کارجومعرفی رشته های تحصیلی

معرفی بهترین رشته های تحصیلی برای دختران

زمان مطالعه: 8 دقیقه

پردرآمد ترین و بهترین رشته تحصیلی برای دختر ها

در گذشته‌های نه چندان دور، ورود زنان به عرصه کار و اشتغال، بسیار سخت بود. اگر چه در حال حاضر شرایط بهتر از گذشته شده است؛ اما هنوز هم مشکلات و محدودیت‌هایی از قبیل تبعیض‌های جنسیتی یا مخالفت مردان با اشتغال زنان وجود دارد. در کنار محدودیت‌ها، عدم شناخت و آگاهی از رشته‌ها نیز عامل بیکار ماندن بسیاری از دختران فارغ‌التحصیل شده است. چنانچه برخی از دختران باآنکه در بهترین رشته تحصیلی در ایران نیز مدرک گرفته‌اند؛ اما در پیدا کردن شغل با مشکل مواجه هستند. این موضوع بسیاری از دختران و حتی والدین آن‌ها را با نگرانی‌های زیادی مواجه کرده است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

والدین به دنبال بهترین رشته برای دختر خود هستند و دختران نیز دائما با این پرسش مواجه هستند که چگونه رشته تحصیلی خود را انتخاب کنیم و بهترین رشته تحصیلی برای دختر در ایران چیست؟ اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید با این نوشته همراه شوید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

بهترین رشته تحصیلی برای دختران از نظر آینده شغلی

در حال حاضر همه رشته‌های دبیرستان، دارای مشاغلی هستند که از نظر آینده شغلی به درد بسیاری از دختران می‌خورند. با این حال، به نظر می‌رسد علاقه اکثر دختران به رشته‌های علوم انسانی و تجربی بیشتر از سایر رشته‌ها بوده است. البته رشته‌های هنرستان نیز در سال‌های اخیر طرفداران زیادی میان خانم‌ها پیدا کرده‌اند.

بهترین رشته نظری برای دختران

در شاخه نظری رشته های تحصیلی به 3 گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  • شاخه علوم تجربی
  • شاخه ریاضی و فیزیک
  • شاخه علوم انسانی

بهترین رشته های تحصیلی تجربی برای دختران

در میان رشته‌های تجربی، رشته‌هایی که با امور پزشکی سروکار دارند، به عنوان بهترین و البته محبوب‌ترین رشته‌ برای دختر ها شناخته می‌شوند. از جمله این رشته‌ها می‌توان به داروسازی، پزشک مامایی، متخصص زنان، متخصص پوست، مو و زیبایی، دندانپزشکی و پرستاری اشاره کرد. البته در رشته‌های‌ علوم پایه، متقاضیان می‌توانند به مطالعه نظری رشته‌هایی مانند ریاضی، شیمی، فیزیک و آمار بپردازند و بعد از فارغ‌التحصیلی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به عنوان مدرس مشغول به کار شوند.

بهترین رشته های تحصیلی ریاضی برای دختران

علیرغم آنکه رشته ریاضی و فیزیک میان پسران محبوبیت بیشتری دارد؛ اما برخی از رشته‌های ریاضی و فیزیک برای خانم‌ها بسیار مناسب هستند. از جمله این رشته‌ها که اکثرا هم مربوط به رشته‌های مهندسی است می‌توان به معماری، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر و مهندسی شیمی اشاره کرد.

بهترین رشته های تحصیلی انسانی برای دختران

در میان رشته‌های علوم انسانی، روانشناسی، پژوهشگری، حقوق، تولید محتوا و سئو، حسابداری، مشاغل مدیریتی، خبرنگاری، مددکار اجتماعی و کتابداری جز بهترین شغل‌های علم انسانی برای دختران هستند.

رشته دختران

بهترین رشته های دخترانه در هنرستان

بسیاری از علاقه‌مندان به مشاغل هنری هنگام انتخاب رشته‌ با این سوال مواجه می‌شوند که بهترین رشته هنر برای دختر خانم ها چیست؟ رشته هنرستان جز رشته‌هایی است که دارای مشاغل متعددی به خصوص برای دختران است. این مشاغل را می‌توان بر اساس رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش، به دو گروه تفکیک کرد فنی حرفه ای و کاردانش تفکیک کرد.

بهترین رشته فنی حرفه ای برای دختر خانم ها

رشته‌های فنی و حرفه‌ای، هیچ محدودیتی برای دختران و پسران ندارد. بااین‌حال برخی از آن ها جزو رشته های مناسب برای خانم ها هستد از نظر درآمدی نیز جز بهترین رشته‌های گروه خود هستند. برخی از این رشته‌ها عبارت است از:

طراحی دوخت

طراحی دوخت همان‌طور که از نام آن پیداست، با طراحی انواع لباس‌ها سروکار دارد. یعنی افراد با استفاده از خلاقیت خود به طراحی لباس می‌پردازند و حتی می‌توانند در این زمینه برند خود را داشته باشند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام طراح لباس و دوخت در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

کامپیوتر

رشته کامپیوتر برای دختر خانم‌ها نیز از رشته‌های پردرآمد و محبوب است. افراد علاقه‌مند می‌توانند این رشته را که با امور کامپیوتر مرتبط است، از طریق موسسات آزاد نیز دنبال کنند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته کامپیوتر در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

کودکیاری

کودکیاری یک رشته خوب برای دختران است که با تربیت و آموزش کودکان در دوران قبل از دبستان مرتبط است. این شغل برای بسیاری از خانم‌ها جذاب است و به دلیل اشتغال بسیاری از مادران و تمایل آن‌ها به سپردن کودکانشان به کودکیاران، بازار شغلی مناسبی دارد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کودک یار (رشته کودکیاری) در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

حسابداری

حسابداری از رشته‌های خوب و پردرآمد است که هم برای دختران و هم برای پسران مناسب است. این رشته با امور مالی و تنظیم آن‌ها سروکار دارد. از این رو بسیاری از کسب و کارها و مشاغل جهت تنظیم امور مالی خود اقدام به استخدام حسابدار می‌کنند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته حسابداری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

رشته دختران

بهترین رشته کاردانش برای خانم ها

رشته کاردانش نیز رشته‌های متنوع و زیادی دارد. رشته‌هایی که هر کدام از آن‌ها در صورت علاقه و مهارت افراد می‌توانند به بهترین و پول‌ساز ترین مشاغل برای زنان تبدیل شوند. در میان این رشته‌ها، هم رشته‌های هنری وجود دارد و هم رشته‌های خدماتی و صنعتی.
با این حال جنبه هنری رشته کاردانش بیشتر مورد توجه خانم‌ها است. برخی از بهترین شغل‌های رشته هنر برای خانم‌ها عبارت است از:

نقاشی

نقاشی که به سبک‌های مختلف موجود است، جز بهترین رشته هنر برای دختر خانم‌ها نیز محسوب می‌شود. البته رشته‌های دیگری نیز جود دارند که محبوبیت و جایگاه آن‌ها به اندازه نقاشی است مانند موسیقی، خیاطی، هنر فرش، مدیریت آشپزی و قنادی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته نقاشی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

موسیقی

موسیقی شامل آموزش یادگیری انواع سازهای کلاسیک و مدرن است. افراد بر اساس علاقه خود می‌توانند یکی از این موسیقی‌ها را انتخاب کنند. در حال حاضر صنعت موسیقی از رشد قابل توجهی در کشور برخوردار شده است.

خیاطی

خیاطی نیز یک رشته مناسب برای دختر خانم‌ها است که بسیاری از دختر خانم‌ها از قدیم‌الایام به آن علاقه داشته‌اند. دنبال کردن این شغل از طریق هنرستان، می‌تواند به حرفه‌ای شدن افراد کمک کند.

هنر فرش

فرش‌بافی ازجمله عرصه‌هایی است که گرجه رونق گذشته خود را از دست داده است؛ اما هنوزهم خانم‌های زیادی به آن علاقه‌مند هستند و بازار شغلی آن همچنان بسیار خوب است.

مدیریت آشپزی و قنادی

درست است که آشپزی در خانه به عهده زنان است، اما در گذشته کمتر خانمی در رستوران یا قنادی مشغول به کار می‌شد؛ اما الان اوضاع کمی فرق کرده است. بسیاری از خانم‌ها وارد عرصه صنعتی این شغل شده‌اند و توانسته‌اند درآمد خوبی نیز از این بازار به دست آورند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام آشپز و کمک آشپز در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

رشته دختران

رشته های پردرآمد برای خانم ها از نظر بازار کار کدام اند؟

اگر بخواهیم از مجموعه رشته‌ها و مشاغلی که به آن‌ها اشاره کردیم، پردرآمدترین آن‌ها را گلچین کنیم، می‌توانیم از مشاغل پزشکی، مهندسی، وکالت، روانشناسی و حسابداری به عنوان پردرآمدترین مشاغل نام ببریم.

در میان مشاغل پزشکی، همان‌طور که گفتیم رشته‌های داروسازی، پزشک مامایی، متخصص رنان و زایمان، متخصص پوست، مو و زیبایی، دندانپزشکی و پرستاری جز بهترین رشته‌ها بوده‌اند.

داروسازی

داروساز به ساخت و آزمایش انواع داروها می‌پردازد. این شغل به دلیل نیاز همیشگی انسان‌ها به سلامتی و درمان بیماری، بازار شغلی خوب و پردرآمدی دارد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته داروسازی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

پزشک مامایی

کارشناسان مامایی به ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی به مادران باردار در دوران بارداری، پیش از آن و پس‌ازآن می‌پردازند. ماماها، علیرغم آنکه وضعیت زادوولد در کشور رو به کاهش بوده است، اما بازار شغلی خوبی دارند و درآمد آن‌ها بالاست.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس مامایی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

متخصص زنان و زایمان

حیطه شغلی متخصص زنان و زایمان خیلی فراتر از ماما است. متخصص زنان و زایمان به تشخیص بیماری‌های مربوط به زنان می‌پردازد و آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند.

متخصص پوست، مو و زیبایی

زنان زیادی به شغل پزشکی در عرصه پوست، مو و زیبایی علاقه دارند. این شغل، به دلیل اهمیت مردم به زیبایی و سلامت پوست و مو و زیبایی، بازار شغلی خوبی دارد و درآمد آن بالاست.

دندانپزشکی

گرچه بخش مهمی از بازار دندانپزشکی در دست مردان است؛ اما زنان زیادی نیز به عنوان دندانپزشک مشغول به کار هستند و درآمد بالایی نیز دارند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام دندانپزشک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

پرستاری

پرستاران که با ارائه مراقبت‌های اولیه به بیماران سروکار دارند، پرستاری جز مشاغل خوب با بازار کاری مناسب است و دختران و زنان زیادی در حیطه آن مشغول به کار هستند.

جهت مشاهده اگهی های استخدام رشته پرستاری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

مشاغل مهندسی

همان‌طور که پیشتر نیز گفتیم، مهندسی یکی از شغل‌های مهم و پردرآمد با بازار شغلی مناسب است. مشاغل مهندسی متناسب با شرایط خانم‌ها، زیاد هستند. اما مهندسی عمران، شیمی و کامپیوتر از محبوبیت بیشتر و بازار شغلی بهتر برخوردار هستند.

وکالت

وکالت از مشاغل سختی است که در صورت موفقیت و ایجاد دفتر وکالت، می‌تواند درآمد خوبی را به همراه داشته باشد. در حال حاضر، بسیاری از وکلای خوب و شناخته شده، خانم هستند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام وکیل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

روانشناسی

روانشناسی که از نظر تحصیلی دارای سطوح متفاوتی است، بازار شغلی خوبی دارد و خانم‌های زیادی در این عرصه فعالیت دارند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته روانشناسی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

رشته آشپزی و قنادی

این رشته همان‌طور که اشاره کردیم از رشته‌های هنرستان است که در سال‌های اخیر علاقمندان و طرفداران زیادی پیدا کرده است و بازار آن رونق زیادی دارد. از این رو جز رشته‌های پرطرفدار است.

رشته دختران

بهترین رشته برای خانم ها جهت استخدام در سازمان های دولتی کدام اند؟

در میان بهترین رشته برای خانم‌ها جهت استخدام، می‌توان از رشته علوم پایه به عنوان یکی از بهترین رشته‌ها نام برد. علوم پایه شامل رشته‌های زیادی مانند فیزیک، ریاضیات و کاربردها، علوم کامپیوتر، مهندسی هسته‌ای، شیمی محض، علوم گیاهی و علوم جانوری است. افراد فارغ‌التحصیل در این رشته‌ها می‌توانند در موسسات و مراکز دولتی زیادی مشغول به کار شوند که دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها، از جمله این مراکز است.

رشته‌های آموزش ابتدایی، امور تربیتی، آموزش الهیات، آموزش تاریخ، آموزش جغرافیا، آموزش زبان عربی و آموزش زبان فارسی نیز جز بهترین رشته‌ها جهت استخدام در سازمان‌های دولتی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها است.

از رشته‌های بانکداری، حسابداری، اقتصاد، ریاضی، آمار، مهندسی کامپیوتر، پرستاری، مددکاری اجتماعی و روانشناسی نیز به عنوان دیگر رشته‌های ایده‌آل برای دختران یاد می‌شود که امکان اشتغال آن‌ها در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی از قبیل بانک‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، شرکت‌های بازرگانی و… را امکان‌پذیر می‌کند. البته این رشته‌ها جز رشته‌های ایده‌آل برای پسران نیز است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام دولتی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

بهترین رشته تحصیلی برای مهاجرت دختران در چند سال اخیر

تعیین بهترین رشته برای اپلای کمی سخت است؛ زیرا نمی‌توان از رشته واحدی به عنوان بهترین رشته برای همه کشورها صحبت کرد. در بعضی از کشورها، ممکن است شرایط مهاجرت برای رشته‌های ریاضی بهتر از رشته‌های علوم انسانی و تجربی باشد؛ اما در برخی دیگر از کشورها برعکس این قضیه باشد.

بهترین رشته برای مهاجرت به امریکا

با این حال در آمریکا، رشته‌های مهندسی، پزشکی، حسابداری، مدیریت بازرگانی، روانشناسی، اقتصاد و علم کامپیوتر جز بهترین رشته‌ها برای مهاجرت هستند. دخترانی که تصمیم به مهاجرت به آمریکا را دارند، می‌توانند با انتخاب هر یک از این رشته‌ها، برای مهاجرت اقدام کنند.

بهترین رشته ها برای مهاجرت به فرانسه

اگر قصد مهاجرت به فرانسه را دارید، رشته‌های طراحی، دیجیتال مارکتینگ و ارتباطات، مهندسی نرم‌افزار و روابط بین‌الملل و دیپلماسی جز بهترین رشته‌ها هستند.

بهترین رشته ها برای مهاجرت به ایتالیا

در ایتالیا، علم و فنّاوری، هنر و طراحی و مطالعات اجتماعی در گروه بهترین رشته‌ها قرار دارند و اگر قصد مهاجرت دارید، با تحصیل در این رشته‌ها یا رشته‌های مرتبط می‌توانید مهاجرت بهتر و آسان‌تری داشته باشید.

بهترین رشته ها برای مهاجرت به آلمان

در کشورهایی چون آلمان، به ترتیب رشته‌هایی چون پرستاری، علوم کامپیوتر، داروسازی و مهندسی جز بهترین رشته‌ها برای مهاجرت هستند.

راهنمای جست‌وجوی آگهی‌های استخدام در سایت ایران استخدام

برای جست‌وجوی آگهی‌های استخدام در سایت ایران استخدام، می‌توانید رشته مورد نظر خود را در باکس جستجوی رشته‌ها سرچ کنید. جست‌وجوی مشاغل نیز از طریق باکس دیگر امکان‌پذیر است. یعنی اگر کارجو به دنبال استخدام در رشته‌ای خاص است، باید در باکس جست‌وجو، به سرچ شغل موردنظر خود بپردازد. مانند استخدام رشته حقوق، استخدام رشته ریاضی و فیزیک.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

علاوه بر کارجویان، کارفرمایان نیز می‌توانند با درج آگهی استخدام، نیروهای موردنظر خود را استخدام کنند.

جهت درج آگهی استخدام و جذب نیرو به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم رزومه رایگان به‌صورت آنلاین و حضور در مصاحبه شغلی

برای ساخت رزومه می‌توانید از فرمت‌های آماده، رزومه‌ساز رایگان، تنظیم رزومه به‌صورت دستی و یا رزومه رایگان که به‌صورت آنلاین در ایران استخدام موجود است، استفاده کنید.
اگر هم رزومه شما پذیرفته شده است و برای مصاحبه شغلی دعوت شده‌اید، می‌توانید با مطالعه کتاب ویژه مصاحبه ایران استخدام و رعایت بایدها و نبایدهای مصاحبه شغلی، برای مصاحبه آماده شوید.

جهت ساخت رزومه آنلاین با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن نهایی

اگر چه هنوز هم محدودیت‌های زیادی در زمینه مشاغل مربوط به دختران وجود دارد؛ اما وضعیت در حال حاضر بسیار بهتر از گذشته شده است. چنانچه اگر در گذشته کسی از رشته دامپزشکی برای دخترها صحبت می‌کرد، بسیار عجیب بود. اما در حال حاضر ما دامپزشکان خانم زیادی داریم که در این عرصه موفق هستند. با این حال، این موضوع نباید باعث غفلت شما از شناخت رشته‌ها و مشاغل شود. اگر مولفه‌های مربوط به رشته و شغلی که به دنبال آن هستید را به درستی نشناسید، حتما با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. البته در این مورد فرقی نمی‌کند دختر باشید یا پسر حتی اگر به عنوان یک پسر نیز بدون آگاهی و تحقیق، وارد رشته‌ یا شغل خاصی شوید، در تحقق انتظارات خود شکست خواهید خورد. پس نقش شناخت و تحقیق در رابطه با مشاغل و رشته‌ها را دست‌کم نگیرید.

جهت مشاهده آگهی های استخدامی سراسر کشور در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

10 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    من یک سال دیگه باید برای انتخاب رشته تصمیم خود را بگیرم
    به معماری و طراحی داخلی علاقه دارم اما مطمئن نیستم این رشته آینده شغلی خوبه داره یا خیر درآمدش چقدره و میزان سخت بودنش چقدره

    1. سلام دوست عزیز
      رشته معماری و طراحی داخلی یکی از رشته‌های خوب، با درآمد بالا و بازار همیشگی هست. اینکه شما میتونید این رشته رو انتخب کنید و در این رشته موفق باشید رو باید با یک مشاور تحصیلی متخصص در میون بذارید چون موفقیت در رشته‌های تحصیلی به عوامل متعددی بستگی داره من جمله تلاش، استعداد و توانایی شما، بحث علاقه توانایی تأمین مواد اموزشی این رشته و…

  2. سلام من دختر 15ساله هستم‌
    در سه سال اخیر نمرات بالایی کسب کردم، الان انتخاب رشته دارم اما نمی توانم تصمیم نهایی خود را درباره دو گزینه مد نظر بگیرم (علوم تجربی،علوم انسانی )
    میشه لطفا راهنما کنید 🙏

    1. دورد دوست عزیز
      مشاغل هر دوی این رشته‌ها از جایگاه و موقعیت اجتماعی خوبی برخوردارن. اما اینکه شما چه رشته‌ای رو انتخاب کنید توی این مقطع بستگی داره که شما توی دروس کدوم یکی از این رشته‌ها استعداد و توانایی دارید. معمولا دروس درس تجربی تحلیلی هستند در صورتیکه دروس رشته ادبیات بیشتر حفظی. دوم اینکه علاقه شما به کدوم یک از این رشته‌ها بیشتره و اینکه چه عملکردی که حین تحصیل خواهید داشت. مطالعه مقاله های زیر هم پیشنهاد میشه:
      پردرآمدترین شغل های رشته تجربی برای آقایان و خانم ها
      پردرآمد ترین شغل های رشته انسانی در ایران و جهان
      موفق باشید

    2. ن برو تجربی ن برو انسانی برو هنرستان راحت و خوب هم از دبیرستانت لذت میبری هم فن یاد میگیری راحت وارد بازار کار میشی

  3. پسر رعنای ۲۴‌‌ ساله ام . شاخ شمشادم بسیار امین و امانت دار خوبی هست. لیسانس معماری داره . زبانش عالیه که داره آیلتس میگیره . به کامپیوتر خیلی وارده … ولي بیکاره

    1. با سلام و عرض ادب
      جناب رفیعی ایشون میتونن آگهی های استخدام رشته معماری رو توی سایت ایران استخدام بر اساس شهر و استان مورد نظرشون مشاهده کنید. همچنین با عضویت رایگان تو پنل کارجویی و تکمیل رزومه آنلاین میتونن علاوه بر اطلاع از موقعیت های شغلی رشته مورد نظرشون، برای شرکت های مهم رزومه ارسال کنن. جهت اطلاعات بیشتر و راهنمایی میتونین با پشتیبان بخش کارجویی سایت ایران استخدام تماس بگیرید: ۰۲۱-۹۱۳۰۰۰۱۳
      (داخلی 204)
      با آرزوی موفقیت برای فرزند شما و تمامی فرزندان ایران.

    2. سلام من رشتم انسانیه ولی بخاطرمشکلاتی دارم نمیتونم ادامه بدم میخوام برم کاردانش کامپیوتربنظرتون کدوم رشتش بهتره برم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا