۸ سال پیش

رتبه‌بندی مراکز علمی کاربردی در سال ۹۴

منقضی شده
اطلاعات بیشتر
بروزرسانی

اخبار مربوط به رتبه‌بندی مراکز علمی کاربردی


خبر 14 تیر 94: رتبه‌بندی مراکز علمی کاربردی کشور تا پایان شهریور ماه (منبع: ایسنا)
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: کلیه مراکز آموزش علمی کاربردی کشور تا پایان شهریور ماه سالجاری رتبه بندی شده و بر اساس درجه و رتبه از دانشگاه خدمات خواهند گرفت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، محمد اخباری در جمع کارکنان و مدیران مراکز آموزش علمی کاربردی استان، با اشاره به هدف و رسالت این دانشگاه یعنی "هر ایرانی یک مهارت"، افزود: مدرسان دانشگاه علمی کاربردی باید از میان افراد خبره انتخاب شوند تا دانشجویان بتوانند بطور عملی با آنان کار کرده و آشنایی کامل با نحوه ساخت و استفاده درست از یک دستگاه و یا سیستم‌ها را یاد بگیرند.
وی افزود: در این زمینه برگزاری دوره‌های سالانه تربیت مدرس دانشگاه برای نوآوری، بازآموزی و تربیت خبرگان می تواند موثر باشد.
وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت دوره‌ها و رشته‌های این دانشگاه بر اساس نیاز بازار تدوین شده است از امضای تفاهم نامه با اصناف ایران خبر داد تا نیازهای حقوقی، فنی و شغلی اصناف مختلف بطور همزمان با کسب و کار در قالب تک پودمان توسط این دانشگاه آموزش داده شود.
وی اظهار کرد: دانشگاه‌های اکثر کشورهای پیشرفته دنیا علمی کاربردی می باشد و همین فرآیند را دنبال می‌کنند.
اخباری، از صدور ماموریت اساسی به دانشگاه جامع علمی در خصوص تدوین سیاست های کلی برنامه ششم توسعه خبر داد و اظهار امیدواری کرد با مکاتباتی که با مسئولان انجام گرفته بتوانیم آموزش های تخصصی کلیه کارکنان دولت را در قالب آموزش کوتاه مدت توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا کنیم.
وی تاکید کرد: استان آذربایجان شرقی باید به ویترین دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تبدیل شود.
وی از میزبانی شهر تبریز برای برگزاری گردهمایی اعضای هیات رییسه و روسای واحدهای استانی دانشگاه های جامع علمی کاربردی سراسر کشور در روزهای 14 و 15 مرداد ماه خبر داد.
بر اساس این گزارش، رییس دانشگاه علمی کاربردی در سفر یکروزه به تبریز از طرح های عمرانی واحد استانی آذربایجان شرقی بازدید کرد.


خبر 7 تیر 94: رتبه‌بندی مراکز علمی کاربردی تا دو ماه آینده

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران ، محمد اخباری سرپرست دانشگاه علمی‌کاربردی در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌های این دانشگاه بر اساس آیتم‌های تامین نیاز کسب و کار، تربیت مدرسان خبره و نظارت است که در این راستا این دانشگاه تقاضامحور بوده و رشته‌ها بر اساس نیاز بازار انتخاب می‌شوند. همچنین در جهت تربیت مدرسان بر مبنای مهارت و کارآفرینی مرکز تربیت مدرس برای بازآموزی و نوآموزی مدرسان این دانشگاه راه‌اندازی شد.

اخباری یادآور شد: ماموریت اساسی این دانشگاه مهارت و کارآفرینی است و تلاش داریم 3000 شغلی را که 770 رشته این دانشگاه پوشش می‌دهند تا پایان برنامه ششم به 5000 شغل برسانیم و در جهت اشتغال دانشجویان قدم موثری برداریم.

وی در خصوص عدم رضایت برخی دانشجویان از آموزش‌های این دانشگاه، خاطرنشان کرد: همه چیز نسبی است و بر اساس مطالعات و رصد انجام گرفته هم‌اکنون از 100 هزار فارغ‌التحصیل این دانشگاه 80 درصد شاغل هستند که این موضوع قطعاً نشان‌دهنده رضایت نسبی فارغ‌التحصیلان از مهارت‌آموزی است.

سرپرست دانشگاه علمی‌کاربردی در خصوص مهارت‌آموزی در این دانشگاه، تصریح کرد: دانشجویان این دانشگاه در مجموع 510 ساعت دوره کارورزی و کاربینی را می‌گذرانند و 60 درصد دروس ارائه شده نیز عملی است. همچنین با دعوت از مدرسان مهارتی، آموزش‌ها بر اساس استانداردهای جهانی است.

حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه با صنعت یافت نشده است
سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی کشور تاکید کرد: در مجموعه نظام نظری، هنوز حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه با صنعت یافت نشده است، در حالی که دانشگاه جامع علمی‌کاربردی از دل صنعت برخاسته است.

محمد اخباری همچنین در مراسم تودیع و معارفه روسای دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان زنجان، گفت: در همه کشورها وزارت علوم چهار وظیفه گسترش مرزهای دانش، تربیت نیروی متخصص برای اداره امور جامعه، رفع مشکلات در اداره کشور و ارتقاء سطح فرهنگی و اجتماعی و نهادینه کردن آن‌ها در توسعه پایدار کشور را بر عهده دارد و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی نیز به جز گسترش مرزهای دانش، سایر وظایف را بر عهده دارد.

وی افزود: با توجه به فعالیت دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در نظام مهارتی این دانشگاه تنها دانشگاه نظام مهارتی کشور است و لذا از آن به عنوان دانشگاه نسل سوم یاد می‌شود. دانشگاه جامع علمی‌کاربردی آموزش، فناوری و پژوهش را در کنار یکدیگر انجام می‌دهد، این در حالی است که سایر دانشگاه‌های کشور نسل سوم نیستند و با ایجاد دفتری در دانشگاه خود برای ارتباط با صنعت ایجاد کرده‌اند، ولی هنوز این حلقه مفقوده یافت نشده است، ولی با توجه به اینکه دانشگاه جامع علمی‌کاربردی از دل صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و کشاورزی برخاسته است این مشکل در این دانشگاه وجود ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی توجه بر مهارت و فناوری است که از دل مهارت مشاغل ایجاد می‌شود. در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی 770 رشته تدریس می‌شود که با توجه به اینکه هر رشته چهار شغل را پوشش می‌دهد 3000 شغل در این دانشگاه تحت پوشش قرار گرفته است، در حالی که در دنیا 12 هزار شغل وجود دارد، لذا هنوز فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته داریم و هنوز به مشاغل با دید کلی نگریسته می‌شود.

وی اظهار کرد: اساس کار دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در جهت مهارت و دانش‌بنیان کردن اقتصاد است. تجاری‌سازی علم باید انجام گیرد و ماحصل دانش باید مهارت و ایجاد چرخش در تولید ناخالص ملی باشد که نمونه این فعالیت‌ها توجه و گسترش هنرهای دستی است که در این راستا 120 مهارت و هنر دستی در حال از بین رفتن است که در قالب پودمان و مقطع کاردانی احیا شده است.

اخباری تصریح کرد: سه وظیفه اساسی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی تدوین دوره‌ها و رشته‌های متناسب با بازار کسب و کار، تربیت مدرسان و نظارت و ارزیابی است، در این راستا می‌توان گفت این دانشگاه تنها دانشگاه تقاضا محور کشور است که رشته‌های مختلف بر اساس نیازسنجی انجام گرفته و تقاضاهای مختلف بررسی و تصویب می‌شود.

وی یادآور شد: 50 هزار مدرس در این دانشگاه فعال هستند که باید حداقل 50 درصد آن‌ها خبره باشند، ولی متاسفانه این موضوع اتفاق نیفتاده است، لذا مرکز تربیت مدرس برای بازآموزی و تربیت مدرسان خبره راه‌اندازی شد. همچنین در نظر گرفته شد با توجه به اینکه 60 درصد دروس این دانشگاه مهارتی است، کسانی که با وجود نداشتن سواد کلاسیک دارای تجربه کافی هستند، به تدریس بپردازند.

اخباری عنوان کرد: متاسفانه تاکنون در زمینه نظارت و ارزیابی نیز کوتاهی شده است، لذا در پی رتبه‌بندی مراکز هستیم تا امکانات و تعداد دانشجویان با توجه به رتبه‌بندی انجام گرفته به دانشگاه‌ها اختصاص یابد؛ چرا که این اقدام سبب ایجاد رقابت در بین مراکز می‌شود، لذا این رتبه‌بندی از مهرماه انجام خواهد شد.

این مسئول تاکید کرد: برای توسعه پایدار باید تکنسین تربیت شود و مبنای تعداد تکنسین به کارشناس 70 به 30 برسد؛ چرا که به دنبال فرد مهارت‌محور هستیم. در همین راستا با رایزنی‌های انجام گرفته همه اصناف را در قالب تک پودمان آموزش خواهیم داد.

وی اعلام کرد: در گذشته دانشگاه جامع علمی‌کاربردی به دنبال افزایش تعداد دانشجو بوده است، ولی هم‌اکنون خروجی این دانشگاه اهمیت دارد؛ چرا که نظام این دانشگاه مهارتی بوده و تفاوت اساسی با مجموعه نظام نظری دارد.

رییس سابق دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان زنجان نیز در این مراسم گفت: در استان زنجان 17 مرکز علمی‌کاربردی وجود دارد که 11 مرکز در شهر زنجان و شش مرکز در شهرستان‌ها قرار دارد. تعداد دانشجویان فعال این دانشگاه 10 هزار و 937 نفر است که 57 درصد در مقطه کاردانی و 43 درصد در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند که این آمار با هدف دانشگاه علمی‌کاربردی مبنی بر توجه به کاردانی کاملاً مطابق است. همچنین یک رشته کارشناسی ارشد با 12 دانشجو نیز در مرکز مینو خرم‌دره فعال است.

محمد فتحی افزود: از بین دانشجویان این دانشگاه 31 درصد زن و 69 درصد مرد هستند. همچنین 39 درصد رشته‌ها در بخش صنعت، 50 درصد در بخش مدیریت و خدمات اجتماعی، 9 درصد فرهنگ و هنر و 2 درصد کشاورزی است. با وجود اینکه مرکز کشاورزی از سال 76 فعالیت خود را آغاز کرده است، ولی تعداد دانشجویان این مرکز کم است، لذا لازم است با برنامه‌ریزی در بین داوطلبان ورود به دانشگاه علاقه ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان زنجان تاکنون 11 هزار و 775 نفر فارغ‌التحصیل داشته است که بر اساس رصد انجام گرفته 70 درصد این فارغ‌التحصیلان در بخش‌های مختلف استان به ویژه در صنعت مشغول به کار هستند.

فتحی اظهار کرد: احداث ساختمان جدید این دانشگاه با کاربری ستادی و مرکز تربیت مدرس، راه‌اندازی خوشه‌های فناوری با 9 ایده فناور، برگزاری اولین جشنواره دانشگاهی حرکت، میزبانی المپیاد فرهنگی و ورزشی، برگزاری اولین دوره تربیت مدرس با حضور هشت استان و ... از اقدامات انجام گرفته در هفت سال گذشته است.

وی تصریح کرد: پتانسیل خوبی در زمینه صنایع‌دستی در استان وجود دارد که به دلیل محدودیت در فضا و امکانات تاکنون دوره‌ای برای این صنایع در این دانشگاه برگزار نشده است که امیدواریم در آینده شاهد توجه به این موضوع باشیم.

رضا پیرایش، سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: تشکیل کمیته‌های مهارت‌افزایی، تلاش برای ارتقاء صنایع ویژه استان مانند مس و چاقو با طرح‌ریزی پودمانی، تلاش در ایجاد همدلی با همه مراکز این دانشگاه، تلاش در ارتقای شان دانشگاه علمی‌کاربردی، تدوین برنامه‌های عملیاتی، تلاش برای پایه‌ریزی اقتصاد مقاومتی، سوق بخشی فعالیت‌ها به سمت پژوهش و ... از برنامه‌های جدید در این دانشگاه خواهد بود.

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=346328
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد