• ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
  • 0k نظر «نمایش»

اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی از دی ماه

اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی از دی ماه

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

قانون بیمه کارگران ساختمانی از دی ماه وارد فاز اجرایی می شود

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون بیمه کارگران ساختمانی از دی ماه وارد فاز اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بابایی کارنامی در برنامه بهارستان رادیو اقتصاد با اعلام خبر اجرایی شدن قانون بیمه کارگران ساختمانی از ماه آینده، مزیت‌های ماده ۵ قانون بیمه کارگران و اقدامات مجلس در این باره را تشریح کرد.

او در ادامه این گفتگو اعلام کرد: هر کارگر ماهر دارای کارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور باشد که اثبات کند و هویتش نشان بدهد که کارگر ساختمانی در آن ۱۶ رشته‌ای که در قانون پیش بینی شده باشد به سازمان تامین اجتماعی محل مراجعه کند باید همان فردای صبح حداکثر گفتیم ظرف ده الی پانزده روز باید بیمه شود.

مجری: آقای بابایی کارنامی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بعد از تصویب ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی از ماه آینده وارد فاز اجرایی شود گفتند که اجرای این قانون در حالی به ۱۴ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد که سازمان تامین اجتماعی برای اجرایی کردن آن با ۸ هزار میلیارد تومان کسری مواجه هست.
مجری: در مورد مزیت‌هایی که ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی برای این قشر زحمتکش دارد یک قدری توضیح بفرمایید و بفرمایید که مجلس برای اجرای آن چه پیش بینی‌هایی را انجام داده است؟
بابایی: بحث اصلاح ماده ۵ از آنجایی شروع شد که ما در کشور با یک آماری مواجه شدیم که ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی فاقد بیمه تامین اجتماعی البته منهای آن ۶۰۰ هزار تا در کل کارگر ساختمانی داشتیم از آن طرف می‌بینیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار فاقد بیمه هستند، با تامین اجتماعی ما جلسات مختلفی داشتیم سوالات مختلف نمایندگان محترم در قالب از سوال وزیر مطرح می‌شد جمع بندی توضیحاتی که از وزیر محترم می‌شنیدیم وزرای محترم ما می‌شنیدیم می‌گفتند همین عددی که شما فرمودید تقریبا برای دادن این قانون بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان ما منابع داریم.

قانون قبلی منابعی که متصور بود با همه ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌کرد همان هفت هزار تا هشت هزار میلیارد تومان بود. این کفایت موضوع را نمی‌کرد که بتوانیم از این ظرفیت قانون به نفع بیمه شدگان همه کارگران ساختمانی استفاده کنیم ضمن این که ما با آمار‌هایی مواجه بودیم مثل قطع نخاعی بیماران کارگران ساختمانی در کشور بحث آمار حوادث ناشی از کار این شغل در کشور این‌ها آمار‌هایی بود که خیلی ما را رنج می‌داد.

مجری: ضمن این که هیچ کس متولی این کارگران ساختمانی نیست که خیلی هم زحمت می‌کشند و در خیلی از فصل‌های سال یک بخشی شان حتی بیکار هم هستند
بابایی بله سرگردان هم هستند و فرصت‌های شغلی بنا به شرایط اقتصاد کشور یا بعضی از مسائل دیگر که وجود دارد ایجاد نمی‌شود ولذا این آمار‌ها ما را اذیت می‌کرد ما گفتیم طبع کار این است که ما بایستی بیمه دائمی را برای این‌ها مقرر کنیم به همین خاطر رفتیم از منابعی که می‌توانیم یا باید منابع دولتی استفاده کنیم، چون منابع دولتی واقعا هم صلاح نیست هم حتما وارد نیست یعنی نمی‌توانستیم چنین منابعی را منابع پایدار از دولت ما تصور کنیم به دلیل این که این مشاغل، چون من خودم کارگر هستم عرض می‌کنم.

ما کارگر‌ها داریم کار می کنیم برای صنعتی که پولدارترین صنعت کشور است، یعنی صنعت ساختمان صنعت پولدار کشور است. یعنی من برای این صنعت دارم کار می‌کنم از آن طرف قضیه این صنعت بایستی مراودات قانونی وجود داشته باشد وجود ندارد.

به همین خاطر ما آمدیم گفتیم ارتباط قانونمند برقرار کردیم در قالب ماده ۵. در حقیقت آن فرمول‌هایی که وجود دارد ۱۵ درصد حق ظرفیت پروانه متراژ بود این را ما تبدیل کردیم به حداقل مزد مصوب شورای عالی کارگر ضربدر متراژ ساختمان که تقریبا این عدد را دوبرابرش می‌کند، اما برای شهری تعریف کردیم ۴ درصد برای روستاییان هم کردیم یک درصد. سرجمع این منابع الحمدالله محاسباتی که مجلس و دولت و تامین اجتماعی انجام دادند این پذیرش ایجاد شده که این عدد قابل تحقق است و پایدار هم هست.

به همین خاطر در دستور کار مجلس قرار گرفته مجلس هم پذیرفت رای داد و شبهه‌ای در جزئیات وجود داشت که جزئیات هم رفع شد و در جلسه سه هفته قبل مجلس شورای اسلامی توضیحات هم الحمدالله به تصویب رسید و پیشنهاد نمایندگان هست که در یکشنبه  هفته بعد در دستور کار است و اگر جمع بندی شود به محض تصویب شورای محترم نگهبان از همان فردای صبح قابلیت اجرایی دارد.

یعنی ما پیش بینی می‌کنیم حداکثر در پایان آذرماه این قانون در کشور اجرایی شود که اینجا یک بند هم آوردیم وقتی این قانون به تصویب نهایی رسید هر کارگر ماهر دارای کارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور باشد که اثبات کند و هویتش نشان بدهد که کارگر ساختمانی در آن ۱۶ رشته‌ای که در قانون پیش بینی شده باشد به سازمان تامین اجتماعی محل مراجعه کند باید همان فردای صبح حداکثر گفتیم ظرف ده الی پانزده روز باید بیمه شود.

مجری: به نظر شما در فضای اجرایی و در فاز اجرایی چه چالش‌هایی این قانون خواهد داشت؟
بابایی: خداراشکر ما که تفاهم کردیم با سازمان تامین اجتماعی در تمام بند‌ها از نظر ما هیچ در بحث اجرایی مشکلی یعنی ما پیش بینی نمی‌کنیم مگر چیز‌های دیگری که هم سازمان تامین اجتماعی ندید هم ما ندیده باشیم و لذا همه این بحث‌ها را با هم کردیم از نظر ما به احتمال عدم اجرای قانون به زیر ۵ درصد می‌رسد اگر هم وجود داشته باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2665095
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد