راهنمایی شغلی

معرفی انواع مشاغل کار در منزل و درآمد آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

انواع مشاغل کار در منزل کدام اند؟

در سال‌های اخیر توسعه شبکه‌های اجتماعی و اینترنت موجب تغییر ساختار بازار کار و روش‌های کسب درآمد شده است. در کشور ما نیز، این مسئله همراه با مشکلات اقتصادی جامعه و نبودن فرصت‌های شغلی مناسب باعث شده افراد زیادی به سمت کسب‌ و کارهای خانگی یا به‌ اصطلاح کار در منزل بروند.
بسیاری از موارد کار در منزل (خانه)، درواقع کسب‌وکارهای خانوادگی هستند و افراد خانواده در کنار هم کار می‌کنند. چنین شغل‌هایی محل مشخصی مثل دفتر کار یا مغازه ندارند و همه‌چیزی که موجب شناخت مردم از آن‌ها می‌شود کیفیت محصول آن‌ها و ارائه خدمات در قالب شبکه‌های اجتماعی است. در نگاه بسیاری از افراد کار در منزل، اهمیت خاصی ندارد اما نمونه‌های موفقی که از کسب‌ و کارهای خانگی شروع کرده‌اند و امروز تبدیل به غول‌های حوزه کاری خود شده‌اند کم نیست.
بعلاوه نیز شغل‌های فریلنسری و دورکاری ویژگی‌های مشترکی با کار در منزل دارند و این حوزه قرار می‌گیرند. در ادامه مقاله به بررسی جزییات بیشتری درباره این مسئله می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

منظور از دور کاری در منزل چیست؟

کار در منزل، دورکاری در منزل و فریلنسری عبارت‌های مشابهی هستند که در همه آن‌ها محل کار فرد، منزل اوست و برای کسب درآمد لازم نیست به محل کار مشخصی برود. دورکاری در منزل، بیشتر به مواردی اشاره دارد که فرد در استخدام یک سازمان است اما لازم نیست در محل کار خود حضورداشته باشد. کار در منزل و فریلنسری، شغل‌هایی هستند که فرد بر اساس مهارتی که دارد می‌تواند کالایی تولید یا خدمتی عرضه کند و در همین راستا با سایر کسب‌ و کارها به‌صورت پروژه‌ای همکاری کرده و در قبال آنچه تحویل می‌دهد، درآمد کسب می‌کند.
گفتنی است در مورد برخی مهارت‌های تخصصی نظیر تعمیرات، حسابداری یا طراحی سایت، لازم است افراد مدتی را به‌عنوان کارآموز کار کنند. در این خصوص می‌توانند به دنبال فرصت‌های شغلی کارآموزی حسابداری یا هر رشته دیگری، به‌صورت دورکاری یا حضوری باشند و پس از کسب تجربه و مهارت کافی، اقدام به کسب درآمد کنند.
برای جزییات بیشتر می‌توانید مقاله دورکاری و همچنین فریلنسری که پیش تر به شرح جزییات بیشتری در این مورد پرداخته‌ایم، مطالعه نماید.

کار در منزل چیست؟

انواع کار در منزل کدام اند؟

مشاغل کار در منزل و دورکاری حوزه‌های وسیع و شغل‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

کسب‌وکارهای اینترنتی

این روزها کشور ما دارای حداکثر پوشش اینترنت است. به‌همین‌دلیل بسیاری از شغل‌هایی که بر پایه اینترنت شکل می‌گیرند می‌توانند به‌صورت فریلنسر یا دور کاری از منزل انجام شوند. این شغل‌ها طیف وسیعی را شکل می‌دهند و اگر در رشته‌های دانشگاهی نظیر زبان‌های خارجه، حسابداری و یا رشته کامپیوتر تحصیل‌کرده‌اید می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

در همه موارد بالا با داشتن کمترین مهارت می‌توان یک کار پر درآمد در منزل ایجاد کرد اما هرقدر فرد ماهرتر باشد و توانایی‌های نرم او نظیر قدرت شبکه‌سازی و ارتباطات بیشتر باشد میزان درآمد و رشد کسب‌وکار او نیز بیشتر خواهد بود. برای بررسی بیشتر بازار کار این حوزه می‌توانید رشته کاری یا تحصیلی خود را با کلیدواژه‌هایی نظیر کار در منزل تهران یا استخدام حسابدار مالیاتی یا استخدام برنامه‌نویس پایتون را در بخش کاریابی وب‌سایت ایران استخدام جستجو کنید.

آموزش

این روزها آموزش یکی از پردرآمدترین حوزه‌های کاریست. اگر تخصصی دارید می‌توانید آن را به‌صورت حضوری یا به‌صورت رده‌های مجازی آموزش دهید. بسیاری از حوزه‌ها نظیر موارد زیر می‌توانند در حوزه آموزش قرار بگیرند:

  • نقاشی و هنرهای تجسمی
  • هنرهای دستی نظیر بافتنی یا گل‌سازی
  • دروس مدرسه نظیر ریاضی و فیزیک
  • مهارت‌های متفاوت نظیر حسابداری و برنامه‌نویسی
  • آشپزی و شیرینی‌پزی
  • مهارت‌های کوچینگ و توسعه فردی

مشاوره

بسیاری از افراد در حوزه‌های خاصی تخصص خوبی دارند و می‌توانند آن را به دیگران ارائه کنند. مشاوران در حوزه‌های مختلفی نظیر پزشکی، روان‌درمانی و روانشناسی، کوچینگ و توسعه فردی، راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار و بسیاری موارد دیگر می‌توانند به‌صورت حضوری یا مجازی از منزل خود کسب درآمد کنند.

محصولات هنری

این حوزه یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های کار در منزل است. ارزش بسیاری از کارهای هنری به دست‌ساز بودن آن‌هاست بعلاوه تولید محصولات هنری می‌تواند برای بسیاری از خانم‌ها یک کار آسان در منزل باشد؛ بنابراین افراد زیادی از طریق تولید محصولات هنری در منزل و فروش آن‌ها کسب درآمد می‌کنند. مثل:

  • خیاطی
  • بافتنی‌ها
  • تولید عروسک
  • کیف سازی
  • شمع‌سازی
  • چرم‌دوزی
  • مجسمه سازی
  • تولید ظروف و وسایل تزیینی
  • پرورش گل و گیاه

تولید مواد غذایی

این روزها که خانم‌ها هم پابه‌پای آقایان برای کسب درآمد کار می‌کنند و فرصتی برای آشپزی ندارند و نیز با توجه به حرکت جمعیت به سمت پیری، تولید مواد غذایی آماده یکی از حوزه‌های کاری پردرآمد محسوب می‌شود. افراد زیادی با کار در منزل از طریق تولید غذا، ترشی، مربا، سبزیجات آماده و موارد مشابه کسب درآمد می‌کنند.

همکاری در فروش

سیستم‌های همکاری در فروش به‌صورت پورسانت از فروش تعریف می‌شوند که در آن‌ها نیازی نیست افراد خودشان کالایی برای فروش داشته باشند. تنها کاری که باید بکنند هدایت سایر افراد برای خرید اجناس دیگران به عنوان کارشناس فروش است و به ازای آن پورسانت می‌گیرند. همکاری در فروش در اغلب مواقع به‌صورت اینترنتی و با معرفی محصولات در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

بورس و ارزهای دیجیتال

با توسعه بازار رمزارزها و در کنار آن بازار بورس داخلی، می‌توان آن‌ها را گزینه‌ای برای کسب درآمد در منزل مطرح کرد. ورود به این بازارها با حداقل سرمایه ممکن امکان‌پذیر است و نیاز به تحصیلات در حوزه خاصی ندارد؛ اما موفقیت در این بازار و کسب سود نیازمند مهارت‌های خاصی است و بهتر است افراد، بدون دانش لازم وارد این بازارها نشوند.

کار در منزل چیست؟

فرصت های شغلی کار در منزل به چه صورت است؟

برای کار در منزل اگر مایل به همکاری با کارفرمایان و ارائه مهارت‌های خود به آن‌ها هستید می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. شاید دردسترس‌ترین روش استفاده از حلقه آشنایان و دوستانتان است. از آن‌ها بپرسید چه کسی به مهارت یا محصول شما نیاز دارد. می‌توانید از وب سایت‌های آزادکاری نیز استفاده کنید اما معمولاً دستمزد این وب‌سایت‌ها کمتر از حد انتظار است.
اما بهترین روشی که از طریق آن به‌سادگی می‌توانید کار در منزل را شروع کنید، استفاده از وب سایت‌های کاریابی آنلاین نظیر ایران استخدام است. کارفرمایان زیادی به درج آگهی استخدام در این وب‌سایت می‌پردازند. اگر به بررسی آگهی‌های استخدام دورکاری در حوزه‌هایی نظیر استخدام رشته کامپیوتر یا رشته گرافیک یا حسابداری بپردازید با طیف متفاوت و گسترده‌ای از شغل‌ها مواجه می‌شوید که امکان ساخت رزومه و ارسال آن برای کارفرما وجود دارد. امروزه وب‌سایت‌های نظیر ایران استخدام، ارتباط کارجو و کارفرما را تسهیل کرده و افراد جویای کار در منزل می‌توانند با کارفرمایانی از سراسر کشور همکاری داشته باشند.

درآمد کار در منزل به چه عواملی بستگی دارد؟

همان‌طور که گفتیم کار در منزل طیفی از کارهایی که نیاز به هیچ تخصصی ندارند مثل بسته‌بندی تا کارهای کاملاً تخصصی نظیر برنامه‌نویسی و معامله گری در بورس و اوراق بهادار را دربرمی‌گیرد. بدیهی است شغل‌هایی که نیاز به تخصص پیچیده‌تری دارند درآمد بیشتری خواهند داشت اما بسیاری از شغل‌های معمولی نظیر می‌تواند درآمد مناسبی ایجاد کند.
آنچه باعث افزایش درآمد در یک کسب‌وکار خانگی می‌شود، کیفیت محصول و در کنار آن، معرفی محصول، شبکه‌سازی، ارتباطات، ویژگی‌های اخلاقی نظیر خوش‌قولی و خوش‌برخورد بودن است. هرقدر بتوانید محصول خود را به افراد بیشتری ارائه دهید و کیفیت محصول را بالا ببرید موفق‌تر خواهید بود.
گزینه‌های کار در منزل با درآمد بالا کم نیستند. کسب‌وکارهای خانگی می‌توانند درآمدهای چند صدهزارتومانی تا چند ده‌میلیون تومانی و حتی کسب درآمدهای ارزی را شامل شود.

کار در منزل

مزایای کار در منزل چیست؟

کارهای دورکاری و کار در منزل همانند شغل‌های حضوری، مزایا و معایب خاص خود را دارند. افراد قبل از ورود به این حوزه‌ها لازم است شرایط خود را بسنجند تا بهترین شرایط کاری را انتخاب کنند. در ادامه مهم‌ترین مزایای کار در منزل را شرح داده‌ایم:

عدم نیاز به سرمایه

برای راه‌اندازی بسیاری از شغل‌هایی که در منزل انجام می‌شوند نیاز به سرمایه زیادی نیست. در شغل‌های اینترنتی و کامپیوتری تنها داشتن یک لبتاب کافیست و در سایر موارد نظیر کارهای هنری یا تولید مواد غذایی نیز، اگر هزینه‌های راه‌اندازی یک کسب‌ و کار معمولی مثلاً هزینه اجاره مکان یا خرید جنس یا استخدام همکار را در نظر بگیریم، بسیار ناچیز است و افراد به‌راحتی از عهده آن برمی‌آیند. در برخی از شغل‌ها نظیر مونتاژ نیز خود کارفرما همه مواد اولیه را در اختیار فرد می‌گذارد و آموزش کار در منزل برای خانم‌ها و آقایان دارند.

عدم نیاز به تخصص

بسیاری از افرادی که به کار در منزل رو می‌آورند از مهارت‌های روزمره خود نظیر آشپزی، خیاطی، نقاشی، تایپ و موارد این‌چنینی برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد نظیر کار در منزل بسته‌بندی حتی نیاز به کمترین مهارتی نیست و صرفاً با هزینه وقت مناسب می‌توان به درآمد رسید.

عدم نیاز به مجوز قانونی

افرادی که در منزل کار می‌کنند اگر کارشان به‌صورت اینترنتی و کامپیوتری باشد، نه‌تنها مجوز نمی‌خواهند بلکه نیازی نیست مالیات هم پرداخت کنند. در مورد شغل‌هایی که محصول فیزیکی تولید می‌کنند نیز تا زمانی که این کسب‌وکار رشد کافی را نکرده، همین شرایط برقرار است. این در حالی است که برای انجام هر شغل حضوری، داشتن دفتر کار یا مغازه، اولین گام کسب مجوز و کد مالیاتی است.

ریسک کمتر

ازآنجایی‌که افراد برای شروع یک کار در منزل نیاز به هزینه زیادی برای آموزش یا مواد اولیه یا سرمایه ندارند، حتی در صورت شکست نیز تنها چیزی که از دست می‌دهند زمان است؛ اما با ریسک مالی و ورشکستگی مواجه نیستند.

درآمد بالا

کار در منزل می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد. حتی بیشتر از یک کار حضوری. بسیاری از برنامه‌نویسانی که در خانه کار می‌کنند درآمدهای بسیار مناسبی دارند. میزان درآمد شما به حوزه توانایی، مهارتتان در انجام آن کار و قدرت بازاریابی‌تان وابسته است.

امکان کسب درآمد برای افراد دارای فرزند یا افراد معلول

افرادی که به هر دلیلی مثل داشتن فرزند کوچک، معلولیت، وجود بیمار یا موارد مشابه تمایل به خروج طولانی‌مدت از منزل ندارند می‌توانند از طریق کار در منزل کسب درآمد کنند. به‌این‌ترتیب زمان آن‌ها منعطف است و می‌توانند وظایف خود را مدیریت کنند.

معایب کار در منزل چیست؟

کار کردن در خانه علاوه بر مزایایی که دارد با مشکلاتی نیز مواجه است:

وجود عوامل حواس‌پرتی

صدای تلویزیون، آمدورفت‌ها، صدای بچه‌ها و همه این‌ها می‌تواند تمرکز افراد را به هم بزند. اگر در خانه کار می‌کنید بهتر است بخشی از خانه را مختص کار کردن در نظر بگیرید و تا حد امکان از عوامل حواس‌پرتی دور باشید.

وجود عوامل وسوسه کننده

تصور کنید کارمندی که در شرکتی کار می‌کند موظف است هرروز رأس ساعت حضور یابد و کارش را انجام دهد و افرادی بر کار او نظارت می‌کنند؛ اما در کسب‌وکارهای خانگی همه‌چیز به عهده خود فرد است. ممکن است روزی به دلیل خستگی زیاد یا ورود مهمان کار را رها کند. وقتی در خانه کار می‌کنید عوامل وسوسه‌انگیز برای دست کشیدن از کار وجود دارد که لازم است فرد بااراده محکم خود بر آن‌ها غلبه کند.

نیاز به انضباط فردی

کار در منزل آزادی و انعطاف زمانی بالایی دارد و شما هرقدر کار کنید همان‌قدر درآمد دارید. به‌همین‌دلیل نیاز به انضباط فردی بالایی می‌باشد چون خودتان کارفرمای خودتان هستید.

خستگی روحی و جسمی

کار در شرایط منزل و به دور از ارتباطات اجتماعی می‌تواند در بلندمدت باعث کسالت روحی و مشکلات جسمی افراد شود.

سخن پایانی

کسب درآمد در منزل که با عناوینی مثل دورکاری، کار در منزل و فریلنسری شناخته می‌شود یکی از حوزه‌های روبه رشد در فضای امروز جامعه است. افراد می‌توانند با داشتن هر هنر یا مهارتی از این طریق کسب درآمد کنند. بعلاوه نیازی به سرمایه زیاد یا تخصص علمی ندارند. بسیاری از شغل‌های کار در منزل به‌صورت خانوادگی انجام می‌شوند. طیف زیادی از کسب‌وکارها می‌توانند در حوزه کار در منزل قرار بگیرند و حتی به درآمدهای بسیار بالایی برسند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کار در منزل و دورکاری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا