راهنمایی شغلی

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم؟ (بایدها و نبایدها)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بعد از اینکه رزومه خود را برای استخدام در شرکتی ارسال کردید، می‌توانید خود را برای مرحله مصاحبه شغلی آماده کنید. در صورتیکه کارفرما پس از بررسی رزومه، شما را برای استخدام در سازمان خود انتخاب کرده باشد، از طریق راه های ارتباطی که در رزومه خود قرار داده باشید با شما تماس میگیرد و شما را برای مصاحبه کاری دعوت می‌کند. اما اصول مصاحبه کاری چیست و چگونه می‌توانیم یک مصاحبه حرفه ای داشته باشیم؟ در این مطلب شما را با اصول مصاحبه استخدامی آشنا می‌کنیم که دانستن این اصول موجب موفقیت شما در مصاحبه کاری می‌شود.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مصاحبه کاری چیست؟

مصاحبه شغلی جلسه‌ای است که شرکت‌ها و سازمان‌ها برای آشنایی بیشتر با افرادی که قبلا رزومه‌های آن‌ها را دیده‌اند تدارک می‌بینند. در این جلسات معمولا حداقل دو نفر یعنی فرد متقاضی شغل و کارفرما حضور دارند که گاهی باتوجه به ساختار شرکت یا اهمیت موقعیت شغلی ممکن است تعداد مصاحبه کنندگان بیشتر نیز باشد.
آگاهی از برخی نکات جلسه مصاحبه استخدامی و دانستن اینکه برای مصاحبه کاری چه بگوییم می‌تواند در موفق شدن کارجو بسیار تاثیرگذار باشد. درحقیقت هم فرد متقاضی و هم فرد مصاحبه کننده باید قبل از جلسه مصاحبه آمادگی لازم را برای حضور در این جلسه کسب کنند.
جلسات مصاحبه‌های کاری ممکن است بصورت حضوری، تلفنی، ویدیویی و یا کتبی باشد که شما باید قبل از روز مصاحبه از نحوه برگزاری آن مطلع شده و خود را برای آن آماده کنید.

مصاحبه فنی چست؟

مصاحبه فنی و تخصصی در واقع همان مصاحبه شغلی رایج است که در آن بجز سوالات معمول در مورد بیوگرافی و تجارب فرد و… در مورد دانش و توانایی‌های تخصصی او نیز صحبت می‌شود. در صورتیکه شغل مورد نظر شما نیازمند توانایی و تخصص عملی نیز باشد ممکن است در مراحل بعدی شما را به یک مصاحبه عملی نیز دعوت کنند و یا نمونه کارهای قبلی شما را برای بررسی بیشتر درخواست کنند.

چگونه در جلسه مصاحبه استخدامی موفق باشیم؟

در این قسمت به مواردی اشاره می‌نماییم که رعایت آنها در جلسه مصاحبه شغلی باعث موفقیت شما می‌شوند.

1 – در مورد شرکت موردنظر تحقیق کنید.

قبل از روز مصاحبه در فرصتی که بین دعوت شدن برای جلسه تا روز جلسه دارید، در مورد شرکت و نحوه فعالیت آن تحقیق کنید. می‌توانید درصورت امکان از وب سایت رسمی شرکت اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید. همچنین سعی کنید در زمانی که با شما برای قرار مصاحبه تماس می‌گیرند نام مصاحبه کننده را نیز بپرسید تا بتوانید در مورد او نیز قبل از جلسه کمی اطلاعات بدست آورید.
برای این منظور می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی رسمی مانند لینکدین نیز استفاده کنید و با مطالعه پروفایل شخصی افراد بیشتر با شخصیت و روحیات آن‌ها آشنا شوید تا شانس موفقیت خود را بالاتر ببرید.
همه این کارها بر میزان آمادگی و تسلط شما تاثیر داشته و سطح استرستان را نیز کاهش خواهد داد.

2 – پاسخ‌های خود را مرور کنید.

در جلسات مصاحبه کاری معمولا سوالات مشخصی پرسیده می‌شود به همین جهت شما می‌توانید نمونه مصاحبه شغلی و سوالات جلسه مصاحبه استخدامی مرتبط با شغل موردنظر خود را پیدا کرده و با مرور آن‌ها پاسخ‌های خود را برای مصاحبه آماده کنید.
درحالت کلی پاسخ دادن به سوالات مصاحبه استخدامی کار سختی نیست چراکه تمامی سوالات در حیطه اطلاعات و تجربیات شما خواهد بود. در این مورد می‌توانید از تجربیات مصاحبه استخدامی سایر افرادی که قبلا در زمینه شغلی شما فعالیت داشته‌اند نیز استفاده کنید. البته افرادی که برگزارکننده جلسه مصاحبه استخدامی یا همان مصاحبه کننده بوده‌اند نیز می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

3 – از دوستی بخواهید تا نقش مصاحبه کننده را بازی کند.

بهتر است قبل از شرکت در جلسه مصاحبه از نمونه مصاحبه های گزینش موجود برای کسب آمادگی بیشتر کمک بگیرید.
بطور مثال اگر شما قرار است مصاحبه‌ای جهت استخدام در نیروی انتظامی داشته باشید، بهتر است از قبل سوالات مصاحبه استخدامی نیروی انتظامی 1400 را که آخرین نسخه سوالات استخدامی در این زمینه است حتما مطالعه کنید تا آمادگی لازم را کسب کنید یا مثلا درصورت کاندید بودن برای فروشندگی می‌توانید نمونه سوالات مصاحبه فروشندگی را بررسی کنید.
همچنین برخی مصاحبه کنندگان در جلسات مصاحبه کاری سوالات روانشناسی نیز می‌پرسند. شما می‌توانید با مطالعه سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی با این دسته از سوالات آشنایی کافی را کسب کنید.
سپس می‌توانید از یک دوست درخواست کنید تا سوالات نمونه را از شما بپرسد و شما جواب‌هایی را که از قبل آماده کرده‌اید به او بدهید و به این صورت یک جلسه مصاحبه تمرینی داشته باشید.

4 – تمامی مدارک مورد نیاز را همراه خود داشته باشید.

معمولا شرکت‌ها در زمانی که تماس می‌گیرند تا با شما قرار یک مصاحبه کاری را هماهنگ شوند، درصورت نیاز مدارک خاصی را که مدنظرشان باشد را نیز از شما می‌خواهند تا همراه خود داشته باشید. این مدارک ممکن است نمونه کار ( در کارهایی مانند طراحی و…)، بیوگرافی یا مدارکی از این قبیل باشد.
شما می‌توانید با بررسی نمونه‌ بیوگرافی برای مصاحبه استخدامی، یک متن بیوگرافی برای خود تهیه کنید که شما را به بهترین و کاملترین صورت برای خواننده متن معرفی کند.
همچنین بهتر است لیستی از افراد معرف و محل کارهای قبلی خود را همراه داشته باشید تا درصورت نیاز به یاداشت در فرم استخدامی یا ارائه آن به فرد مصاحبه کننده مشکلی نداشته باشید.

5 – آماده صحبت در مورد تجربیات کاری خود باشید.

توصیه می‌کنیم قبل از جلسه تجربیات و مواردی را که شما را برای این شغل مناسب کرده است را مرور کنید تا درصورت پرسیدن هرگونه سوال از سمت مصاحبه کننده موردی نداشته باشید.

6 – سعی کنید 10 الی 15 دقیقه قبل از زمان جلسه به شرکت برسید.

دیر رسیدن به چنین جلساتی اصلا درست نیست و می‌تواند یک دلیل مهم برای رد کردن شما باشد. به همین دلیل بهتر است طوری برنامه‌ریزی کنید که 10 الی 15 دقیقه قبل از جلسه در شرکت حضور داشته باشید.
در اینصورت علاوه‌بر ریسک نکردن در مورد زمان حظور، می‌توانید در این مدت با جو و محیط شرکت و حتی نحوه روابط کارمندان نیز بیشتر آشنا شوید.

7 – با صداقت و راستگویی به تمامی سوالات پاسخ دهید.

یکی از مهمترین سوالات مصاحبه شوندگان این است که در مصاحبه استخدامی چه بگوییم؟ جواب این سوال بسیار ساده است! دقیقا همان چیزی که هستید را بخوبی معرفی کنید. برخی از افراد سعی می‌کنند با بزرگنمایی و غلو کردن خود را بیشتر از آنچه که هستند نشان دهند اما عدم شفافیت در کار اجازه نمی‌دهد شما در کارتان موفق شوید.
به همین دلیل بهترین کار این است که نقاط قوت خود را به بهترین حالت ممکن برای طرف مقابل توضیح دهید تا بوسیله آن‌ها نشان دهید که شما می‌توانید فرد لایقی برای این شغل باشید.

8 – پاسخ‌های مشخص بدهید.

زمان مصاحبه‌های شغلی محدود است. به همین جهت بهترین کار این است که جواب تمامی سوالات را بطور واضح و مشخص و در کوتاه‌ترین حالت ممکن بدهید.
سعی کنید درصورت امکان در تمامی پاسخ‌های خود به برجستگی‌ها، توانایی‌ها و تجربیات خود نیز اشاره کنید. پیشنهاد میکنیم جهت آمادگی بیشتر، تجربیات گزینش و مصاحبه آزمون های استخدامی کارجویان ایران استخدام را مطالعه نمایید.

پنج دقیقه اول مصاحبه بسیار مهم است

همیشه و در هر دیداری اولین برخورد می‌تواند بسیار سرنوشت ساز باشد. جلسه مصاحبه شغلی نیز از این قانون مستثنی نیست. به همین دلیل بهتر است با کمی تمرین و مطالعه سعی کنید بهترین شروع را داشته باشید.
در همین راستا یک معرفی خوب می‌تواند فضا را از خشکی زیاد درآورده و شما را به موفقیت نزدیک‌تر کند. توجه داشته باشید که معرفی اولیه شما باید با 3 هدف برنامه ریزی شده باشد:

  • نشان دهید که توانایی و علاقه لازم را برای انجام شغل مورد نظر دارید.
  • می‌توانید همسو با فرهنگ شرکت و درکنار سایر کارکنان کار کنید.
  • پس از استخدام به شغل خود متعهد بوده و براحتی آن را ترک نخواهید کرد.

سعی کنید معرفی اولیه خود را مثبت و با انرژی انجام دهید و درعین حال از کش دادن صحبت‌های خود و پردازش به حاشیه خودداری کنید.
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در 5 دقیقه اول تاثیرگذار باشد نوع پوشش شماست. سعی کنید:

  • از لباس‌های راحت و در عین حال رسمی (البته برای مکان‌های رسمی مانند شرکت و…) استفاده کنید.
  • لباس‌های خود را از رنگ‌های خنثی انتخاب کنید.
  • از عطر و ادکلن‌های غلیظ بپرهیزید.
  • کفش راحت و تمیز به پا داشته باشید.

این‌ها مواردی هستند که بهتر است در نوع پوشش خود برای مصاحبه درنظر بگیرید.

سخن پایانی

مصاحبه شغلی یکی از مهمترین و می‌توان گفت سخت‌ترین مراحل برای استخدام است. ما در این مطلب سعی کردیم با بیان برخی نکات مهم در مود جلسه مصاحبه به شما کمک کنیم تا بتوانید مصاحبه خود را به بهترین حالت ممکن پشت سر بگذارید و استخدام شوید.
فراموش نکنید که یکی از کمک کننده‌ترین کارها برای داشتن یک مصاحبه خوب بررسی نمونه مصاحبه شغلی مرتبط با حیطه کاری شما و یا سوالات مصاحبه شغلی با جواب میباشد که میتواند در جهت آشنایی با نحوه برگزاری جلسات مصاحبه بسیار کمک کننده باشد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام به تفکیک مشاغل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا