• ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
  • 0k نظر «نمایش»

کمبود ۱۳۸ هزار پرستار در وزارت بهداشت کشور

کمبود ۱۳۸ هزار پرستار در وزارت بهداشت کشور

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

پیشنهاد استخدام سالانه شش هزار پرستار

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری ایمنا، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در حال حاظر با کمبود 138 هزار پرستار در وزارت بهداشت کشور مواجه هستیم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تشکیل کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های ذی‌ربط برای تعیین تکلیف وضعیت نیروهای طرحی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: نمایندگان نیروهای طرحی وزارت بهداشت این انتقاد را مطرح کردند که ۱۶۸ هزار نفر در وزارت بهداشت تبدیل وضعیت شدند اما حتی یک نفر از نیروهای طرحی جذب نشدند.

زهرا شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته _سه‌شنبه بیست‌ودوم آذرماه_ اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با وزیر بهداشت و معاونان وی، رئیس سازمان نظام پرستاری، مسئولان سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان کادر سلامت برای بررسی آخرین وضعیت استخدام پرستاران و کادر سلامت اظهار کرد: رئیس سازمان نظام پرستاری در این نشست تأکید داشت که در برنامه هفتم توسعه وزارت بهداشت مکلف به استخدام سالانه شش هزار پرستار شود.

وی با اشاره به حضور داوطلبانه ۱۷ هزار پرستار در دوران شیوع کرونا افزود: رهبر معظم انقلاب، نمایندگان مجلس و مسئولان بر ضرورت استخدام این نیروها تأکید کردند اما هیچ اقدامی برای جذب آنها صورت نگرفت و تعداد زیادی از این نیروها خانه‌نشین شدند، در حالی که برخی از آنها متأهل هستند، بنابراین لازم است که با قید فوریت در مجلس یا ستاد کرونا وضعیت این نیروها تعیین تکلیف شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر به‌کارگیری نیرو در شرایطی که با کمبود ۱۲۰ هزار پرستار روبه‌رو هستیم، خاطرنشان کرد: برخی از نیروهای شرکتی حقوق‌های بسیار اندکی می‌گیرند که نیاز به رسیدگی به این تخلفات است همچنین نمایندگان نیروهای طرحی وزارت بهداشت این انتقاد را مطرح کردند که ۱۶۸ هزار نفر در وزارت بهداشت تبدیل وضعیت شدند اما حتی یک نفر از نیروهای طرحی جذب نشدند، در حالی که آزمون خود را در دوران شیوع کرونا پس دادند.

وی ادامه داد: معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه این نشست بیان کرد که در دنیا به ازای هر پزشک ۸.۵ پرستار وجود دارد و در کشورهای منطقه مانند ترکیه این میزان ۲.۸ و در ایران ۲.۲ درصد است، در حالی که باید به ازای هر پزشک سه پرستار داشته باشیم و امسال ۸۹۰۰ نفر برای ۲۰۷ مرکز جذب شدند و سالانه ۱۲۰ هزار نفر نیروی پشت طرحی داریم و انباشت این نیروها را باید حل کرد البته کمبود پرستار پدیده جهانی است و آخرین مجوز جذب ما مربوط به بهمن ۹۹ بوده و در مجموع از خرداد ۹۸ تا پایان ۹۹، ۲۲ هزار و ۷۶۰ نفر نیروهای پرستاری جذب و ۱۲ هزار نفر نیز بر اساس قانون ایثارگران استخدام شدند.
پرداخت حقوق ۶۷ درصد پرستاران از خزانه

شیخی با استناد به اظهارات معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرد: ۶۸ درصد پرستاران حقوق خود را از خزانه دریافت می‌کنند و بقیه از منابع وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت نیز خواستار صدور مجوز برای تبدیل وضعیت نیروها بود زیرا ۱۳۸ هزار پرستار نیاز داریم، در حالی که در حال حاضر تعداد پرستاران ما ۱۰۸ هزار پرستار است و همچنین مجوز جذب فرزندان ایثارگران را نباید به مجوزهای جذب گره زد.

وی از تاکید اعضای کمیسیون بر جذب و استخدام حق نیروهای طرحی خبر داد و گفت: باید استخدام کادر سلامت دوران شیوع کرونا در اولویت قرار گیرد و تلاش و زحمات این نیروها بر هیچکس پوشیده نیست و باید به امنیت شغلی آنها و نیازسنجی واقعی در جذب نیرو، صدور مجوز و چگونگی جذب با آزمون یا بدون آزمون توجه شود چراکه کرونا مهمترین آزمون این نیروها بود و ازخودگذشتگی آن‌ها اثبات شده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعیین تکلیف شرایط و وضعیت نیروهای طرحی و ۸۹ روزه را یکی دیگر از خواسته‌های اعضای کمیسیون دانست و یادآور شد: این تعیین تکلیف برای به‌کارگیری و تشویق به خدمت نیروها در بحران‌های آینده ضروری است زیرا شرایط شیوع کرونا مانند جنگ بود و باید آن شرایط را به یاد بیاوریم و سپس تصمیم‌گیری کنیم؛ افزایش کادر پرستاری نیاز کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی است و همچنین حقوق کادر سلامت وزارت بهداشت باید از درآمد عمومی پرداخت شود نه از بودجه وزارت بهداشت و این موضوعی قانونی است و وزارت بهداشت باید آن را پیگیری کند.
قول بر زمین‌مانده رئیس‌جمهور برای به‌کارگیری نیروهای طرحی

وی با اشاره به انتقاد نمایندگان از بلاتکلیفی نیروهای طرحی گفت: رئیس‌جمهور سابق و فعلی قول به‌کارگیری نیروهای طرحی را دادند اما هنوز اقدام جدی انجام نشده است. مردم در این رابطه به نمایندگان فشار می‌آورند اما استخدام نیرو کار مجلس نیست و به طور قطع کمیسیون بهداشت از خطای کسانی که مشکلات جامعه سلامت را حل نمی‌کنند چشم‌پوشی نخواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان افزود: رئیس کمیسیون بهداشت در این نشست تأکید کرد که باید اطلاعات و آمار دقیق در مورد تعداد نیروهای طرحی به کمیسیون ارائه شود و سازمان اداری و استخدامی وظیفه خود را به درستی انجام دهد البته متأسفانه دولت هم نمی‌داند چه میزان کارمند دارد و اطلاعات ضد و نقیضی در این رابطه وجود دارد.

وی با اشاره به اظهارات وزیر بهداشت درباره استاندارد نبود خدمات پرستاری در این نشست تصریح کرد: وزیر بهداشت اعلام کرد مجبور هستیم از ظرفیت کمک‌بهیار، بهیار و حتی همراه بیمار استفاده کنیم و راه‌اندازی بیمارستان محلی یکی از مشکلات است و فشارها و نیازهای کاذبی در کشور وجود دارد، مصارف ما باید بر اساس منابع‌مان باشد اما منابع نمی‌تواند مصارف ما را تأمین کند بنابراین باید دستمان را به طرف مردم دراز کرده و بخشی از خدمات را به آنها واگذار کنیم؛ تنها ۱۸ درصد خدمات در اختیار بخش خصوصی و مابقی دولتی است و بیش از پنج هزار پروژه نیمه تمام داریم که نمی‌توان آنها را رها کرد و رحیمی معاون توسعه به طور مداوم در سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه پیگیر امورات جذب نیرو بوده و از اول دی‌ماه امسال سطح یک زیر ۲۰ هزار نفر را کامل خواهیم کرد و می‌طلبد کمیسیون بهداشت نیز به ما کمک کند.

شیخی با انتقاد از حضور نیافتن رئیس سازمان اداری و استخدامی در نشست روز گذشته گفت: اعضای کمیسیون تأکید داشتند که باید مسئولان مربوطه حضور داشته باشند و پاسخگو باشند و دولت باید بداند که به اولویت‌های استخدام حوزه سلامت توجه ویژه داشته باشد.
نبود توازن بین آمار تخت و توزیع پرستار

وی اظهار کرد: عوض‌پور از سازمان برنامه و بودجه در این نشست بیان کرد وزارت بهداشت به دنبال راه‌اندازی واحدهای جدید است و اعلام کردیم که وضعیت نیرو و شرایط جذب را بررسی و تأمین مالی شود که شش تا هفت ماه زمان می‌برد و ما ارزیابی‌ها را انجام و نیازمندی‌ها را در بودجه سال آینده پیش‌بینی خواهیم کرد و در حال حاضر فرآیند جذب بر اساس آزمون است و بر اساس داده‌های مسئولان مربوطه با نیروی موجود بخش درمان می‌توان ۱۵۴ هزار تخت را اداره کرد در حالی که تخت‌های موجود ما ۱۰۸ هزار تخت است و نبود توازنی در توزیع نیروها داریم که باید فکری به حال این موضوع کرد.

شیخی با اشاره به اظهارات رحیمی، معاون توسعه وزارت بهداشت در این نشست، ادامه داد: به گفته وی ۶۱۳ هزار پست سازمانی برای ساختار موجود تعریف شده و این تصمیم مربوط به حال حاضر نیست و برای ۵۰۸ هزار نفر حقوق پرداخت می‌کنیم و حقوق نزدیک به ۸۰ هزار نفر در وزارت بهداشت را از محل درآمد اختصاصی پرداخت می‌کنیم و یک سال است برای جذب نیروهای طرحی سرگردانیم و می‌طلبد سازمان برنامه و بودجه برای جذب نیروها به ما کمک کند و سازمان اداری و استخدامی نیز فرصت استخدام را به ما بدهد.

وی درباره نتایج این نشست اعلام کرد: در نهایت پس از بحث و گفت‌وگوهای صورت گرفته قرار شد کمیته‌ای متشکل از سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت، سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه تشکیل و جمع‌بندی لازم را داشته باشند و اطلاعات نیروها را تجمیع کنند که بتوان دقیق تصمیم‌گیری کرد و پیگیری‌های قبلی را برای استخدام نیروهای کادر سلامت دوران شیوع کرونا ادامه خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری ایمنا

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2674562
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد