راهنمایی شغلی

روش های ایجاد انگیزه در کار

زمان مطالعه: 9 دقیقه

11 روش ساده برای ایجاد انگیزه در کار

قطعاً یکی از موارد مهم حین استخدام، کاریابی و همچنین تداوم کار و همکاری با کارفرما، داشتن انگیزه در شغل است. در واقع باید بتوانید به بهترین نحو، انگیزه شغلی‌تان را برای ادامه کار و کسب موقعیت‌های شغلی برتر افزایش دهید.
اگر شما هم جز افراد کارجو و یا از کسانی هستید که به تازگی از سمت کارفرمای خود استخدام شده‌اید و می‌خواهید انگیزه کار در خود را افزایش داده و در مورد عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی بیشتر بدانید، این مقاله مختص شماست.
یا اگر جز کارفرما‌هایی هستید که کارمندان زیادی دارید و دوست دارید که انگیزه آن‌ها را حفظ کرده و یا افزایش دهید، مطالعه این مقاله از سایت ایران استخدام را از دست ندهید.
ما همواره در کنار شماییم تا روش‌های داشتن انگیزه در شغل، کسب اشتیاق در شغل، اهمیت انگیزش شغلی، عوامل ایجاد انگیزه، مدیریت انگیزه، داشتن انگیزه در شغل و… را به شما آموزش دهیم تا ضمن اینکه کار و وظایف خود را به درستی انجام می‌دهید، بتوانید موفقیت‌های شغلی پی در پی کسب کنید و ارتقا شغلی بگیرید.
در واقع بتوانید به درستی به سؤالات زیر در جهت بهبود بهره وری و افزایش انگیزه پاسخ دهید. سؤالاتی نظیر تعریف انگیزه در کار (تعریف انگیزش کار)، روانشناسی انگیزه، انگیزه شغلی چیست؟، چرا انگیزش شغلی اهمیت دارد؟، خشنودی شغلی چیست؟، هدف از کارکردن چیست و سؤالاتی از این قبیل.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

راه‌های افزایش انگیزه در کار کدامند؟

احتمالاً به عنوان یک فرد شاغل، روز‌هایی را تجربه کرده‌اید که با خوشحالی در حال نوشتن لیست کار‌های خود در طی هفته بوده‌اید و یا روز‌هایی که ترجیح داده‌اید هر جایی باشید، جز سر کار!
کاملاً طبیعی است که در روز‌هایی از سال، کارمندان با افت انگیزه مواجه شوند، اما هنگامی که این حالت تکراری و مداوم شود، قطعاً برایتان درد سر ساز خواهد شد. به همین دلیل ما نکات بسیار خوبی را با کمک کارشناسان سایت ایران استخدام در مورد عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان و چگونگی آن جمع‌آوری کرده‌ایم که با شما در این مقاله به اشتراک می‌گذاریم.
این نکات مختص هیچ صنعتی نیست و شما می‌توانید بدون هیچگونه هزینه و انرژی اضافی آن‌ها را انجام دهید تا انگیزه خود برای ادامه کار را از دست ندهید و همیشه پر انرژی و فعال باشید.
برای اینکه دیگر با روز‌هایی که فقدان انگیزه و کمبود انرژی داشته‌اید، مواجه نشوید، می‌توانید از چند راه کار ساده برای افزایش انگیزه در کار استفاده کنید. با انجام این ترفند‌ها موفق به کسب اشتیاق در شغل و داشتن انگیزه در شغل می‌شوید. این ترفند‌ها شامل موارد زیر هستند:

تاثیر تشخیص کارهای بزرگ در ایجاد انگیزه

بیایید با عاملی شروع کنیم که توانایی و پتانسیل تغییر همه چیز را دارد؛
یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان، این است که چقدر سخت کوشی آن‌ها تشخیص داده می‌شود.
70درصد از کارمندان معتقدند که انگیزه و روحیه کاری آنها، با افزایش شناخت مدیران بهبود می‌یابد. در هر حال، اگر یک کارمندی نتایج استثنایی و بازده فوق‌العاده‌ای داشته باشد، اما سخت کوشی او شناخته نشود، چرا باید به به روند فعلی‌اش ادامه بدهد؟ مطالعات نشان می‌دهد که بین کارکنان راضی و میزان بهره وری و افزایش انگیزه در کار رابطه مستقیم وجود دارد.
البته تشخیص و شناسایی کار بزرگ به تنهایی کافی نیست، بلکه تقدیر از کارمندان و متمایز نمودن آن‌ها از سایر افراد تیم تأثیر قابل توجهی دارد. قدردانی از کارمندان نباید صرفاً اعطای یک پاداش سالانه در پایان سال باشد، بلکه باید به طور معنادار و مکرر تکرار شود. محققان معتقدند که اعطای هدایای نقدی به عنوان پاداش در بیشتر مواقع مناسب است، اما تنها یا حتی مؤثرترین محرک برای افزایش انگیزه در کار نیست. بهتر است که با کارمندان موفق رفتار ارزشمندی داشته باشید و از آنها به شکل خاصی تقدیر کنید.

تعیین اهداف کوچک و قابل اندازه‌گیری

همه ما پروژه‌هایی داشته‌ایم که فقط زمان می‌برند و به نظر می‌رسد که هرگز پایانی ندارند. گیر افتادن در یک تسلسل باطل، می‌تواند روحیه شما را تضعیف کند، به همین دلیل است که باید اهداف کوچک و قابل سنجش و اندازه‌گیری برای خود تعیین کنید و چگونگی پیشرفت خود در راه رسیدن به اهداف تعیین شده را مشاهده کنید. این کار باعث می‌شود که متوجه شوید روند کار شما رو به پیشرفت است. طبق مطالعات ارائه شده تعیین هدف‌های کوچک و قابل دسترسی، یکی از عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان است.
با تعیین اهداف واضح و قابل دستیابی برای کارمندان، با هر بار رسیدن به هدف، انگیزه کارکنان در کار افزایش پیدا می‌کند. در واقع این کار باعث ایجاد و افزایش انگیزه شده و تیم را در مسیر درست کاری نگه می‌دارد. البته شما می‌توانید با برداشتن قدم بعدی و جشن گرفتن دستاورد‌های کوچک، انگیزه کار گروهی و داوطلبانه را افزایش داده و نتایج این دستاورد‌ها را بزرگتر کنید.

برای ایجاد انگیزه نتایج را جشن بگیرید

یکی از مواردی که تعیین اهداف کوچک را بسیار مهم و ضروری می‌کند، همین بهانه‌های کوچک جشن گرفتن و دور همی‌های کاری و همکارانه است. در واقع با این‌کار می‌توانید فرصت‌های خوبی برای جشن گرفتن و در کنار هم بودن و نهایتاً تجدید قوا و انرژی ایجاد کنید.
البته این بدان معنا نیست که هر کارمندی که صرفاً وظایفش را به نحو مطلوب انجام می‌دهد، تشویق کرده و از او تشکر و قدردانی کنید. بسیار مهم است که به همه اطلاع دهید که دقیقاً چگونه (و چقدر) هر یک از مشارکت‌های این افراد سخت کوش و وظیفه‌شناس، سازمان را به سمت موفقیت به پیش می برد.
البته طریقه تحسین کردن و قدردانی نیز در این شرایط قواعد خاص خود را دارد. در بیان کلمات تشکر و تقدیر از کارمندان کاملاً واضح و صریح باشید. این بدین معناست که صرفاً نگویید مثلاً «فلانی خیلی کارمند خوبی است». بلکه دقیقاً موفقیت به دست آورده‌اش را تحسین کنید. وقتی موفقیت وی را عنوان کردید، سریعاً آن را به یک موفقیت بزرگتر و گروهی گره بزنید و این طور عنوان کنید که موفقیت تیمی ما در گرو همین موفقیت‌های کوچک مثلاً آقا یا خانم فلانی است.

ایجاد انگیزه

تاثیر مثبت ماندن در ایجاد انگیزه

با اینکه مثبت ماندن در هر شرایطی کمی دشوار است، اما باید سعی کنیم که روحیه خود و همکارانمان را مثبت و شاد نگه داریم. اگر چه احساسات منفی و مشکلات همیشه وجود دارند و جز جدایی ناپذیر زندگی شغلی و شخصی ما هستند، اما برخی از تغییرات خوب در شغل یا زندگی از دل همین سختی‌های زندگی بر می‌آید.
در هر حال یافتن راه‌هایی برای تزریق روحیه مثبت به اعضای تیم امر بسیار مهمی است. چرا که داشتن کارکنان شاد یک مزیت شغلی مهم است که نهایتاً به نتایج مثبت میانجامد.
تحقیقات نشان می‌دهد که کارمندان شاد، 20 درصد از رقبای خود بهتر عمل می‌کنند و 37 درصد فروش بیشتری انجام می‌دهند. به نظر می‌رسد که شادی و مثبت‌اندیشی در افزایش انگیزه در کار، ایجاد انگیزه در کارکنان و همچنین دستیابی به موفقیت نقشی فراتر از آنچه تصور می‌کنید، ایجاد می‌کند.
به طور کلی داشتن نگرش مثبت و شادی، می‌تواند تأثیر فوری بر تجربه کاری و روابط شما داشته باشد، که همه این‌ها با هم از عوامل اصلی موفقیت در کار، افزایش انگیزه در کار، مشارکت و بهره وری هستند.

در محیط کار از میان وعده های غذایی غافل نشوید

مطمئناً تجربه گرسنگی در محیط کار را داشته‌اید. زمانی که گرسنه هستید، تمرکز و تحرک سخت است. به همین دلیل بسیار مهم است که در محل کار، همیشه خود را سیر نگه داشته و همچنین آب و در صورت تمایل از کافئین استفاده کنید.
متأسفانه، معمولاً کارمندان آنقدر در کار خود مشغول می‌شوند که به سختی برای نهار وقت می‌گذارند. این برای سلامت آن‌ها و حتی بدتر از آن برای بهره وری آن‌ها اصلاً خوب نیست. داشتن تنقلات سالم در محل کار و یا ارائه کمک هزینه غذایی برای کارکنان از راه دور، راهی آسان و مطمئن برای کمک به تیم شما و همچنین حفظ سطح انرژی در طول روز است. هزینه ارائه این کمک هزینه‌ها به کارمندان مطمئناً با افزایش بهره وری تیم جبران می‌شود.

به طور منظم استراحت کنید

کلنجار رفتن با یک مشکل کاری به مدت سه ساعت یا بیشتر، به ندرت باعث رفع مشکل می‌شود. در چنین شرایطی، رفع خستگی و وقفه انداختن در کار نه تنها باعث ایجاد انگیزه در کار می‌شود بلکه برای سلامتی شما نیز مهم است.
نشستن پشت میز در طی ساعات متمادی و تمام روز برای شما خوب نیست. همچنین کار بی‌وقفه و استراحت نیز مفید نیست. استراحت کوتاه هر یک یا دو ساعت می‌تواند تأثیر مثبتی بر ذهن و بدن داشته باشد. خصوصاً برای کارمندان ریموت و یا به اصطلاح دورکار. فراموش نکنید که از پشت میز خود بلند شوید و کمی هوای تازه تنفس کنید. بلند شوید، پا‌های خود را دراز کنید، به چشمان خود استراحت دهید و با ذهن و بدنی شاداب به سر کار باز گردید.

به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت دهید

در جواب سؤال چطور انگیزه شغلی خود را بالا ببریم؟ قبل از هر چیز باید بگوییم که سالم بمانید و روحیه خود را شاد و مثبت نگه دارید. وقتی مریض هستید، بسیار مهم است که یک روز مرخصی بگیرید و با خیال آسوده استراحت کنید. بعید به نظر می‌رسد زمانی که به سختی می‌توانید سر خود را بالا نگه دارید، انگیزه انجام کار داشته باشید. عدم صرف زمان برای استراحت، تنها باعث طولانی شدن بیماری و جلوگیری از بهبودی بدن می‌شود.
مطمئن شوید که مقررات و قوانینی که در محیط کار وضع می‌کنید، کارمندان را از صرف زمان لازم برای سالم ماندن و تجدید قوا باز نمی‌دارد. به چگونگی زمان مرخصی، مزایای پزشکی و سلامت کارکنان فکر کنید. استرس و ناامیدی ناشی از نگرانی در مورد گذراندن زمان بیماری می‌تواند منجر به جدایی از شرکت‌ها شود و سالانه میلیارد‌ها دلار برای شرکت‌ها در سراسر جهان هزینه داشته باشد. برای شناخت راه های کنترل استرس خود مطلب ” بررسی دلایل استرس کاری و مدیریت آن ” در ایران استخدام را مطالعه کنید.
یک سیاست هوشمندانه به ظاهر سهل انگارانه، برای گذراندن زمان مرخصی کارکنان و یا ارائه گزینه‌هایی برای برنامه‌های انعطاف‌پذیرتر (دورکاری یا ریموت) اگر چه ممکن است کمی هزینه بردارد، اما در واقع می‌تواند بهره وری شرکت شما را افزایش داده و در دراز مدت باعث صرفه‌جویی و افزایش سرمایه شود. چرا که از دست‌دان بهره وری، حضور ضعیف کارکنان و مشارکت غیر بهینه در شرکت، واقعاً ثمری برایتان نخواهد داشت.

با شفاف بودن به اطرافیان اطمینان بدهید

هر رابطه‌ای، از جمله روابط کاری، بر پایه اعتماد بنا شده است. داشتن شفافیت در محیط کار، یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق فضای اعتماد در بین شما و تیمتان است. تیمی که به شما اعتماد دارد، انگیزه بیشتری خواهد داشت و تمام توانش را رو ی کار می‌گذارد.
داشتن شفافیت همچنین کمک می‌کند تا کارمندان مطمئن شوند که همه با شرایط یکسانی کار می‌کنند. این به نوبه خود می‌تواند به نفع تیم و یکی از راه‌های افزایش انگیزه در کار باشد.

نتایج مثبت را تصور کنید و به اشتراک بگذارید

زمانی که بتوانید موفقیت را تصور کنید، رسیدن به آن آسان‌تر است. حرفه‌ای‌ها از ورزشکاران گرفته تا نوازندگان و مدیر عاملان، همه از این تکنیک برای افزایش انگیزه در کار و بهره وری استفاده می‌کنند. اگر بتوانید هدف مشخصی را تعیین کنید، بیش از نیمی از راه موفقیت را طی کرده‌اید. به تیم‌تان کمک کنید تا بفهمد رسیدن به آن هدف چه معنایی دارد. وقتی شخصی توانست به هدف تعیین شده برسد و یا پیشرفت زیادی در راه رسیدن به هدف داشت، از آن به عنوان منبع افزایش انگیزه برای همه استفاده کنید و موفقیتشان را با سایر کارمندان به اشتراک بگذارید.

برای ایجاد انگیزه به کارکنان اختیار بدهید

استقلال و برنامه کاری انعطاف‌پذیر از مهمترین عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی هستند. دادن اختیار بیشتر به کارمندان در مورد زمان و نحوه انجام کارشان در واقع می‌تواند کارایی آن‌ها را بهبود بخشد و باعث افزایش انگیزه در کارکنان شود. به منظور رعایت انعطاف‌پذیری شغلی در محیط کار به کارمندان خود بگویید که درچه مدت زمانی باید چه کاری انجام شود. به آن‌ها اجازه دهید تصمیم بگیرند که چه زمانی کار کنند. برای برخی از کارمندان انعطاف‌پذیری به معنای زود آمدن سرکار یعنی قبل از ساعت مقرر کاری است و برای برخی دیگر کار آخر هفته.
نکته کلیدی اینجاست که شما به کارکنان این آزادی را می‌دهید که در زمانی که انگیزه‌شان قوی‌تر است، روی پروژه‌هایشان کار کنند، نه فقط زمانی که در محل کار هستند. این کار باعث می‌شود که کارمندان بهتر بتوانند بر کار تمرکز کرده و کنترل آن را در دست گیرند. در واقع تمرکز کارمندان بر کار، باعث حذف عامل مهم بی‌انگیزگی در کار یعنی خستگی و روزمرگی می‌شود.

احساس امنیت ایجاد کنید

برای اینکه از کارمندان توقع داشته باشیم که توانایی‌های بالقوه و بالفعل خود را نشان دهند و به معنای واقعی کلمه از تمامی قوای خود برای بازدهی بیشتر استفاده کنند، باید قبل از هر چیز برای آ ن‌ها محیطی امن و آرام ایجاد کنیم. کارمندانی که به اندازه کافی احساس امنیت می‌کنند، بیشتر می‌درخشند.
تئوری روانشناختی نشان می‌دهد که سلسله مراتبی از نیاز‌های اساسی وجود دارد که افراد قبل از اینکه بتوانند انگیزه لازم برای دستیابی به پتانسیل کامل خود را داشته باشند به آن‌ها نیاز دارند. تأمین حس امنیت و آرامش درست بعد از نیاز‌های فیزیولوژیکی مانند غذا و آب قرار می‌گیرد.
مطابق با تحقیقات انجام شده برای دستیابی به نظریه‌های انگیزش شغلی در جمعی از معلمین، و ارائه پرسشنامه انگیزش شغلی در بین آنان و طرح سؤال در مورد انگیزش شغلی معلمان، مشخص شده که بسیاری از آن‌ها یکی از عوامل مهم در افزایش انگیزه و تقویت بهره وری در محیط کار را داشتن حس امنیت و آرامش می‌دانند. در واقع عده کثیری از معلمان در پاسخ به سؤال انگیزه همکاری شما چه می‌باشد؟ جدای از انتفاع مالی، فعال بودن و داشتن آرامش و امنیت را عامل مهم کار کردن و شاغل بودن می‌دانند.
مزلو می‌گوید: “هنگامی که کارکنان احساس امنیت کنند، انگیزه بیشتری برای دستیابی به پتانسیل خود و افزایش تواناییشان خواهند داشت”

سخن پایانی

اگر تا به اینجای مقاله از سایت ایران استخدام با ما همراه بوده‌اید، به نظر می‌رسد که شما واقعاً می‌خواهید روش‌های افزایش انگیزه در کار را یاد بگیرید. چه کارفرما باشید، چه کارجو، باید بگوییم که تیم شما خوش شانس است که کسی مانند شما را دارد که به داشتن انگیزه در شغل، خشنودی شغلی و کسب اشتیاق در شغل اهمیت می‌دهد و می‌خواهد به آن‌ها کمک کند تا بهترین شرایط را جهت ایجاد انگیزه در کار و افزایش آن برقرار کند.
در ابتدای این فهرست، به این اشاره کردیم که 70 درصد از کارمندان معتقدند که انگیزه و روحیه آن‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند، اگر روابط متقابل بین کارفرما و کارمند برقرار باشد تا شناخت نسبی ایجاد شود. حقیقت این است که برای ایجاد و افزایش انگیزه، شناخت کارکنان همیشه نباید از بالا به پایین باشد. به منظور پاسخ دادن به سوال خشنودی شغلی چیست، باید بگوییم:
«هنگامی که به همه افراد در تیم یا سازمان خود این فرصت را بدهید تا همدیگر را به خوبی بشناسند و در واقع این شناخت‌ها از مدیر و کارمند به صورت متقابل، هدفمند، مکرر، مشخص و همه جانبه باشد، به راحتی می‌توانید جرقه‌های ایجاد انگیزه و افزایش بهره وری در شرکت را مشاهده کنید.»
حال که تا انتهای این مقاله با ما بودید، اگر به دنبال کاریابی هستید و می خواهید اولویت اول شرکت های استخدامی باشید، باید رزومه مناسب و استانداردی برای خود تهیه کنید. بدین منظور می توانید از “سیستم رزومه ساز رایگان” ایران استخدام استفاده کنید و رزومه خود را بسازید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا