کارجومعرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

معرفی شغل های پردرآمد رشته هنر برای خانم ها و آقایان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

رشته هنر چه شغل هایی دارد؟

با آنکه تعریف هنر کاملا مشخص است؛ اما برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که هنر چیست؟ هنر عموماً فعالیت یا محصولی است که توسط افراد با هدف ارتباطی یا زیبایی شناختی انجام می‌شود. اما هنر امروزه از جنبه زیبایی‌شناختی فراتر رفته‌ و به رشته‌ای دانشگاهی و ابزاری جهت کسب درآمد نیز تبدیل شده‌است. امروزه بسیاری از افراد در رشته‌های مختلف هنری مشغول به تحصیل هستند و یا در مشاغل هنری فعالیت دارند. با این حال بسیاری از افراد علاقمند به هنر اطلاعات چندانی از مزایا و معایب رشته هنر ندارند و یا از نحوه ورود به رشته‌های هنری چیزی نمی‌دانند. ما در اینجا به این موضوعات پرداخته‌ایم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته هنر

علاقمندان به رشته‌هنر جهت ورود به این رشته‌‌ باید در دوره دبیرستان وارد هنرستان شوند. رشته هنر در دبیرستان دارای زیرشاخه‌های متعددی است. این زیرشاخه‌ها شامل کاردانش و فنی حرفه‌ای است. ورود به رشته‌های هنر در کاردانش و فنی حرفه‌ای دارای شرایط خاصی است. چنانچه برای ورود به کاردانش یکی از شرایط لازم این است که مجموع نمرات دروس مرتبط با کاردانش کمتر از 180 نباشد. این شرط برای دروس فنی و حرفه‌ای 120 است. بعد از پذیرفته‌ شدن و انتخاب رشته‌ موردنظر، متقاضیان در صورت تمایل می‌توانند در کنکور هنر شرکت کنند و وارد دانشگاه شوند. البته برخی از رشته‌های هنر بدون کنکور نیز در دانشگاه‌های مختلف پذیرش می‌شوند.

مطلب مرتبط: بهترین و پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای برای پسران و دختران

زیر شاخه های رشته هنر در دانشگاه

رشته هنر در دانشگاه دارای زیرشاخه‌های متعددی است. برخی از این زیرشاخه‌ها عبارت است از:

  • نقاشی
  • عکاسی
  • هنرهای تجسمی
  • باستان‌شناسی
  • طراحی صنعتی
  • تلویزیون و هنرهای دیجیتال
  • تولید سیما
  • موسیقی نظامی
  • ادبیات نمایشی
  • نمایش عروسکی
  • موزه
  • هنرهای اسلامی و…

همان‌طور که مشاهده می‌کنید رشته‌های هنر تنوع زیادی دارند و هر کدام حوزه‌های متفاوتی را شامل می‌شوند. علاوه بر زمینه‌های متفاوت، کتاب های رشته هنر نیز بسیار متفاوت و متنوع هستند.

رشته های هنری پولساز در ایران و جهان

یکی از واقعیاتی که در مورد رشته‌های هنری وجود دارد این است که برخی از رشته‌های هنری پولساز تر از سایر رشته‌ها هستند. این رشته‌ها بر حسب ماهیت خود در ایران و کشورهای مختلف متفاوت هستند. از طرفی برخی از این رشته‌ها به لحاظ جنسیت نیز شرایط درآمدی متفاوتی دارند. از این رو ما برخی از رشته‌ها را بر اساس جنسیت و مناسب بودن‌ آن‌ها در ایران و کشورهای جهان بررسی کرده‌ایم.

بهترین رشته هنر برای دختران

گرچه امروزه تفکیک جنسیتی میان رشته‌ها و مشاغل بسیار کمرنگ‌تر از گذشته‌ شده‌ است؛ اما همچنان برخی از رشته‌ها و مشاغل به دلایل خاص برای خانم‌ها مناسب‌تر به نظر می‌رسند. از جمله این رشته‌ها می‌توان به رشته‌های زیر اشاره کرد:

نقاشی

رشته نقاشی رشته‌ای مهم و مرتبط با هنرهای تجسمی است که عناصری مانند طراحی، ترکیب‌بندی، روایت (مانند هنر روایت) و انتزاع (مانند هنر انتزاعی) را به همراه دارد. به طور کلی این رشته‌ با انواع گرایش‌ها و سبک‌های نقاشی سروکار دارد. افراد متقاضی معمولا برحسب علاقه خود می‌توانند یکی از گرایشات این رشته‌ را انتخاب کنند و در زمینه‌های مختلف به کار مشغول شوند.

شغل های رشته هنر

گرافیک

رشته گرافیک از جمله رشته‌های سخت و پرطرفدار میان افراد به خصوص دختران است. این رشته ترکیبی از هنر، فناوری و ارتباطات است. گرافیست‌ها معمولا در بسیاری از پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله بازاریابی و تبلیغات، انتشارات و ارتباطات دیجیتال فعالیت می‌کنند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته گرافیک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

عکاسی

رشته عکاسی رشته‌ای شناخته شده میان اکثر افراد و متقاضیان هنر است. این رشته‌ با ثبت تصاویر از صحنه‌های مختلف زندگی و طبیعت در ارتباط است. فارغ‌التحصیلان این رشته معمولا در عرصه‌های مختلف مانند بازاریابی، تولید محتوا، عکاسخانه‌ها و.. فعالیت می‌کنند.

بازیگری

رشته بازیگری یکی از رشته‌های مرتبط با سینما است. سینما نیز خود به عنوان رشته‌ای مستقل است که در زیرشاخه‌های هنر قرار دارد. به طر کلی فارغ‌التحصیلان این رشته‌ تخصصی عموما در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر مشغول به کار می‌شوند.

رشته صنایع دستی

چند سالیست که رشته صنایع دستی نیز طرفداران زیادی میان خانم‌ها پیدا کرده است. از آنجا که راه‌اندازی صنایع دستی در کارگاه‌های مستقل و در خانه‌ها نیز امکان‌پذیر است از این رو خانم‌های زیادی به سمت این رشته آمده‌اند. علاقمندان به صنایع دستی می‌توانند از طریق رشته هنر اسلامی نیز وارد این حوزه شوند. بنابراین برای فعالیت در این حوزه می‌توانید آگهی‌های استخدام رشته هنر اسلامی را نیز دنبال کنید.

بهترین رشته هنر برای پسران

در رابطه با بهترین رشته‌های هنر برای پسران باید گفت اکثر رشته‌های هنر برای پسران مناسب هستند. اما پسران معمولا به سمت برخی از رشته‌های خاص هنر می‌روند. درواقع این رشته‌ها جز بهترین رشته‌های هنر برای پسران نیز هستند. این رشته‌ها عبارتند از:

سینما

رشته‌سینما به منظور تربیت افراد علاقمند در راستای نیازهای مختلف سینما صورت می‌گیرد. این رشته‌ گرایشات متعددی دارد و فارغ‌التحصیلان آن در زمینه‌های مختلف به کار گرفته‌ می‌شوند.

نقشه کشی معماری

به طور کلی رشته‌ نقشه‌کشی معماری با طراحی ساختمان و سازه‌های مختلف سروکار دارد. کسانی که به رشته‌های معماری و عمران علاقه دارند بیشتر به سراغ این رشته‌ می‌روند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته معماری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

تولید برنامه تلویزیونی

رشته‌هنری تولید برنامه تلویزیونی نیز از جمله رشته‌های مرتبط با سینما است که همان‌طور که از نام آن پیداست بیشتر با شیوه‌های تولید برنامه‌های تلویزیونی در ارتباط است. معمولا کسانی که به این رشته‌ علاقمند هستند تلاش می‌کنند با دریافت مدارک علمی بالاتر به مهارت تخصصی در این زمینه‌ دست یابند.

معماری داخلی

رشته‌ معماری داخلی نیز به مانند رشته نقشه‌ کشی عمرانی با ساختمان‌ها و سازه‌ها سروکار دارد. با این تفاوت که این رشته‌ بیشتر به امور طراحی و زیبایی داخل ساختمان‌ها می‌پردازد.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام طراح داخلی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

معرفی رشته های پردرآمد هنر در جهان

صحبت کردن از رشته‌های هنری پردرآمد در جهان کار آسانی نیست، زیرا از یک طرف تعریف هنر در همه کشورها یکسان نیست؛ ثانیا شرایط درآمدی رشته‌های هنر در کشورهای مختلف، متفاوت است. با این حال از رشته‌های زیر به عنوان رشته‌های پردرآمد در جهان نام برده‌ شده‌است: کارگردان هنری، بازیگری، نوازندگی (در انواع رشته‌های موسیقی) و طراحی مد.

در میان رشته‌های فوق از عکاسی، معماری و نقشه‌کشی به عنوان بهترین رشته های هنر برای مهاجرت نیز یاد می‌شود.

رشته هنر چه شغل هایی دارد؟

هنر، بر حسب نوع رشته‌ انتخابی، فرصت‌های شغلی زیادی را ایجاد کرده‌است. این فرصت‌ها برای خانم‌ها و آقایان شامل فرصت‌های متعدد و جداگانه‌ای است:

شغل های رشته هنر برای خانم ها

پیش از این به برخی از فرصت‌های شغلی رشته‌های هنر برای خانم‌ها اشاره کردیم. به طور کلی فرصت‌های شغلی برای خانم‌ها بستگی به رشته‌ انتخابی آن‌ها دارد. اما از میان شغل‌های موجود در رابطه با رشته هنر مشاغل زیر برای خانم‌ها مناسب‌تر هستند. یا بهتر است بگوییم خانم‌ها بیشتر به سراغ آن می‌روند.

قالیبافی

این شغل از جمله مشاغل مربوط به رشته‌کارشناسی فرش است. قالیبافی امروزه معمولا توسط افراد و در کارگاه‌های قالیبافی و یا حتی در خانه‌ها انجام می‌شود. متاسفانه سختی این کار باعث شده‌است تا افراد کمی به سراغ آن بروند؛ اما معمولا کسانی که در این زمینه فعالیت دارند اکثرا جز خانم‌ها هستند.

رشته هنر

تولید محتوا

بخش مهمی از تولید محتوا با ایجاد فایل‌های صوتی، تصویری و ویدئویی در ارتباط است. از این رو خانم‌هایی که در رشته‌های عکاسی یا گرافیک فارغ‌التحصیل می‌شند در این حوزه نیز فعالیت می‌کنند.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس تولید محتوا در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

تدریس

بسیاری از رشته‌های هنری به صورت خصوصی و یا در مراکز آموزشی دولتی و غیرانتفاعی تدریس می‌شوند. بنابراین خانم‌های زیادی در این زمینه فعالیت دارند. استخدام مدرس هنر در تهران و سایر شهرهای بزرگ (مانند استخدام رشته هنر در اصفهان و شیراز و…) از جمله این فرصت‌ها است.

تدریس خصوصی و یا تدریس به عنوان معلم نقاشی نیز از دیگر فرصت‌های شغلی مرتبط با نقاشی است که طرفداران زیادی نیز دارد. بنابراین اگر تمایل دارید به عنوان معلم نقاشی در این رشته‌ و در شهرهایی چون تهران مشغول به کار شوید، می‌توانید آگهی‌های استخدامی مانند استخدام معلم نقاشی در مدرسه تهران، استخدام معلم هنر در مدارس غیرانتفاعی تهران و استخدام معلم هنر در مدارس غیر انتفاعی را دنبال کنید. استخدام مربی نقاشی در فرهنگسرای تهران یا استخدام در گالری های هنری از دیگر چشم‌اندازهای شغلی این رشته‌ است.

شغل های رشته هنر برای آقایان

آقایان نیز به مانند خانم‌ها هیچ محدودیتی جهت کار کردن در مشاغل مربوط به هنر ندارند. با این حال برخی از مشاغل برای آن‌ها مناسب‌تر از سایر مشاغل هنر است:

فعالیت در صنایع مختلف

بسیاری از آقایان که به کار در بخش‌های صنعتی علاقه دارند به سمت طراحی صنعتی می‌روند. طراحی صنعتی جز رشته‌های پرطرفدار هنر است که طی آن فرد می‌تواند به طراحی انواع محصولات صنعتی بپردازد.

بازاریابی، ایجاد پوسترها، طرح‌های گرافیکی و…

این شغل‌ها که خود شامل چندین فرصت شغلی دیگر در بخش‌های مختلف هستند با رشته‌های گرافیک و موشن گرافیک در ارتباط است. ساخت انیمیشن نیز به این رشته‌ها مربوط است و بسیاری از آقایان به فعالیت در آن علاقه دارند. بسیاری از این رشته‌ها با رشته‌هایی مانند رشته هنرهای اسلامی نیز همپوشانی دارند. بنابراین استخدام رشته هنرهای تجسمی نیز در مواردی از میان فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها است.

کارگردانی

شغل جذاب کارگردانی نیز از جمله شغل‌های خوب رشته هنر است که بسیاری از آقایان به آن علاقه دارند و یا جذب آن می‌شوند. البته در حال حاضر کارگردانان خانم نیز در این عرصه فعالیت پررنگی دارند؛ اما بخش مهمی از بازار این کار در دست آقایان است. کارگردانی به منزله رهبری یک فیم از زمان ساخت تا زمان پایان آن است.

علاوه بر مشاغل فوق، آقایان در بسیاری از رشته‌های هنری که خانم‌ها در آن اشتغال دارند نیز حضور دارند. از جمله این مشاغل می‌توان به مشاغل مربوط به گرافیک، ساخت انیمیشن، فیلمبرداری و عکاسی اشاره کرد.

راهنمای جست‌وجوی آگهی های استخدام رشته هنر برای کارجویان

فارغ‌التحصیلان رشته‌هنر می‌توانند با ورود به سایت کاریابی ایران استخدام و انتخاب رشته‌هنر در باکس جست‌وجوی رشته‌تحصیلی آگهی‌های استخدام مرتبط با رشته‌هنر را مشاهده نمایند. همچنین با عضویت به عنوان کارجو می‌توانند آگهی های مرتبط با رشته‌تحصیلی و حرفه خود را به محض انتشار با توجه با شهر و استان مورد نظر خود از طریق حساب کاربری خود دریافت نمایند. با فعالسازی سیستم پیامک و ایمیل نیز کارجویان قادر به دریافت آگهی های استخدام از طریق پیامک و ایمیل خواهند بود.

در سایت ایران استخدام مزایای زیادی برای کارجویان درنظر گرفته‌شده‌ است. از جمله این مزایا می‌توان به امکان ساخت رزومه رایگان اشاره‌ کرد. ساخت رزومه از طریق سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام در قالب های متنوع، کاملا رایگان و بسیار آسان می‌باشد.

جهت ساخت رزومه رایگان با سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام رشته هنر برای کارفرمایان

کارفرمایانی که به دنبال استخدام نیروی متخصص و فارغ‌التحصیل رشته‌هنر هستند، می‌توانند آگهی استخدام خود را در کاریابی مجازی ایران استخدام درج نمایند.

درج آگهی در سایت ایران استخدام برای استان‌های محروم و شهرستان‌های غیر مرکز استانی بصورت رایگان می‌باشد.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

دنیای هنر دنیای گسترده‌ای است. هنر مرزهای نامتناهی دارد؛ زیرا ریشه آن به نبوغ و خلاقیت انسان‌ها بازمی‌گردد و به عبارتی ممکن است فردی با خلاقیت خود، اثری را خلق کند که پیش از هیچ گاه وجود نداشت. از این رو بخش مهمی از ارزش مادی و معنوی هنر به خلاقیت، بدیع بودن و مهارت افراد بستگی دارد. بنابراین اگر به رشته‌ هنر علاقه دارید و می‌خواهید از طریق آن کسب درآمد کنید، باید بتوانید استعدادها و خلاقیت‌های خود را شکوفا کنید. در غیر این صورت ممکن است به اهداف مالی موردنظر خود نرسید. با این حال همانطور که مشاهده کردید برخی از رشته‌های هنری نیز جز رشته‌های پولساز هستند. بر این اساس اگر اهداف مالی برایتان اهمیت دارد، انتخاب رشته‌های هنری پولساز می‌تواند مسیر رسیدن‌ شما به اهدافتان را کوتاه‌تر کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته هنر در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا