کارجومعرفی مشاغل

آشنایی با شغل کارمند دادسرا

زمان مطالعه: 4 دقیقه

کارمند دادگستری کیست؟ (وظایف و حقوق کارمند دادسرا)

دادسرا نهادی در دادگستری است که در حوزه قضائی هر شهرستان در همراهی دادگاه‌ انجام وظیفه می‌کند و عهده‌دار کشف جرم، تعقیب متهم و … می‌باشد. کارمند دادسرا به کسی گفته‌ می‌شود که در بخش‌های مختلف دادسرا مانند شعبه بازپرسی، دادیاری، اجرای احکام، کارشناسی و اداری مشغول به کار می‌باشد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارمند دادسرا کیست؟

دادگستری به عنوان نهاد اصلی قضایی در شهرها و شهرستان‌ها است، که به صورت عامه به عنوان دادگاه شناخته‌ می‌شود. این ساختار در اکثر شهرستان‌ها از دو بخش مستقل تشکیل شده‌است: دادگاه و دادسرا که هر کدام از این مجموعه‌ها مقررات و وظایف تخصصی دارند.
دادسرا یکی از شاخه‌های اصلی دادگستری است که در حیطه قضایی هر شهرستان به عنوان یک همکار دادگاه عمل می‌کند و مسئولیت‌هایی همچون کشف تخلفات، تعقیب قضایی متهمین، ارائه دعاوی قضایی، و حفاظت از حقوق بنیادین و قوانین شرعی را بر عهده دارد، همچنین دادسرا در مواردی که جرم دارای بعد خصوصی است، با شکایت فرد زیان‌دیده وارد میدان می‌شود، بابراین می‌توان گفت کارمند دادگاه و دادسرا، کارمند دادگستری (به انگلیسی:Justice employee) محسوب می‌شود.
در ساختار قضایی دادسرا، مقامات مختلفی در یک سیستم سلسله مراتبی منظم فعالیت می‌کنند. در این سیستم، دادستان به عنوان ارشدترین مقام عمل می‌کند. معاون دادستان، که در رتبه بعدی قرار دارد، در غیاب دادستان، مسئولیت‌های او را بر عهده می‌گیرد. بازپرس به عنوان سومین مقام در این مرتبه، وظیفه پیشبرد تحقیقات ابتدایی را انجام می‌دهد. در پایین‌ترین سطح این سلسله مراتب، دادیار قرار دارد که وظایف خود را تحت نظارت و با اجازه‌ی دادستان به انجام می‌رساند.
اما در مورد اینکه کارمند دادسرا کیست؟ باید بگوییم به تمام کسانی که در دادسرا به فعالیت می‌‎پردازند اعم از دادستان، بازپرس، دادیار، تشکیلات اداری و … کارمند دادسرا گفته‌ می‌شود. کارمندان دادسرا می‌توانند در بخش‌های مختلف دادسرا مانند شعبه بازپرسی، دادیاری، اجرای احکام و اداری مشغول به کار شوند.

مطلب مرتبط: دادستان کیست و چگونه دادستان شویم؟

چگونه کارمند دادسرا شویم؟

برای استخدام به عنوان کارمند دادسرا، باید مدرک کارشناسی یا بالاتر در یکی از رشته‌های حقوق، علوم قضایی، یا فقه و حقوق اسلامی داشته باشیم.
پس از اتمام تحصیلات، بسته به منصبی که می‌خواهیم در دادسرا مشغول به کار شویم، باید در یکی از آزمون‌های قوه قضائیه یا آزمون قضاوت شرکت کنیم. به عنوان مثال افرادی که قصد دارند به عنوان دادستان‌ مشغول به فعالیت شوند، باید در آزمون قضاوت شرکت کنند؛ همچنین افرادی که علاقه مند به تصدی شغل بازپرس‌ می‌باشند،  باید در آزمون استخدام قوه قضاییه شرکت نمایند و در صورت کسب نمره قبولی، سایر مراحل از جمله مصاحبه را با موفقیت سپری کنند.
سوالات این آزمون‌ها از دروس حقوق مدنی، حقوق جزای عمومی، حقوق جزای اختصاصی، آیین دادرسی کیفری، آیین دادرسی مدنی، حقوق اداری و … طرح می‌شود.

علاوه بر شرایط ذکر شده، برای استخدام به عنوان کارمند دادسرا، باید دارای شرایط زیر نیز باشیم:

  • اعتقاد به دین اسلام
  • عدم سوپیشینه کیفری
  • سلامت جسمی و روانی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)

مطلب مرتبط: آشنایی با شغل بازپرس (چگونه بازپرس شویم؟)

شرح وظایف کارمند دادسرا

وظایف کارمندان دادسرا عبارتند از:

کارمندان دادسرا در شعبه‌های مختلف دادسرا، مانند شعبه بازپرسی، شعبه دادیاری، شعبه اجرای احکام، شعبه کارشناسی و شعبه اداری مشغول به کار هستند. وظایف آنها در هر شعبه متفاوت است، اما به طور کلی شامل رسیدگی به پرونده‌های کیفری و حقوقی می‌شود.
در برخی از پرونده‌های کیفری و حقوقی، نیاز به انجام امور کارشناسی است. کارمندان دادسرا در این موارد، وظیفه تهیه گزارش‌های کارشناسی را بر عهده دارند.
کارمندان دادسرا در شعبه اجرای احکام، وظیفه اجرای احکام قضایی را بر عهده دارند. این احکام ممکن است شامل احکام کیفری مانند حبس، یا احکام حقوقی مانند محکومیت به پرداخت خسارت باشد.
کارمندان دادسرا وظیفه ثبت و ضبط اطلاعات پرونده‌ها را در سامانه‌های مربوطه بر عهده دارند. این اطلاعات شامل مشخصات طرفین دعوی، تاریخ و زمان رسیدگی به پرونده، و نتیجه رسیدگی به پرونده می‌باشد.
این کارمندان دادسرا وظیفه ارائه خدمات اداری به مراجعه‌کنندگان، مانند دریافت دادخواست، پاسخگویی به سوالات، و راهنمایی مراجعه‌کنندگان، را بر عهده دارند.
برخی از وظایف خاص کارمندان دادسرا در شعبه‌های مختلف دادسرا عبارت است از:

دادستان

برخی از وظایف دادستان عبارتند از:

  • اعلام کشف جرم
  • رسیدگی به جرایم
  • محاکمه در دادگاه
  • اجرای احکام کیفری
  • صدور کیفر خواست
  • تعیین تکلیف اشیا مورد استفاده در جرم

بازپرس

از جمله وظایف بازپرس عبارتند از:

  • پیدا کردن متهم و بازجویی از او
  • رسیدگی به چگونگی وقوع یک جرم
  • تحقیق و جمع‌آوری ادله برای احراز وقوع جرم

دادیار

از جمله وظایف دادیار عبارتند از:

  • اجرای احکام
  • تحقیقات مقدماتی
  • رسیدگی به امور سرپرستی
  • دفاع از کیفر خواست به جای دادستان

لازم به ذکر است که دادیار زمانی می‌تواند این امور را به نمایندگی از دادستان انجام دهد که از طرف دادستان اجازه داشته‌باشد.

بررسی بازارکار و حقوق کارمند دادسرا

بازارکار کارمندان دادسرا در ایران به طور کلی رو به رشد است.

با توجه به افزایش جمعیت و افزایش دعاوی حقوقی و کیفری، نیاز به کارمندان دادسرا نیز افزایش یافته است.

حقوق کارمندان دادسرا به طور کلی مناسب است و این افراد از مزایای شغلی و رفاهی متنوعی همچون حق مسکن، حق ماموریت و حق ایاب و ذهاب، بیمه درمانی و … برخوردار هستند.

عوامل مختلفی بر حقوق و درآمد کارمندان دادسرا موثر است، از جمله این عوامل عبارت است از:

  • سابقه کار
  • رتبه و مقام
  • مدرک تحصیلی

در حالت کلی بازارکار شغل های دادگستری رو به رشد است، همچنین مشاغل دادگستری حقوق مناسبی دارند؛ بنابراین کارمند دادسرا شغلی با آینده شغلی روشن و رضایت‌بخش است.

لازم به ذکر است که چون حقوق و مزایای کارکنان دولتی سالانه با توجه به قوانین خدمات کشوری تعیین می‌شوند، پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و به‌روز‌تر درباره حقوق و درآمد کارمندان دادسرا، به صفحه اخبار حقوق کارمندان دولت در سایت ایران استخدام مراجعه نمایید.

چگونه از اطلاعیه‌های استخدام قوه قضاییه آگاه شویم؟

چنانچه به دنبال مشاهده اخبار و اطلاعیه‌های استخدام قوه قضاییه و وزارت دادگستری در هر زمینه‌ای ازجمله استخدام دادستان، معاون دادستان‌، دادیار و … هستید، می‌توانید این اخبار را از طریق صفحه مربوط به استخدام قوه قضاییه و وزارت دادگستری در سایت ایران استخدام مشاهده نمایید. سایت ایران استخدام به عنوان اولین و معتبرترین مراجع اطلاع رسانی اخبار استخدام و اشتغال در مراکز دولتی و خصوصی می‌باشد.
شما می‌توانید با عضویت به عنوان کارجو در این سایت و فعالسازی سرویس پیامک و ایمیل اخبار استخدام دولتی، از اخبار و اطلاعیه‌های سازمان‌های موردنظر خود مطلع شوید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

برای شرح وظایف کارمندان دادگستری و دادسرا و اینکه چگونه کارمند دادگستری شویم ابتدا باید بدانیم دارندگان پایه قضایی چه کسانی هستند؟ سمت های شغلی در دادگستری و دادسرا چه مشاغل هستند و … .

دادسرا یکی از شاخه‌های اصلی دادگستری است؛ در ساختار قضایی دادسرا، مقامات مختلفی به عنوان کارمند مشغول به کار هستند از جمله: دادستان، معاون دادستان، دادیار، بازپرس و …. .
هرکدام از این کارمندان‌ وظایف مختلفی دارد، به عنوان مثال وظایف مدید دفتر دادس با وظایف دادستان یکسان نمی‌باشد.
کار در دادسرا همچون کار در دادگاه و سایر بخش‌های قضایی دشواری‌هایی دارد اما مزایایی نیز دارد که از جمله این مهمترین این مزایا عبارتند از حقوق مناسب، حق مسکن، بیمه و … .

جهت اطلاع از اخبار استخدام قوه قضاییه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا