معرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

پردرآمد ترین شغل های رشته انسانی در ایران و جهان

زمان مطالعه: 8 دقیقه

لیست بهترین مشاغل و پردرآمدترین رشته های انسانی در ایران و جهان

رشته انسانی یکی از رشته‌های سه‌گانه نظری است که دانش‌آموزان پس از اتمام کلاس نهم، می‌توانند در کلاس دهم این رشته را انتخاب کنند و وارد آن شوند. اغلب افرادی که رشته انسانی را انتخاب می‌کنند علاقه‌مند به تحقیق و مطالعه در حوزه‌های علوم انسانی، حقوق، وکالت، حسابداری و موارد مشابه هستند. علوم انسانی درمجموع به بررسی و مطالعه روابط فردی و جمعی انسان‌ها در حوزه‌های مختلف مثل روانشناسی، تاریخ، اقتصاد، علوم اجتماعی، فلسفه و غیره می‌پردازد و یکی از وسیع‌ترین و استدلالی‌ترین حوزه‌های علمی را در خود جای داده است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط ورود به رشته انسانی

بسیاری از دانش‌آموزان با وجود برگه هدایت تحصیلی و کمک مشاوران مدرسه بازهم در انتخاب رشته خود مردد هستند. آن‌ها سؤالاتی از این قبیل می‌پرسند که شرایط ورود به رشته انسانی چیست؟ آیا رشته انسانی خوبه؟ رشته انسانی سخت است؟ مهم‌ترین درس و کتابهای رشته انسانی کدامند؟ اگر وارد این رشته شوم در آینده چه شغلی می‌توانم داشته باشم؟ معدل رشته انسانی برای ورود به بهترین رشته‌های دانشگاهی چقدر باید باشد؟ … و سؤالاتی از این قبیل.
براساس آنچه وزارت آموزش‌و‌پرورش اعلام کرده است کسانی که نمرات مناسبی در سه درس ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی و عربی در طی سه سال متوسطه داشته باشند و مجموع نمرات آنها به حد نصاب مشخصی برسد می‌توانند در رشته انسانی تحصیل کنند. اما در کنکور سراسری ادبیات، عربی تخصصی، فلسفه و منطق ضریب بالاتری دارند.

رشته انسانی برای چه کسانی مناسب است؟

سال‌های قبل، افرادی که از درس‌های ریاضی یا زیست فراری بودند یا نمره کافی برای ورودی به رشته‌های تجربی و ریاضی را نداشتند وارد علوم انسانی می‌شدند؛ اما در سال‌های اخیر این روند تغییر کرده است و دانش‌آموزان زیادی براساس استعداد و علایق شخصی خود وارد این رشته می‌شوند. گرچه این رشته، دروس پرچالشی مثل فیزیک، شیمی و زیست را نداردم اما دروس تخصصی آن نظیر عربی و فلسفه نیز نیاز به علاقه و درک بالایی دارند.
همان‌طور که اشاره کردیم رشته انسانی در ارتباطات فردی و اجتماعی افراد شکل می‌گیرد بنابراین کسانی که وارد این حوزه می‌شوند باید مهارت‌های قوی ارتباطی، قدرت سخنوری و مهارت‌های اجتماعی مناسبی داشته باشند. همچنین اکثر دروس هم در دبیرستان و هم در مقطع تحصیلات عالیه به‌صورت حفظی و استدلالی هستند بنابراین داشتن حافظه قوی و علاقه‌مندی به این قبیل درس‌ها اهمیت زیادی دارد.

مزایا و معایب رشته انسانی

افرادی که با دروس تحلیلی مثل ریاضیات و فیزیک مشکل دارند احتمالاً می‌توانند در حوزه علوم انسانی موفق‌تر باشند. یکی از خوبی های رشته انسانی وجود متقاضیان کمتر در این رشته است؛ بنابراین رقابت در آن پایین‌تر بوده و شانس ورود به رشته‌های برتر دانشگاهی مثل حقوق و روانشناسی بیشتر است. از دیگر مزایای آن می‌توان به تنوع شغلی آن اشاره کرد. در هر شهر و هر سازمانی نیاز به یک درس‌خوانده حوزه انسانی وجود دارد چراکه علوم انسانی، طیف وسیعی از شغل‌ها از معلمی تا حسابداری، مدیریت، حقوق، قضاوت و غیره را دربرمیگیرد بنابراین نمی‌توانیم برای فرصت‌های شغلی رشته انسانی محدودیت جغرافیایی قائل شویم.
بااین‌حال این رشته با محدودیت‌هایی نیز روبروست. بسیاری از رشته‌های دانشگاهی حوزه علوم انسانی مثلاً روانشناسی یا اقتصاد به‌صورت شناور درآمده‌اند و اشخاصی که در سایر رشته‌های دبیرستانی تحصیل می‌کنند نیز می‌توانند وارد این رشته‌ها شوند. به‌همین‌دلیل بازار کار این حوزه‌ها اشباع بیشتری دارد. از طرفی قبولی در رشته‌های عالی مثلاً حقوق در دانشگاه‌های سراسری و سطح اول کشور نیاز به رتبه بالایی دارد. همان‌طور که گفتیم داشتن روابط انسانی و بین فردی تأثیر بسیار زیادی بر موفقیت افراد در این حوزه دارد؛ بنابراین افرادی که درون‌گرا هستند یا توانایی برقراری ارتباطات اجتماعی وسیعی را ندارند پله‌های موفقیت را سخت‌تر طی می‌کنند. علاوه بر این اغلب دروس هم در دبیرستان و هم در دانشگاه به‌صورت حفظی هستند و لازم است افراد استعداد خوبی در حفظ کردن مطالب داشته باشند و بتوانند وقت مناسبی را به این کار اختصاص دهند.

رشته انسانی

رشته انسانی چه شغل هایی دارد؟

شغل های رشته انسانی براساس رشته‌ای که افراد در آن تحصیل می‌کنند از هم تفکیک می‌شوند. کنکور رشته علوم انسانی دارای 5 زیرگروه مختلف است که هرکدام رشته‌های مختلفی را شامل می‌شوند. تفاوت این زیرگروه‌ها در میزان ضریب تأثیرگذاری دروس بر قبولی آن‌هاست.
به‌این‌ترتیب می‌توان گفت رشته علوم انسانی تنوع شغلی خوبی دارد. پنج زیرگروه آن با تأکید بر معارف اسلامی و حقوق، زیرگروه دوم با تأکید بر علوم اجتماعی، زیرگروه سوم با تأکید بر مدیریت، حسابداری و ارتباطات، زیرگروه چهارم با تأکید بر تاریخ و جغرافیا، زیرگروه پنجم با تأکید بر آموزش و مشاوره سازمان‌دهی شده‌اند. افراد با تحصیل در هر یک از رشته‌های دانشگاهی یکی از این زیرگروه‌ها می‌توانند وارد شغل مناسب خود شوند.

لیست شغل ‌های رشته انسانی برای خانم ها

رشته انسانی یکی از بهترین حوزه‌های تحصیلی و کاری برای خانم‌هاست. خانم‌های بسیاری هستند که به کار در مراکز فنی یا درمانی علاقه ندارند و محیط‌های اداری و آموزشی را ترجیح می‌دهند. شغل‌های مناسب برای خانم‌ها در رشته‌های حوزه انسانی زیاد هستند اما در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شغل وکالت و مشاوره حقوقی

همان‌طور که از نامش پیداست در حوزه فعالیت‌های حقوقی قرار می‌گیرند و می‌توانند حوزه جذابی برای خانم‌ها باشند.

آموزش علوم مختلف مثل عربی، تاریخ، ادبیات

تدریس با توسعه حوزه آموزش و امکان استخدام در آموزش‌وپرورش، مدارس غیردولتی و حتی کار در شبکه‌های اجتماعی موردتوجه قرار گرفته است.

حسابداری، امور مالی و اقتصادی

یکی از حوزه‌های پرمتقاضی با بازار کار بالا رشته حسابداری میباشد که فضای مناسبی برای کار خانم‌ها دارد.

روان‌شناسی، مشاوره و مددکاری

همیشه یکی از حوزه‌های موردعلاقه خانم‌ها روانشناسی بوده است و زنان به‌راحتی می‌توانند در این حوزه پیشرفت کنند.

مترجمی در زبان‌های مختلف بخصوص عربی

با توجه به همسایگی کشور ما با کشورهای عربی بازار کار خوبی در حوزه بازرگانی دارد ولی مترجمی همیشه از حوزه‌های موردتوجه خانم‌ها بوده است.

خبرنگاری

تهیه گزارش و خبرگزاری از دیرباز از شغل‌های موردعلاقه خانم‌ها بوده و سال‌هاست که خانم‌ها وارد این حوزه شده‌اند و خبرهای حوزه‌های مختلف مثل علمی، فرهنگی، سیاسی و غیره را تهیه می‌کنند.

مشاغل مدیریتی مثل مدیریت جهانگردی یا بازرگانی

این مشاغل برای افرادی که به شغل‌های مدیریتی علاقه دارند بسیار جذاب است و با توجه به گسترش حوزه واردات و صادرات، می‌تواند افراد زیادی را وارد بازار کار کند.

امور بانکی و بیمه

کار در بانک یا ادارات بیمه به دلیل گستردگی فضای شغلی، محیط کار دفتری و روال کاری مشخص آن از دیرباز موردتوجه خانم‌ها بوده است.

علوم تربیتی و کار با کودکان استثنایی

این شغل همیشه از حوزه‌هاییست که خانم‌ها به دلیل صبر و حوصله بیشتر در آن موفق‌تر هستند. بعلاوه خانم‌ها علاقه زیادی به کار با کودکان دارند.

نویسندگی و ویراستاری

نوشتن و نویسندگی از کار های مناسب برای خانم‌هاست. افرادی که نسبت به ادبیات و دستور زبان آشنایی خوبی دارند می‌توانند در این زمینه‌ها فعالیت کنند.

رشته انسانی

لیست شغل ‌های رشته انسانی برای آقایان

در جامعه امروز بسیاری از فرصت‌های شغلی به‌صورت مساوی برای خانم‌ها و آقایان وجود دارد. بااین‌حال در برخی شغل‌ها ترجیح داده می‌شود از آقایان بیش از خانم‌ها استفاده شود. در ادامه مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شغل‌های مناسب آقایان در رشته علوم انسانی را می‌بینید:

قضاوت، وکالت و مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی یا وکالت از دیرباز موردتوجه آقایان میباشند و حتی به دلیل محیط کاری پرچالش و جدی این مشاغل افراد معمولا این شغل هارا مردانه می‌دانند.

حسابداری و مدیریت مالی و مالیاتی

همانطور که در مطلب صفر تا صد شغل حسابداری به بررسی بازار کار رشته حسابداری و افراد مناسب برای این رشته تحصیلی پرداختیم، پیداست که حسابداری و مشاغل مربوط به مدیریت مالی بیشتر مورد توجه آقایان قرار گرفته است.

مدیریت صنعتی و بازرگانی

مدیریت بازگانی و صنعتی از حوزه های موردعلاقه آقایان است. کار در محیط‌های صنعتی برای آقایان بیش از خانم‌ها مناسب است. کار در محیط بازرگانی نیز حوزه ایست که آقایان علاقه بیشتری به آن دارند.

هتلداری

میزبان هتل یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری است که در سال‌های اخیر توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است و در کشور ما جای رشد زیادی دارد.

تحلیل بازارهای مالی و اقتصادی

تحلیل مالی همیشه از حوزه‌های موردعلاقه آقایان بوده است. این روزها فرصت پول‌سازی زیادی در این حوزه‌ها وجود دارد و آقایان بیش‌ازپیش به آن توجه دارند.

شغل های رشته انسانی

شغل های رشته انسانی دبیری

در رشته علوم انسانی به دو شکل می‌توان وارد شغل دبیری شد. اولین مورد ورود به دانشگاه فرهنگیان و دیگری ورود به رشته‌های دیگر و اقدام برای استخدام در آموزش‌وپرورش از طریق آزمون استخدامی این وزارت است.

مهم‌ترین رشته‌های دبیری در زیرگروه انسانی شامل تاریخ، ادبیات فارسی، عربی، جغرافیا، علوم اجتماعی، الهیات، فلسفه و منطق و نیز تربیت‌بدنی است.

شغل‌ های رشته انسانی حقوق

افراد که فارغ‌التحصیل رشته حقوق هستند می‌توانند در شغل‌های مختلفی مثل قضاوت، وکالت، کارشناس حقوقی، عریضه‌نویسی، سردفتری، مشاور حقوقی، منشی دادگاه، کارشناس دادگستری و غیره فعالیت کنند.
علاقه‌مندان برای فعالیت در شغل‌هایی مثل وکالت، قضاوت و سردفتری، پس از طی کردن دوره کارشناسی حقوق در آزمون‌های وکالت، قضاوت و سردفتری شرکت می‌کنند و پس از قبولی در این آزمون با گذراندن دوره‌های آموزشی و کارآموزی می‌توانند وارد بازار این حوزه‌ها شوند.

جهت مشاهده آخرین اخبار مربوط به استخدام قوه قضاییه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

شغل ‌های مدیریتی رشته انسانی

رشته مدیریت در مقطع کارشناسی دارای یازده گرایش است:

  • بازرگانی
  • مالی
  • دولتی
  • صنعتی
  • بیمه
  • امور بانکی
  • امور گمرکی
  • بیمه اکو
  • فرهنگی و هنری
  • کسب‌وکار
  • بازرگانی دریایی

فارغ التحصیلان این رشته ها می‌توانند از طریق آزمون‌های استخدام دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی وارد حوزه کاری موردنظر خود شوند.

جهت مشاهده آخرین اخبار مربوط به استخدام دولتی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

پردرآمد ترین شغل ‌های رشته علوم انسانی در ایران و جهان

برخلاف آنچه اغلب مردم فکر می‌کنند که تنها رشته‌های مهندسی و علوم پزشکی درآمدهای خوبی دارند، رشته‌های حوزه علوم انسانی نیز شغل‌هایی با درآمدهای بالا و شرایط عالی هستند. در ادامه برخی از این شغل‌های پردرآمد و پرطرفدار را بررسی خواهیم کرد.

پردرآمد ترین رشته ‌های علوم انسانی در ایران

رشته‌های علوم انسانی، رشته‌های پرکاربردی هستند و در بسیاری از آن‌ها، افراد می‌توانند به درآمدهای خوبی برسند. در ادامه به پردرآمدترین رشته‌های علوم انسانی در ایران اشاره کرده‌ایم:

  • حقوق و وکالت
  • روانشناسی و مشاوره
  • شغل‌های حوزه مدیریت
  • حسابداری و امور مالی
  • آموزش
  • جغرافیا و کار در حوزه گردشگری
  • هتلداری
  • رشته تربیت‌بدنی و فیزیولوژی ورزشی

رشته انسانی

بهترین رشته‌ های علوم انسانی برای مهاجرت

به‌طورکلی در رشته‌های علوم انسانی افرادی که به‌صورت بین‌رشته‌ای مثلا موضوعاتی که هم به تاریخ، هم جامعه شناسی و هم سیاست مربوط می‌شود یا موارد مشابه کار می‌کنند احتمال تحصیل در دانشگاه‌های بیشتری را به دست خواهند آورد. ادامه تحصیل در مقطع دکترا راحت‌تر است اما برای کارشناسی ارشد هم پوزیشن‌هایی ارائه می‌شود. بهترین رشته‌ها برای مهاجرت شامل مطالعه زبان‌ها و ادبیات مختلف، مطالعه فرهنگ‌های مختلف، مطالعات تاریخ، سیاست، جغرافیا و فلسفه، روزنامه‌نگاری، هنر و نمایش و رشته‌های مطالعات بین‌المللی هستند. هر یک از این حوزه‌ها نیروهای کار مشاغل مختلفی را تربیت می‌کنند.

  • بهترین رشته ‌های انسانی برای مهاجرت به امریکا

رشته‌های علوم انسانی جز پرطرفدارترین رشته‌ها در بین مهاجرین به ایالات‌متحده است. افراد زیادی در رشته‌هایی مثل اقتصاد، مردم‌شناسی، روابط بین‌الملل، سیاست و جامعه‌شناسی تحصیل می‌کنند. از معروف‌ترین دانشگاه‌های این حوزه می‌توان به دانشگاه‌ هاروارد، دانشگاه صنعتی ماساچوست، دانشگاه پرینستون، دانشگاه شیکاگو و استنفورد اشاره کرد که همگی رتبه‌های بالایی در دنیا دارند. رشته‌هایی همچون علوم اجتماعی، امور مالی و حسابداری، اقتصاد و روانشناسی جز پرطرفدارترین رشته‌ها برای مهاجرت به آمریکا هستند.

  • بهترین رشته‌ های انسانی برای مهاجرت به کانادا

برای ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی در کانادا بهتر است هر دانشگاهی که مدنظر دارید را به‌صورت مستقل بررسی کنید. شرایط پذیرش هر دانشگاه با بقیه متفاوت است. درحال‌حاضر دانشگاه‌های تورنتو، بریتیش کلمبیا و آلبرتا جز بهترین دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل هستند و در رشته‌های متعددی ازجمله تاریخ هنر، تاریخ قرون‌وسطی، انسان‌شناسی، ادبیات، فلسفه، موسیقی‌شناسی، ادبیات انگلیسی، ادبیات اسکاتلندی، زبان‌های مختلف ازجمله روسی، فرانسوی و اسپانیای و رشته‌های زیاد دیگری دانشجو جذب می‌کنند.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام رشته انسانی

حوزه علوم انسانی حوزه وسیعی است و رشته‌ها و شغل‌های زیادی را دربرمیگیرد. رصد کردن این بازار کار بزرگ دشوار است. به‌همین‌دلیل پیشنهاد ما به شما استفاده از بستری مطمئن میباشد. در وب‌سایت کاریابی ایران استخدام، کارفرمایان اقدام به درج آگهی می‌کنند و به‌محض آپلود آگهی، کارجویان از این فرصت شغلی جدید مطلع می‌گردند. در این وب‌سایت همه فرصت‌های شغلی بخش دولتی، بانک‌ها، مؤسسات مختلف و بخش خصوصی از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین شرکت‌ها با شرایط کاری مختلف مثل حضوری، دورکاری یا فریلنسری به‌صورت لحظه‌ای منتشر می‌گردد.

جهت عضویت به عنوان کارجو در کاریابی مجازی ایران استخدام کلیک نمایید.

کارجویان با عضویت در این وب‌سایت می‌توانند حوزه موردنظر خود برای دریافت آگهی را مشخص کنند. علاوه بر آن امکان ایجاد رزومه از طریق سیستم رزومه ساز حرفه‌ای ایران استخدام نیز وجود دارد. با استفاده از این سیستم، کارجویان رزومه خود را به‌صورت آنلاین تنظیم کرده و می‌توانند برای کارفرمای موردنظر خود ارسال کنند. این رزومه همیشه امکان ویرایش و دانلود نسخه pdf نیز دارد. کاریابی آنلاین ایران استخدام یکی از برترین وب‌سایت‌های کاریابی کشور است.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

علوم انسانی یکی از حوزه‌های وسیعی است که به بررسی مسائل فردی و اجتماعی انسان‌ها می‌پردازد و افراد می‌توانند از طریق شاخه نظری وارد این رشته بشوند. حوزه‌های شغلی این رشته بسیار وسیع هستند و افراد با کسب مهارت‌های لازم می‌توانند درآمدهای بسیار خوبی داشته باشند. امکان مهاجرت و ادامه تحصیل در سایر کشورها نیز فراهم است و رشته‌های علوم انسانی جز رشته‌هایی هستند که می‌توان با شرایط خوبی بورسیه دریافت کرد. بااین‌حال موفقیت در این حوزه وسیع نیازمند علاقه، پشتکار و کسب تجربه و مهارت‌های لازم است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام با مدرک دیپلم انسانی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا