کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بازار کار و درآمد رشته آموزش ابتدایی برای خانم ها و آقایان

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بررسی وضعیت ادامه تحصیل در رشته آموزش ابتدایی

آموزش و تربیت معلمان یکی از اهداف عالی توسعه فرهنگی در هر کشوری است. در ایران نیز به این هدف مهم توجه زیادی میشود. یکی از اقدامات سیاست‌گذاران فرهنگی در این زمینه، تعریف رشته آموزش ابتدایی است. با توجه به این تعریف کلی، در پاسخ به این سوال که رشته آموزش ابتدایی چیست باید گفت رشته آموزش ابتدایی باهدف آموزش افراد جهت کار در مراکز آموزشی تعریف‌ میشود. رشته آموزش ابتدایی با بسیاری از رشته‌های مشابه مانند رشته‌های دبیری همپوشانی دارد. ازاین‌رو ممکن است برای برخی این سوال به وجود آید که آیا رشته آموزش ابتدایی بازار شغلی خوبی دارد؟ یا رشته آموزش ابتدایی خوبه؟ ما در ادامه به این سوال و برخی از سوالات مشابه پاسخ میدهیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رشته آموزش ابتدایی مناسب چه کسانیست؟

آموزش ابتدایی برای کسانی که به حفظیات علاقه دارند و یا حافظه بلندمدت آن‌ها خوب است مناسب است. قوی بودن در دروس ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی درسی در این زمینه است. از طرفی این افراد باید هوش ارتباطی خوبی داشته باشند تا روند آموزش و انتقال اطلاعات به دانش‌آموزان را به‌خوبی انجام دهند.

شرایط و نحوه ورود به رشته آموزش ابتدایی

آموزش ابتدایی یکی از گرایش‌های علوم تربیتی و از رشته‌های علوم انسانی است. افراد متقاضی و علاقه‌مند به آموزش ابتدایی باید در کنکور علوم انسانی شرکت کنند تا بتوانند در دانشگاه به تحصیل در آن بپردازند. ورود به رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان نمونه‌ای است که روند ورود به آن از طریق این شیوه انجام می‌شود. به‌جز دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی نیز جز دانشگاه‌های دارای رشته آموزش ابتدایی هستند.

رشته آموزش ابتدایی چند واحد است؟

دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی شامل 8 ترم است که طی آن دانشجو باید 150 واحد درسی را پاس کند. از این 150 واحد، 90 واحد شامل دروس تخصصی است. ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد چندترم است؟ یا آیا تعداد واحدهای رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه دولتی و آزاد متفاوت است؟ پاسخ این است که تعداد واحدها و دروس آموزش ابتدایی در دانشگاه دولتی و آزاد تقریباً یکسان است. هرچند ممکن است عنوان اسمی دروس تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند.

گرایش‌های رشته آموزش ابتدایی

رشته آموزش ابتدایی در مقاطع کارشناسی ارشد دارای چندین گرایش است. برخی از این گرایش‌ها عبارت است از:

  • برنامه‌ریزی آموزشی
  • برنامه‌ریزی درسی
  • مدیریت آموزشی
  • آموزش بزرگسالان
  • آموزش و بهسازی منابع انسانی
  • تکنولوژی آموزشی
  • مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی
  • تحقیقات آموزشی
  • تاریخ و فلسفه آموزش‌وپرورش

دروس رشته آموزش ابتدایی

همان‌طور که گفتیم رشته آموزش ابتدایی دارای 90 درس تخصصی است. برخی از دروس تخصصی آموزش ابتدایی عبارت است از:

  • آموزش زبان فارسی
  • ادبیات کودکان و نوجوانان
  • آموزش قرآن
  • آموزش دینی
  • زبان تخصصی آموزش ابتدایی
  • مبانی آموزش دینی
  • مبانی آموزش مطالعات اجتماعی
  • روش تحقیق و آمار در علوم تربیتی و…

برای شناخت بیشتر دروس این رشته می‌توانید با دانلود کتاب‌های رشته آموزش ابتدایی اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

رشته آموزش ابتدایی بدون کنکور

رشته آموزش ابتدایی جز رشته‌هایی است که ورود به آن بدون کنکور نیز امکان‌پذیر است. برای این کار می‌توانید از طریق دانشگاه‌هایی که اقدام به پذیرش افراد بدون کنکور می‌کنند اقدام کنید. رشته آموزش ابتدایی پیام نور و رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد تهران از نمونه‌های متداول برای ورود به این رشته بدون کنکور است. البته برخی معتقدند ورود به این دانشگاه‌ها بر آینده کاری آن‌ها تأثیرگذار است. مثلاً بازار کار رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد مانند دانشگاه‌های دولتی نیست و استخدام آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد ممکن است سخت‌تر از دانشگاه دولتی باشد. یا استخدام معلم ابتدایی با مدرک دیپلم تقریباً در حال حاضر کاری سخت و غیرممکن است. واقعیت این است که موضوع مدرک تحصیلی و دانشگاه بر روند استخدام افراد تأثیرگذار است؛ اما افراد زادی نیز با دریافت مدرک از دانشگاه‌های دولتی و برحسب مهارت و تجربه خود توانسته‌اند به‌راحتی وارد بازار کار شوند.

بررسی بازار کار رشته آموزش ابتدایی در ایران

یکی از موضوعات مهم و مطرح در رابطه با رشته آموزش ابتدایی این است که آیا رشته آموزش ابتدایی بازار کار خوبی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت رشته آموزش ابتدایی افراد را مستعد آموزش در نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی می‌کند. با این حال بازار کار این رشته ممکن است با توجه به نوع نهادها (دولتی یا خصوصی بودن آن) و نیز بر حسب جنسیت متفاوت باشد که در ادامه به برخی از این موارد میپردازیم:

وضعیت ادامه تحصیل در رشته آموزش ابتدایی

تحصیل در رشته آموزش ابتدایی تا مقطع دکترا امکان‌پذیر است. طبیعیست هر چه تحصیلات افراد در این رشته بیشتر باشد و بتوانند مدارج دانشگاهی بالاتری را کسب کنند، وضعیت آن‌ها ازلحاظ حقوق دریافتی و ورود به بازار کار مناسب‌تر خواهد شد.

بازار کار رشته آموزش ابتدایی برای خانم‌ها

بازار کار آموزش ابتدایی هیچ محدودیتی ازلحاظ جنسیتی ندارد. بااین‌حال خانم‌ها بیشتر از آقایان به این رشته جذب می‌شوند. ازاین‌رو بخش مهمی از بازار کار این رشته در دست خانم‌ها است.

بازار کار رشته آموزش ابتدایی برای آقایان

همان‌طور که گفتیم بازار کار رشته آموزش ابتدایی هیچ محدودیتی ازلحاظ تحصیلی و بازار کار برای خانم‌ها و آقایان ندارد. اما به لحاظ آنکه آقایان کمتر وارد این رشته می‌شوند، ازاین‌رو بازار کار آن بیشتر در دست خانم‌ها است. شاید یکی از دلایل عدم رغبت آقایان به این رشته بلندپروازی آن‌ها برای داشتن شغلی با درآمد بسیار بالا و یا شغل‌هایی با هیجانات بیشتر است.

استخدام رشته آموزش ابتدایی در نهادهای دولتی

نهادهای دولتی مانند مدارس و آموزشگاه‌های دولتی جز مهم‌ترین نهادهای استخدامی برای رشته آموزش ابتدایی است. نهادهای دولتی عموما به صورت استخدامی و یا قراردادی، اقدام به جذب نیروها می‌کنند. روش جذب افراد در نهادهای دولتی معمولا از طریق آزمون استخدامی و قبولی در آن صورت می‌گیرد.

جهت مشاهده آخرین اخبار مربوط به استخدام آموزش و پرورش در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

استخدام رشته آموزش ابتدایی در نهادهای خصوصی

نهادهای خصوصی یکی از کانون‌های جذب فارغ‌التحصیلان رشته آموزش ابتدایی است. این نهادها ممکن است ازلحاظ شرایط کاری و حتی حقوق اختصاص داده‌شده به افراد تفاوت‌های زیادی با نهادهای دولتی داشته باشند؛ اما به دلیل انعطاف‌پذیر بودن این نهادها ازلحاظ ساعات کاری و… متقاضیان زیادی دارد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مدرس در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

بررسی بازار کار رشته آموزش ابتدایی در خارج از کشور

بسیاری از کشورهای خارجی جایگاه خاصی برای معلمان قائل هستند. ازاین‌رو وضعیت بازار کار و درآمد برای معلمان بسیار مناسب است. البته موضوع استخدام معلم در خارج از کشور برای فرهنگیان مهاجر متفاوت است و ممکن است شرایط کمی سخت باشد. با این حال مسلط بودن به زبان خارجی و آشنایی با قوانین مرتبط با امور آموزشی کشوری که قصد مهاجرت به آن رادارید بسیار مهم است. علیرغم وجود شرایط سخت، از ترکیه به‌عنوان بهترین کشور برای اعزام به خارج فرهنگیان یاد می‌شود. مهاجرت فرهنگیان به ترکیه به دلیل اسلامی بودن و امنیت شغلی معلمان در این کشور حائز اهمیت است. هرچند برخی نیز معتقدند ترکیه ازلحاظ درآمدی وضعیت مناسبی ندارد.

وضعیت ادامه تحصیل فرهنگیان در خارج از کشور

امکان ادامه تحصیل برای فرهنگیان نیز مانند هر رشته‌ای وجود دارد. اما ازآنجاکه فرهنگیان تعهد 5 ساله به آموزش‌وپرورش دارند؛ باید ابتدا تعهدات خود را محقق کنند؛ سپس اقدام به ادامه تحصیل در خارج از ایران نمایند. بعدازآن حتی افراد متقاضی می‌توانند از طریق بورسیه دانشگاه فرهنگیان به خارج از کشور مهاجرت کنند. اگر به‌عنوان یک فرهنگی قصد مهاجرت به خارج از ایران رادارید باید از شرایط اعزام معلم به خارج از کشور آگاهی داشته باشد. ازجمله این شرایط می‌توان به استخدام رسمی یا پیمانی در آموزش‌وپرورش، داشتن حداقل و حداکثر 10 و 25 سال سابقه خدمت در آموزش‌وپرورش برای دارندگان مدرک کارشناسی (این مدت برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد 27 سال است) داشتن همسر فرهنگی و متاهل بودن و سایر موارد اشاره کرد.

بررسی حقوق و درآمد رشته آموزش ابتدایی

در بررسی این سوال که حقوق معلمان چقدر است؟ باید گفت حقوق و درآمد افراد شاغل در آموزش ابتدایی برحسب نوع آموزشگاه اعم از دولتی یا خصوصی متفاوت است که به‌صورت مجزا به هر یک از این موارد میپردازیم:

حقوق رشته آموزش ابتدایی در نهادهای دولتی

معلمانی که در نهادهای دولتی استخدام می‌شوند بر اساس نوع استخدام خود اعم از پیمانی و یا رسمی، حقوق متفاوتی دریافت می‌کنند. معلمان رسمی بر اساس حقوق رسمی و تعیین‌شده توسط وزارت کار، حقوق دریافت می‌کنند؛ اما معلمان قراردادی ممکن است حقوق کمتری دریافت نمایند. در میان نهادهای دولتی، مدارس فرهنگیان جز نهادهایی است که متقاضیان زیادی دارد و حقوق آن مناسب است. برای اطلاعات دقیق‌تر از این موضوع می‌توانید با دانلود فیش حقوقی یک معلم ابتدایی از میزان حقوق دریافتی معلمین در نهادهای مختلف ازجمله نهادهای دولتی آگاه شوید.

حقوق رشته آموزش ابتدایی در نهادهای خصوصی

در رابطه با حقوق معلمان در نهادهای خصوصی، باید گفت این موضوع کاملا به ساعات کاری، میزان سختی ا آسانی کار، مدرک تحصیلی و وضعیت درآمدی نهادها بستگی دارد. یعنی حقوق درافتی می‌تواند در مواردی کمتر از نهادهای دولتی باشد و در موارد دیگر بیشتر از آن.

حقوق رشته آموزش ابتدایی در آموزش‌وپرورش

آموزش‌وپرورش یکی از کانون‌های مهم جهت استخدام فارغ‌التحصیلان آموزش ابتدایی است. معلمانی که در استخدام آموزش‌وپرورش هستند، در مدارس دولتی، غیردولتی و یا استثنایی کار می‌کنند. بااین‌حال جدا از نوع مدارس، حقوق معلمان در آموزش‌وپرورش بر اساس نوع قرارداد آن‌ها، رتبه‌بندی معلمان، سابقه کار، مدرک و مقطع تحصیلی آن‌ها متفاوت است. برای درک بهتر این موضوع می‌توان به تفاوت حقوق معلم ابتدایی و دبیرستان اشاره کرد. در این رابطه به نظر شما حقوق معلم ابتدایی بیشتر است یا دبیرستان؟ قطعاً حقوق این دو معلم برحسب ساعت کار، سختی و نوع مقطع تحصیلی متفاوت است. یا در مثال دیگر می‌توان به تفاوت حقوق معلم ابتدایی با مدرک لیسانس با حقوق معلم ابتدایی با مدرک فوق‌لیسانس اشاره کرد.

حقوق دانشجویان رشته آموزش ابتدایی

رشته آموزش ابتدایی جز رشته‌هایی است که دانشجویان آن در حین تحصیل نیز حقوقی را دریافت می‌کنند. البته میزان این حقوق چندان زیاد نیست؛ اما باعث متعهد شدن دانشجویان نسبت به آموزش‌وپرورش می‌شود. علاوه بر این حقوق دانشجویان این رشته برحسب نوع دانشگاه آن‌ها متفاوت است. حتی برخی از دانشگاه‌ها هیچ نوع حقوقی به دانشجویان خود پرداخت نمی‌کنند. بااین‌حال حقوق رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در تمام دانشگاه‌های فرهنگی یکسان است.

نحوه جست‌وجوی آگهی‌های استخدام رشته آموزش‌وپرورش

در ایران استخدام آگهی‌های استخدامی تمام رشته‌ها ازجمله رشته آموزش‌وپرورش موجود است. علاوه بر این شما می‌توانید از باکس جستجوی رشته‌ها که در صفحه اصلی موجود است و نیز از طریق موتور جستجوی گوگل به جستجوی مشاغل موردنظر خود بپردازید. جستجوی آگهی‌های استخدام برای تمام کارجویان امکان‌پذیر است. استخدام معلم ابتدایی در تهران، استخدام معلم ابتدایی در اصفهان، استخدام آموزش ابتدایی در مشهد و کرمانشاه ازجمله نمونه‌های جستجوی آگهی‌های آموزش ابتدایی است که شما می‌توانید تمام آن‌ها و نمونه‌های مشابه آن را در ایران استخدام انجام دهید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم رزومه معلم و مدرس و حضور در جلسه مصاحبه مدرس

در ایران استخدام امکان ساخت رزومه نیز امکان‌پذیر است. رزومه در زمان قبل از استخدام لازم است. ممکن است برخی از کارفرمایان در حین مصاحبه شغلی نیز درخواست رزومه کنند. رزومه در شکل‌گیری دیدگاه کارفرمایان نسبت به شما تأثیرگذار است. ازاین‌رو هر چه رزومه بهتری داشته باشد، توجه کارفرما نسبت به شما بیشتر جلب خواهد شد. اگر با نحوه ساخت رزومه آشنا نیستید در ایران استخدام علاوه بر رزومه ساز رایگان، فرم‌های خالی رزومه نیز موجود است. همه کارجویان امکان استفاده از این رزومه ساز و فرم‌ها را دارند. برای حضور در جلسه مصاحبه نیز می‌توانید از مطالب مربوط به این بخش و یا کتابی که در این زمینه در ایران استخدام نیز موجود است استفاده کنید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام رشته آموزش ابتدایی

اگر کارفرمای یک نهاد خصوصی هستید و به دنبال نیروهایی جهت استخدام در آموزش ابتدایی هستید می‌توانید با درج آگهی استخدام در ایران استخدام به‌راحتی نیروهای خود را پیدا کنید. برای این کار بعد از عضویت باید نحوه درج آگهی خود را مشخص کنید تا آگهی شما منتشر شود. جهت آشنایی با نحوه درج آگهی می‌توانید به ایران استخدام مراجعه کنید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

معلمی جز شغل‌های خوب با امنیت شغلی مناسب است. حتی ازلحاظ وجهه و شأن اجتماعی همطراز با شغل انبیا است. اما در کنار این محاسن، معایبی چون خستگی و یکنواختی بالا نیز دارد. ازاین‌رو اگر به این شغل علاقه دارید باید پی سختی‌های آن را نیز به خود بمالید. از طرفی جهت استخدام سریع به بازار کار بهتر است از طریق دانشگاه‌ها و نهادهای معتبر اقدام کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته آموزش ابتدایی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا