راهنمایی شغلیکارجو

پروانه وکالت چیست؟ (شرایط اخذ پروانه وکالت)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

شرایط و مراحل اخذ پروانه وکالت

امروزه مراودات اجتماعی و اقتصادی در جامعه افزایش یافته است. آسیب پذیر بودن حقوق افراد در این مراودات باعث افزایش طرح پرونده های قضایی میشود.
در خصوص شکایت ها و دعاوی که در دادگاه ها مطرح میشوند یا خود اشخاص باید در دادگاه حاضر شوند و یا وکیل قانونی افراد بجای آن ها در دادگاه از آن ها دفاع کنند. بدلیل پیچیدگی هایی که مسائل حقوقی دارند و همینطور تغییرات مداوم قوانین احساس نیاز افراد به وکیل مدافع بیش از پیش افزایش یافته است. وکیل پایه یک دادگستری برای اینکه بتواند در دادگاه حاضر شود، نیاز به پروانه وکالت دارد. در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم شما را با پروانه وکالت و شرایط لازم برای اخذ آن آشنا نماییم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

پروانه وکالت چیست؟

پروانه وکالت مجوزی است که اخذ آن لازمه وکالت میباشد و موجب سازماندهی به وظایف و تعهدات وکیل پایه یک دادگستری میباشد. استعلام پروانه وکالت از طریق شرکت در آزمون های وکالت میباشد. طبق قوانین جاری در کشور این پروانه 3 سال اعتبار دارد و تمدید آن بستگی به درخواست وکیل دارد. البته تا قبل از سال 1376 امکان اخذ پروانه وکالت بدون آزمون وجود داشت. به این صورت که متقاضیان وکالت دادگستری میتوانستند با مراجعه به کانون وکلا و احراز شرایط پروانه وکالت اخذ نمایند. بعد ها با تصویب قانون کیفیت اخد پروانه وکالت دادگستری و تدوین آن در 7 ماده، شیوه کارآمدتری جهت صدور این مجوز بوجود آمد. آن هم اخذ پروانه وکالت از طریق شرکت و قبولی در آزمون وکالت و طی کردن دوره کارآموزی وکالت میباشد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام وکیل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

پروانه وکالت

آزمون وکالت چیست؟

افرادی که در رشته هایی همچون حقوق و یا رشته های مشابهی مانند فقه و حقوق، فقه و مبانی تحصیل مینمایند و تمایل به حوزه وکالت دارند، باید در آزمون وکالت شرکت نمایند و موفق به کسب پروانه وکالت شوند. حتی افرادی که در حوزه های علمیه تحصیل مینمایند پس از گذراندن تحصیلات خود تا سطح خاصی مجاز به شرکت در این آزمون میباشند. در حال حاضر سالانه آزمون وکالت توسط دو نهاد کانون وکلای ایران و مرکز وکلا بصورت جداگانه و با شرایط متفاوت در کشور برگزار میشود. مجری آزمون وکالت اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و توسط سازمان سنجش برگزار میشود.

تفاوت آزمون پروانه وکالت مرکز وکلا و کانون وکلا

در آزمون کانون وکلا که از سال های قبل برگزار میشود تنها قبولی در آزمون تستی به تنهایی کفایت میکند. اما درباره آزمون مرکز وکلا (مرکز مشاوران سابق) شرایط متفاوت است. بعد از شرکت و قبولی در آزمون تستی، متقاضیان در مصاحبه های شفاهی از جمله مصاحبه های روانشناسی، علمی، عقیدتی و… شرکت میکنند. در نهایت نتیجه آزمون تستی به همراه مصاحبه های شفاهی آن در مجموع حدود یک سال به طول می انجامد. البته این تنها تفاوت این دو آزمون نیست و تفاوت هایی در آیین نامه های این دو آزمون نیز وجود دارد.

شرایط اخذ پروانه وکالت و شرکت در آزمون وکالت

همانطور که گفتیم شرکت در آزمون وکالت اصلی ترین شرط اخذ پروانه وکالت میباشد. اما علاوه بر آن شرایط ضروری دیگری نیز نیاز است. بر اساس قانون افرادی که شرایط زیر را داشته باشند نمیتوانند در آزمون وکالت شرکت نموده و پروانه وکالت کسب نمایند:

  1. متهمین جنایت تحت محاکمه
  2. افرادی که بر اساس حکم دادگاه از وکالت محروم میباشند
  3. قاضیان و کارکنان دولت
  4. کسانی که از خدمات دولتی بصورت ابدی ممنوع میباشند
  5. افراد متهم به فساد اخلاقی، استعمال مشروبات الکلی و مواد مخدر
  6. اتباع خارجی

شرایط ضروری متقاضیان شرکت در آزمون وکالت و کسب پروانه وکالت:

  1. اعتقاد به دین اسلام و تعهد به نظام جمهوری اسلامی
  2. فارغ التحصیل رشته حقوق (کارشناسی رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و یا معادل آن) با مدرک کارشناسی و بالاتر
  3. دارای حداقل 25 سال و حداکثر 50 سال سن از شرایط سنی اخذ پروانه وکالت میباشد. البته این شرط برای برای تهرانی ها 40 سال میباشد. (البته شرایط سنی شرکت در آزمون با توجه به سیاست های نهاد مجری متفاوت میباشد. – برای شرکت در آزمون کانون وکلا حداقل 24 سال سن، برای شرکت در آزمون مرکز وکلا حداقل 22 سال میباشد.)
  4. قبولی در آزمون وکالت
  5. گذراندن دوره کارآموزی

پروانه وکالت

مراحل اخذ پروانه وکالت پس از قبولی در آزمون

پس از مشخص شدن نتایج، کانون وکلا شرایطی را که در بالا ذکر نمودیم را از مراجع ذی صلاح استعلام مینماید. این مراجع ظرف مدت حداکقر 2 ماهه باید پاسخ لازم را به کانون اعلام نمایند. پس از دوره کارآموزی افراد متقاضی پروانه وکالت خود را دریافت مینمایند.

مراحل کار آموزی وکالت

دوره کارآموزی حداقل 18 ماه تا نزدیک 2 سال میباشد. افرادی که موفق به گذراندن دوره کارآموزی میشوند، پس از شرکت در آزمون کارآموزی وکالت (آزمون اختبار) پروانه وکالت کسب مینمایند. افرادی که این پروانه را کسب مینمایند، با عنوان وکیل پایه یک دادگستری شناخته میشوند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارآموز وکالت در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

اخذ پروانه وکالت بدون آزمون

بر اساس ماده 10 آیین نامه اجرایی و ماده 187 قانون برنامه سوم. افراد زیر میتوانند بدون شرکت در آزمون وکالت مجوز وکالت خود را دریافت نمایند:

  • اعضای هیئت علمی دانشکده های حقوق دارای 15 سال سابقه تدریس با مدرک دکتری
  • اعضای هیئت علمی رشته های مرتبط دارای 15 سال سابقه تدریس با مدرک دکتری
  • متقاضیان با مدرک لیسانس (حقوق فقه) دارای 5 سال سابقه کار قضایی که از طی نمودن دوره کارآموزی معاف میباشند.
  • اعضای هیئت علمی و کارشناس رسمی مشاغل در سازمان پزشکی قانونی دارای 10 سال سابقه کار در نهاد مربوط معاف از آزمون میباشند. چنانچه این افراد دارای 15 سال سابقه مرتبط باشند از دوره کارآموزی نیر معاف میشوند.

اجرای این ماده درباره صدور پروانه وکالت مزایا و معایبی را دربر دارد. ازجمله معایب آن میتوانیم به ایجاد منعی برای جذب، استخدام و اشتغال فارغ التحصیلان جوان  اشاره کنیم.

سخن پایانی

در صورتیکه دانشجوی رشته حقوق و یا فقه و حقوق میباشید و به حوزه وکالت علاقه‌مند هستید. میتوانید اخبار مربوط به آزمون وکالت را از سایت ایران استخدام پیگیر شوید. شما با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام میتوانید علاوه بر مشاهده آگهی های استخدام وکیل و آگهی های استخدام رشته حقوق در سازمان های خصوصی از اخبار مربوط به برگزاری آزمون وکالت در سرتاسر کشور نیز مطلع شوید.

+ جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته حقوق در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

+ جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته فقه و حقوق در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا