• ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
  • 0k نظر «نمایش»

نحوه برنامه ریزی جهت مطالعه در آزمون های استخدامی

نحوه برنامه ریزی جهت مطالعه در آزمون های استخدامی

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

نحوه مطالعه و کسب آمادگی برای آزمون های استخدامی

جلسه پرسش و پاسخ کارشناس ایران استخدام با خانم ساره علینیا مشاور تحصیلی و مؤلف چند کتاب در حوزه استخدامی در رابطه با چگونگی برگزاری آزمون، نحوه برنامه ریزی جهت مطالعه در آزمون های استخدامی و آمادگی برای آزمون و نحوه پاسخگویی به سؤالات دفترچه آزمون:

لطفا توجه بفرمایید محتوای این پرسش و پاسخ بر اساس لایو اینستاگرام درتاریخ 17 مهر ماه و 7 آبان ماه سال 99 میباشد. لازم بذکر است امکان تغییر در روند برگزاری آزمون امسال وجود دارد.

فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

فرصت‌های شغلی را از دست ندهید!

با فعال‌سازی این سرویس، آگهی‌های استخدام سازمان‌های دولتی و خصوصی و همچنین بانک‌ها را به محض انتشار از طریق پیامک و ایمیل دریافت خواهید کرد.

فعال‌سازی

نحوه برگزاری آزمون و تعداد سؤالات

پرسش ایران استخدام: لطفا در رابطه با نحوه برگزاری آزمون در چند سال اخیر توضیح دهید و اینکه سؤالات به چه شکل مطرح می شوند؟

پاسخ کارشناس: دفترچه آزمون در دو بخش به داوطلبین داده می شود، بخش اول سؤالات عمومی و وبخش دوم سؤالات تخصصی
تعداد سؤالات عمومی معمولا 100 سؤال است که از 7 درس عمومی شامل 1- فناوری اطلاعات و مهارت های هفتگانه (ICDL) 2- ریاضی و آمار مقدماتی 3- زبان و ادبیات فارسی 4- معارف اسلامی 5- زبان انگلیسی- عمومی 6- اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و قانون اساسی 7- هوش و توانمندی های عمومی
مطرح میشوند و زمان پاسخگویی به آنها معمولا 110 دقیقه در نظر گرفته می شود، بیشترین تعداد سؤالات در دفترچه عمومی را سؤالات هوش و استعداد تحصیلی به خود اختصاص میدهد که تقریبا شامل 20 الی 25 سؤال میباشد و بقیه دروس تقریبا شامل 12 یا 13 سؤال میباشند.
تعداد سؤالات تخصصی معمولا 60 الی 70 سؤال را در برمیگیرد و زمان پاسخگویی به طور معمول و طبق تجربه 80 دقیقه میباشد.

معمولا استفاده از ماشین حساب در این آزمون مجاز نمی باشد ولی توصیه میشود یک ماشین حساب به همراه داشته باشید که اگر اجازه داده شد از آن استفاده کنید. (جهت اطلاع از نحوه حضور در جلسه اینجا کلیک کنید)

حدنصاب و وزن دروس

پرسش ایران استخدام: لطفا بفرمایید منظور از حدنصاب و وزن دروس در دفترچه چیست؟

پاسخ کارشناس: حدنصاب مطرح شده در دفترچه 50 درصد نمره نفر اول میباشد و بر اساس نمره مکتسبه نفر اول تعیین میشود.
وزن دروس عمومی 40% و وزن دروس تخصصی 60% میباشد به این معنا که میانگین دروس عمومی شما در عدد 0/4 و میانگین دروس تخصصی شما در عدد 0/6 ضرب میشود و در آخر با هم جمع میشوند. برای مثال اگر میانگین دروس عمومی شما 20% باشد با این ضریب نمره عمومی شما 8 میشود و اگر میانگین دروس تخصصی تان 50% باشد با این ضریب نمره دروس تخصصی شما 30 شده، مجموع نمره مکتسبه تان 38 میشود که این نمره در صورت بومی بودن در عدد 1/4 ضرب شده و نمره نهایی شما به دست می آید. (در صورتی که بومی نباشید این ضرب انجام نمی گیرد)
* داوطلبین باید توجه داشته باشند که آزمون نمره منفی داشته و سه پاسخ اشتباه یک پاسخ صحیح را از بین میبرد.

عدم پاسخگویی به سوالات یک درس

پرسش ایران استخدام: بیشتر داوطلبین این سؤال برایشان پیش می آید که اگر به سؤالات یک درس مثلا ریاضی کلا پاسخ ندهیم چه اتفاقی می افتد؟

پاسخ کارشناس: اتفاق خاصی نمی افتد. در نهایت نمره آزمون باید به گونه ای باشد که شما حدنصاب را کسب کرده باشید و برایتان کارنامه صادر شده و نمره شما وارد رقابت با کارنامه افراد دیگر شود و با توجه به حدنصابی که نفر اول کسب نموده ارزیابی گردد.

مطالب مهم و پرسؤال دروس عمومی و تخصصی

پرسش ایران استخدام: در بین دروس عمومی کدام مباحث مهم هستند و بهتر است تأکید بیشتری روی آنها داشته باشیم؟

پاسخ کارشناس: بهتر هست بگویم تمام مباحث باید مطالعه شوند و برای آنها نمونه سؤال حتما به صورت عمقی حل شود تا داوطلبان با نحوه طرح و شکل سؤال آشنایی بیشتری داشته باشند.
بنده به صورت کلی برای همه عناوین درسی بخشهای مهم را به صورت تیتروار بیان میکنم.
فناوری اطلاعات و مهارت های هفتگانه (ICDL): منوهای آفیس، اینترنت، شبکه ویندوز و کلیدهای ترکیبی مختلف برای برنامه های مختلف مثل پاورپوینت و ایکسل، مباحث سخت افزار و پست الکترونیک، ایمیل و اینترنت و کار با ینترنت در حد بخش دبیرستانی یا سالهای اول ودوم دانشگاه
ریاضی و آمار مقدماتی: توابع، مشتق و کاربرد آن، احتمال و آمار از منابع دانشگاهی و کتب سال آخر دبیرستان (سال یازدهم و دوازدهم) و همچنین نمونه سؤالات و کتب کنکوری
مشتق و حد پرسؤال میباشد ولی مبحث پیچیده و زمانبری میباشد. اگر بخواهند مطالب آسان و قابل فهم تری را مطالعه نمایند بهتر است به سراغ مباحثی مانند الگو، دنباله (دنباله های هندسی و حسابی)، اتحاد و عبارت های گویا بروند. مثلثات بخشی گسترده اما پرسؤال است و در همه سؤالات تقریبا مطرح میشود.
برای ریاضی وقت بیشتری گذاشته شود چون از ریاضی تعداد سؤالات بیشتری مطرح میشود ولی از آمار تعداد کمتری ولی چون مباحث آمار از پیچیدگی کمتری برخوردار است پاسخگویی راحت تر است. به نظر من 70% ریاضی مطالعه کنند و 30% آمار.
زبان و ادبیات فارسی: بحث قرابت معنایی، آرایه های ادبی، غلط املایی، تاریخ ادبیات و قالب های شعری، ساختمان واژه و ساختمان افعال
معارف اسلامی: مفهوم آیات، جملات امامان و پیامبران، احادیث مهم مثل ثقلین و جابر و ...، مفاهیم ولایت، امامت، نبوت و معاد و مفاهیم این چنینی در مورد احکام خانواده و در حالت کلی دانستن یک سری احکام اولیه که جز واجبات مسلمانان و احکامی مثل نماز و روزه و...
زبان انگلیسی- عمومی: بخش لغات بسیار مهم است و در پاسخگویی به سؤالات درک مطلب و کلوزتست کمک زیادی میکند. خواندن گرامر هم نیاز هست اما تأکید بر خواندن هرروزی و تکرار زیاد لغات را دارم.
اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و قانون اساسی: مباحث مختلف مربوط به کشور ما و مباحث روز که الان مطرح هستند، مباحث قانون اساسی، سند تحول  1404، توافق هسته ای، مباحث مربوط به جغرافیای کشور و تاریخ گذشته و معاصر کشورمان، مسایل بین المللی و جنگها و معاهدات بین کشورها مطالعه کنند. حتما در مورد سازمان های داخلی کشورمان (مثلا چگونگی انتخاب رییس جمهور و مدت زمان خدمت)  و قوای کشورمان اطلاعات داشته باشند. اطلاعات در رابطه با نویسندگان معروف کشور و کتب مهم آنها مثل استاد مطهری و استاد دستغیب و ... و البته روزشمار و تقویم سیاسی و اجتماعی  کشور. (جهت دانلود سوالات اطلاعات عمومی اینجا کلیک کنید)
هوش و توانمندی های عمومی: بخش درک مطلب از جمله مهمترین مطالب هستند و حل مساله با اشکال هندسی و بخش هایی که با دانش ریاضی قابل حل هستند.
برای پاسخگویی به درک مطلب در سؤالات هوش اول روی سؤالات مطرح شده از متن را مطالعه نمایند و پیش زمینه ای در ذهن خود داشته باشند بعد سراغ متن رفته و متن را با هدف پاسخگویی به سؤالات با دقت مطالعه نمایند و به سؤالات پاسخ دهند. اگر متن چند پاراگراف است است دنبال ایده اصلی در پاراگراف های اولیه رفته و بر روی متن مرور سریع داشته باشند.(جهت دریافت جزوه هوش و استعداد تحصیلی اینجا کلیک کنید

پیشنهاد برای مطالعه دروس تخصصی

پرسش ایران استخدام: در رابطه با دروس تخصصی چه پیشنهادی دارید؟

پاسخ کارشناس: حتما مطالعه دروس تخصصی در اولویت بوده و زمان زیادی را به مطالعه اختصاص دهند. داوطلبین محترم توجه داشته باشند که مواد آزمون تخصصی هر رشته در دفترچه ثبت نام اعلام می شود.
منابع مورد نیازو قابل استفاده برای سؤالات تخصصی کتب و جزوات دانشگاهی در سال های اول و دوم و کتب درسی سالهای آخر دبیرستان و کتب و جزوات کنکور میباشند. طبق بررسی های بنده کتب و جزوات سایت ایران استخدام بسیار کامل بوده و تقریبا تمام مواد درسی را شامل میشود.

بهترین زمان مطالعه دروس عمومی و تخصصی

پرسش ایران استخدام: بهترین زمان برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی چه زمانی است؟

پاسخ کارشناس: اول اینکه باید توجه داشته باشند دروسی که نیاز به تمرکز زیادی ندارند و برای ساعات پایانی روز نگه داشته و دروس مهم و نیازمند تمرکز زیاد را در ساعاتی مطالعه نمایند که زیاد خسته نبوده و تمرکز کافی را دارند.
روش پیشنهادی مناسب برای مطالعه این هست که به صورت یک در میان دروس عمومی و اختصاصی باشد. مثلا اگر برای یک روز مطالعه 5 واحد درسی را در نظر گرفته باشند 2 واحد عمومی مطالعه نمایند، 3 واحد تخصصی و به صورت یک در میان. این روش باعث میشود زیاد خسته نشوند و مطالب بهتر در ذهنشان بماند، همچنین همه دروس با هم پیش میروند.
حتما به این مورد توجه داشته باشند که مطالبی مانند تاریخ و ادبیات و لغات زبان هرروز و در تایم پایانی روز مطالعه شوند.

میزان مطالعه در روز

پرسش ایران استخدام: در روز چند ساعت مطالعه داشته باشند؟

پاسخ کارشناس: برای افراد شاغل پیشنهاد میشود حداقل 4 ساعت در روز و افراد غیر شاغل حداقل 8 الی 9 ساعت مطالعه داشته باشند.

روش ها و زمان مناسب برای تست زنی

پرسش ایران استخدام: لطفا در رابطه با روش ها و زمان مناسب تست زنی توضیحاتی رو ارائه بدهید.

پاسخ کارشناس: توصیه بنده به همه داوطلبان این است که حتما تست بزنند چون تست زنی موجب آشنایی با روش طرح سؤال شده و تسلط داوطلبان را بالا میبرد.
حتما حتما توجه کنید که حفظ کردن تست ها اصلا روش خوبی نبوده است، تست ها باید عمقی مطالعه شوند تا هم با روش طرح سؤال آشنا شوند، هم اشکال آنها به طور کلی برطرف شود و مطلب را بیاموزند.
در رابطه با زمان مناسب تست زنی در مورد دروس اختصاصی تست هم باید در همان بازه زمانی مطالعه (مثلا 5/1 ساعت اختصاص داده شده به مطالعه) زده شود، میتوانند هم بخوانند هم تست بزنند. حتما تست هایی را که اشتباه زدند بررسی کنند تا کیفیت مطالعه شان بالا برود. اما در مورد دروس عمومی اول درس مورد نظر را مطالعه نمایند و روز بعد تست آن را بزنند. مثلا اگر آن درس را شب مطالعه کرده اند صبح روز بعد تست آن قسمت را بزنند.
پیشنهاد بنده به داوطلبان این است که حتما حتما نمونه سؤالات زیادی را از سال های گذشته تهیه نموده و به صورت عمقی مطالعه نمایند. منابع کامل و جامعی که داوطلبان میتوانند از  آنها استفاده نمایند کتب تست کنکور و همچنین کتب و نمونه سؤالات سایت ایران استخدام است که طبق مطالعات بنده بسیار کامل و جامع هستند.(جهت مطالعه کتب ایران استخدام اینجا کلیک کنید)(جهت مطالعه نمونه سؤالات ایران استخدام اینجا کلیک کنید)

لینک های مرتبط و منابع مطالعه

منبع: واحد آموزشی ایران استخدام

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2475905
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد