۸ سال پیش

آشنايی با رشته پزشکی
No Image

آشنايی با رشته پزشکی

منقضی شده

منقضی شده
اطلاعات بیشتر
بروزرسانی

آشنايی با رشته پزشکی

 نظام آموزش پزشکي عمومي شامل ۵ دوره است:
۱- علوم پايه
۲- فيزيوپاتولوژي
۳- کارآموزي باليني
۴- کارورزي باليني
۵- کارورزي
دوره آموزش دکتراي حرفه‌اي پزشکي شامل مراحل زير است:

الف ) علوم پايه: اين دوره ضمن آشنا نمودن دانشجويان با مباحث پايه، آمادگي لازم را نيز براي يادگيري علوم باليني در آنان بوجود مي آورد.

طول اين دوره ۲ سال است که در پايان اين دوره دانشجو در آزموني شامل کليه دروس اين دوره شرکت مي‌کند و در صورت موفقيت به دوره بعدي راه مي‌يابد. هر دانشجو حداکثر دوبار مي‌تواند در اين آزمون شرکت کند.

ب) فيزيوپاتولوژي : آگاهي از مباني فيزيولوژيک، شناخت مکانيزم بيماريها و عوامل موثر در آنها نشانه هاي بيماريها و تشخيص و درمان آنها مطالبي است که شما مي توانيد آنها را در اين دوره فرا بگيريد.

طول اين دوره ۶ ماه است و طي آن دانشجو ضمن آگاهي از مباني فيزيولوژيک ، با مکانيزم بيماريها و عوامل موثر در آنها به طريق تحليل گرانه آشنا مي‌شود و نشانه‌هاي بيماريها و تشخيص و درمان آنها را ياد مي‌گيرد.

ج ) کارآموزي باليني : شناخت آثار و علائم بيماريها از ديدگاه باليني و آزمايشگاهي و بدست آوردن توانائي هاي لازم در به کار بردن انديشه، استدلال و نتيجه گيري سريع در طراحي عمليات پيشگيري و درمان است.

طول اين دوره ۲۰ ماه است و هدف شناخت آثار و علائم بيماريها از ديدگاه باليني و آزمايشگاهي به دست آوردن توانايي‌هاي لازم در به کاربردن انديشه ، استدلال و نتيجه‌گيري سريع، به منظور برخورد منطقي و صحيح با بيمار و طراحي عمليات پيشگيري درماني است.

د) کارورزي باليني: پرورش مهارت ها، تقويت قدرت تصميم گيري در مقابل با مسائل بهداشتي و درماني و قبول مسئوليت در مقابل اقدام لازم هدف هاي اين دوره مهم است.
طول دوره ۱۸ ماه است و هدف پرورش مهارتها، تقويت قدرت تصميم‌گيري ، افزايش اتکاء به نفس و تکميل پرورش انديشه از طريق رويارويي مستقيم کارورز با مسائل بهداشتي ، درماني و تقبل مسووليت مستقيم امور بهداشتي، درماني به عهده همه است.

هـ ) کارورزي: دانشجويان قبل از شروع مرحله کارورزي ، در کنکور کارورزي که شامل کلياتي از دروس پايه و اصلي و عمومي فيزيولوژي علوم باليني است و به طور سراسري برگزار مي‌شود شرکت مي‌کنند چون گذراندن موفقيت‌آميز اين آزمون براي راه‌يابي به دوره کارورزي ضروري است. فارغ‌التحصيلان ملزم به خدمت در مناطق محروم کشور هستند.

تواناييهاي فارغ‌التحصيلان
فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند بعد از پايان تحصيلات، مسووليتهاي متفاوتي را عهده‌دار شوند، از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:
۱) تشخيص – درمان و پيگيري بيماران در مطبهاي شخصي، درمانگاهها و بيمارستانها.
۲) مديريت و سرپرستي مراکز ارائه خدمات بهداشتي و درماني.
۳) مشارکت در امر تحصيلي و پژوهشي در ارتباط با بيماريهاي مختلف.

دوره پزشکي شامل ۴ مرحله است:

علوم پايه ، فيزيوپاتولوژي (نشانه‌شناسي) ، کارآموزي و کارورزي مي‌باشد. مرحله علوم پايه درواقع عامل ارتباطي‌اي بين درسهاي دبيرستان و پايه با درسهاي تخصصي پزشکي است، بدين ترتيب که شامل آن قسمت از درسهاي پايه است که به بدن انسان مربوط مي‌شود؛ براي مثال، بيوشيمي قسمتي از علم شيمي است که در مورد شيمي بدن موجود زنده (در اين‌جا انسان)‌ صحبت مي‌کند و همين‌طور ساير درسهاي اين مرحله که در بخش درسها شرح داده مي‌شوند. مرحله شناخت نشانه و علايم بيماري و چگونگي پيدايش علايم بيماري، در ارتباط با عامل بيماري‌زا و چگونگي پيدا کردن آن در معاينه‌ها و آموزش نظري دستگاههاي تشخيص ، بدون توجه به درمان است. در اين دوره ، دانشجو مفهوم بيماري و علايم آن و نحوه تشخيص آن را به صورت نظري مطالعه نموده،‌ چگونگي آن را با توجه به درسهاي علوم پايه فرا مي‌گيرد.
مرحله بعدي شامل دوره کارآموزي (استاژري) است که دانشجو در اين مرحله ، به بيمارستان و بالين بيماران مي‌رود و در کنار درسهاي نظري، روشهاي تشخيص و درماني را در بالين بيمار مي‌آموزد. در اين قسمت، استادان در مورد هر بيمار، توضيحات لازم را به دانشجويان ارائه مي‌دهند و دانشجو نيز زيرنظر استاد، فرآيندهاي معاينه باليني و فنون تشخيص را به کار مي‌برد و شيوه درمان و تجويز دارو را نيز در هر مورد مي‌آموزد. در اين مرحله درسهاي نظري نيز ارائه مي‌شود که مکمل کار باليني در بخش خواهد بود.
مرحله بعد دوره کارورزي (انترني) است ، دانشجو پس از فراگيري راههاي تشخيص و درمان به صورت مستقل و با نظارت کلي روزانه استادان ، اقدام به بيماريابي، تشخيص و درمان نموده، مواد آموخته شده در مرحله کارآموزي (استاژري) را در عمل به کار مي‌برد و تجربه مي‌اندوزد.
در کل دوره پزشکي عمومي دو امتحان اصلي (حياتي) وجود دارد که شامل امتحان جامع علوم پايه و ديگري امتحان جامع پرانترني مي‌باشد. قبولي در اين دو امتحان، لازمه ورود به مرحله بعدي است.

آينده شغلي ، بازار کار ، درآمد:
بازار کار رشته پزشکي از منزل شخصي پزشکان شروع و تا بيمارستانها، کلينيک ها، درمانگاه ها، اورژانس ها و کليه مراکز درماني در بخش هاي دولتي و خصوصي، ورزشگاه ها و غيره گسترش مي يابد و در صورت بضاعت و توانائي مالي امکان تأسيس مطب را نيز مي توان يکي از بخش هايي دانست که پزشک اشتغال خود را فراهم مي کند.
عمده‌ترين موقعيتهاي شغلي که بيشتر پزشکان مي‌توانند جذب آنها شوند، عبارتنداز:
الف ) مطبهاي شخصي که بر حسب تمايل پزشک و نياز منطقه در شهرها و روستاها داير مي‌گردد و پزشکان ويزيت مراجعان را در مطب‌ها انجام مي‌دهند.
ب ) بيمارستان‌ها و درمانگاه‌هاي خصوصي و دولتي که در آن‌ها پزشکان به تشخيص و درمان بيماريهاي مراجعان خود مي‌پردازند.
ج ) مراکز بهداشتي درماني شهري يا روستايي که اغلب مديريت و سرپرستي اين مراکز به عهده پزشکان عمومي مي‌باشد و همچنين اين مراکز از پزشکان عمومي براي تشخيص، درمان و پيگيري بيماريها نيز استفاده مي‌نمايند.

توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه :
سلامت تن و روان برابر ضوابط مربوط به تشخيص کميسيون پزشکي متعهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي براي داوطلبان رشته پزشکي امري ضروري است.
علاوه بر آن داوطلبان ورود به رشته پزشکي بايد از دانش و علاقه بالايي در زمينه درسهاي زيست‌شناسي و علوم پايه نيز برخوردار بوده، دقت کافي و حوصله زياد در زمينه فراگيري جزئيايت مربوط به بيماري‌هاي مختلف را داشته باشند.

وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر :
ادامه تحصيل دانشجويان رشته پزشکي بعد از اتمام دوره پزشکي عمومي در دو مرحله امکان‌پذير است:

الف ) ادامه تحصيل در رشته‌هاي تخصصي باليني که داوطلب بعد از قبولي در امتحان پذيرش دستياري سراسري کشور مي‌تواند در رشته‌هاي تخصصي که در حال حاضر در داخل کشور ارائه مي‌شوند ادامه تحصيل دهد.

رشته‌هاي تخصصي باليني در حال حاضر شامل ۲۳ رشته مي‌باشد که عبارتند از : جراحي عمومي ،‌ جراحي مغز و اعصاب، جراحي استخوان و مفاصل (ارتوپدي) ، جراحي کليه و مجاري ادراري تناسلي (ارولوژي) ، بيماريهاي اعصاب، بيماريهاي داخلي ، بيماريهاي عفوني و گرمسيري ، بيماريهاي قلب و عروق ، بيماريهاي کودکان، بي‌هوش ، پزشکي اجتماعي، پزشکي هسته‌اي ، آسيب‌شناسي (پاتولوژي) ، پوست ، پزشکي فيزيکي و توان‌بخشي، چشم‌پزشکي ، پرتودرماني (راديوتراپي) ، پرتوشناسي تشخيصي (راديولوژي) ، زنان و زايمان ، روان‌پزشکي، گوش و حلق و بيني ، پزشکي قانوني و طب کار مي‌باشد.

ب) ادامه تحصيل در رشته‌هاي علوم پايه ، فارغ‌التحصيلان رشته پزشکي مي‌توانند در تخصصهاي علوم پايه پزشکي نظير فيزيولوژي ، ايمونولوژي، ژنتيک، ويروس‌شناسي پزشکي، ميکروب‌شناسي پزشکي ، انگل‌شناسي پزشکي، بيوشيمي ، آمار حياتي و تغذيه نيز شرکت نمايند.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=569267
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد