معرفی مشاغل

آشنایی با شغل مشاور املاک

زمان مطالعه: 6 دقیقه

معرفی شغل مشاور املاک، مزایا و معایب آن

کسانی که تجربه اسباب کشی و خرید یا رهن خانه جدید را دارند، می‌دانند که این کار چقدر سخت و وحشتناک است. در واقع منظور ما از سختی، تلاش برای پیدا کردن خانه جدید است. اینکه خانه‌ای که قرار است رهن کنیم یا بخریم، دقیقا در منطقه مورد نظر ما باشد و از لحاظ ظاهری ویژگی‌های خانه‌ای را که انتظار داریم، داشته باشد، واقعا کار شاقی است. گاهی نیز برعکس است و ما اصلا نمی‌دانیم چه خانه‌ای و در کجا بخریم! اگر بخواهیم در رابطه با مسائل مربوط به املاک، پا را از این نیز فراتر بگذاریم، باید به سرمایه‌گذاری در بخش املاک نیز اشاره کنیم که از خرید یا رهن آن نیز سخت‌تر است. اما خب این سختی‌ها بیشتر زمانی است که خود به تنهایی به دنبال خانه هستیم و یا آنکه به یک مشاور املاک خوب دسترسی نداریم. اما مشاور املاک کیست؟ چه وظایفی دارد؟ الزامات تحصیلی برای این شغل چیست؟ یک مشاور املاک خوب چه مهارت‌هایی دارد؟ او باید واجد چه ویژگی‌های اخلاقی باشد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرح شغل مشاور املاک

مشاور املاک فردی است که یک نقش منحصر به فرد در فرآیند خرید یا فروش ملک دارد. مسئولیت اصلی مشاور املاک این است که به مشتریان در طول فرایند خرید یا فروش و دستیابی به اهدافشان کمک کند. این کمک می‌تواند شامل تجزیه و تحلیل در مورد سرمایه‌گذاری در ملک یا زمینی خاص، خرید خانه جدید و یا رهن آن باشد. به عنوان نمونه هر زمان که مشتری به ملکی علاقه‌مند باشد، مشاور اطلاعاتی را پیرامون وضعیت فعلی آن ملک و مقایسه آن برای تعیین ارزشش فراهم می‌کند. اگر بخواهیم به بیان ساده‌تر در مورد این شغل صحبت کنیم، مشاوران املاک متخصصانی هستند که به خریداران و فروشندگان در تصمیم گیری آگاهانه در مورد معاملات املاک، مشاوره لازم را ارائه می‌دهند.

مزایای شغل مشاور املاک

همانطور که میدانید هر شغلی مزایایی در پی دارد این شغل نیز از این امر مستثنی نیست. برخی از مزایای شغل مشاور املاک عبارتند از:

  • ورود به این شغل برای همه امکان پذیر است!
  • میتوانید در این زمینه مدرک بگیرید و در کمتر از یک ماه کار خود را شروع کنید.
  • درآمد نسبتا بالایی دارد! این درآمد با افزایش ساعات کاری افزایش میابد.
  • امکان کار به صورت دورکاری در این شغل وجود دارد و می توانید در وقت های آزادتان فعالیت کنید .
  • این شغل ماسب افرادی است که دوست دارد مدیر کسب و کار خود بوده و خودش تصمیم گیرنده باشد.
  • پس از انجام هر معامله حس خوب و مثبتی خواهید گرفت و برای معاملات بعدی انرژی زیادی خواهید شد.
  • در چشم مردم شما متخصصی هستید که با مدیریت معقولانه خود برای خرید مسکن آن ها را راهنمایی می کنید.

معایب شغل مشاور املاک

در کنار مزایا و فوایدی که یک شغل به دنبال دارد سختی ها و معایبی نیز برای آن وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • این شغل نیاز به آموزش دیگر مشاورین املاک دارد و باید دقت و مهارت بالایی داشته باشید.
  • در این شغل برای کسب موفقیت نیاز به سرمایه گذاری دارید و باید وقت و پول خود را صرف آن کنید.
  • آشنایی با بازاریابی و کسب و کار خود، درک مشتریان و مدیریت درست کار از الزامات این شغل می باشد.
  • درآمد متفاوت در ماههای مختلف سال که ممکن است بر اساس شرایط جامعه و بازار مسکن کم باشد، از دیگر مشکلات این شغل است.
  • این کار کاری پراسترس است و امکان نارضایتی مشتریان در این مسیر وجود دارد.

مطلب مرتبط: آشنایی با شغل کارگزار املاک + نمونه قرارداد کارگزاری املاک

وظایف و مسئولیت‌های مشاوران املاک

  • کمک به مشتریان برای تصمیم گیری صحیح در مورد خرید یا رهن ملک
  • یافتن مشتریانی که نیاز به خدمات مشاوره‌ای از طریق تماس، تبلیغات و یا راه‌های دیگر دارند
  • مشاوره با مشتریان برای شناسایی نیازها و ترجیحات آنها پیرامون مسکن
  • نگهداری یک پایگاه داده گسترده از تمام املاک برای فروش
  • توسعه استراتژی‌هایی برای افزایش ارزش املاک برای مشتریانی که به دنبال فروش هستند
  • انجام مذاکرات با مشاورین املاک به نمایندگی از مشتریان
  • ارتباط با مشاور حقوقی جهت تنظیم اسناد فروش و اجاره
  • تعیین الزامات قانونی و موارد مرتبط با آن و تضمین یک معامله منصفانه و صادقانه
  • تحلیل مقایسه‌ای بازار برای تخمین ارزش املاک
  • نمایش و بازاریابی اموال واقعی به خریداران احتمالی
  • تهیه مدارک لازم (قراردادها، اجاره‌نامه‌ها، اسناد، بیانیه‌های پایانی و غیره)
  • مدیریت مزایده یا مبادلات مربوط به املاک
  • حفظ و به روزرسانی لیست املاک موجود
  • توسعه شبکه‌ها و همکاری با وکلا، وام دهندگان وام مسکن و پیمانکاران

تحصیلات و مهارت های مورد نیاز مشاور املاک

هیچ شرایط تحصیلی مشخصی برای تبدیل شدن به یک مشاور املاک وجود ندارد اما اغلب کسانی که هدف های بزرگتری دارند و می‌خواهند در این شغل پیشرفت داشته باشند، ترجیح می‌دهند تحصیلاتی در این زمینه داشته باشند. اغلب این افراد در رشته‌های مدیریت سازمان، اقتصاد یا امور مالی به تحصیل می‌پردازند. این تخصص‌ها به افراد کمک می‌کنند تا پایه و اساس فروش، ارتباط با مشتری و راه کسب‌وکار را به‌شکل اصولی فرا بگیرند.

همچنین مشاوران املاک باید توانایی‌های تحلیلی عالی داشته باشند تا بتوانند به طور موثر املاک را ارزیابی کنند و پتانسیل آنها را برای مشتریان تعیین کنند. در اینجا به برخی از این مهارت ها اشاره می کنیم:

جزئی‌نگر بودن:
توجه دقیق به جزئیات برای حرفه املاک و مستغلات ضروری است. یک مشاور املاک به تمام نیازهای منحصر به فرد مشتریان خود توجه دارد. اگر سازماندهی کنید، سرنخ‌ها را دنبال کنید، به خوبی ارتباط برقرار کنید و به نیازهای مشتریان خود توجه کنید، معاملات بیشتری را می‌بندید.

مهارت‌های بین فردی:
به عنوان یک مشاور املاک، شما باید مهارت‌های بین فردی موثری نیز داشته باشید، زیرا شما در نقش مشتری محور کار خواهید کرد.

مهارت‌های مذاکره قوی:
مهارت مذاکره قوی از آن حیث حائز اهمیت است که یک مشاور املاک باید به نمایندگی از مشتریان با مشاوران املاک مذاکره کند.

مهارت‌های عالی در خدمات مشتری:
دلیل مهارت در خدمات مشتری نیز برای جذب مشتریان و حفظ رابطه سالم با آنها ضروری است.

مهارت‌های ارتباطی شفاهی و نوشتاری عالی:
یک مشاور املاک باید با مشتریان و سایر متخصصان ارتباط داشته باشد و از نزدیک کار کند و ارتباط برقرار کند.

مشاور املاک

محل و نحوه کار مشاوران املاک

مشاور املاک معمولا در بنگاه‌های معاملاتی به صورت حضوری، فعالیت می‌کند. البته ممکن است کار برخی از مشاوران، جستجوی املاک مناسب جهت سرمایه‌گذاری باشد. در این شکل ممکن است فرد مشاور به صورت دورکار فعالیت کند. هر چند این شکل از کار چندان رایج نیست.
مشاور املاک معمولا در بنگاه‌های معاملاتی که به شکل یک دفتر است فعالیت می‌کند. او ممکن است چندین مشاور زیردست نیز داشته باشد.
کافیست تجربه و مهارت لازم را داشته باشید تا به عنوان مشاور مستقل یا در یک بنگاه معاملاتی کار کنید. برای کسب تجربه در این زمینه می توانید کار خود را به عنوان یک کار آموز شروع کنید. پیشنهاد می کنیم به آگهی های استخدام مشاور املاک بصورت کارآموزی مراجعه کنید و پس از کسب مهارت های لازم استخدام شوید.

 

درآمد مشاور املاک

درآمد و حقوق مشاور املاک، از کمیسیون مربوط به معاملات به دست می‌آید. مقدار کمیسیون معمولا بستگی به معاملات و گاه توافق مشاور با خریدار یا فروشنده نیز دارد. به عنوان مثال ممکن است فروشنده‌ای از مشاور املاک بخواهد برای ملکش یک خریدار خوب پیدا کند و در عوض یک چهارم از مبلغ فروش را به مشاور بدهد.
یکی از موارد دیگری که در درآمد مشاور املاک می تواند دخیل باشد شهر و مکان فعالیت اوست. مسلم است که فعالیت در شهرهای پرجمعیت و بزرگ درآمد بالایی را در برخواهد داشت. اگر به دنبال اشتغال در شهر های بزرگ هستی میتوانید آگهی های استخدام مشاور املاک ایران استخدام در تهران، اصفهان، تبریز و سایر استانهای کشور را دنبال کنید.
ناگفته نماند که مهارت و تجربه بالا تاثیر مستقیم در افزایش درآمد مشاورین املاک خواهد داشت و درآمد افراد حرفه ای و مبتدی متفاوت خواهد بود.

مشاورین املاک چه ویژگی های شخصیتی دارند؟

یک مشاور املاک خوب از نظر ماهیت شبیه به رهبر یک سمفونی است که افراد مختلف را برای تحقق یک معامله موفق هماهنگ می‌کند. در مراحل مختلف، مشاور املاک یک فروشنده، وکیل، خریدار، تحلیلگر، مدیر کسب و کار، مذاکره کننده و حتی یک بازاریاب است. با این حال تعدادی از ویژگی‌های رفتاری وجود دارد که به موفقیت او در این کار کمک می‌کند. کارفرمایان در هنگام درج آگهی داشتن برخی از این ویژگی ها را جز شرایط احراز می دانند، این ویژگی‌ها عبارت است از:

طرز فکر حل کننده مشکل:

آیا از ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلات یا مسائل لذت می برید؟ بسیاری از مشاوران املاک و مستغلات موفق می‌دانند که چگونه یک خانه را به درستی به نمایش بگذارند تا آن را قابل فروش‌تر کنند و لیست‌های خلاقانه را برای جذب خریداران مناسب ایجاد کنند.

کارآفرینی با انگیزه:

داشتن تمایل به رئیس خود بودن و داشتن انگیزه، ویژگی مشترکی است که در بین مشاوران برتر املاک و مستغلات مشترک است. برای موفقیت در املاک و مستغلات نیاز به میزان بالایی از خودانگیختگی، انگیزه و تصمیم گیری هوشمندانه است.

صداقت و درستکاری:

صداقت و درستکاری در رابطه با دادن اطلاعات درست به مشتریان، جز ضروریات این شغل است. مشاوری که به مشتریان خود اطلاعات نادرست بدهد، خیلی زود اعتماد خود را در بین مشتریان از دست می‌دهد.

سرسختی:

تبدیل شدن به یک مشاور املاک نیاز به اخلاق کاری عالی دارد، اما در کنار اخلاق کاری عالی، هوشمندانه کار کردن، صرف زمان مناسب و انجام هر کاری که برای بستن معامله لازم است، جز ضروریات این شغل است.

علاقه به خانه‌ها و معماری:

علاقه واقعی به خانه‌ها و معماری می‌تواند به شما برتری نسبت به سایر دلالان و فروشندگان بدهد. اگر سطح دانش و علاقه شما در گفتگوها آشکار باشد، مشتریان شما خواهند دید که به حرفه‌ای که در آن مشغول هستید اهمیت می‌دهید.

به روز بودن در زمینه دانش و اطلاعات:

به روز ماندن در مورد جدیدترین موضوعات در املاک و مستغلات و در بازار محلی به شما این امکان را می‌دهد که خدمات موثرتری به مشتریان ارائه دهید. ادامه تحصیل و پیشرفت حرفه‌ای درهایی به سمت فرصت‌هایی هستند که می‌توانید از آنها برای گسترش گزینه‌های کسب و کار خود و ماندن در حوزه املاک و مستغلات استفاده کنید.

سخن پایانی

استخدام مشاور املاک در ایران واقعا چشم انداز روشنی دارد، زیرا معاملات مسکن، جز مشاغلی است که همیشه برای آن تقاضا وجود دارد. البته این موضوع تا حدودی با رکود اقتصاد و بخش مسکن نیز در ارتباط است، اما حتی در دوران رکود، تقاضا برای تغییر خانه وجود دارد. از طرفی افراد به بخش مسکن تنها به عنوان یک سرپناه نگاه نمی‌کنند، بلکه نسبت به آن نگاه سرمایه‌گذاری نیز دارند. بنابراین باید گفت بخش مسکن، چشم انداز خوبی دارد. با توجه به این توضیحات و اطلاعاتی که پیرامون شغل مشاور املاک ارائه شد، اگر به این شغل علاقه دارید، می‌توانید از طریق کاریابی مجازی ایران استخدام آگهی‌های مربوط به آن را دنبال کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مشاور املاک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا