راهنمایی شغلی

تاثیر شغل دوم در زندگی اجتماعی افراد چیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

تاثیر شغل دوم در زندگی خانم ها و آقایان

داشتن زندگی مدرن و بالا رفتن توقعات مردم در کنار اوضاع بد اقتصادی پیش آمده باعث شده که تقریبا تمامی افراد به داشتن درآمد از یک کار راضی نبوده و سعی کنند شغلی دوم متناسب با شرایط خود داشته باشند. درحقیقت داشتن یک یا چند حرفه که بتواند درآمد شما را افزایش دهد احساس امنیت مالی بیشتری را به همراه خواهد داشت. اما باید توجه کنید که این کار را طوری انتخاب کنید که بتوانید از پس آن برآیید و اجازه ندهید به هیچ کدام از شغل‌های شما نیز لطمه‌ای وارد شود و بتوانید کارهای محوله در هرکدام از شغل‌ها را بدرستی و در زمان مقرر انجام دهید. بنابراین بهتر است هر فردی باتوجه به شرایط فردی، اجتماعی، توانایی‌ها و زمان خالی خود شغل دوم مناسبی را برای خود پیدا کند. در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم به بررسی تاثیر شغل دوم در زندگی اجتماعی افراد و موارد پیرامون آن بپردازیم. درصورتیکه شما نیز دارای شغل دوم هستید و یا به فکر داشتن یک حرفه دومید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چرا سراغ شغل دوم میرویم؟

برخی از افراد به دلیل نداشتن رضایت شغلی در شغل اول خود به شغل دوم روی می‌آورند تا بتوانند کار مورد علاقه خود را نیز داشته باشند. برخی دیگر همان‌طور که قبلا نیز گفتیم برای داشتن درآمد بیشتر مجبور به اشتغال در شغل‌های دوم و گاهی سوم می‌شوند. اما براساس نظریه کارشناسان و تحقیقات انجام شده بیشتر افرادی که دارای بیش از یک شغل هستند، دلیلی جز داشتن درآمد بیشتر و بالابردن کیفیت زندگی خود ندارند. البته بجز مدیرانی که حتی با داشتن سمت‌های خوب شغلی و درآمد بالا نیز به دلایل نامعلوم به شغل‌های بیشتری می‌پردازند.

شخصیت های مناسب برای داشتن شغل دوم

انتخاب شغل دوم نیز به اندازه انتخاب شغل اول مهم است. افرادی مناسب داشتن شغل دوم هستند که شغل خود را آگاهانه انتخاب کنند و ببینند آیا می‌توانند بین دو شغل خود تعادل لازم را برقرار کنند یا خیر؟ همچنین افرادی می‌توانند چند شغله باشند که بدانند با کم شدن زمان تفریحات، ورزش و… خود مشکلی نخواهند داشت.

شغل دوم

بررسی مزایا و معایب شغل دوم

هر فرد باید بتواند با درنظر گرفتن مزایا و معایبی که شغل دوم می‌تواند برای او داشته باشد در این مورد تصمیم بگیرد. که در ادامه به بررسی برخی از این مزایا و معایب می‌پردازیم.

مزایای شغل دوم چیست؟

داشتن شغل جانبی می‌تواند مزایی برای فرد داشته باشد که به نسبت شرایط هر فرد این مزیا ممکن است کمی متفاوت باشد.

  • افزایش سطح درآمد

مسلما فردی که بیش از یک شغل دارد درآمد بالاتر و امنیت مالی بیشتری خواهد داشت.

  • یادگیری مهارت‌های مختلف

افراد می‌توانند با مشغول شدن در کارهای بیشتری مهارت‌های مختلفی را بیاموزند و از آن‌ها درجهت بهبود زندگی خود استفاده کنند.

  • درنظر گرفتن علایق شخصی

بسیاری از افراد بدلیل رضایت نداشتن از شغل اول، در زمینه مورد علاقه خود بعنوان شغل دوم فعالیت می‌کنند و علاوه‌بر بالا بردن درآمدشان از فعالیت در حیطه مورد علاقه خود لذت می‌برند.

شغل دوم چه معایبی دارد؟

درکنار مزایای مزایای گفته شده داشتن بیش از یک شغل ممکن است معایب زیر را داشته باشد:

  • اضطراب و استرس بیشتر

این روزها حتی داشتن یک شغل نیز استرس‌ها و اضطراب‌های زیادی به همراه دارد مسلما زمانی که مسئولیت بیشتر شود استرس‌های آن نیز افزایش خواهد یافت.

  • خستگی روحی و جسمی

هر فردی در طول روز می‌تواند مقدار مشخصی انرژی برای کار داشته باشد. به همین دلیل ممکن است با داشتن شغل دوم انرژی فرد زودتر تمام شده و به مرور احساس خستگی روحی و جسمی بیشتری داشته باشد.

شرایط داشتن شغل دوم برای گروه های مختلف

افراد مختلف باتوجه به شغل اول خود و همچنین ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند شغل دوم مناسبی را برای خود انتخاب کنند.

شغل دوم برای کارمندان

شغل‌های زیادی هستند که می‌توانند بعنوان شغل دوم برای کارمندان مناسب باشند. اما بهتر است آن‌ها باتوجه به علایق و توانایی‌های خود شغل دومی را برای خود برگزینند. درحالت کلی می‌توان گفت استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها شغل‌هایی هستند که می‌توانند بهترین شغل دوم برای کارمندان باشند. این شغل‌ها همچنین می‌توانند بعنوان شغل دوم برای نظامیان نیز انتخاب خوبی باشند.

شغل دوم برای کارگران

باتوجه به اینکه معمولا کارگران از درآمدهای پایین خود راضی نیستند، بیشتر آن‌ها به داشتن یک شغلی دوم و یا سوم روی می‌آورند. داشتن یک شغل دوم فنی مانند سیمکش ساختمان، تراشکاری و از این قبیل شغل‌ها که معمولا درآمد بهتری دارد می‌تواند بعنوان شغل دوم برای کارگران یک انتخاب خوب محسوب شود. چراکه کارفرماها معمولا ترجیح می‌دهند افراد با تجربه و توانمند را استخدام کنند تا اینکه فردی را صرفا به دلیل داشتن مدرک بکار بگیرند.

شغل دوم برای آقایان

داشتن یک شغل دوم برای آقایان از این جهت که می‌تواند امنیت مالی آن‌ها را افزایش دهد خوب است. اما باید بررسی کنند که آیا توانایی و زمان انجام دو شغل بصورت همزمان را دارند؟ و درصورت مثبت بودن جواب به شغل مورد علاقه خود مشغول شوند. اما درصورتیکه دور بودن از خانه بمدت طولانی باعث خستگی آن‌ها شود می‌توانند از یکی از گزینه‌های شغل دوم در منزل برای آقایان، شغلی را برای خود انتخاب کنند. با انتخاب یک شغل دوم در منزل آن‌ها دیگر محدودیت زمانی نخواهند داشت و می‌توانند زمان بیشتری را در محیط خانه بگذرانند از جمله مشاغل دوم مناسب برای آقایان می‌توان به راه‌اندازی مشاغل اینترنتی که از آن بعنوان یک شغل دوم پولساز یاد می‌شود، حسابداری، افتتاح کترینگ غذای خانگی، تایپ و ترجمه، تعمیر وسایل الکتریکی، آموزش بورس و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

شغل دوم برای خانم ها

خانم‌ها نیز مانند آقایان درصورت تمایل می‌توانند در زمینه‌های دلخواه در یک شغل دوم مشغول بکار شوند. اما باتوجه به اینکه خانم‌ها برای رسیدگی به امور خانه ترجیح می‌دهند زمان بیشتری را در منزل خود بگذرانند بهترین شغل دوم برای خانم‌ها می‌تواند شامل شغل‌هایی باشد که نیازی به رفتن به بیرون از منزل نداشته باشند. از جمله بهترین شغل‌های دوم برای خانم‌ها می‌توان به آشپزی و آموزش آن که یک شغل دوم پردرآمد در خانه محسوب می‌شود، فریلنسری (در زمینه‌ای که دارای تخصص باشد)، پرستاری، عکاسی، ساخت زیورآلات، فعالیت در شبکه‌های مجازی و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

شغل دوم

عوامل تاثیر گذار برای انتخاب شغل دوم

از عوامل تاثیرگذار برای انتخاب شغل دوم می‌توان به توانایی‌ها، زمان، درآمد و علایق اشاره کرد. یعنی فرد باید باتوجه به ساعات کاری شغل اصلی خود و همچنین باتوجه به انرژی باقی مانده خود در کنار علایقی که دارد و درآمدی که می‌تواند دریافت کند، شغل مناسبی را انتخاب کند. شغل دوم می‌تواند بصورت حضوری، غیرحضوری، نیمه وقت و پار وقت باشد که فرد باید بسته به شرایط خود یکی را انتخاب کند.

شغل دوم حضوری

در این نوع شغل‌ها حضور فرد در محل کار ضروری است. از جمله این شغل‌ها می‌توان به حسابداری، منشی‌گری برای دفاتری که بصورت کار نیمه وقت کار می‌کنند و کارهایی از این قبیل اشاره کرد.

شغل دوم غیر حضوری

شغل‌های غیرحضوری مشاغلی هستند که به حضور فرد در محل کار نیازی نیست. و آن‌ها می‌توانند کار خود را بصورت دورکاری و کار در منزل انجام دهند. ازجمله این مشاغل می‌توان به فریلنسری، برنامه نویسی، آشپزی، طراح سایت، آموزش و مشاغل اینچنینی اشاره کرد.

شغل دوم پاره وقت

اگر جز کسانی هستید که می‌خواهید زمان کمتری را برای شغل دوم خود صرف کنید انتخاب یک شغل پاره وقت می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. آگهی استخدام بسیاری از شغل‌های پاره وقت را می‌توانید در بین آگهی‌های استخدام مشاهده کنید.

شغل دوم تمام وقت

انتخاب یک شغل دوم تمام وقت باعث می‌شود که شما زمان زیادی برای استراحت، تفریح و سایر کارهای خود نداشته باشید. به همین دلیل توصیه می‌شود شغل دوم تمام وقت را فقط برای مدت زمان مشخص و ترجیحا کوتاه انتخاب کنید چراکه چنین شرایطی در طولانی مدت می‌تواند باعث خستگی روحی و جسمی زیادی شود.

مشاغل دوم بدون سرمایه

برخی از شغل‌ها هستند که بعنوان شغل دوم بدون سرمایه بصورت کار در منزل بوده و می‌توانند درآمدهای بالایی نیز داشته باشند. بعنوان مثال کار بلاگری بعنوان یکی از پولساز ترین ایده ها برای شغل دوم می‌تواند یک اتخاب عالی محسوب شود. از دیگر شغل‌های پردرآمد در خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تایپ و ترجمه

کسانی که با زبان‌های دیگر مانند انگلیسی، عربی، آلمانی و… آشنایی کافی را دارند می‌توانند در زمینه تایپ و ترجمه فعالیت کرده و درآمد خوبی نیز داشته باشند.

خیاطی

می‌توان از شغل خیاطی و چرخکاری بعنوان شغل دوم آزاد یاد کرد، که معمولا درآمد خوبی نیز دارد و می‌تواند در آینده و با پیشرفت کار به مدیریت مزون نیز تبدیل شود و پیشرفت چشم گیری داشته باشد.

برنامه نویسی

اگر می‌خواهید شغل دوم جدید داشته باشید یادگیری برنامه نویسی و فعالیت در این حوزه می‌تواند بسیار کمک کننده بوده و شما را به درآمدهای بالا برساند. این شغل جز موارد خوب برای شغل دوم در منزل برای آقایان نیز محسوب می‌شود.

شغل دوم

برخی از بهترین شغل های دوم با درآمد بالا در ایران

برخی از بهترین شغل‌های دوم که دارای درآمد بالایی نیز هستند عبارتند از:

ساخت کیک و شکلات‌های فانتزی در خانه

این شغل می‌تواند درآمد بسیار خوبی را برای افرادی که هنرمند بوده و می‌توانند کیک و شکلات‌های زیبا و خوشمزه درست کنند به همراه داشته باشد.

ادمین و مدیریت کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی

با گسترش فعالیت‌های کسب و کارها در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیاز به ادمین و کارشناس شبکه های اجتماعی برای آن‌ها نیز افزایش پیدا میکند و کسب و کارهایی که پیشرفت خوبی دارند حقوق خوبی نیز به ادمین‌های خود می‌دهند.

طراحی وب سایت

باتوجه به گسترش کسب و کارهای آنلاین، بسیاری از کسب و کارها از وب سایت برای معرفی خود و فروش محصولاتشان استفاده می‌کنند و به همین دلیل استخدام طراح وب سایت می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند.

ساخت وسایل دست‌ساز

به دلیل افزایش تولید محصولات مختلف بصورت کارخانه‌ای این روزها افراد زیادی طرفدار کارهای دست‌سازی هستند که با هنرمندی برخی افراد ساخته می‌شود. این شغل بعنوان یک شغل دوم تولیدی می‌تواند درآمد بسیار خوبی را برایتان به ارمغان آورد.

جست و جوی آگهی های استخدام نیمه وقت به عنوان شغل دوم

شما می‌توانید برای پیدا کردن کار مورد علاقه خود با جست و جو در زمینه شغلی موردنظر در بین آگهی های استخدام سایت کاریابی ایران استخدام، با تنظیم فیلترهای موجود در سایت، تعیین کنید که فقط آگهی‌های مرتبط با شغل‌های نیمه وقت برای شما نمایش داده شود. همچنن از طریق این فیلترها می‌توانید آگهی‌های مرتبط با شغل دوم در تهران و یا سایر شهرها را نیز بصورت مجزا مشاهده کنید.

نحوه تنظیم رزومه برای مشاغل دوم

نحوه تنظیم روزمه برای شغل دوم نیز دقیقا مشابه شغل اول است. فقط توجه داشته باشید که درصورت مساعد بودن برای اشتغال در ساعات مشخص و بصورت پاره وقت حتما به این نکته در روزمه خود اشاره کنید.
شما می‌توانید با ثبت نام بعنوان کارجو در سایت ایران استخدام و ساخت رزومه با استفاده از رزومه ساز ایران استخدام، یک روزمه حرفه‌ای و مطابق با استاندارها برای خود تهیه کرده و آن را دانلود کنید. همچنین می‌توانید درصورت مشاهده آگهی استخدام مناسب برای خود، رزومه ساخته شده را مستقیما برای کارفرما ارسال کنید. علاوه‌بر آن در صورت درج آگهی استخدام که مناسب شرایط شما باشد می‌توانید از طریق ایمیل یا پیامک از آن مطلع شوید.

راهنمای حضور در مصاحبه شغلی

سعی کنید در زمان حضور در مصاحبه شغلی پوشش متناسب با محیط داشته باشید تا بتوانید با اعتماد بنفس کامل با افراد حاضر در جلسه صحبت کنید. همچنین بهتر است از ابتدای کار صداقت را پیشه خود کرده و بیان کنید که این کار را بعنوان شغل دوم خود انتخاب کرده‌اید. فراموش نکنید که از توانایی‌ها و قابلیت‌های خود بخوبی صحبت کنید.

سخن پایانی

باتوجه به تغییرات شرایط اقتصادی افراد زیادی خواستار اشتغال در یک شغل دوم هستند. در این مطلب به بررسی تاثیر شغل دوم در زندگی اجتماعی افراد و موارد پیرامون آن پرداختیم.

جهت مشاهده آگهی های استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا