کارجومعرفی رشته های تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد چه رشته هایی بازار کار بهتری دارند؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

ارشد چه رشته ای بازار کار دارد؟|رشته های پرطرفدار کارشناسی ارشد

بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی، وارد بازار کار می‌شوند؛ اما دانشجویان زیادی نیز ترجیح می‌دهند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتر ادامه تحصیل دهند. برای بسیاری از دانشجویان، مقطع کارشناسی ارشد بسیار مهم است؛ زیرا مدرک کارشناسی ارشد، شرایط آن‌ها برای ورود به بازار کار را بهتر می‌کند. همچنین بار علمی آن‌ها در حوزه تخصصی را افزایش می‌دهد. به‌طورکلی به‌جز برخی از رشته‌های محدود که در دوره کارشناسی وضعیت خوبی ازنظر بازار کار دارند و یا رشته‌هایی که در دوران دانشجویی حقوق دارند، بازار کار و درآمد اکثر رشته‌ها در مقاطع بالاتر بهتر می‌شود. بااین‌حال برخی از دانشجویان در مقطع ارشد مسیر تحصیلی خود را بنا به دلایل مختلف، تغییر می‌دهند. برای این افراد سوال است که ارشد چه رشته‌ای بخونم؟ و ارشد چه رشته‌ای بازار کار دارد؟ ما در اینجا به این سوالات و برخی از سوالات مرتبط با مقطع کارشناسی ارشد پاسخ داده‌ایم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

بهترین رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد در ایران

تعیین اینکه کدام رشته جز بهترین رشته‌ها است کار آسانی نیست. ممکن است یک رشته جز راحت‌ترین رشته ارشد برای قبولی باشد و ازاین‌جهت جز بهترین رشته‌های تحصیلی باشد؛ اما رشته دیگر بر اساس درآمد، بازار کار و یا نوع مدرک تحصیلی جز بهترین‌ها باشد. بااین‌حال ما به برخی از بهترین رشته‌ها با تفکیک آن در علوم انسانی، تجربی، ریاضی و فیزیک، فنی و حرفه‌ای و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته اشاره می‌کنیم.

رشته‌های پرطرفدار کارشناسی ارشد پیوسته

یکی از روش‌های اخذ مدرک کارشناسی ارشد به‌صورت پیوسته است. در این روش افراد بعد از دوره پیش‌دانشگاهی، در صورت قبولی در کنکور کارشناسی ارشد پیوسته، به‌صورت مستقیم مدرک کارشناسی ارشد خود را بدون ایجاد وقفه میان کارشناسی و کارشناسی ارشد، دریافت می‌کنند. این دوره حدود 6 تا 7 سال است. لیست رشته‌های کنکور کارشناسی ارشد پیوسته معمولا در سایت‌ها و یا دفترچه‌های راهنمای کنکور موجود است. در میان رشته‌هایی که به‌صورت پیوسته به گزینش متقاضیان اقدام می‌کند، رشته‌هایی مانند کامپیوتر، مهندسی (در گرایش‌های مختلف)، روانشناسی، حسابداری و زبان‌های خارجی طرفداران زیادی دارند.

رشته‌های پرطرفدار کارشناسی ارشد ناپیوسته

رشته‌های ناپیوسته رشته‌هایی هستند که میان‌دوره کارشناسی و کارشناسی آن وقفه وجود دارد. یعنی شما ابتدا کنکور می‌دهید، وارد دانشگاه می‌شوید، سپس بعد از دریافت مدرک کارشناسی، برای شرکت در دوره کارشناسی ارشد شرکت می‌کنید. رشته‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته شامل رشته‌های مختلفی در شاخه‌های علوم انسانی، تجربی، ریاضی- فیزیک و هنرستان است. زبان‌های خارجی و علوم اسلامی، علوم تربیتی، علوم فلسفی و گرایش‌های 4 زیرگروه فنی و حرفه‌ای جز این رشته‌ها محسوب می‌شوند.

کارشناسی ارشد

معرفی بهترین رشته‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد

علوم انسانی یکی از زیرشاخه‌های مهم در دوره دبیرستان با رشته‌های متعدد و متنوع در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. برخی معتقدند رشته‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد جز بهترین رشته‌های ارشد وزارت علوم هستند. اکثر کسانی که در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کنند، به دلیل جذابیت رشته و یا پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب، تا مقاطع بالا ازجمله کارشناسی ارشد ادامه می‌دهند. زیرا به‌طورکلی بازار کار رشته انسانی در مقطع کارشناسی چندان مناسب نیست. تحصیل در مقطع ارشد، موقعیت بسیاری از رشته‌ها را تغییر می‌دهد و آن را مناسب می‌کند. در میان رشته‌های انسانی که در مقطع ارشد بهترین شرایط را ازنظر کاری و درآمد دارند می‌توان به رشته‌های حقوق، زبان و ادبیات عرب، رشته‌های مدیریت، علوم تربیتی، جز برخی از بهترین رشته‌های علوم‌انسانی در مقطع ارشد هستند.

حقوق

معمولا کسانی که وارد رشته علوم‌انسانی می‌شوند، حقوق را به‌عنوان یکی از انتخاب‌های اصلی خود برای تحصیل در دانشگاه در نظر می‌گیرند. بازار کار رشته حقوق مناسب است؛ اما اغلب دانشجویان برای داشتن درآمد بالا و پیدا کردن شغل موردنظر در این رشته، تا مقطع کارشناسی ارشد نیز ادامه می‌دهند. در میان رشته‌های حقوق، بازار کار ارشد حقوق خصوصی جز گرایش‌هایی است که وضعیت آن نسبت به سایر گرایش‌ها بهتر است.

زبان و ادبیات عرب

زبان و ادبیات عرب جز رشته‌هایی است که امکان تحصیل در آن از طریق موسسات آزاد نیز امکان‌پذیر است، بااین‌حال این رشته در زمره رشته‌های علوم‌انسانی قرار دارد. بازار کار رشته زبان و ادبیات عربی نیز در شرایط خوبی قرار دارد و باعث شده است تا این رشته در گروه بهترین رشته‌ها قرار گیرد. یکی از دلایل این موضوع، عدم تقاضای زیاد برای این رشته است. بنابراین کسانی که وارد این رشته می‌شوند، به‌راحتی جذب بازار کار می‌شوند.

رشته‌های مدیریت

مدیریت، گرایش‌های متعدد و مستقلی دارد که هرکدام از آن‌ها تحت عنوان یک رشته در گروه علوم انسانی جا گرفته‌اند. ازجمله رشته‌های مدیریت می‌توان به مدیریت بازرگانی یا MBA، مدیریت دولتی، مدیریت بانکی و… اشاره کرد. در میان رشته‌های مدیریت نیز بازار کار رشته mba نسبت به سایر رشته‌ها مناسب‌تر است. البته MBA همان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است که افراد فارغ‌التحصیل در آن، می‌توانند به گزینه‌ای مناسب برای استخدام شدن به‌عنوان مدیرعامل تبدیل شوند. یکی از رشته‌های ناشناخته مدیریتی نیز رشته مدیریت آموزشی است که با امور آموزشی و سیاست‌گذاری سروکار دارد. بازار کار ارشد مدیریت آموزشی نیز به‌طورکلی با امور آموزشی و سیاست‌گذاری سروکار دارد. این رشته جز رشته‌های خوب است که در سطح کارشناسی ارشد ارائه می‌شود.

علوم تربیتی

رشته علوم تربیتی یکی دیگر از رشته‌های خوب علوم انسانی است که تحصیل در آن تا مقطع ارشد باعث مناسب شدن شرایط استخدام افراد می‌شود. بازارکار ارشد علوم تربیتی که تا حدودی با روانشناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی و حتی آمار سروکار دارد خوب است و با گرایش‌های مختلف، فرصت‌های خوبی برای استخدام افراد فراهم می‌کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته علوم تربیتی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

روانشناسی

در رشته‌هایی مانند روانشناسی برخی از گرایش‌ها موقعیت بهتری نسبت به سایر گرایش‌ها دارند. به‌عنوان نمونه بازار کار ارشد روانشناسی عمومی و بالینی، بازار کار ارشد روانشناسی تربیتی، بازار کار ارشد روانشناسی شخصیت و بازار کار ارشد مشاوره خانواده در مقایسه با بازار کار سایر گرایش‌ها مناسب‌تر است.

معرفی بهترین رشته‌های علوم تجربی در مقطع کارشناسی ارشد

در میان رشته‌های علوم تجربی، رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی جز بهترین رشته‌ها محسوب می‌شوند. رشته مامایی، پزشکی، فیزیولوژی پزشکی، ارشد بیوشیمی وزارت علوم، برخی از بهترین رشته‌های علوم تجربی هستند. بیشتر رشته‌های پزشکی در مقطع ارشد توسط وزارت بهداشت برگزار می‌شوند. ازاین‌رو می‌توان آن‌ها را بهترین رشته‌های ارشد وزارت بهداشت نیز دانست.

رشته مامایی

رشته مامایی جز رشته‌های تخصصی و سخت است که بازار کار آن بیشتر منحصر به زنان است. بازار کار ارشد مامایی بسیار خوب است. بااین‌حال افرادی که بخواهند وارد این رشته شوند، باید تحصیلات خود را حداقل تا مقطع ارشد ادامه دهند. رشته مامایی را می‌توان جز بهترین رشته ارشد وزارت بهداشت برای خانم‌ها دانست.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته مامایی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

پزشکی در انواع تخصص‌ها

رشته‌پزشکی شامل گرایش‌ها و رشته‌های مختلفی است. پزشکی عمومی و تخصصی دو گرایش کلی از رشته پزشکی است که خود شامل رشته‌های متنوعی چون تخصص قلب، مغز، اعصاب و… می‌شود. بازار رشته‌های پزشکی اغلب با بالا رفتن میزان تحصیلات متقاضیان بهتر می‌شود. بااین‌حال برای پیدا کردن بازار کار در رشته‌های پزشکی، داشتن حداقل کارشناسی ارشد لازم است.

فیزیولوژی پزشکی

فیزیولوژی پزشکی یکی از رشته‌های علوم پزشکی است که با مطالعات مربوط به اندام انسان‌ها سروکار دارد. بازار کار ارشد فیزیولوژی پزشکی بیشتر با داروسازی، صنایع غذایی، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مربوط است. این رشته نیز جز بهترین رشته‌ها با چشم‌انداز کاری روشن است.

رشته بیوشیمی

رشته بیوشیمی نیز جز رشته‌هایی است که در سطح کارشناسی ارشد توسط وزارت علوم ارائه می‌شود. ازاین‌رو معمولا آن را با عنوان رشته ارشد بیوشیمی وزارت علوم نیز می‌شناسند. این رشته با جنبه‌های شیمی حیاتی ارگانیسم‌های زنده سروکار دارد و ازاین‌رو می‌توان گفت بازار کار ارشد بیوشیمی وزارت علوم متنوع و مناسب است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته بیوشیمی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

معرفی بهترین رشته‌های ریاضی در مقطع کارشناسی ارشد

در میان رشته‌های ریاضی و فیزیک، رشته‌های مهندسی جز بهترین رشته‌ها در مقطع ارشد هستند. مهندسی نفت، مهندسی شیمی، فیزیک، معماری، کامپیوتر، برخی از بهترین رشته‌های ریاضی و فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد هستند.

مهندسی فیزیک

فیزیک جز رشته‌هایی است که دانشجویان در مقطع کارشناسی تنها برخی از اطلاعات کلی را کسب می‌کنند. ازاین‌رو جهت متخصص شدن نیاز به تحصیل تا مقاطع بالاتر دارند. تحصیل در مقطع ارشد، شرایط بازار کار را برای فارغ‌التحصیلان مناسب می‌کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته فیزیک در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

مهندسی شیمی

مهندسی شیمی جز رشته‌های سخت ریاضی فیزیک است. ازاین‌رو بسیاری از دانشجویان بعد از پایان دوره کارشناسی، این رشته را ترک می‌کنند. بنابراین کسانی که وارد مقطع کارشناسی ارشد می‌شوند، شرایط به دلیل کم بودن فارغ‌التحصیلان شرایط خوبی ازنظر بازار کار دارند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندس شیمی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

مهندسی معماری

مهندسی معماری در مقطع ارشد گرایش‌های زیادی دارد. از طرفی این رشته در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیلان زیادی دارد که قابلیت جذب آن‌ها در بازار کار را سخت کرده است. ازاین‌رو تحصیل در مقطع ارشد، باعث می‌شود تا روند ورود به بازار کار آسان‌تر و بهتر شود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندس معمار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

مهندسی کامپیوتر

کامپیوتر ازجمله رشته‌هایی است که بسیاری از افراد با مدرک کارشناسی آن نیز وارد بازار کار می‌شوند. بااین‌حال هر چه سطح تحصیلات افراد در این رشته بالاتر باشد، به افزایش درآمد آن‌ها نیز کمک می‌کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندس کامپیوتر در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

کارشناسی ارشد

معرفی بهترین رشته‌های فنی حرفه‌ای در مقطع کارشناسی ارشد

رشته‌های فنی و حرفه‌ای یکی از رشته‌های هنرستان است که دارای 4 زیرگروه هنر، صنعت، مدیریت و خدمات و کشاورزی است. هرکدام از این زیرگروه‌ها دارای گرایش‌های متعددی هستند و شرایط خوبی ازنظر بازار کار دارند. طوری که بسیاری از متقاضیان در حین کار و یا با مدرک کاردانی نیز وارد بازار کار می‌شوند. ازاین‌رو اگر افراد در هر بک از رشته‌های فنی و حرفه‌ای تا مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند، می‌توانند شرایط خود را ازنظر بازار کار و درآمد بسیار بهتر کنند. بنابراین در رشته فنی و حرفه‌ای نمی‌توان از رشته خاصی به‌عنوان بهترین رشته در مقطع ارشد نام برد.

کارشناسی ارشد کدام رشته‌ها در خارج بازار کار خوبی دارند

در دانشگاه‌های خارجی نیز برخی از رشته‌ها در مقطع ارشد شرایط بهتری برای استخدام دارند و به‌نوعی جز بهترین رشته برای پولدار شدن محسوب می‌شوند. هرچند این موضوع با توجه به کشورها و دانشگاه‌ها متفاوت است؛ اما برخی از منابع از رشته‌های پرستاری و مامایی، بهداشت و مراقبت اجتماعی، علوم پزشکی، فارماکولوژی، سم شناسی و داروسازی، هنرهای نمایشی، آموزش و تدریس، علوم دامپزشکی، تربیت‌بدنی و روانشناسی به‌عنوان بهترین رشته‌ها ازنظر استخدام و رشته‌های آینده دار در جهان نام برده‌اند.

آیا رشته کارشناسی و ارشد باید یکی باشد؟

طبق قانون وزارت علوم، هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. اما رعایت دو شرط در این زمینه الزامی است. افرادی که در کنکور ارشد غیر مرتبط با رشته کارشناسی شرکت می‌کنند در وهله اول موظف‌اند که دروس پیش‌نیاز را طی کنند. دوم آنکه متقاضیان فقط حق شرکت در رشته‌هایی رادارند که در آن‌ها محدودیت شرط عنوان مدرک تحصیلی قید نشده باشد.

معرفی رشته‌هایی که بازار کار ندارند

همان‌طور که گفتیم برخی از رشته‌ها حتی بعد از دریافت مدرک دکترا نیز شرایط خوبی ازنظر بازار کار ندارند. جالب آنکه برخی از این رشته‌ها جز رشته‌های پرتقاضا نیز هستند. طبق آمارها رشته محیط‌زیست، صنعت و فرآوری و معماری و ساختمان جز رشته‌هایی هستند که بیشترین درصد فارغ‌التحصیلان بیکار را دارند.

راهنمای جست‌وجوی آگهی‌های استخدام بر اساس رشته‌های تحصیلی

یکی از راه‌های مصون ماندن از بیکاری و یا انتخاب رشته نامناسب، بررسی وضعیت شغلی آن رشته ازنظر استخدام‌ و بازار کار است. در ایران استخدام این کار به‌راحتی امکان‌پذیر است. فرقی نمی‌کند شما یک کارجو هستید، یا کارفرما و یا دانشجو. همه افراد جویای کار می‌توانند از آگهی‌های استخدام ایران استخدام استفاده کنند. برای استفاده از مزایای کاریابی ایران استخدام، باید ابتدا به عنوان کارجو ثبت نام نمایید. در قسمت ساخت رزومه میتوانید رزومه خود را با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام ایجاد نمایید و آن را در حالت فعال قرار دهید. با اینکار رزومه شما در بانک رزومه ایران استخدام و در دید کارفرمایان قرار میگیرد. علاوه بر آن میتوانید با مشاهده آگهی های استخدام مرتبط با حرفه خود، رزومه خود را بصورت مستقیم برای کارفرما ارسال نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام برای کارفرمایان

در ایران استخدام برای کارفرمایان نیز به‌مانند کارجویان، امکاناتی چون ثبت آگهی استخدام جهت گزینش نیروهای موردنیاز فراهم‌شده است. بهترین روش درج آگهی استخدام برای کارفرمایان انتخاب عنوان شغلی مشخص، کامل بودن متن آگهی، مشخص کردن نوع همکاری، میزان حقوق و دستمزد، ساعات کاری و… است. نحوه درج آگهی نیز بر اساس پلن‌هایی است که در سایت مشخص‌شده است.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در ایران استخدام تحصیلات در مقاطع بالاتر شانس افراد جهت درآمد بیشتر و استخدام راحت‌تر را آسان می‌کند. اما در کنار این موضوع، داشتن توانایی، تجربه و مهارت نیز مهم است. بنابراین اگر موضوع پیدا کردن شغل برایتان اهمیت زیادی دارد از همان بدو ورود به دانشگاه بر ارتقای مهارت‌های خود متمرکز شوید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام به تفکیک مشاغل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا