه امکان موفقیت آن‌ها نیز بالاتر است.
در این راستا مشاغل خانگی بنیاد برکت در حوزه‌های مختلفی از جمله پوشاک، فرش، صنایع دستی و محصولات گلخانه‌ای از زنان جویای کار نیرو جذب می‌کند. با کمک این بنیاد همچنین مشاغل خانگی روستایی زنان رونق زیادی پیدا کرده‌ است.
از طرفی برای آقایان نیز کسب‌وکارهایی وجود دارند، که به عنوان شغل دوم در نظر گرفته می‌شوند. هرچند در بسیاری از موارد سود حاصل از مشاغل خانگی موفق به اندازه‌ای است که فرد را از کار در زمینه‌های دیگر بی‌نیاز خواهد کرد.
می‌توان گفت در اکثر مشاغل خانگی بر اساس نوع آن‌ها، زمینه و پتانسیل لازم برای موفقیت افراد وجود دارد. در واقع تا حد زیادی به استعداد، تلاش و پشتکار فرد بستگی دارد.

مشاغل خانگی پردرآمد در ایران کدامند؟

شغل‌های پردرآمد خانگی در ایران را می‌توان در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد. از شغل‌های پردرآمد خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطلب مرتبط: آگهی های استخدام بسته بند

موارد نام برده شده همگی جزء مشاغل خانگی است که میزان درآمد بالایی را می‌توان از آن‌ها کسب کرد.
جهت اطلاعات بیشتر در خصوص مشاغل خانگی پردرآمد می‌توانید به سایت کاریابی ایران استخدام مراجعه کنید. با توجه به درج آگهی استخدام توسط کارفرمایان زیادی در این سايت به طور روزانه، می‌توان از آگهی‌های مشاغل خانگی اطلاع کسب کرد‌.

مشاغل خانگی

فهرست مشاغل خانگی موفق در ایران

کسب و کار های خانگی موفق و زود بازده در ایران به چند دسته تقسیم می‌شوند:

صنایع دستی

از جمله این مشاغل که بخصوص برای خانم ها مناسبی می‌باشند می‌توان به گلیم بافی، میناکاری، منبت کاری، نقاشی روی ظروف، عروسک سازی، گلسازی و … اشاره کرد. البته بسیاری از آقایان نیز در این عرصه های هنری موفق عمل کرده‌اند.

امور دامی و کشاورزی

امور دامی و کشاورزی نیز از جمله مشاغل خانگی رایج در ایران می‌باشند. پرورش دام و طیور از گذشته تا کنون مورد توجه بسیاری از روستانشینان ایرانی قرار دارد. امورات کشاورزی (پرورش گل ها و گیاه های آپارتمانی – زینتی و فروش آنها و …) را نیز از جمله مشاغل خانگی موفق در ایران می‌توان نام برد.

کار های تولیدی و خدماتی

دوخت و دوز لباس (خیاطی)، تایپ، حسابداری نیز از جمله مشاغل خدماتی و تولیدی می‌باشند که جزو مشاغل فریلنسینگ نیز شناخته می‌شوند. درآمد افراد در این مشاغل بستگی به میزان کار و پروژه هایی که بر عهده می‌گیرند مشخص می‌شود.

کار فرهنگی هنری

از جمله این مشاغل می‌توان به نویسندگی، مترجمی، طراحی، ویراستاری و … اشاره کرد. همچنین این مشاغل نیز جزو مشاغل فریلنسری محسوب می‌شوند.

مشاغلی که به آن‌ها اشاره شد، جزو مشاغل خانقی موفق در ایران می‌باشند. در ادامه به بررسی مشاغل خانگی پردرآمد برای خانم ها و آقایان به تفکیک می‌پردازیم.

لیست مشاغل خانگی پردرآمد برای زنان

در سال‌های اخیر با توجه به تغییر سبک زندگی مردم، مشاغل خانگی جدیدی روی کار آمده است که زنان خلاق و ماهر می‌توانند میزان درآمد بالایی از این راه کسب کنند. از مشاغلی که در لیست مشاغل خانگی پردرآمد برای زنان قرار می‌گیرند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برنامه ریز جشن (تشریفات مجالس)

این شغل از نمونه شغل‌هایی که در سال‌های اخیر رونق زیادی پیدا کرده‌ است. چرا که افراد برای انواع جشن‌های خود، از ازدواج، تولد و جشن نوزاد تا مسائلی مانند جشن بازنشستگی‌، همه برنامه‌ریزی آن مانند غذا، نوشیدنی، سرگرمی و ایاب و ذهاب را به برنامه ریز جشن می‌سپارند.

مشاغل هنری

مشاغل هنری از قبیل خیاطی، گلدوزی، منجوق دوزی، بافتنی، عروسک دوزی، شمع‌سازی، ساخت صابون دست ساز و پرورش گیاهان دارویی و تزئینی در بین خانم‌ها از جمله مشاغل خانگی پردرآمدی است که بسیاری از خانم‌ها از آن درآمد زیادی کسب می‌کنند.

آشپزی

پخت انواع غذاهای خانگی، تدارکات مجلس مانند کیک، شیرینی، فینگرفود و تهیه موادی مانند پیازداغ و بادمجان سرخ شده در حوزه آشپزی، برای زنان خانه‌دار، منبع درآمد بسیار خوبی است.

فروشندگی

فروش محصولات خانگی مانند انواع مربا، ترشی، انواع ژله، سبزی پاک شده، لواشک خانگی و میوه خشک دسته‌ای دیگر از مشاغل خانگی است که خانم‌های باسلیقه و هنرمند می‌توانند به درآمد بالایی در آن دست پیدا کنند.

لیست مشاغل خانگی پردرآمد برای آقایان

بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان مهارت آقایان نسبت به خانم‌ها در برخی مشاغل بیشتر است. بنابراین می‌توان این گونه مشاغل را جز لیست مشاغل خانگی پردرآمد برای آقایان در نظر گرفت که امکان کسب درآمد بالا در این مشاغل بسیار زیاد است.

مشاغل اینترنتی

مشاغلی مانند اینفلوئنسری، دیجیتال مارکتینگ، تایپ، ویراستاری، برنامه نویسی و تولید محتوای اینترنتی جزء مشاغل پردرآمدی است که بسیاری از آقایان به درآمد قابل قبولی در آن دست پیدا می‌کنند.

لیست مشاغل خانگی جهاد کشاورزی

لیست مشاغل خانگی جهاد کشاورزی شامل مشاغلی مانند پرورش بلدرچین، کبک، بوقلمون، اردک، تولیدات دامی و مواردی از این قبیل می‌باشد که از مشاغل خانگی پردرآمد برای آقایان نیز محسوب می‌شود.

مشاغل خانگی با کم‌ترین سرمایه اولیه

بسیاری از مشاغل خانگی پرسود در جامعه، برای شروع کار، نیازمند سرمایه اولیه زیادی هستند. در مقابل برخی از مشاغل خانگی وجود دارند که با کم‌ترین سرمایه می‌توان به مرور درآمد قابل توجهی از آن کسب کرد. به عنوان مثال از مشاغل خانگی پردرآمد در اصفهان که نیاز به سرمایه زیادی هم ندارد می‌توان به هنر میناکاری اشاره کرد.
این حرفه یکی از مشاغل پرسود در اصفهان است که بسیاری از مردم هنردوست این شهر، در منزل خود اقدام به کسب درآمد از این راه می‌کنند. از طرفی مشاغلی مانند اینفلوئنسری، فروشنده محصولات به صورت آنلاین، ادیتور عکس و ویدئو جهت تولید محتواهای متنوع سایت‌های مختلف و چاپ سیلک از جمله مشاغل خانگی پردرآمدی هستند که برای شروع، نیاز به سرمایه چندان زیادی ندارند.

حمایت دولت در ایران برای مشاغل خانگی چیست؟

این روزها با توجه به رونق پیدا کردن کسب و کار های خانگی در جهت بهبود شرایط اقتصادی جامعه، دولت تلاش کرده است از مشاغل خانگی حمایت کند.
حمایت دولت از مشاغل خانگی در جهت بهبود فضای کار و اتصال خرده فروشان به بازار اصلی فروش محصولات است. دولت همچنین تلاش می‌کند در بحث اعطای وام مشاغل خانگی و صدور مجوز برای این مشاغل گام مثبتی بردارد.

وام مشاغل خانگی چیست؟

مشاغل خانگی جزء مشاغل پرطرفداری است که در سال‌های اخیر با شیوع کرونا رونق بیشتری پیدا کرده است. بر این اساس دولت جهت تشویق افراد مشغول به کار و حمایت از آن‌ها تسهیلات و مزایایی در نظر گرفته است. وام مشاغل خانگی از جمله این تسهیلات است که جهت شروع در یک شغل خانگی برای بانوان و آقایان لازم و ضروری است.

وام مشاغل خانگی به چه مشاغلی تعلق می‌گیرد؟

به طور کلی وام مشاغل خانگی به همه مشاغلی که در گروه کسب و کار های خانگی قرار می‌گیرند، تعلق می‌گیرد. بنابراین برای این که تشخیص دهید به کدام مشاغل این وام تعلق می‌گیرد نیاز است از فهرست مشاغل خانگی اطلاع کسب کنید.
بر این اساس متقاضیان با در دست داشتن مجوز مربوط به مشاغل خانگی می‌توانند نسبت به دریافت وام اقدام کنند. البته قابل ذکر است که گرفتن وام مشاغل خانگی، شرایط خاص خود را دارد و اخذ مجوز به منزله الزامی جهت دریافت وام نیست. در واقع می‌توان گفت افرادی که همه شرایط لازم را داشته باشند، موفق به اخذ وام مشاغل خانگی می‌شوند.
همان‌طور که در ادامه ذکر خواهد شد با توجه به حوزه فعالیتی مشاغل خانگی، امکان دریافت وام از وزارتخانه‌های مختلف امکان‌پذیر است. به عنوان مثال جهت دریافت وام کسب و کار خانگی وزارت ارشاد نیاز است شغل موردنظر در لیست معرفی شده توسط این وزارتخانه قرار داشته باشد.
به همین ترتیب جهت دریافت وام مشاغل خانگی وزارت کار، در صورت قرار نگرفتن شغل موردنظر در لیست مشاغل، نیاز به پیشنهاد شغل درخواستی خود و تصویب آن توسط سازمان است.

رسته اولویت مشاغل خانگی

رسته اولویت در مشاغل خانگی بر اساس نیازها و فرصت‌های موجود در بازار و با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای تعیین می‌شود. به طور کلی، مشاغل خانگی دارای اولویت به تفکیک هر استان در فایل PDF زیر قابل مشاهده است:

فایل PDF فهرست مشاغل خانگی وزارت کار دارای اولویت تسهیلات

راهنمای ثبت نام وام مشاغل خانگی

متقاضیان دریافت وام، جهت ثبت‌نام وام مشاغل خانگی نیاز است ابتدا جهت ساماندهی مشاغل خانگی و حمایت از آن ثبت‌نام کنند. بعد از ثبت‌نام، امکان دریافت مجوز برای فرد فراهم می‌شود.

شرایط و مدارک لازم جهت ثبت نام وام مشاغل خانگی

شرایط و مدارک لازم جهت اخذ مجوز برای انواع کسب‌وکار خانگی به صورت زیر است:

  • داشتن حداقل سن 20 سال
  • نداشتن سابقه کیفری
  • تابعیت جمهوری اسلامی
  • کارت معافیت یا پایان خدمت برای متقاضیان آقا
  • اقامت داشتن در محل اجرای طرح

از آن‌جایی که هرکدام از این مشاغل ممکن است در حوزه‌های متنوعی فعالیت داشته باشند. بنابراین جهت اخذ وام نیاز است به سازمان یا ارگان مربوطه مانند وزارت کار، تعاون، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مواردی مانند این‌ها مراجعه کنند.
بعد از انجام مراحل ثبت‌نام در سایت وزارت کار یا سازمان‌های دیگر، نیاز است بعد از 10 روز جهت پیگیری وام مشاغل خانگی به سامانه موردنظر مراجعه کرده و از نتیجه درخواست خود اطلاع کسب کرد.

مشاغل خانگی معاف از مالیات

بر اساس گفته‌های معاون حقوقی و امور مجلس در طرحی ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، کارگاه‌های مربوط به کسب و کار های خانگی از پرداخت مالیات معاف هستند.
در واقع بر اساس قانون حمایت از این مشاغل، علاوه بر معافیت کارگاه‌ها از پرداخت مالیات، در زمینه مالیاتی نیز دولت حمایت‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال اعطای وام، ارائه و تأمین بیمه خویش فرما و تعرفه‌های مربوط به آب، برق و گاز از مواردی است که توسط دولت انجام می‌شود.

نحوه جست و جوی آگهی‌های استخدام دورکاری (کار در منزل)

مطمئناً جست وجوی آگهی‌های استخدام مربوط به مشاغل از راه دور بسیار ساده‌تر از مشاغل حضوری است. چرا که در این مشاغل از نظر جغرافیایی و محل کار محدودیتی وجود ندارد. بنابراین می‌توانید آگهی‌های استخدام مربوط به مناطقی دور از محل زندگی خود را بررسی کنید.
البته یافتن آگهی‌هایاستخدام دورکاری شغل موردنظر خود، چالش‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال شما باید از راه دور توانمندی‌ها و مهارت‌های خود را برای کارفرما نمایان کنید. در جست و جوی شغل دورکاری موردنظر خود، بهتر است از کلمات کلیدی مانند کار در منزل، دورکاری و از راه دور جهت نمایش پیشنهادات بیشتر استفاده کنید. قرار دادن کلمه دورکار در کنار عنوان شغلی خود بسیار کمک کننده خواهد بود.

یکی از بهترین راه‌ها جهت جست‌وجوی آگهی‌های استخدام دورکاری در ایران استخدام، نصب اپلیکیشن ایران استخدام و ثبت‌نام در آن است. در واقع از این طریق شما در کوتاه‌ترین زمان و به صورت روزانه از آگهی‌های استخدام دورکاری آگاهی کسب می‌کنید.
سایت کاریابی ایران استخدام یکی از معتبرترین سایت‌هاست که علاوه بر جست و جوی آگهی‌های استخدام، امکان ساخت رزومه به صورت حرفه‌ای برای کارجو فراهم می‌شود.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر با توجه به شرایط جامعه و واگیری بیماری کوید 19، کارهای خانگی از اهمیت زیادی در ایران برخوردار شده است. موفقیت در شغل های خانگی تا حد زیادی به توانمندی، قابلیت‌ها، صبر و بردباری فرد بستگی دارد. در این مقاله به معرفی مشاغل خانگی پرسود و جزئیات مربوط به آن پرداختیم.

جهت مشاهده آگهی های استخدام دورکار (کار در منزل) در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام برای ساخت سنگ مصنوعی و رزین و عروسک دوزی هم میشه مجوز گرفت؟

    1. سلام دوست عزیز بله در صورت تولید میتونید با گذروندن مراتب مجوز و وام بگیرید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا