راهنمایی شغلی

چگونه به پیشرفت شغلی برسیم؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

 راههای رسیدن به موفقیت و پیشرفت شغلی

انسان‌ها از آغاز زندگی بشری تا به امروز، در تلاش بوده‌اند تا راهی برای آسودگی و رفاه حال خود بیابند. همانگونه که عکس آن نیز صدق می‌کند؛ گاهی چنین تلاشی منجربه عادت و تکرار در روزمره می‌شود. به‌گونه‌ای که فرد با شرایط موجود سازگار شده و طبق عادت، کنشی را هرروزه انجام می‌دهد. اما این امر در ذهن افراد پیروزی‌خواه و توسعه‌طلب جایی نخواهد داشت. ازاین‌رو به پیشرفت می‌اندیشند. پیشرفتی همه‌جانبه در تمام مراحل زندگی که یکی‌از مهم‌ترین آن‌ها، پیشرفت شغلی است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چرا به ارتقا در کسب و کار خود نیازمندیم؟

پیش‌از آنکه ببینیم پیشرفت شغلی چیست؟ شایسته‌تر آن است که به چرایی آن بپردازیم. چرا به ارتقا در کسب‌وکار خود نیازمندیم؟ زیرا معیارهایی فردی وجود دارد که اغلب همه‌گیر هستند. نخست آن‌که آدمی در ذات خود از رکود بیزار است و میل به رشد و ترقی دارد. پس ازآن، هزارویک دلیل فردی همچون میل به رفاه بیشتر، کسب احترام اجتماعی، بهره‌گیری از مزایای احتمالی، رشد در زندگی شخصی و… توجیهی برای پیشرفت شغلی خواهند بود.

پیشرفت شغلی چیست؟

Career advancement یا پیشرفت شغلی، انگیزه‌ای قوی در محل کار جهت رسیدن به اهداف و برنامه‌های فردی را در شما به وجود می آورد. نیکول آندازولا، مدیر عامل شرکتsolutions at work  بر این باور است که رضایت فردی در کنار ارتقای سطح شغلی، شامل تجربه، آموزش تحصیلات و… در کنار هم تصویر بزرگی از زندگی فرد را منعکس خواهد کرد. ازاین‌رو کارفرما می‌تواند با تکیه‌بر این شاخص‌ها فرصت‌های شغلی را برای کارجو فراهم کند و منجربه پیشرفت سازمان و فرد شاغل شود.

چگونه در شغل خود پیشرفت کنیم؟

اکنون این مهم به ذهن می‌رسد که چگونه در کارمان پیشرفت کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این دغدغه، باری دیگر به گفته‌ی نیکول آندازولا بازمی‌گردیم. او انگیزه، اشتغال گسترده، مالکیت شغلی و وفاداری شغلی را در ایجاد پیشرفت فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری بیشتر، مهم می‌داند. کافی‌ست فن کوزه‌گری کار مدّ نظر را بیابیم و در آن خبره شویم. البته گاهی چالش‌های بسیاری در طول مسیر دست به‌ گریبانمان می‌شود که خود عامل مهمی در ایجاد دلسردی است. بااین‌حال چند عامل اساسی وجود دارد که در تمام نسخه‌های اقتصاددانان و راهنمایان شغلی، امضا می‌شوند. مثل تحقیق و تحلیل بسیار، انتشار یافته‌های خاص و هم‌نظری با دیگران، کسب مهارت‌های بیشتر و کارآمدتر، کسب حرفه‌ای خاص در سازمانی پرانگیزه و روبه‌پیشرفت، سفر و پذیرش چالش‌های جدید و آموزش بیشتر سبب می‌شود تا عوامل مختلف را بررسی کرده و به پیشرفت در کار شرکتی برسیم.
اما این بازی بُرد-بُرد خواهد بود. یعنی همان‌قدر که پیشرفت فردی و انگیزه‌ی شخصی در ارتقای شغلی حائز اهمیت است، پیشرفت مجموعه و شرکتی که در آن مشغول به کار هستیم نیز مهم خواهد بود. در مسیر کاریابی همیشه پیشنهاددهنده کارفرما نیست و لازم است کارجو نیز پیشنهادهای انگیزه‌بخشی ارائه کند که باعث ترقی و رشد شرکت شود. این امر مستلزم داشتن خلاقیت و روحیه‌ی کمال‌گرا در فرد است که بتواند رتبه و درجه‌ی شرکت را بالا ببرد.

راهکارهایی برای پیشرفت شغلی

تمرین خودآگاهی سازمان‌یافته:
به این معنا که سازمان، هوشمندانه کار کند و پیوسته نمونه‌هایی را ارزیابی کند که منجربه ایجاد و رشد اشتیاق، علاقه و هوش عاطفی در محیط کاری می‌شوند. ازجمله داشتن فضایی برای استراحت کارکنان و مکان‌هایی جهت تفریح آن‌ها و هرچیزی که سبب افزایش اشتیاق در آن‌ها بشود.

تقویت مهارت‌های اجتماعی:
مهارت‌هایی که بر مبنای توانایی‌ها به‌منظور ایجاد برقراری ارتباط با دیگران استوار شده است.

پرورش خوش‌بینی:
افراد خوش‌بین باوجود آنکه موانع موجود و چالش‌ها را می‌بینند، اما پیوسته سعی در کنار زدن آن‌ها دارند و برای دست‌یابی به هدف خود تلاش می‌کنند. چراکه بدبینی و منفی‌نگری دشمن پیشرفت و امید است و اول، خود شخص و سپس مجموعه را زمین خواهد زد.

اشتیاق برای انعطاف‌پذیری و حل مشکلات:
هر سازمانی برای گذر از بحران نیازمند تغییراتی است که وضعیت یکسان گذشته را کنار زده و به‌دنبال راهکارهایی برای پیشرفت و توسعه باشد.

الگو بودن و تشویق دیگران به کنترل احساسات:
جوامع کاری هوشمند، افراد را به احترام و ادب تشویق می‌کنند. گستاخی، خشم، جدل، کینه‌توزی، بی‌حرمتی و ویژگی‌های منفی دیگری از این‌دست سطح اشتیاق و توانایی فرد را کاهش می‌دهد و هیچ‌گاه مدیری برجسته، ظاهر آرام و متفکر خود را فدای هیجانات و احساسات لحظه‌ای و پوچ نمی‌کند.

حمایت از کارهای گروهی:
کار دسته‌جمعی راهکار مهم و تأثیرگذاری است تا فکرهای جدید پرورش یافته و ایده‌های نو بیان شوند. مثال پیش پا افتاده آن‌که: یک‌ دست صدا ندارد. پس حرکت‌های جمعی و گروهی نیز لذت‌بخش‌تر و کارآمدتر خواهند بود.

کارمندان برای پیشرفت شغلی خود چه کنند؟

اکنون که عوامل پیشرفت شرکت را بررسی کردیم، نوبت به مقوله‌ی پیشرفت شغلی کارمندان می‌رسد. آنها چه نکاتی را باید رعایت کند تا به سرمنزل مقصود خود برسند:
پیش از هرچیز برای نمونه بودن و پیشرفت کردن باید این پند ساده را از گوش خود بیاویزیم که کارمان را به‌خوبی و درستی انجام دهیم. نحوه‌ی انجام کار باید برای خود فرد افتخارآمیز باشد و مدام برای رفع نواقص کاری‌اش بکوشد. وی باید سخت کار کند. خوش‌زمانی در ورود و خروج، تمرکز کافی بر کار و پرهیز از تماس‌های شخصی و پیامک‌های غیرضروری و هرچیزی که کیفیت ساعت کاری را کاهش دهد، ازجمله عواملی خواهد بود که شایستگی کارمند را می‌رساند. حرفه‌ای عمل کردن در هر کاری، جدی و متمرکز و متعهد بودن شخص را نشان می‌دهد و عامل بسزایی در پیشرفت کارمند است. کارمند نمونه و درحال پیشرفت آن کسی است که ابتکار عمل داشته باشد و روش‌های بهتر و کارآمدتر را شناسایی و جایگزین کند. او رئیس خود را در محیط کاری به‌خوبی می‌شناسد و عملکرد خود را به سطح انتظارات و خواسته‌های او نزدیک می‌کند.
پذیرش انتقاد سازنده، رشد روابط انگیزه‌بخش در محیط کار، یادگیری مدام مهارت‌های جدید، حلال مشکلات بودن، دوری از سخن‌چینی، داوطلبی برای انجام پروژه‌های جدید و آموزش‌ به کارمندان جدید و جوان‌تر نیز از دیگر عواملی است که به پیشرفت کارمندی کمک می‌کند.

پیشرفت شغلی

عوامل کلیدی برای پیشرفت کاری

برایان تریسی که یکی‌از نویسندگان حوزه‌ی موفقیت است ۹ عامل کلیدی را در پیشرفت زندگی و کاری مهم می‌‌داند که فرد را به دانستن و عمل کردن به آن تشویق می‌کند.

  • آموزش: تریسی، آموزش و یادگیری را عامل درآمد و موفقیت بالای افرادی می‌داند که بسیار می‌دانند!
  • مهارت: سطح توانایی فرد، کیفیت و کمیت کار را مشخص می‌کند. مطالعه و تجربه فاکتورهای افزایش مهارت هستند. این یکی‌از کارآمدترین عوامل پیشرفت شغلی است.
  • ارتباطات: به عقیده‌ی برایان تریسی توسعه دادن دایره‌ی ارتباطات به فرد کمک می‌کند تا درهایی برایش باز یا بسته شود و به‌وقت ضرورت، از کمک دیگران بهره‌ ببرد.
  • پول: حساب بانکی خالی، آزادی عمل و بهره‌مندی از موقعیت‌های بهتر را از فرد می‌گیرد. پس اگر به شغلی زنجیر شده‌اید که هیچ سود و پس‌اندازی برای شما باقی نمی‌گذارد، بهتر است از آن رهایی یابید و شانس خود را جای دیگری امتحان کنید که امکان پیشرفت کاری برایتان فراهم است.
  • عادات خوب در کار کردن: زمان خود را ذخیره کنید و با ایجاد عادت‌های خوب کاری، توانمندیتان را افزایش دهید.
  • نگرش ذهنی مثبت: در هر موقعیتی به جستجوی خوبی‌ها بپردازید و از دل هر سنگی جوانه‌ای سبز بیابید.
  • تصویر ذهنی مثبت: بیش‌از آنکه با ظاهر آراسته و معرفی کردن خودتان سعی کنید به دیگران شناخت بدهید، بگذارید آن‌ها با نگرشی که شما به جهان پیرامون خود دارید، ارزیابیتان کنند.
  • خلاقیت: نوآوری در هر راه و مسیری کارساز است. یک ایده‌ی خوب تمام چیزی است که برای شروع موفقیت و خوش‌بختی نیاز دارید. (البته این را برایان تریسی می‌گوید).
  • شخصیت: منظم و امین و متعهد باشید. این‌گونه فرصت‌های شغلی بی‌شماری دریافت خواهید کرد و در کارتان پیش‌رو خواهید بود.

پیشرفت شغلی زنان

از آنجایی‌که کم‌وبیش در دوران گوناگون، زنان پابه‌پای مردان در جامعه به ایفای نقش می‌پرداختند لازم است بخشی از نگارش این مقاله را به پیشرفت شغلی آنها اختصاص دهیم. باوجود اینکه در دهه‌های اخیر شمار زنانی که در جستجوی پست‌های مدیریتی و رده‌های بالای سازمانی بوده‌اند، افزایش یافته است، ولی همچنان نسبت حضور زنان شاغل در رده‌های سازمانی بالا در اقلیت است و با تمام حرفه‌ای عمل کردن و شایستگی‌هایشان، چندان به سطوح بالای قدرت در سازمان‌ها دست نیافته‌اند. اما ارائه‌ی چنین آمارهایی به این معنا نیست که زنان امید خود را از دست بدهند. درادامه چند راز موفقیت را بیان می‌کنیم که هرزنی باید بداند:
داشتن اعتمادبه‌نفس برای زنان یکی‌ از عوامل مهم در کار است. گاهی ترس از شکست و ضعیف پنداشتن خود، باعث می‌شود توانمندی‌های خود را دست کم بگیرید. اما باید این نکته را بدانید که هنگام استخدام مدیران وظایفی را پیشنهاد می‌دهند که ظرفیت انجام آن را در فرد می‌بینند. در محیط کار به بازخوردها توجه کنید. هرچند نیاز نیست در برابر هر بازخورد منفی، تغییری در روند کار خود ایجاد کنید. همچنین باید موفقیت‌های خود را بپذیرید زیرا افرادی که عمیقاً باور می‌کنند از عهده‌ی کاری برمی‌آیند به موفقیت می‌رسند. نباید نگران چیزهایی باشید که روحیه‌یتان را خراب می‌کند. باید احساس گناه و نگرانی‌های بی‌جا را رها کنید و تمرکز خود را بر توانمندی‌ها و نگرش مثبت خود بگذارید. به کلیشه‌ها اهمیت ندهید. هیچ‌گاه تسلیم نشوید. سعی کنید به‌طور مستقیم سؤال کنید. به‌جای آنکه از به دنبال راهی برای گرفتن ترفیع باشید، مستقیم بپرسید: به‌ نظر شما چطور می‌توانم به مرحله‌ی بالاتری برسم؟

مشاوره پیشرفت شغلی

دراین‌راستا مؤسسه‌ها و مراکز بسیاری وجود دارند که در مسیر کاریابی و پیشرفت‌های شغلی به متقاضیان مشاوره می‌دهند. ایران ‌استخدام نیز به‌عنوان سایتی معتبر در این زمینه فعالیت گسترده‌ای دارد و بستری فراهم کرده است تا افراد بتوانند به‌راحتی کار مدّنظر خویش را انتخاب کرده و با کارفرمایان ارتباط برقرار کنند. ایران ‌استخدام، با آگاهی‌رسانی به‌موقع و مشاوره‌های حرفه‌ای خود مسیر استخدام را هموارتر می‌کند. برای اطلاع از جدیدترین فرصت های شغلی می توانید از طریق اپلیکیشن ایران استخدام بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای بر اساس استان و شغل و رشته تحصیلی مورد نظر خود تمام آگهی ها و اخبار استخدامی سازمانهای دولتی و مراکز خصوصی و بانکها را به محض انتشار دریافت نمایید.

پیشرفت در کار آزاد

نکته‌ی درخور توجه آنکه همه‌ی کارها منوط به شرکت‌های خصوصی و اداره‌های دولتی نمی‌شوند. کار آزاد بخش بزرگی از بازارکار را به خود اختصاص داده است ک در این نوشتار به معرفی چند راهکار مؤثر در پیشرفت کسب‌وکارهای آزاد می پردازیم:

دریافت پیشنهاد دیگران:
در بازار اینترنتی، دریافت پیشنهاد دیگران از طریق فضای مجازی از قدرتمندترین ابزارها محسوب می‌شود. از این طریق می‌توان افرادی را پیدا کرد که حاضر به سرمایه‌گذاری هستند.

بازاریابی دهان‌به‌دهان:
بازاریابی دهان به دهان به شما کمک می کند تا کسب‌وکار آزاد خود به افراد بیشتر معرفی کنید.

روابط عمومی:
برای اینکه در کسب‌وکار خود موفق شوید لازم است روابط عمومی خود را بالا ببرید. یکی‌از راه‌های آن، انتقال ایده‌هایتان به روزنامه‌نگاران و مؤسسات خبری است.

شبکه‌سازی:
کمک زیادی به رونق کسب‌وکار می‌کند. مخاطبان آنلاین شاید در ابتدا تبدیل به مشتری نشوند اما در آینده به شما کمک خواهند کرد.

نمایشگاه‌های تجاری:
فرصت مناسبی برای ملاقات مردم و عرضه‌ی محصولات به آن‌هاست.

وبلاگ‌نویسی:
از این طریق و با انتخاب موضوع‌هایی که برای مخاطب جذاب است، آن‌ها را سمت وب‌سایت خود بکشانید و با انتشارشان رتبه‌ی خود را در گوگل بالا ببرید.

فعالیت در شبکه‌های مجازی:
مانند فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس، پینترست، اینستاگرام و… فضای مناسبی ایجاد می‌کند تا روند کاری خود را ثبت کرده و کارهای خلاقانه‌ی خود را به دیگران نشان دهید.

ایده برای پیشرفت در کار

نحوه‌ی رشد کسب‌وکار را کشف کنید. نمی‌خواهیم با بدبینی شما را از ارتقای شغلی بترسانیم اما واقعیت امر این است که هرکاری با موفقیت روبه‌رو نمی‌شود. بنابراین تمام جنبه‌های کار مدّنظر خود را بسنجید و بعد اقدام به انجام آن کنید. بدانید محصولی رشد می‌کند که با نیازهای بازار هم‌سو باشد. پس جامعه‌ی مخاطب خود را بشناسید و بنابر نیاز آن‌ها اقدام به عرضه‌ی محصول خود کنید. برای اینکه یک کسب‌وکار موفق داشته باشید لازم است بر وجه تمایزتان از دیگران متمرکز شوید. بنابراین یک گزاره‌ی فروش منحصربه‌فرد داشته باشید. بازارهای مکمل را شناسایی و در آن‌ها هدف‌گذاری کنید. یک کانال توزیع جدید ایجاد کنید. برای معرفی نام و تصویر برندتان هزینه کنید. از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین برای رشد کسب‌وکارتان استفاده کنید. برنامه‌ی وفاداری داشته باشید تا مشتریان همیشگی خود را حفظ کنید و درنهایت بدانید که هیچ استراتژی بازاریابی، تأثیرگذارتر از حرف مردم نیست. مشتریان شما بهترین کسانی هستند که می‌توانند برای شما تبلیغ کنند.

سخن پایانی

در این نوشتار پیشرفت‌های شغلی را از جنبه‌های گوناگون بررسی کردیم و به مسائل روز و کارآمد در ارتقای جایگاه کاری و شغلی پرداختیم. امید براین‌که چراغی در ذهنتان برافروخته باشیم تا موجب پیشرفت کاریتان بشود. برای مشاهده‌ی بسترهای گوناگون شغلی و مشاوره‌ی گام‌ به‌ گام و هدفمند نیز می‌توانید از خدمات کاریابی مجازی ایران ‌استخدام استفاده کنید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا