• ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
  • 1k نظر «نمایش»

طرح مهر آفرین چیست؟

طرح مهر آفرین چیست؟

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۹ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه

اولین باری که نام طرح مهر آفرین را شنیدم ، به یک باره این سوال در ذهنم نقش بست:

طرح مهر آفرین چیست؟

بعد از کمی سرچ و تحقیق اینگونه دریافتم که طرح مهر آفرین نام طرحی است که بر اساس آن مقرر شده دولت شرایط استخدام حدود ۵۰۰ هزار نفر نیرو را فراهم آورد!


طرح مهرآفرین پدیده سال 91
دراواخر پاییز 91، درحالی که مدت‌ها بود استخدام درکل کشور متوقف شده بود و معاون توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رییس جمهورحتی اجاز انتشار اسامی  قبول شدگان آزمون های استخدامی انجام شده دربخشی ازاستان ها را نمی داد طرحی به نام « مهرآفرین» مطرح شد آنچنان که درمصوبه جلسه 29/9/1391 هیات دولت آمده است این طرح  بنا به پیشنهاد و تایید رئیس جمهور، وزراء و معاونین رئیس جمهور به استناد اصول 126 و 127 و 138  قانون اساسی و به استناد مواد 181 و186 و بند «ه» ماده 224 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و بند 112 قانون بودجه سال 1391 کل کشور تصویب شده است.
بر اساس این مصوبه بالاترین مقام دستگاه اجرایی و استانداران و معاونین توسعه مدیریت و منابع انسانی آنان و یا عناوین مشابه علاوه بر دارا بودن اختیارات و مسئولیت‌های اصل 126 قانون اساسی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور موضوع اصل 127 قانون اساسی برای اعمال اختیارات رئیس جمهور و هیئت‌وزیران در امور اداری و استخدامی و نیز امور برنامه و بودجه مربوط به امور اداری و استخدامی دستگاه مربوط موضوع قوانین و مقررات تعیین شدند.
همچنین دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها موظف شدند تا با رعایت و به شرح پیوست طرح مهرآفرین، راسا و بدون نیاز به هیچ امر دیگری از سوی هر مرجع یا مقامی از قبیل موافقت، پیشنهاد، تایید، صدور مجوز و اعطای شماره مستخدم یا ابلاغ و بدون الزام به رعایت ابلاغیه‌های صادره قبلی از سوی مقامات نسبت به همه موارد مندرج در شرح پیوست که به مهر هیئت دولت تایید شده است از جمله نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی و به‌کار گیری و جذب و استخدام افراد اقدام و شماره مستخدم را نیز اختصاص دهند .

نحوه استخدام داوطلبان در طرح مهرآفرین
بدین ترتیب استخدام هایی که تا قبل به روال عادی انجام می‌شد درلفافی جدید و باعنوان «مهرآفرین» و با واگذاری اختیارات معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور به  بالاترین مقام دستگاه اجرایی و استانداران مطرح شد.
در طرح مهرآفرین همانند گذشته برای استخدام‌ها باید آگهی استخدامی منتشر شود، اما این وظیفه به استانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی واگذار شده و داوطلبان پس از برگزاری آزمون‌های استخدامی در دو بخش توانمندی‌های عمومی و تخصصی و گزینش انتخاب می‌شوند و همه مراحل استخدام نیروی انسانی اعم از گزینش، آزمون و نظارت بر اجرای آن برعهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی و استانداران است و آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به هیچ امر دیگری از سوی هر مرجع یا مقــــامی نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی، به‌کار گیری و استخدام افراد اقدام کنند. 
نحوه انتخاب داوطلبان از جمله موارد دیگری است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته و براساس آن انتخاب داوطلبان استخدام برای انجام مصاحبه تخصصی حداکثر به میزان 3 برابر ظرفیت مورد نیاز از میان افرادی که حدنصاب نمره آزمون عمومی (60 درصد کل نمره آزمون) را کسب کرده‌اند، به ترتیب بالاترین نمرات آزمون تخصصی انجام خواهد شد. 
تفاوت طرح مهرآفرین با آزمون‌های استخدام‌های گذشته در این است که آزمون زبان و رایانه از آزمون‌های استخدامی جدید حذف شده و بر این اساس افرادی که حدنصاب 60 درصد آزمون (توانمندی‌های عمومی) را کسب نموده‌اند،  پس از اعمال نمرات تخصصی به عنوان پذیرفته شده اولیه معرفی شده و باید حداکثر ظرف مدت سه ماه از زمان اعلام نتیجه آزمون، گواهی‌نامه معتبر در خصوص زبان انگلیسی عمومی و مهارت‌های عمومی فناوری اطلاعات را ارائه نمایند. 

افزایش سهمیه‌های استخدامی بدون درنظر گرفتن محدودیت‌های قانونی
اما افزایش سهمیـــــه‌های استخدامی در طرح مهـــرآفـرین، آن هم بدون درنظر گرفتن محدودیـــت‌هــایی که قـانون مدیریت خدمات کشوری و برنامـــــــه پنجم توسعه جهت جذب نیروی جدید در دولت پیــــــش‌بینی کرده است سبب شد تا طرح مذکــــــــور که در ماه‌های پایانــــــــی دولت ارایه شده از سوی نمایندگــــــــان مجلس و برخی کارشناسان دستگاه ها  با اعتراض‌هایی همراه شود.
آنچه مشخص شده این است که تاپایان برنامه پنجم توسعه براساس طرح مهرآفرین قراراست 526 هزار نفرجایگزین کسانی شوند که یا با بازنشستگی یا دیگرمواردی همچون فوق از دستگاه‌های دولتی خارج شده اند، 526 هزارنفری که قرارنیست 320 هزارنفرآنها افراد جدید باشند، بلکه بنا به گفته‌ها320 هزارنفر که هم اکنون درکادراداری دستگاه ها مشغولند با شـــرکت درآزمون پایگاه شغلی شان تثبیت می شود و تغییر وضعیت می‌دهند. 
برخی گمان می کنند هرآزمونی که برگزارمی شود به این طرح مربوط است درحالی که چنین نیست . جاهایی مثل بانک مسکن قبلا هم استخدام داشتند و اکنون نیز استخدام می‌کنند. مخالفت هایی که نمایندگان مجلس وبرخی کارشناسان مطرح می‌کنند نیز با این استخدام ها نیست و کسی قصد ندارد روال جاری استخدام ها را متوقف کند  ، آنچه با آن مخالفت می شود و حتی دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری با آن مخالفت کرده‌اند شیوه‌ای‌ست که دولت انتخاب کرده و به نظر می‌رسد هدف آن سامان بخشی جمع کثیری از کادر فعلی دستگاه‌های دولتی است .
درماه‌های اخیر با انتشار آگهی و  برگزاری آزمون استخدامی سازمان امور مالیاتی، وزارت نیرو و نفت و برخی از استانداری‌ها عملاً استخدام‌های طرح مهرآفرین آغاز شده و مابقی سازمان‌ها نیز در انتظار برطرف کردن ایراداتی هستند که از سوی هیئت تطبیق قوانین دولت به مصوبه فوق گرفته شده است، تا پس از آن فرایند استخدام خود را آغاز کنند.
 بنابراین می‌توان گفت که این طـرح نه امتـیاز جـــدیدی از  سوی دولت جهت اشــــتغال‌ است و نه ایرادات مجلس مانعی بر سر اشتغال است، آن‌چیزی که محل چالش است شیوه و روال اتخاذشده دولت جهت جذب کارکنان دستگاه‌ها است.

مطلب فوق گرد آوری شده از چند منبع معتبر میباشد.

+دوستان گرامی جهت مشاهده اطلاعیه هایی که در رابطه با طرح مهر آفرین تاکنون منتشر شده است اینجا کلیک نمایید

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=29371
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
نظرات کاربران 1k