• ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
  • 0k نظر «نمایش»

افزایش ۲۱ درصدی بودجه سال آینده آموزش و پرورش

افزایش ۲۱ درصدی بودجه سال آینده آموزش و پرورش

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

21 هزار نفر در آموزش و پرورش جذب شده اند

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری ایرنا، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: نسبت به سال آینده بودجه آموزش و پرورش 21 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،  صادق ستاری فرد روز دوشنبه در نشست خبری اظهارداشت: آموزش و پرورش ۹۷۱ هزار پرسنل شاغل، ۳۸ هزار بازنشسته مشغول به خدمت دارد و ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز را در اختیار دارد.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۱ با وجود همه سختی‌ها پس از دوره پرفشار آموزش مجازی ناشی از کرونا و دو سال وقفه آموزش حضوری، مدارس میزبان دانش آموزان بودند و نیازها به اقتضای شرایط تغییر کرده بود بنابراین باید برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز اقدامات لازم صورت می‌گرفت.

صدور مجوز بیش از ۳۴ نیرو

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش حضوری ایجاب می‌کرد تا کلاس بندی و تامین و ساماندهی معلم داشته باشیم، در این مورد هم سازمان اداری و استخدامی همراهی خوبی داشت و مجوز ۳۴ هزار و ۸۰۰ سهمیه استخدامی صادر شد که آموزش و پرورش حدود ۲۱ هزار نفر از این تعداد را توانست جذب کند.

ستاری فرد افزود: از محل بکارگیری بازنشستگان و حق التدریس شاغلان و بازنشستگان جبران کسری نیرو داشت و ۱۰۴ هزار نفر از این ۲ محل با ما همکاری کردند.

مصوبه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی ستاد مقابله با کرونا عملیاتی نشده است

وی درباره تخصیص ۳۰ درصدی اعتبارات کیفیت بخشی توضیح داد: آموزش و پرورش انتظار دارد که سازمان برنامه و بودجه همکاری کند زیرا آموزش و پرورش طرح تثبیت و تعمیق یادگیری را در تابستان اجرا کرد اما تا کنون سازمان برنامه و بودجه تخصیص نداده است و برای تخصیص مصوبه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در ستاد مقابله با کرونا اقدامی انجام نداده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: تصویب قانون نظام رتبه بندی معلمان بعد از ۱۱ سال وقفه در دولت سیزدهم تصویب شد و تا امروز از ۳۸ میلیارد مصوب شده، ۲۲ هزار میلیارد تومان از بودجه تخصیص یافت.

ستاری فرد افزود: آموزش و پرورش ۷۲ هزار بازنشسته در سال ۱۴۰۰ داشت که ۱۵ آذر پاداش پایان خدمت آنها تسویه شد.

وی تصریح کرد: نیازمند چرخش تحولی در حوزه بودجه ریزی آموزش و پرورش هستیم، به دلیل نواقصی که در اجرا و پرداخت حقوق همکاران در سنوات گذشته از جمله مطالبات معلمان خارج از کشور تا اینکه دیوان عدالت آرایی صادر کرد و سازمان برنامه ۲۰ درصد از ردیف های اعتباری وزارتخانه را کسر کرد که باعث کندی در اجرای برخی برنامه ها شد که باید در این زمینه برای سال آینده اندیشه کرد تا این مطالبات از ردیف‌های اصلی وزارتخانه پرداخت نشود.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مزیت‌های لایحه سال آینده بودجه گفت: استقرار رتبه‌بندی در ردیف اصلی حقوق و مزایا دیده‌ شده که اتفاق خوبی است همچنین ۱۸۱ هزار میلیارد تومان حقوق همکاران فرهنگی در استان‌ها در نظر گرفته شده است.

ستاری فرد با بیان اینکه آموزش و پرورش در حوزه اعتبارات تملک سرمایه‌ای و عمرانی کمبودهایی پیدا کرده است، گفت: اعتبارات عمرانی کل کشور ۲۶ درصد است اما اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش ۳۱ درصد کمتر از سال گذشته و منفی ۳۱ درصد عنوان شده است و اکنون اعتبارات سازمان نوسازی هم با کاهش ۱۵ درصدی مواجه‌ است که امیدواریم در مجلس مورد توجه قرار گیرد.

سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت افزایش یافت

وی با بیان اینکه سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت برای سال آتی ۱۱.۲ درصد است، توضیح داد: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰ درصد، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲.۹ درصد و برای سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱.۲ درصد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: انتظار داریم این عدد به ۱۵ درصد برسد. سهم بودجه دستگاهی آموزش و پرورش نسبت به بودجه همه دستگاه‌ها ۱۵ درصد است و نشان‌دهنده توجه دولت سیزدهم به آموزش و پرورش است.

ستاری فرد با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آتی سهم هزینه‌های غیرپرسنلی حدود ۲.۶ درصد است، گفت: این رقم باعث می‌شود در اجرای برنامه‌های کیفیت بخشی با مشکل مواجه شویم. این نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که همین بودجه هم دیرهنگام تخصیص یابد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، افزود: اعتبارات حوزه آموزش و پرورش از محل هدفمندی یارانه‌ها حذف شده و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از تبصره ۱۴ هدفمندی داشتیم که حذف شده و آموزش را در حوزه‌هایی چون ایاب و ذهاب و مدارس شبانه‌روزی با مشکل مواجه می‌کند.

۱۸ هزار و ۷۰۰ کلاس درس با تراکم بالای ۴۰ نفره دارد

ستاری‌فرد با بیان اینکه آموزش و پرورش سال گذشته ۱۸ هزار و ۷۰۰ کلاس درس با تراکم بالای ۴۰ نفره داشته است، اظهار داشت: افزایش جمعیت دانش‌آموزی به دلایلی مانند افزایش جمعیت اتباع رخ داده و با این شرایط تعداد ۱۶ هزار و ۶۰۰ کلاس درس داریم.

وی افزود: کاهش اعتبارات حوزه عمرانی می‌تواند مشکلات ما را در این حوزه بیشتر و عدالت تربیتی را دچار خدشه کند. سهم این دانش آموزان از معلم در هرکلاس باید ۲۳ نفر باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ۱۳۵ هزار دانش آموز متوسطه اول داریم که در کلاس‌های مختلط درس می‌خوانند. حتی در برخی موارد سرویس بهداشتی شان هم مشترک است. هرچند وزیر دستورداد هیچ کلاس مختلط متوسطه دومی نباید داشته باشیم که این دستور اجرا شد اما در متوسطه اول مشکل داریم و بالغ بر ۸۴۰۰ کلاس درس متوسطه اول مختلط داریم.

ستاری فرد ادامه داد: این موارد کیفیت و عدالت را خدشه دار می‌کند و در صدد جذب نیروی باکیفیت با اصلاح فرآیندها و راهکارهای جذب معلم هستیم.  

وی با تاکید بر اینکه ۴۹ هزار مدرسه سرایدار ندارند، اظهار داشت: سرانه زیست شبانه روزی دانش آموزان در مدارس شبانه روزی، روزانه ۱۹ هزار تومان است و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز شبانه‌روزی هم داریم که سرانه پرورشی روزانه هر دانش آموز حتی یک حبه قند هم نمی‌شود و ۴۰ تک تومان است.

وی تاکید کرد: کل اعتبار پرورشی ۱۰ ماه اخیر، ۲۵۰ میلیارد تومان بوده‌است.

افزایش ۲ درصدی نرخ آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در دوره کرونا ۲ درصد به نرخ آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان اضافه شد زیرا دانش آموزان محصول فضای مجازی شدند.

ستاری فرد ادامه داد: اکنون هم هر اتفاقی می‌افتد مدرسه را تعطیل می‌کنند، اینگونه اداره آموزش و پرورش با مشکل مواجه می‌شود. تولیت نظام تعلیم و تربیت بر اساس بند ۲ سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش با این وزارتخانه است اما عده‌ای در بیرون می‌خواهند تصمیم بگیرند مدارس چه زمانی باز و بسته باشند که این موضوع به عدالت در آموزش آسیب می‌زند.

تربیت دانش‌آموزان را نمی‌توان به فضای مجازی سپارد

وی افزود: خط مقدم ما، مدرسه است و آموزش و پرورش را یک ماه تعطیل کردند اما قانون هوای پاک اجرا نمی‌شود. نمی‌توان تربیت دانش‌آموزان را به فضای مجازی سپارد. تبعات تعطیلی مدارس در دوران کرونا بسیار بود، وقتی مدارس تعطیل می‌کنیم دانش آموزی که به وسایل ابزار هوشمند دسترسی دارند، از کلاس‌ها استفاده‌ می‌کند و بقیه نمی‌توانند از این موارد بهره مند شوند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: برای اجرای سند تحول، ۴۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده اما نیاز ما حداقل ۲ هزار میلیارد تومان است.

ستاری فرد ادامه داد: همچنین برای احیای امور تربیتی و حوزه پرورشی نیز باید برای تحقق اهداف سند انتظار برگزاری ۶ اردو برای هر دانش آموز را از ما دارند، یعنی ۹۰ میلیون روز برای هر دانش آموز که در این راستا نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه هستیم در حالی که ۴۳۰ میلیارد تومان دیده شده است.

وی یادآور شد: یکهزار و ۴۳۰ میلیارد تومان برای آسیب‌های اجتماعی در لایحه دیده‌اند اما دستگاه آن مشخص نیست و پیشنهاد ما این است که به آموزش و پرورش تخصیص یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر برگزاری آزمون استخدامی در سال جاری توضیح داد: آزمون استخدامی برگزار می‌شود اما روش جدیدی را دنبال می‌کنیم تا سازوکار جذب نیروی جدید و باکیفیت را فراهم کنیم.

ستاری فرد افزود: هنوز این روش‌های جدید نهایی نشده‌اند. این پیشنهادها باید در شورای سازمان اداری استخدامی به تصویب برسد. موضوع جذب نیروی انسانی اهمیت بسیاری دارد و باید برای آن زمان بگذاریم و آن را به عنوان برنامه جدی دنبال کنیم.

وی درباره سرانه دانش‌آموزی گفت: ردیف بودجه‌ای داریم که ۴۹۰۰ میلیارد تومان در آن دیده شده و اگر بر تعداد دانش آموزان تقسیم کنیم روزانه ۲ هزار تومان می‌شود.

ستاری‌فرد درباره کسری اعتبارات ۱۵۰۰ میلیاردی امسال برای پرداخت حق الزحمه همکاران خرید خدمات اظهار داشت: مطالبات سال گذشته تا خرداد جاری را پرداخت کرده ایم اما چهار ماه امسال پرداختی به آنها نداشته‌ایم که پیگیر تامین آن هستیم. برای سال آینده نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.

صدور احکام رتبه‌بندی نومعلمان

وی درباره صدور احکام رتبه‌بندی نومعلمان افزود: نومعلمان که بعد از ابلاغ قانون، استخدام شدند، مشمول رتبه بندی می‌شوند. با تصویب هیات ممیزه سامانه برایشان باز و احکامشان صادر می‌شود. صدور احکامشان بر اساس رتبه بندی انجام می‌شود و در دستورکار است و تا زمان باقی مانده احکام شان را صادر می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت معلمان جدیدالورود به آموزش و پرورش از محل آزمون استخدامی جذب شده‌اند اما در گزینش پذیرفته نشده‌اند، گفت: دانشجومعلمانی هم وجود دارند که تاییدیه گزینش آنها نیامده است. قانون گزینش معلمان می‌گوید هرگونه صدور احکام و پرداخت وجه منوط به تایید گزینش است. همکاران جدید الاستخدام حتما باید تاییدیه گزینش را دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2695737
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد