کارجومعرفی مشاغل

آشنایی با شغل مرزبانی (سختی ها و مشکلات)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بررسی مزایا و معایب شغل مرزبانی

شغل مرزبانی چیست؟ کشور ایران 8 هزار و 755 کیلومتر مرز و با 15 کشور همسایگی دارد، برخی کشورهای همسایه به دلیل ضعف و ناتوانی در حراست از مرزهای خود، تبدیل به جولانگاهی برای برخی گروهک‌های تروریستی شده‌اند. بنابراین باید افرادی باشند که از این مرزها پاسبانی نمایند. مرزبانی یک حرفه امنیتی است و یکی از مهمترین پایه‌های حفاظت از سرزمین و مردم در هر کشوری محسوب می‌شود. مرزبانان کسانی هستند که در مرزها، مسئول حفظ امنیت و نظم می‌باشند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مرزبان کیست؟

این سوال ممکن است برای هر کسی پیش بیاید که چه کسی از مرزهای کشورمان محافظت میکند؟ برجک یا پاسگاه مرزی چیست و برای چه چیزی استفاده‌ می‌شود؟ و … در پاسخ باید بگوییم مرزبانان زیرنظر فرماندهی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران که شاخه‌ای از فرماندهی انتظامی است، به کنترل و حفاظت از مرزهای زمینی و دریایی کشور، حفظ و نگهداری میل‌های مرزی و سازماندهی امور مرزنشینان میپردازند.
سلسله مراتب واحدهای سازمانی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران عبارت است:

فرماندهی مرزبانی—> فرماندهی مرزبانی استان—> هنگ مرزی–> گروهان مرزی–> پاسگاه مرزی–> برجک مرزی

مرزبانان کسانی هستند که در مرزها، مامور حفظ امنیت و نظم می‌باشند. این افراد مسئولیت حفاظت از مرزهای کشور را برعهده دارند. مرزبانان به بررسی و تفتیش مسافران، بارها و وسایل حمل و نقل، تشخیص کالاها و محصولات غیرقانونی، مقابله با قاچاق کالا و سلاح‌ها، محافظت از امنیت مردم و حفظ حریم شخصی افراد می‌پردازند. آنها از تجهیزات امنیتی مدرن همچون دستگاه‌های تشخیص مواد مخدر، دستگاه‌های اسکن و سایر ابزارهای امنیتی برای انجام وظایف خود استفاده می‌کنند.
پاسگاه مرزی چیست

وظایف مرزبان چیست؟

وظایف مرزبانان در مرزها چیست؟ این سوال ممکن است، سوال بسیاری از شما باشد. برای پاسخ به این سوال، در ادامه به برخی از وظایف مرزبانان می‌پردازیم.

  • کسب و گردآوری اطلاعات از وضع نیروهای خارجی و ارائه این اطلاعات به مرکز کشور
  • ممانعت از انتقال کالاهای غیرمجاز (قاچاق یا کالای ذاتا غیرمجاز مثل مواد مخدر)
  • تسهیل عبور و مرور مجاز و تضمین امنیت عمومی و رعایت حریم خصوصی افراد
  • حراست از مرزهای کشور در مقابل تجاوز خارجی و مبارزه با تروریسم
  • کنترل عبور و مرور مسافران و ممانعت از رفت و آمدهای غیرمجاز
  • تشخیص کالاها و مواد مخدر غیرقانونی، مبارزه با قاچاق
  • حفاظت از محیط‌زیست و حیات‌وحش در مناطق مرزی
  • کمک به مرزنشینان جهت ارتقای وضع زندگی آنها
  • بازرسی مسافران، بارها و وسایل حمل و نقل
  • کنترل وضعیت مهاجرتی و صدور ویزا

آشنایی با شغل مرزبانی (سختی ها و مشکلات)

مزایای شغل مرزبانی

شغل مرزبانی دارای مزایای متعددی است. برخی از این مزایا عبارت است از:

حفظ امنیت ملی

به عنوان مرزبان، شما نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت و نظم عمومی کشورتان دارید. با حراست و پاسخگویی به تهدیدات امنیتی، شما می‌توانید به حفظ امنیت ملی کمک کنید و باعث ارتقای احساس امنیت در جامعه شوید.

فرصت‌های شغلی

شغل مرزبانی فرصت‌های شغلی مناسبی را فراهم می‌کند. با توجه به اهمیت حفاظت از مرزها و مبارزه با جرایم مرزی، تقاضا برای نیروهای مرزبان در حال افزایش است. این به شما فرصت می‌دهد تا در حوزه شغلی پایدار و پرمزیتی فعالیت نمایید.

تجربه فرهنگ‌های مختلف

شما به عنوان مرزبان، به طور روزمره با افراد و فرهنگ‌های مختلفی در تماس خواهیدبود. این می‌تواند برای شما  فرصت و شانسی فوق‌العاده برای یادگیری درباره دیگر فرهنگ‌ها، زبان‌ها و شیوه‌های زندگی باشد.

مهارت‌های شغلی

شغل مرزبانی می‌تواند به شما مهارت‌های مفیدی از جمله تصمیم‌گیری سریع، حل مسائل، همکاری در تیم، مدیریت استرس و همچنین توانایی کار با تجهیزات امنیتی پیشرفته را بیاموزد. این مهارت‌ها می‌توانند در حوزه‌های کاری دیگر نیز قابل استفاده باشند.

اثرگذاری اجتماعی

به‌وسیله حفاظت از مرزهای کشورتان، شما نقش‌آفرینی در بهبود وضعیت جامعه و تامین امنیت شهروندان دارید.‌ این احساس ارزشمندی است که در کنار دریافت درآمد، شما را رضایتمند کرده و احساس پیشرفت و رشد شغلی را به شما القا می‌کند.

معایب شغل مرزبانی

سختی‌ها و خطرات شغل مرزبانی محدود نیستند و مرزبانان با چالش‌ها و خطرات خاصی مواجه‌اند. در ادامه به برخی از معایب و سختی‌های شغل مرزبانی اشاره می‌کنیم:

خطرات امنیتی

مرزبانان مسئول حفظ امنیت و نظم عمومی در مرزها و نقاط ورود و خروج کشور هستند. اینکار آنها را با خطرات امنیتی بسیاری، همچون تهدیدهای تروریستی، قاچاقچیان مواد مخدر، انسان، سلاح‌های خطرناک و… مواجه می‌سازد. برای مقابله با این خطرات، خصوصا در برخورد با حملات ناگهانی و تهدیدهای پیچیده، مرزبانان باید با استفاده از تجهیزات امنیتی و آموزش‌های مناسب، عمل نمایند.

فشار روحی و استرس

مرزبانی شغلی است که در آن فشار روحی و استرس بسیارمعمول و رایج است. این افراد باید در شرایط استرس‌زای زیادی که می‌تواند ناشی از مواجهه با مسافران ناخوشایند، مسئولیت‌پذیری نسبت به حفظ امنیت مرز یا حتی شرایط آب‌وهوایی سخت باشد، کار کنند.
برخی ممکن است این استرس را به عنوان یک چالش مشوق ببینند، اما برخی دیگر نیاز به مدیریت استرس و تعامل با این شرایط را دارند.

شیفت کاری ناهموار

مرزبانان ممکن است با شیفت‌های کاری ناهمواری مواجه شوند، از جمله شیفت‌های شبانه و تمامی شیفت‌های کاری روزانه و شبانه‌روزی. این می‌تواند باعث اختلال در روال زندگی و عملکرد خانوادگی شغلی مرزبان شود. اما با برنامه‌ریزی مناسب، این چالش قابل مدیریت است.

دوری از خانه و خانواده

مرزبانان ممکن است در مرزها و نقاط ورود و خروج کشور واقع در مناطق دورافتاده یا حاشیه‌نشین کار کنند، که ممکن است باعث جدایی از خانه و خانواده‌ شود. این مسئله می‌تواند بر برخی مرزبانان تأثیر منفی بگذارد و استرس اضافه در زندگی شخصی و خانوادگی آنان را ایجاد نماید.

تحمل شرایط آب‌وهوایی سخت

در برخی از مناطق، مرزبانان باید در شرایط آب‌وهوایی سختد همچون آب و هوای سرد یا گرم کار کنند. این می‌تواند به مشکلات جسمی و بهداشتی منجر شود و مرزبانان را در معرض خطر قرار دهد.

بررسی حقوق و درآمد شغل مرزبانی

به طور کلی درآمد مرزبانان، کمتر از بسیاری از حرفه‌های دیگر است اما عواملی همچون محل اشتغال، سابقه کار، سطح تحصیلات، مهارت‌ها و… می‌توانند بر افرایش حقوق مرزبانی تاثیرگذار باشند.مهمترین عواملی که بر درآمد مرزبانان تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

  • درآمد این افراد ممکن است با گذشت زمان و افزایش سابقه کار، بیشتر شود. مرزبانان با تجربه و مهارت بیشتر معمولا می‌توانند موقعیت‌های پیشرفته‌تری را به دست آورند که در نتیجه درآمدشان نیز بیشتر شود.
  • انجام برخی خدمات اضافی همچون شرکت در نیروهای ویژه، اضافه کاری، انجام شیفت‌های ویژه و… میتواند موجب ارتقاء درجه و در نهایت افزایش درآمد شود.
  • درآمد مرزبانان بستگی به مکان کارشان نیز دارد. در بعضی مناطق که نیاز به امنیت بیشتری دارند، ممکن است مرزبانان درآمد بیشتری داشته باشند.
  • سطح تحصیلات مرزبانان نیز می‌تواند در تعیین درآمد تأثیر داشته باشد. درآمد برای افراد با مدارک تحصیلی بالاتر ممکن است بیشتر باشد.
  • بازار کار و شرایط اقتصادی کشور نیز، در تعیین درآمد این افراد تأثیرگذار است.

آشنایی با شغل مرزبانی (سختی ها و مشکلات)

راهنمای مشاهده اخبار و اطلاعیه‌‌های استخدام مرزبانی

سایت ایران استخدام با در نظر گرفتن یک صفحه مجزا، تمام اخبر و اطلاعیه‌های استخدامی فرماندهی مرزبانی کشور را اطلاع رسانی می‌کند.
در این صفحه میتوانید از اطلاعیه‌های استخدامی به محض انتشار با خبر شوید و با مطالعه شرایط استخدام مرزبانی، نسبت به جذب در این سازمان اقدام نمایید.
همچنین در این صفحه میتوانید پاسخ سوالات مربوط به استخدام و سایر سوالات مرتبط با این سازمان، همچون آیا مرزبانی از نیروی انتظامی جدا شد؟ آیا ارتش مرزبانی دارد؟ و… را بیابید.

جهت مشاهده صفحه استخدام نیروی انتظامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

فرماندهی مرزبانی ایران، شاخه ای از فرماندهی انتظامی است که در زمینه کنترل مرزهای زمینی و دریایی کشور فعالیت می‌کند. مرزبانان مسئول پاسبانی از مرزهای کشور هستند و وظایفی همچون تسهیل عبور و مرور مجاز از مرز،کنترل وضعیت مهاجرتی، کسب و گردآوری اطلاعات از وضع نیروهای خارجی و ارائه این اطلاعات به مرکز کشور و… را بر عهده دارند. به طور کلی مرزبانان با سختی‌هایی همچون خطرات امنیتی، فشار روحی و استرس، شیفت کاری ناهموار، جدایی از خانه و خانواده، و تحمل شرایط آب‌ و هوایی سخت و … مواجه می‌شوند. اما این شغل به دلایلی همچون همکاری در حفظ امنیت ملی، فرصت‌های شغلی متنوع، تجربه فرهنگ‌های مختلف و … دارای مزیت‌هایی می‌باشد.

جهت مشاهده صفحه جستجوی آگهی‌های استخدامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید. 

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا