کارجومعرفی مشاغل

معرفی بهترین شغل های رشته مدیریت و پولساز ترین گرایش آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی شغل های رشته مدیریت و حقوق و درآمد آن ها

رشته مدیریت یکی از رشته‌های جذاب علوم انسانی است که شاخه‌ها و گرایش‌های متعددی دارد. مدیریت به دلیل تنظیم استراتژی یک سازمان و هماهنگ کردن بسیاری از امور مهم سازمان‌ها اهمیت زیادی دارد. این موضوع در مورد تمام رشته‌های مدیریت صادق است. به طور کلی بیشتر رشته‌های مدیریت از نظر دروس، بازار کار و درآمد شرایط مشابهی دارند. چنانچه بررسی وضعیت استخدامی رشته‌های مدیریت می‌تواند این ادعا را ثابت کند؛ اما برخی معتقدند شرایط برخی از رشته‌های مدیریت مانند مدیریت بازرگانی و صنعتی بهتر است و در واقع جز بهترین رشته‌های مدیریت محسوب می‌شوند. شاید برای شما نیز این سوال مطرح باشد که بهترین رشته مدیریت چیست، شغل های رشته مدیریت کدام اند و یا درآمد کدام یک از رشته‌های مدیریت بیشتر است؟

جستجوی آگهی‌های استخدامی

ما در اینجا به این سوالات پاسخ داده‌ایم. اما پیش از آن شرایط و نحوه ورود به رشته مدیریت و سایر امور مرتبط با رشته مدیریت را نیز بررسی کرده‌ایم:

شرایط و نحوه ورود به رشته مدیریت

روش متداول برای ورود به رشته‌های مدیریت انتخاب رشته علوم انسانی در دوره دبیرستان است. البته رشته مدیریت از ریاضی و علوم تجربی نیز امکان‌پذیر است. نکته قابل توجه کسب رتبه لازم برای رشته موردنظر است. به عنوان نمونه رتبه لازم برای قبولی در رشته مدیریت از طریق ریاضی در کنکور سال اخیر، برای منطقه 1، رتبه زیر 3 هزار بوده‌است. انتخاب رشته مدیریت در دبیرستان تنها از طریق هنرستان امکان‌پذیر است. در هنرستان، متقاضیان می‌توانند رشته مدیریت در خانواده را انتخاب کنند. علاوه بر این ورود به برخی از رشته‌های مدیریت بدون کنکور و از طریق دانشگاه آزاد و پیام نور نیز امکان‌پذیر است. دروس رشته مدیریت با توجه به گرایشات آن متفاوت است؛ اما برخی از دروس مانند ریاضیات، اصول حسابداری، آمار، کامپیوتر و اقتصاد جز دروس مشترک محسوب می‌شوند.

معرفی انواع رشته های مدیریت در مقطع کارشناسی

مدیریت در دوره کارشناسی شامل مدیریت بازرگانی، مالی، صنعتی، بیمه، کسب‌وکار، دولتی، جهانگردی، کارآفرینی و امور گمرکی است. اکثر این رشته‌ها جزء رشته های مدیریت دانشگاه تهران و سایر دانشگاه های سراسری است. رشته های مدیریت دانشگاه آزاد نیز اکثر این رشته‌ها را شامل می‌شود.

پولساز ترین گرایش مدیریت

پولساز بودن هر رشته‌ای به عوامل مختلفی بستگی دارد. هیچ رشته‌ای به خودی خود پولساز نیست. به عنوان نمونه اگر شما با هر رشته مدیریتی در یک سازمان بزرگ و پردرآمد استخدام شوید احتمالا درآمد بالایی خواهید داشت. میزان فعالیت و کیفیت کار شما و یا تصوری که کارفرما از شما دارد نیز می‌تواند بر میزان درآمد شما تاثیر بگذارد و از این جهت باعث پولسازی بیشتر شود.

معرفی رشته های مدیریت کارشناسی ارشد

گرایشات رشته مدیریت در مقطع ارشد بسیار زیاد و متنوع است. چنانچه رشته مدیریت مالی چندین گرایش دارد، رشته مدیریت بازرگانی همین‌طور و.. به عنوان نمونه، مدیریت بازرگانی دارای 6 گرایش است:

  • بازاریابی
  • بازرگانی بین‌المللی
  • مدیریت استراتژیک
  • بازرگانی داخلی
  • کارآفرینی
  • تجارت الکترونیک

سایر رشته‌های مدیریت نیز دارای چندین گرایش مختلف هستند.

بهترین گرایش مدیریت بازرگانی در ارشد

از بین این گرایش‌ها بازاریابی و بازرگانی بین‌المللی، جز بهترین گرایش یا گرایشات مدیریت بازرگانی محسوب می‌شوند.

راحت ترین گرایش ارشد مدیریت

سختی و راحتی هر رشته به استعداد، علاقه و توانایی هر فرد بستگی دارد. از این رو صحبت کردن از راحت‌ترین رشته مدیریت کار آسانی نیست. به خصوص آنکه دروس مشترک رشته‌های مدیریت نیز زیاد است. بنابراین اگر در دروس ریاضی و یا دروس محاسباتی ضعیف هستید، بهتر است سراغ رشته‌هایی بروید که واحدهای ریاضی و محاسباتی آن‌ها کم است.

معرفی بهترین رشته مدیریت در مقطع دکتری

تحصیل تا مقطع دکترا شرایط فرد را از نظر درآمد و بازار کار مناسب می‌کند. این موضوع در مورد تمام رشته‌های مدیریت صادق است. با این حال برخی معتقدند مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت کسب‌وکار و مدیریت صنعتی جز بهترین رشته‌های مدیریت در مقطع دکترا هستند.

شغل های رشته مدیریت

بهترین رشته مدیریت از لحاظ بازار کار

بازار کار رشته مدیریت در اکثر رشته‌ها و گرایش‌ها بسیار خوب است. اما این بدان معنا نیست که شما در هر رشته مدیریتی و با هر مدرک تحصیلی می‌توانید وارد بازار کار شوید. ورود به بازار کار به عوامل مختلفی بستگی دارد به عنوان نمونه استخدام با لیسانس مدیریت ممکن است خیلی سخت و زمانبر باشد. یا استخدام رشته مدیریت بازرگانی در تهران و استخدام مدیریت تهران به دلیل اشباع شدن بازار کار در شهر تهران با مشکلات بیشتری همراه باشد.

در مجموع اگر بتوانید در مقاطع بالای این رشته مانند کارشناسی ارشد یا دکترا فارغ‌التحصیل شوید و مهارت بالایی داشته باشید، می‌توانید به روند استخدام آسان و سریع خود امیدوار باشید. با توجه به این توضیحات نمی‌توان از رشته خاصی به عنوان بهترین رشته نام برد. با این حال برای برخی از علاقمندان به رشته مدیریت ممکن است این سوال مطرح باشد که آیا رشته مدیریت از لحاظ بازار کار و سایر مسائل برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است یا خیر؟

بهترین رشته مدیریت برای خانم‌ها

رشته‌های مدیریت هیچ نوع محدودیتی برای خانم‌ها و آقایان ندارند. اما ظاهرا گرایش خانم‌ها به برخی از رشته‌های مدیریت مانند مدیریت بازارگانی، مدیریت دولتی، مدیریت بیمه، مدیریت امور آموزشی و مدیریت خانواده بیشتر از سایر رشته‌ها است.

بهترین رشته مدیریت برای آقایان

رشته‌ های مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، مدیریت امور بانکی، مدیریت کسب‌وکار و مدیریت دولتی از جمله رشته‌هایی می‌باشند که آقایان علاقه بیشتری به آن‌ها دارند. یکی از دلایل محبوبیت این رشته‌ها بازار کار خوب آن‌ها است. اگرچه همه این رشته‌ها میزان محبوبیت یکسانی برای آقایان دارند؛ اما برخی معتقدند مدیریت صنعتی جز بهترین رشته‌های مدیریت است.

بهترین رشته مدیریت برای مهاجرت

امروزه مهاجرت تحصیلی برای اکثر رشته‌ها هموار است. در مورد رشته مدیریت نیز مسیر مهاجرت برای اکثر گرایشات مدیریت کاملا باز است. با این حال رشته‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، مدیریت کسب‌وکار و مدیریت مالی شرایط بهتر و مشکلات کمتری برای مهاجرت دارند.

معرفی شغل‌های رشته مدیریت

فرصت‌های شغلی برای رشته مدیریت به طور کلی و فارغ از نوع رشته عبارت است از:

  • مدیریت در سازمان‌های مختلف خصوصی و دولتی (از جمله سازمان‌های بازرگانی و صنعتی، امور مالی و امور فناوری)
  • مدیر بازاریابی
  • مدیر بیمه
  • مدیر جهانگردی یا امور توریستی

استخدام مدیر عامل، استخدام مدیر فنی، استخدام رشته مدیریت تکنولوژی و استخدام مدیر پروژه نیز نمونه‌هایی تخصصی از استخدام فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت است.

شغل های رشته مدیریت خانواده

مدیریت خانواده نیز زیرمجموعه رشته مدیریت است؛ اما جز رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی مدیریت محسوب می‌شود. از این رو زمینه کاری و تحصیلی آن با بسیاری از رشته‌های مدیریت متفاوت است. فرصت‌های شغلی برای این رشته شامل: سرپرستی و مديريت كارگاه‌های مختلف مانند گلسازی، کارگاه‌های خیاطی و شیرینی‌پزی، گلدوزی، گل‌آرایی مجالس مختلف و.. است.

شغل های رشته مدیریت بازرگانی

فرصت‌های شغلی برای مدیریت بازرگانی عبارت است از:

  • موسسات بانکی
  • بیمه
  • شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف صادراتی و وارداتی
  • دیجیتال مارکتینگ
  • مدیر بازاریابی و…

البته برخی از مدیران ممکن است در مدیریت نهادهای آموزشی نیز وارد شوند یا حتی برخی از سازمان‌های آموزشی به دنبال استخدام رشته مدیریت بازرگانی در آموزش و پرورش باشند. این موارد شاید کمی عجیب باشد؛ اما فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت می‌توانند با داشتن شرایط لازم وارد زمینه‌های آموزشی نیز شوند. استخدام رشته مدیریت بازرگانی در بانک نیز ار دیگر فرصت‌های شغلی این رشته است.

شغل های رشته مدیریت دولتی

کارشناس اداری و یا مدیر اداری از فرصت‌های شغلی شناخته شده برای مدیریت دولتی است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌های مالی، بیمه‌ای، صنعتی و حتی بازرگانی نیز استخدام شوند. همچنین استخدام رشته مدیریت دولتی در بیمارستان و استخدام رشته مدیریت دولتی در آموزش و پرورش را نیز می‌توان از دیگر نمونه‌ها و موقعیت‌های شغلی رشته مدیریت دولتی دانست.

شغل های رشته مدیریت صنعتی

مدیریت صنعتی با امور صنعتی سروکار دارد. از این رو فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در کسب‌وکارها یا سازمان‌های صنعتی همچون:

  • خودروسازی
  • لوازم الکتریکی
  • شرکت‌های دارویی
  • شرکت‌های نساجی

و برخی از سازمان‌های مرتبط با امور شیمیایی و یا پلاستیکی مشغول به کار شوند.

شغل های رشته مدیریت امور بانکی

استخدام رشته مدیریت امور بانکی یکی از فرصت‌های شغلی شناخته شده در مدیریت امور بانکی است. علاوه بر بانک‌ها، فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌ها و موسسات مالی، بخش‌های حسابداری و موسسات سرمایه‌گذاری نیز به کار مشغول شوند.

شغل های رشته مدیریت کسب‌وکار

اغلب افراد رشته مدیریت کسب‌وکار را با مدیریت بازرگانی یکسان می‌دانند. اما این دو رشته متفاوت از هم هستند. با این حال فرصت‌های شغلی این رشته با رشته مدیریت بازرگانی همپوشانی دارد. استخدام رشته مدیریت کسب‌وکار در سازمان‌های مختلف از نمونه‌های مشخص و اصلی برای این رشته است.

شغل های رشته مدیریت آموزشی

همان‌طور که از نام این رشته مشخص است، سازمان‌ها و یا امور آموزشی جز مهم‌ترین فرصت‌های شغلی رشته مدیریت آموزشی است. استخدام رشته مدیریت آموزشی در سازمان‌ها و موسسات آموزشی خصوصی و دولتی، دانشگاه‌ها، مدارس، وزارت علوم و تحقیقات و حتی حوزه‌های آموزشی سازمان‌های بهداشتی و درمانی جز موقعیت‌های شغلی مرتبط با این رشته است.

شغل های رشته مدیریت بیمه

رشته مدیریت بیمه و فرصت‌های شغلی آن تقریبا برای همه واضح است. این موقعیت‌ها شامل موقعیت های زیر است:

  • کار در موسسات و سازمان‌های بیمه‌ای
  • کسب نمایندگی بیمه
  • مدیر بازاریابی
  • کارشناس گمرک
  • کارشناس فروش
  • کارشناس تحقیقات

شغل های رشته مدیریت

بررسی درآمد و حقوق رشته های مدیریت در ایران و جهان

رشته مدیریت، گرایش‌های متنوعی دارد. از این رو حقوق این رشته در وهله اول بستگی به این دارد که شما در کدام گرایش مشغول به کار هستید. به عنوان مثال درآمد رشته مدیریت بازرگانی در ایران با درآمد رشته مدیریت کسب‌وکار یا درآمد رشته مدیریت مالی متفاوت است. از طرفی مدیریت جز مشاغلی است که هم در سازمان‌های خصوصی تعریف شده است و هم دولتی. اگر وضعیت درآمدی شرکت خصوصی بالا باشد، به احتمال زیاد درآمد مدیران آن نیز بالا خواهد بود. در کنار این عوامل، تجربه و مدرک تحصیلی افراد نیز بر حقوق آنها تاثیرگذار است.

فارغ از این عوامل به طور کلی می‌توان گفت اکثر کسانی که در رشته‌های مدیریت فعالیت دارند، حقوق مناسبی دریافت می‌کنند. هر چند در مواردی ممکن است با توجه به نوع قرارداد (مانند پاره‌وقت بودن) حقوق دریافتی کم باشد. به عنوان نمونه درآمد رشته مدیریت اجرایی با کار پاره‌وقت کمتر از درآمد رشته مدیریت خانواده به صورت تمام وقت است. در مجموع حداقل حقوق دریافتی بر پایه حداقل حقوق تعیین شده توسط وزارت کار است.

در کشورهای خارجی نیز درآمد رشته‌های مدیریت بر اساس عواملی که به آن‌ها اشاره کردیم متفاوت است. علاوه بر این وضعیت درآمد این رشته‌ها در همه کشورها یکسان نیست. با این حال وضعیت درآمد مدیران در بیشتر کشورها ازجمله آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی بالا است. به عنوان نمونه میانگین درآمد رشته مدیریت بازرگانی در کانادا 70356 دلار در سال یا 36.08 دلار در ساعت است.

نحوه جست و جوی آگهی استخدام رشته مدیریت

اگر به دنبال آگهی‌های استخدام رشته‌ها و گرایشات مختلف مدیریت در شهرها و استان‌های مختلف هستید (مانند استخدام مدیر در تهران، استخدام مدیر کارخانه در تهران، استخدام مدیر کارخانه در کیش و…) می‌توانید با عضویت در سایت کاریابی ایران استخدام، اخبار روزانه را دریافت کنید. آگهی‌ها به صورت پیامک و یا از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌شود. البته استفاده از این سرویس نیازمند ثبت‌نام در سایت است. علاوه بر این می‌توانید اخبار استخدامی را از طریق جستجو در باکس رشته و باکس مشاغل ایران استخدام که در صفحه نخست سایت قرار دارد، نیز مشاهده کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم رزومه مشاغل مدیریت

تنظیم رزومه کمک زیادی به استخدام کارجو می‌کند به شرط آنکه رزومه به بهترین شکل ممکن تنظیم شده باشد. در ایران استخدام شرایط برای تنظیم خوب و آسان رزومه نیز امکان‌پذیر است. این کار را می‌توانید با رزومه ساز رایگان یا فرم‌های خالی رزومه که برای انواع رشته‌ها قابل استفاده است انجام دهید. البته باز هم تاکید می‌کنیم قبل از آن عضویت در سایت را فراموش نکنید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام مشاغل مدیریتی

اگر به عنوان کارفرما به دنبال استخدام کارجو در شرایط مختلف هستید پلن‌های vip، طلایی، نقره‌ای و برنزی ایران استخدام به شما کمک می‌کند تا اگهی خود را به شکل دلخواه درج کنید. استفاده از این سرویس نیز نیازمند عضویت در سایت است. جزئیات خدمات این سرویس و تفاوت‌های آن در سایت ایران استخدام موجود است.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

تنوع رشته‌های مدیریت بسیار زیاد است. از این رو شما می‌توانید به راحتی و بر حسب علاقه، استعداد و سایر عوامل بهترین انتخاب را داشته باشید. این موضوع جز ویژگی‌های جذاب رشته‌های مدیریت است که در کمتر رشته‌ای مشاهده می‌شود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته مدیریت در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا