راهنمایی شغلیمعرفی رشته های تحصیلی

کدام رشته‌های تحصیلی بازار کار بهتری دارند؟ + پردرآمدترین رشته ها

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی بازار کار رشته های تحصیلی

انتخاب صحیح رشته تحصیلی، نقش بسیار مهمی در آینده شغلی افراد دارد. چه بسا دانشجویانی که سال‌ها در یک رشته خاص تحصیل مینمایند و بعد از صرف زمان و هزینه بالا، پس از فارغ‌ التحصیلی بیکار میمانند. و یا اینکه نمیتوانند در رشته خود به فعالیت و کار بپردازند. در مقابل افرادی نیز با انتخاب درست و هوشمندانه، به سرعت جذب بازار کار میشوند. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب رشته تمام جوانب کار را بسنجید. به عنوان مثال میتوان رشته‌های تحصیلی که بهترین بازار کار را دارند، شناسایی کرد و از انتخاب رشته‌هایی که بازار کار آنها مناسب نیست نیز خودداری کرد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رشته‌هایی که آینده شغلی خوبی دارند

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته رشته‌هایی که آینده خوبی از نظر مالی و بازار شغلی آینده خوبی دارند، عبارت است از:

  1. برخی از رشته‌های مهندسی همچون مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی هسته‌ای و مهندسی صنایع، مهندسی نفت
  2. رشته‌های مربوط به امور پزشکی و درمانی همچون متخصصان جراحی، فیزیوتراپیست‌ها، داروسازی، دندانپزشکی، رادیولوژی
  3. رشته‌های اقتصاد، ریاضیات، طراحی گرافیک و طراحی لباس و کامپیوتر

همین حالا هم اگر نگاهی به آگهی های استخدام مهندس صنایع ، مهندس متالورژی و …. که در ایران استخدام منتشر شده اند بیاندازید، متوجه بازارکار رو به رشد این رده های شغلی میشوید.

رشته‌هایی که به آنها اشاره شد رشته‌های عمومی در سطح جهان هستند که انتظار می‌رود آینده آنها در بسیاری از کشورها نیز روشن باشد. اما در ایران، همانطور که از آگهی های استخدام حسابدار و .. مشخص است رشته هایی همچون رشته‌های مدیریت و رشته حسابداری از بازار کار مناسبی برخوردار است.

رشته های آینده دار در جهان

طبق تحقیقات صورت گرفته‌ رشته‌های آینده‌دار در جهان شامل رشته‌های ذیل است:

رشته انرژی‌های پایدار و تجدیدپذیر، روانشناسی صنعتی و سازمانی، علوم جوی، طراحی بازی، اپیدمیولوژی، اینترنت اشیا، برنامه‌های ویژه علوم کامپیوتر، رباتیک، هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات سلامت، مکاترونیک، مهندسی شیمی، پرستاری، مهندسی زیست پزشکی، زبان شناسی محاسباتی، فناوری اطلاعات، علم داده‌های بزرگ، مدیریت ساخت و ساز، مهندسی برق، فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، تجزیه و تحلیل داده‌ها و هوش تجاری.

رشته های آینده دار در ایران

لیست رشته‌های آینده‌دار در ایران کمی متفاوت از رشته‌های آینده‌دار در جهان میباشند. البته این قضیه در مورد اکثر کشورها صادق است. در ایران از چند رشته علوم آزمایشگاهی، داروسازی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، پزشکی، رادیولوژی، مهندسی کامپیوتر، حسابداری و برخی از رشته‌های مدیریت به عنوان رشته‌های آینده‌دار نام برده شده است. البته اگر افراد در ایران در رشته‌های آینده‌دار جهان که به معرفی آنها پرداختیم نیز تحصیل کنند، می‌توانند آینده خوبی در زمینه شغلی داشته باشند. به خصوص افرادی که قصد مهاجرت از کشور را دارند.

پردرآمدترین رشته‌ها در ایران

طبق آمارها، در حال حاضر پردرآمدترین رشته‌ها در ایران عبارت است از کامپیوتر، مدیریت از جمله مدیر مالی، مدیریت بازرگانی گرایش بیمه، علوم آزمایشگاهی، داروسازی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، رشته‌های پزشکی، ریاضی، مهندسی. این رشته‌ها را می‌توان جز رشته‌های پول‌ساز نیز دانست. البته به این لیست می‌توان رشته‌های حسابداری، گرافیک و فناوری اطلاعات را نیز اضافه کرد.

دانشجویان رشته های فوق میتوانند با ایجاد پنل کارجو در کاریابی مجازی ایران استخدام، آگهی های استخدام دندانپزشک و سایر مشاغل را در حساب کاربری خود دریافت نمایند.

رشته‌های پردرآمد در سال های اخیر

در سال‌های اخیر برخی از رشته‌ها درآمد خوبی نسبت به سایر رشته‌ها و مشاغل داشتند. مبنای درآمد حقوق بالای 15 میلیون تومان است. بر این اساس رشته‌های پردرآمد در طی سال های گذشته عبارت اند از:

علوم پزشکی مانند متخصص جراحی، علوم مربوط به کامپیوتر مانند مهندسی نرم افزار، برنامه نویسی، گرافیک، مهندسی، وکالت (هر چند گفته می‌شود بازار این شغل اشباع شده است، اما وکلای شاغل درآمد بالایی را در شغل خود به دست آوردند) و کسب و کارهای اینترنتی همچون بلاگری.

اگر بخواهیم از چند رشته‌ تحصیلی کلی و مشترک پردرآمد نام ببریم باید گفت: رشته‌های MBA، بازاریابی، IT، برخی از رشته‌های مهندسی و پزشکی و در کل رشته‌هایی که بازار شغلی آنها خوب است و آینده روشنی دارند جز رشته‌های پردرآمد محسوب می‌شوند.

در صورتیکه فارغ التحصیل رشته هایی که ذکر کردیم میباشید، پیشنهاد میکنیم آگهی های استخدام رشته های MBA، رشته های مهندسی و سایر رشته های تحصیلی را در سایت ایران استخدام مشاهده نمایید.

پردرآمدترین رشته ریاضی چیست؟

رشته‌های پردرآمد ریاضی فیزیک عمدتا شامل رشته‌های مهندسی هستند. این رشته‌ها شامل مهندسی متالوژی، مهندسی نفت، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی هوافضا، مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی پلیمر راه‌ آهن، مهندسی شهرسازی و مهندسی مکانیک است.

با مشاهده شرایط آگهی های استخدام مهندس عمران و سایر شغل هایی که در کاریابی ایران استخدام درج شده اند، متوجه میزان تقاضا برای استخدام در این رده هایی شغلی میشوید.

مطلب مرتبط: پردرآمدترین مشاغل رشته ریاضی برای خانم ها و آقایان

پردرآمدترین رشته تجربی چیست؟

در رشته تجربی، رشته‌های مرتبط با پزشکی و امور درمانی بیشترین طرفدار و البته بیشترین درآمد را دارند. برخی از این رشته‌ها عبارت است از رشته دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی شامل فیزیوتراپی، امور دانشگاهی، بینایی سنجی و شنوایی سنجی، مامایی، هوشبری، علوم تغذیه و گفتار درمانی.

بهترین رشته‌های آینده، رشته‌هایی هستند که در وهله اول با امور اینترنتی و دنیای فناوری ارتباط دارند. دوم رشته‌هایی که با مسائل مربوط به سلامتی و درمانی سروکار دارند و سوم رشته‌های مهندسی که آموزش آنها در بسیاری از کشورها یکسان است. اگر تعداد آگهی های استخدام مهندس فناوری اطلاعات را مشاهده نمایید از همین حالا متوجه آینده شغلی این رشته های تحصیلی میشوید.

مطلب مرتبط: پردرآمدترین مشاغل رشته تجربی برای آقایان و خانم ها

رشته تحصیلی

بازار کار رشته‌های مختلف

تعیین اینکه بازار کار کدام رشته نسبت به سایر رشته‌ها بهتر است و یا در کل وضعیت بازار کار رشته‌ها چگونه است، کمی سخت است. زیرا در هر رشته، مشاغلی وجود دارد که بازار کار آنها مناسب است. چنانچه در استخدام رشته ریاضی فیزیک، رشته‌های مهندسی بازار کار خوبی دارند، اما در رشته تجربی شرایط رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و رشته‌های درمانی مناسب است. در رشته علوم انسانی، رشته‌های مدیریت در صدر رشته‌هایی هستند که بازار کار آنها خوب است. رشته روانشناسی نیز جز رشته‌هایی است که بازار کار خوبی دارد.

در استخدام رشته هنر، مشاغلی چون سینما (اعم از بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری و…)، گرافیک و عکاسی جز رشته‌هایی هستند که علاوه بر پرطرفدار بودن، بازار کار مناسبی نیز دارند. وضعیت استخدام رشته زبان های خارجی مناسب است، به خصوص رشته‌هایی که روابط اقتصادی یا سیاسی کشور با آن کشورها در سطح بالا قرار دارد. علاوه بر زبان انگلیسی که زبان بین‌المللی است زبان چینی، استانبولی و عربی برخی از رشته‌هایی هستند که بازار کار آنها خوب است.

بهترین رشته‌های تحصیلی برای پسران

برای پسران آنچه که معیار تشخیص رشته خوب از بد است، موضوع آینده شغلی و درآمد آن رشته است. البته این موضوع برای خانم‌ها نیز مهم است، اما از آنجا که هنوز هم در بسیاری از کشورها این دیدگاه که مردان نان‌آور خانه هستند، غالب است، از این رو موضوع درآمد برای پسران اهمیت بیشتری دارد. بنابر این رشته‌های مناسب برای آقایان رشته‌هایی هستند که بازار شغلی و درآمد مناسبی دارند. برخی از این رشته‌ها عبارت است از: رشته‌های پزشکی و رشته‌های مربوط به امور درمانی همچون علوم آزمایشگاهی، پیراپزشکی، داروسازی، رادیولوژی، رشته‌های کامپیوتر، آمار و ریاضیات، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی کشاورزی و معماری.

مطلب مرتبط: معرفی پردرآمدترین و بهترین رشته تحصیلی برای پسران

بازار کار رشته‌های مهندسی برای خانم‌ها

وقتی صحبت از رشته‌های مهندسی می‌شود اکثر ما تصور می‌کنیم این رشته برای آقایان مناسب‌تر است یا آقایان بیشتر در آن موفق هستند. اما برخلاف این تصور، رشته‌های مهندسی در میان خانم‌ها نیز طرفداران خاص خود را دارد. با این حال در میان رشته‌های متعدد مهندسی برخی از آنها برای خانم‌ها مناسب‌ تر هستند. این رشته‌ها عبارت است از: مهندسی پزشکی، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی کشاورزی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق. طبق آمارهای موجود نیز تعداد خانم‌هایی که در این رشته‌های مهندسی مشغول به تحصیل هستند و یا از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند، بیش از سایر رشته‌ها است.

مطلب مرتبط: بررسی و معرفی بهترین رشته های تحصیلی برای دختران

بازار کار رشته‌های علوم انسانی

در گذشته رشته علوم انسانی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های انتخابی دانش‌آموزان بود. رشته علوم انسانی، رشته‌های دانشگاهی زیادی را تعریف کرده است و بازار کار آن بر حسب رشته‌های مختلف، متفاوت است. چنانچه برخی از رشته‌های علوم انسانی دارای بازار کار عالی، درآمد خوب و آینده روشن هستند و برخی از رشته‌ها نیز برعکس این شرایط را دارند. رشته‌های مدیریت، مددکاری، بانکداری، هتلداری و گردشگری برخی از رشته‌های خوب و آینده‌دار علوم انسانی است.

مطلب مرتبط: پردرآمد ترین مشاغل رشته علوم انسانی در ایران و جهان

رشته تحصیلی

رشته‌های کم تقاضایی که آینده شغلی خوبی دارند

برخی از رشته‌های تحصیلی از نظر آینده شغلی و درآمد، وضعیت خوبی دارند، اما استقبال دانشجویان نسبت به آنها کم است. دلیل آن هم ممکن است به عواملی چون سخت بودن آن رشته‌ها، عدم جذابیت یا بی‌علاقگی افراد، تصور افراد مبنی بر پایین بودن پرستیژ رشته‌های تحصیلی، پرهزینه بودن تحصیل در آنها، عدم آشنایی با آن رشته‌ها و یا پذیرش سخت در آنها برگردد. برخی از این رشته‌ها به گفته معاون پژوهش وزارت علوم عبارت است از: الهیات، جغرافیا، ادبیات فارسی، زبان، علوم سیاسی، علوم کشاورزی، شیمی، زیست‌شناسی، مهندسی آب و خاک و مهندسی مدیریت آبادانی روستا.

اگ فارغ التحصیل رشته های نام برده شده میباشید، پیشنهاد میکنیم آگهی های استخدام رشته زیست شناسی و سایر رشته های تحصیلی را در ایران استخدام مشاهده نمایید.

بهترین رشته‌ها برای مهاجرت

برای انتخاب رشته های تحصیلی مناسب جهت مهاجرت باید به دانشگاه و کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید نیز توجه کنید. زیرا ممکن است رشته‌ای که فرضا در ایران طرفدار یا بازار کار مناسب ندارد، در کشور دیگر چشم انداز روشنی داشته باشد. با این حال برخی از رشته‌ها که امکان پذیرفته شدن آنها در دانشگاه‌های دیگر زیاد است و جز بهترین رشته‌ها برای مهاجرت هستند عبارت است از رشته‌های مهندسی همچون رشته مهندسی مکانیک، مهندسی معدن، مهندسی برق- الکترونیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی هوافضا، مهندسی نفت، برخی از رشته‌های مدیریتی مانند مدیریت سرمایه‌گذاری، حسابداری، کامپیوتر، ریاضی- فیزیک، رشته‌های پزشکی مانند دندانپزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، پرستاری، بیوتکنولوژی و علوم بیولوژیکی.

مطلب مرتبط: بهترین و پردرآمد ترین رشته های مهندسی کدام اند؟

بهترین رشته‌ها برای پولدار شدن

برای انتخاب رشته‌ای که بتواند شما را پولدار کند باید عواملی چون بازار کار، آینده آن و نیز وضعیت آن رشته را در کشور خود و حتی سایر کشورها سنجید. با توجه به مطالبی که در بالا به آنها اشاره شد، تمام رشته‌هایی که برای مهاجرت مناسب هستند و یا در ایران و سایر کشورها بازار و منبع درآمد بالا دارند، برای پولدار شدن مناسب هستند. در کنار آن رشته‌ها می‌توان رشته‌های مرتبط با امور سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال و رشته‌های مربوط به کسب و کار اینترنتی را نیز افزود.

رشته‌هایی که بازار کار ندارند

طبق مطالعات صورت گرفته و آمارهای موجود، رشته‌هایی وجود دارند که درصد بیکاری در آنها بیشتر از سایر رشته‌ها است، اما همچنان متقاضی برای آن رشته‌ها زیاد است. قطعا عدم شناخت این رشته‌ها و تحصیل در آن، تباه شدن اندوخته‌های مالی و از دست دادن زمان ارزشمند است. رشته‌هایی که بازار کار ندارند عبارت است از: رشته حفاظت محیط زیست، علوم رایانه، هنر، معماری و ساختمان‌سازی، فیزیک، علوم زیستی، حقوق. این رشته‌ها جز 7 رشته‌ای هستند که میزان بیکاری در آنها بیشتر از سایر رشته‌ها و بالای 20 درصد است.

سخن پایانی

استخدام در رشته های تحصیلی جدا از بررسی بازار شغلی و آینده آن، به تجربه و مهارت افراد نیز بستگی دارد. چنانچه ممکن است فردی در یک رشته پردرآمد تحصیل کند، اما مهارت و سواد لازم را کسب نکند و نتواند در شغل خود موفق شود. پس صرفا تحصیل در رشته‌هایی که بازار شغلی آنها مناسب است، نباید عامل جذب افراد در بازار شغلی باشد. از طرفی مناسب بودن بازار کار به این معنا نیست که بعد از فارغ‌التحصیلی شما در خانه می‌نشینید و با شما تماس گرفته می‌شود و دعوت می‌شود که مشغول به کار شوید. بلکه بعد از اتمام تحصیلات، خود نیز باید تلاش کنید، آگهی‌های استخدام را دنبال کنید، رزومه بدهید و بعد استخدام شوید.

اگر هنوز رزومه خود را آماده نکرده اید، پیشنهاد میکنیم رزومه خود را با استفاده از رزومه ساز رایگان ایران استخدام ایجاد کرده و برای کارفرمایانی که در سایت درج آگهی نموده اند ارسال نمایید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام به تفکیک مشاغل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

97 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    ممنون از توضیحات خوبتون
    بنده تجربی هستم اما به شغل های آزاد،تجارت و بازرگانی،مدیریت و …علاقه‌مندم اما متاسفانه هیچ چیزی از این رشته‌ها نمیدونم و از بازار کارشون و حتی اینکه باید چه رشته‌هایی در دانشگاه تو این زمینه‌ها بخونم اطلاعی ندارم…نیاز دارم از یجایی شروع کنم و معلوماتم رو بالاتر ببرم تا بتونم بهتر برای انتخاب رشته تصمیم بگیرم
    امکانش هست یکسری راهنمایی‌هایی بمن کنید؟اینکه باید چیکار کنم و از کجا و چجوری شروع کنم؟

  2. سلام خسته نباشید. من بین رشته انسانی، و ریاضی موندم. به دروس رشته انسانی خیلی علاقه و توانایی دارم و ولی به شغل های این رشته علاقه زیادی ندارم. و ریاضی به رشته های مهندسی علاقه دارم
    و نمیدوم کدوم انتخاب کنم.

    1. درود دوست عزیز
      اول اینکه باید توانایی های خودتونو توی هر رشته بسنجید. علاقه هم یکی از ملاک های تاثیر گذاره. شما می‌تونید با مراجعه به دانشگاه ها نظر دانشجویان هر یک از این رشته هارو بپرسید. همچنین در رابطه با بازار کار این رشته می‌تونید با فارغ التحصیلان این رشته در ارتباط باشید. مراجعه به مشاور تحصیلی و بررسی برگه هدایت تحصیلی هم میتونه شمارو توی انتخاب مسیر مناسب راهنمایی کنه.
      موفق باشید

  3. سلام ببخشيد یه سوال داشتم من الان بین تجربی و ریاضی و فنی موندم چون اول میخاستم کامپیوتر بخونم از فنی یت ریاضی ولی الان در مورد بازار کارش تردید دارم خانوادمم میگن کامپيوتر رو کلاسش رو میتونی بری و یاد بگیری و میگم برو تجربی و آخرش هم میتونی یه پرستار بشی و ….
    به نظرتون چیکار کنم میترسم برم کامپیوتر و نتونم آینده شغلی خوبی داشته باشم و بیکار بمونم واقعا به مشاوره نیاز دارم .
    مدیر مدرسه ام اصرار کرد که برم تجربی ولی نمیدونم .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. درود دوست عزیز
      همه رشته‌هایی که اسم بردین، جزو رشته‌های خوب با بازار کار مناسب هستن. اینکه شما چه رشته رو برای ادامه تحصیلاتتون انتخاب کنید، بستگی به چند مورد داره. اول اینکه استعداد و توانایی شما تو کدوم زمینه بیشتره. دوم اینکه علاقه شما به کدوم یکی از این رشته‌ها بیشتره و شغل‌های کدوم یکی رو برای آینده مدنظر دارین. سوم اینکه بازار کار و آینده شغلی و پذیرش هر کدوم از این رشته‌ها به چه صورته. شما می‌تونید با داشتن برگه هدایت تحصیلیتون به یک مشاور تحصیلی جهت همفکری و راهنمایی مراجعه کنید. با دانش آموخته‌ها و فارغ‌التحصیلای هر کدوم از این رشته‌ها در مورد وضعیت اشتغالشون صحبت کنید. به دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها مراجعه کنید با دانشجویان رشته‌های مورد نظرتون صحبت کنید و در نهایت تصمیم خودتونو برای انتخاب رشته مورد علاقه خودتون بگیرید.
      موفق باشید.

  4. سلام خدا قوت
    من بین رشته انسانی و تجربی موندم
    لطفاً راهنماییم کنید بنظرتون رشته تجربی سختهه؟؟؟

  5. سلام من سال ۱۳۹۹پایه نهم خوندم و ترک تحصیل کردم و امسال میخام درس بخونم .
    بنظرتون چ رشته ای بخونم ب رشته انسانی ۷۰درصد علاقه دارم ولی با توجه به این رشته ای ک بخونم در آینده میتونم چیکاره بشم ؟!!!

    1. درود دوست عزیز
      خیلی خوبه که تصمیم گرفتین تحصیلاتتونو ادامه بدین. امیدواریم که توی این مسیر موفق باشید.
      این رشته مشاغل متعددی داره. شما میتونید لیستی از شغل های رشته انسانی رو توی مطلب زیر مطالعه کنید:
      پردرآمد ترین شغل های رشته انسانی در ایران و جهان

  6. سلام
    من کاردانی رشته تربیت کودک دارم و این رشته کارشناسی ندارع من دوس دارم تو ازمون استخدامی شرکت کنم برای معلمی
    بنظرشما‌ کارشناسی روانشناسی رو بخونم یا کارشناسی ناپیوسته رشته هایی مثل گرافیک یا مدیریت؟

    1. درود دوست عزیز
      رشته روانشناسی در آزمون آموزگار ابتدایی سال های اخیر آموزش و پرورش آمار جذب بالابب داشته. در صورتیکه شما کارشناسی روانشناسی بخونیند میتونید توی آزمون استخدام آموزگار ابتدایی و استثنایی آموزش و پرورش ثبت نام کنید. رشته های گرافیک و مدیریت هم بازار کار خوبی دارن. رشته های گرافیک بیشتر برای آزمون استخدام دبیری جذب داره و رشته مدیریت هم که گفتین شاخه های متنوعی داره. موضوع انتخاب هر کدوم از این رشته‌ها هم بستگی به علاقه، استعداد و بررسی بازار کار و آینده هر کدومشون از منظر شما داره. شما میتونید اخبار لحظه به لحظه مربوط به استخدام آموزش و پرورش رو از این صفحه دنبال کنید.
      موفق باشید.

  7. روز بخیر،خسته نباشید
    من به رشته طراحی صنعتی علاقه مند هستم و پایه دوازدهم ریاضی هستم
    آیا رشته طراحی صنعتی بازار کار خوب و پر درآمدی در ایران داره؟؟

    1. درود دوست عزیز
      این رشته در ایران هم جایگاه خوبی داره و می‌تونه فرصت‌های شغلی خوبی داشته باشه.
      بعد از فارغ‌التحصیلی تو این رشته شما میتونید تو صنایع مختلفی مثل صنایع خودروسازی، الکترونیک، مبلمان، لوازم خانگی و … فعالیت کنید. با توجه به توسعه صنعت تو کشور خودمون و نیاز به طراحان ماهر، بازار کار در این حوزه رو به رشده.
      اما باید بگیم که موفقیت در بازار کار به عوامل مختلفی از جمله تجربه کاری، مهارت‌ و استعداد و تلاش و عملکرد شخصی شما بستگی داره. توی این رشته تسلط به نرم‌افزارهای طراحی صنعتی مثل AutoCAD، SolidWorks و… اهمیت بالایی داره.
      در رابطه با اطلاعات بیشتر در رابطه با این شغل، گفتگو با افرادی که تو این حوزه فعالیت می‌کنند، و مراجعه به مشاوران شغلی پیشنهاد میشه. به هر حال، با تلاش، تمرکز و پیشرفت، می‌تونید به یه کار آفرین خلاق و موفق در زمینه طراحی صنعتی تبدیل بشید.

      با آرزوی موفقیت

      1. سلام من سال ۱۳۹۹پایه نهم خوندم و ترک تحصیل کردم و امسال میخام درس بخونم .
        بنظرتون چ رشته ای بخونم ب رشته انسانی ۷۰درصد علاقه دارم ولی با توجه به این رشته ای ک بخونم در آینده میتونم چیکاره بشم ؟!!!

    1. دردو دوست عزیز
      انتخاب شما به معیارهای مختلفی بستگی دارهو از جمله مهارت و استعدادتون که تو چه زمینه‌ای هست. همچنین علاقه‌مندی های شغلی شما و… .

  8. سلام خسته نباشید.
    رشته ی نقاشی بازار کار خوبی توی ایران نداره؟!
    و از طریقش نمیتونیم تا چند سال اینده درامد داشته باشیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      نقاشی یک هنره و برای ورود به این حرفه باید استعداد و توانایی هنری داشته باشید. توی ایران شرایط بازار کار و فرصت‌های شغلی در این حوزه بستگی به توانایی شما در انجام کار و همچنین روابط شما توی صنعت هنری داره. شما می‌تونید به عنوان یک هنرمند مستقل و آزاد به صورت خودجوش و تخصصی کار کنید. یا توی کارگاه‌های هنری و آموزشی شرکت کنید. در کل میشه گفت بسته به توانمندی، علاقمندی و استعداد شما تو زمینه‌های مختلفی از جمله نقاشی دیواری، نمایشگاه هنری، دکوراسیون داخلی، تدوین کتاب‌های هنری، و تولید محصولات هنری فعالیت کنید.
      موفق باشید

  9. با سلام و خسته نباشید خدمت شما من خیلی علاقه زیادی ب .فیزیک.و ریاضی و رشته برق قدرت دارم امسال هم میخوام برام مهندسی برق قدرت بخونم چون واقعا علاقه دارم.میخواستم.راجب بازار کار و آیندش.و همچنین سختی راهی ن دارم برام توضیح بدین.چون تجربه ای ندارم تازه میخوام شروع کنم.خیلی ممنون میشم پاسخ بدین.با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      رشته‌ای که میفرمایید (مهندسی برق قدرت) یکی از گرایش‌های رشته برق هنرستان هست. شما اگر به این رشته علاقه دارین میتونین از طریق هنرستان وارد این رشته بشین. البته از طریق تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک هم میتونید وارد این رشته توی دانشگاه بشین (مقطع کاردانی معمولا و دانشکده های فنی). در رابطه با بازار کار رشته های مهندسی هم که توی ایران میتونین از تحصیل کرده‌های این رشته ها پرس‌وجو کنید. آگهی‌های استخدام نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی توی چند دهه اخیر نشون میده همیشه نیاز به رشته های فنی و مهندسی مطرح بوده توی جامعه اما اینکه بتونید توی آزمون‌های استخدامی مراکز دولتی موفق بشید یا نه بستگی به عملکرد خودتون توی دوران تحصیلی و بعد از فارغ‌التحصیلی داره. از اونجایی که به این رشته علاقه دارید پیشنهاد میکنم آگهی های استخدام مهندس برق قدرت رو توی سایت ایران استخدام مشاهده کنید تا با بازار کار این رشته بیشتر آشنا بشید.
      با آرزوی موفقیت برای شما

    1. سلام دوست عزیز
      رشته نقشه کشی ساختمان هم از جمله رشته‌های مناسب با بازار کار همیشگی هست. اما باید بگیم بازار کار و درآمد این رشته هم مثل رشته های دیگه بستگی به عوامل زیادی از جمله عملکرد فرد در دوران تحصیل و پس از فارغ‌التحصیلی داره. اینکه مهارت های فرد فارغ‌التحصیل در چه حد باشه (مهارت های نرم افزاری و…)، با چه مجموعه هایی همکاری داشته باشه و… میتونه نقش مهمی در میزان درآمد داشته باشه. شما میتونید آگهی های استخدام مربوط به این رده شغلی که تا الان تو سایت ایران استخدام درج شده رو اینجا مشاهده کنید و نسبت به شرایطی که شرکت ها برای این رده شغلی در نظر گرفتن آشنا باشین.
      موفق باشید.

  10. سلام من بین رشته کامپیوتر و دندان پزشکی موندم میشه راهنمایی کنید؟ من کامپیوتر خیلی دوس دارم و من می تونم در اینده در کدام شغل درامد بیشتری داشته باشم؟

    1. سلام دوست عزیز
      هر دوی این رشته ها از دهه‌های اخیر بازار کار و درآمد مناسبی دارن. اینکه شما در کدوم رشته بیشتر موفق خواهید بود؛ به استعداد، علاقه و المان های دیگه بستگی داره. شغل های رشته کامپیوتر متنوع هستن از بخش سخت افزار و نرم افزار گرفته تا بخش برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن و نرم افزار و… برای شما مطالعه مقاله های زیر رو پیشنهاد میدیم:
      شغل های پردرآمد رشته کامپیوتر برای خانم ها و آقایان
      بررسی درآمد رشته دندانپزشکی در ایران و خارج از کشور

  11. سلام رشته حقوق بازار کارش برای پنج شیش سال آینده چطوریه؟بیکار میمونن؟

    1. سلام دوست عزیز
      رشته حقوق یکی از رشته‌های پرطرفدار با بازارکار همیشگی بوده و هست. اینکه آینده شغلی شما در این رشته چظور خواهد بود بستگی به عملکرد شما در دوران تحصیل و پس از فارغ‌التحصیلی دارد. در رابطه با بازار کار و مشاغل این رشته هم خوندن این مطلب پیشنهاد میشه: پردرآمدترین مشاغل رشته حقوق کدام اند؟
      با آرزوی موفقیت

      1. سلام نظرتون راجب رشته چند رسانه ای چیه؟
        میشه لطفا از نظر درآمد و اپلای راجب رشته های سینما و حقوق و روانشناسی هم بگید!

        1. سلام دوست عزیز
          در رابطه با رشته چند رسانه‌ای و رشته سینما بزودی مطالب مفیدی منتشر خواهد شد. اما در رابطه رشته حقوق و رشته روانشناسی به ترتیب خواندن مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:
          پردرآمدترین مشاغل رشته حقوق کدام اند؟
          معرفی رشته روانشناسی، نحوه ورود به دانشگاه و بازار کار آن
          سپاس از همراهی شما و آرزوی موفقیت.

          1. سلام دخترم رشته موسیقی خونده بازار کار و آینده کارش تو ایران به چه صورت هست مخصوصا دانشگاه هم میخواد همین رشته بخونه که ما مخالف هستیم

          2. درود دوست عزیز
            فارغ‌التحصیلان این رشته میتونن به عنوان مربی توی آموزشگاه‌های موسیقی مشغول تدریس بشن و یا توی کارگاه‌های ساخت و تولید ساز فعالیت کنن. در صورت ادامه تحصیل این رشته توی دانشگاه تا مدرک دکتری هم میتونن این شانسو داشته باشن که به عنوان هیئت علمی دانشکده‌های موسیقی جذب و استخدام بشن. در هر صورت ادامه تحصیل در صورتیکه میتونه خوشاید باشه که با توجه به علاقه و استعداد خود شخص انتخاب بشه.
            آرزوی موفقیت برای دختر شما و تمامی دختران ایران.

    1. سلام دوست عزیز
      رشته انتخابیتون بستگی به حوزه‌ای که برای کارآفرینی انتخاب می‌کنید داره و نمیشه بصورت کلی رشته‌ای برای کارآفرینی تعریف کرد. اما خوندن این مطلب از ایران استخدام رو هم به شما پیشنهاد میکنیم:
      بازار کار و آینده شغلی رشته کارآفرینی در ایران و جهان
      موفق باشید.

    1. سلام دوست عزیز
      بله معماری و معماری داخلی جزو رشته‌های پردرآمد، با بازار کار مناسب هست. البته بخش زیادی مربوط به عملکرد شما در حین تحصیل در این رشته و بعد از فارغ‌التحصیلی داره.
      آرزوی موفقیت

      1. سلام من دارم میرم دهم و خیلی معماری دوست دارم بعد از ۲ ماه بزور خوانوادم راضی شدم رفتم ثبت نام ولی الان تو مقاله ها نوشته در امدش کمه تو ایران ؟ واقعا؟ و این که میشه بورسیه گرفت؟🥲💔

        1. درود دوست عزیز
          خیلی خوبه که دنبال علاقه خودتون رفتید. رشته معماری و طراحی داخلی از جمله رشته‌هایی هست که بازار کار مناسبی داره. درآمد هر شغلی هم به معیارهای خیلی زیادی وابسته‌اس. شما تو حرفه خودتون میتونید اقدامات و نوآوری‌هایی انجام بدین که باعث رشد و پیشرفت درآمدتون بشه. در رابطه با مهاجرت تحصیلی هم میتونم بگم که کشور ایتالیا از جمله کشورهای مهاجرپذیر برای تحصیل رشته معماری هست.
          موفق باشید.

    1. سلام دوست عزیز
      بازار کار تمامی رشته‌های تحصیلی و مشاغل بستگی به عملکرد شما در اون رشته و شغل داره. اگر شما استعداد و علاقه‌ای در حرفه‌ای دارین و این حرفه داخل این لیست قرار داده نشده، مزید بر علت پردرآمد نبودن اون شغل و … نیست.
      با آرزوی موفقیت

    2. سلام وقت بخیر میخواستم بدونم مهندسی صنایع بازار کارش بهتره یا مهندسی عمران یا مهندسی شهر سازی؟

      1. درود دوست عزیز
        ایتدا اینو در نظر بگیرین که انتخاب رشته یه تصمیم مهمه و موفقیت شغلی بستگی به علاقه‌ها و هدف‌های شخصیت داره. اجازه بده که بهت توضیح بدم که هر یک از این رشته‌ها چه ویژگی‌هایی دارن و چه مزایا و چالش‌هایی ممکنه داشته باشن.
        مهندسی صنایع:
        این رشته مربوط به بررسی و بهبود فرآیندها، بهینه‌سازی منابع و مدیریت بهتر منابع در کسب و کارها میشه. اگر علاقه‌مند به تجزیه و تحلیل داده‌ها، بهینه‌سازی سیستم‌ها و مهارت‌های مدیریتی هستی، ممکنه مهندسی صنایع برات جذاب باشه. این رشته می‌تونه در حوزه‌های مختلفی از تولید صنعتی تا خدمات بازار کار داشته باشه.
        مهندسی عمران:
        اگر به طراحی، ساخت و نظارت بر ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها و زیرساخت‌های شهری علاقه داری، مهندسی عمران گزینه‌ی خوبیه. این رشته به توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی کمک می‌کنه و می‌تونه تأثیر بزرگی در شکل‌دهی به شهرها و زندگی افراد داشته باشه.
        مهندسی شهرسازی:
        این رشته به برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت شهرها و مناطق شهری می‌پردازه. اگر به توسعه پایدار شهری، مدیریت منابع شهری و طراحی فضاهای عمومی علاقه داری، مهندسی شهرسازی گزینه‌ی جذابی می‌تونه باشه. این رشته در ایجاد شهرهایی با کیفیت زندگی بالا و محیط‌های پایدار نقش مهمی داره.
        اگر هنوز تصمیم نگرفتی که کدوم رشته بهتره ، پیشنهاد می‌کنم با دقت به علاقه‌ها و استعدادهای خودت نگاه کنی و همچنین با افرادی که در این رشته‌ها تحصیل کردند یا کار می‌کنند، مشورت کنی. اینجوری می‌تونی تصمیم درستی بگیری.

  12. سلام
    من دانش آموز رشته ی انسانی هستم‌
    اما میخوام یه حرفه یاد بگیرم برای ورود به بازار کار.
    عاشق خلق و کارایی مثل دکوراسیون داخلی هستم.
    میشه راهنمایی کنید که چه کاری بازار بهتری داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      با توجه به علاقه شما به دکوراسیون داخلی، رشته معماری و طراحی داخلی رشته‌های تحصیلی مرتبطی هستند.
      بازارکار هر حرفه‌ای هم بستگی به عملکرد و تلاش خودتون توی اون حرفه داره.
      موفق باشید

    2. سلام من سال ۱۳۹۹پایه نهم خوندم و ترک تحصیل کردم و امسال میخام درس بخونم .
      بنظرتون چ رشته ای بخونم ب رشته انسانی ۷۰درصد علاقه دارم ولی با توجه به این رشته ای ک بخونم در آینده میتونم چیکاره بشم ؟!!!

  13. سلام ممنون از توضیحات کاملتون
    میشه لطفا در مورد رشتهICT توضیح بدین و اینکه چه فرقی با IT داره.

    1. سلام دوست عزیز. ممنون از توجه شما
      رشته IT به طور عمده با محصولات و خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات مانند سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه‌های کامپیوتری و برنامه‌نویسی سیستم‌ها سروکار دارد. در حالی که رشته ICT به طور عمده به محصولات و خدمات مرتبط با فناوری ارتباطات مانند شبکه‌های ارتباطی، اینترنت و فناوری‌های بی‌سیم مرتبط است.
      بنابراین، رشته IT بیشتر با تکنولوژی‌های مرتبط با کامپیوتر و رایانه سروکار دارد، در حالی که رشته ICT بیشتر با تکنولوژی‌های مرتبط با ارتباطات و شبکه‌های ارتباطی سروکار دارد. در حالیکه این دو رشته به طور معمول به عنوان مفهومی مشابه استفاده می‌شوند و تفاوت بین آن‌ها نامشخص است.
      موفق باشید.

    1. سلام دوست عزیز
      رشته علوم ورزشی تلفیقی از تربیت بدنی و بهداشت فردی و اجتماعی افراد هست. هدف این رشته مطالعه، پیشگیری از نارسایی‌ها و اختلالات جسمی و بهبود فیزیولوژی بدن انسان‌ها همراه با تربیت و پرورش آن‌هاست. حوزه مطالعاتی رشته علوم ورزشی نسبت به رشته تربیت بدنی که فقط مربوط به بررسی فیزیکی و جسمی بدن انسان هست گسترده تره و این باعث شده بازار کار بهتری نسبت به تربیت بدنی داشته باشه.
      در مورد تحصیل در این رشته باید بگیم همه‌چی بستگی به علاقه، توانایی‌ها و عملکرد خود شما داره.
      موفق باشید.

    2. سلام ببخشید من امسال انتخاب رشته دارم و می‌خواهم از رشته ریاضی کامپیوتر بخونم اما چون تو قزوین هستم از بازار کار مطمئن نیستم بخاطر همین موندم برم تجربی یا ریاضی آخه به کامپیوتر علاقه زیادی دارم واقعا نمیدونم چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. سلام دوست عزیز
        رشته کامپیوتر یکی از رشته‌هایی هست که بازار کارش این روزا در حال رشده و میشه گفت بازار کار و آینده شغلی خوبی داره. دورکاری و فریلنسری توی این شغل (مهندسی کامپیوتر) محدودیت‌های جغرافیایی رو دیگه از بین برده.
        اینکه بتونین تو این زمینه موفق بشین بستگی به استعداد و عملکرد خودتون داره.
        موفق باشید.

  14. ببخشید فرق بین علوم رایانه و مهندسی کامپیوتر چیه ؟؟
    یعنی ممکنه با مهندسی کامپیوتر بیکار موند ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      رشته علوم کامپیوتر جزو رشته‌های علوم پایه‌اس و بیشتر به مطالعه و بررسی زبان کامپیوتر یا برنامه نویسی مربوط میشه. اما مهندسی کامپیوتر جزو رشته‌های مهندسی هست و با نرم‌افزار‌ها و سخت افزار سروکار داره.
      در رابطه با بازارکار نمیشه نظری داد چون ورود به بازار کار بستگی به توانایی، استعداد و تجربه و … افراد داره.
      موفق باشید

      1. با سلام و درود به دوستان
        یک سوال داشتم رشته mba چه نوع رشته ای همون رشته مدیریت کسب و کارهای کوچکه یا فرق داره ، من میخواستم برم این رشته ولی گفتن تاییدیه هنوز ندارن چون رشته جدیدی هست فعلا تاییدیه نگرفته ولی درس های خوب و به نظره من چند سال دیگه بازارکاره خوبی هم داره که فارغ و التحصیلان این رشته میتونن مدیریتی کار کنن که این یک مزیت خوب هست من اطلاعات جامعی از این رشته بازارکار آینده این رشته ندارم ممنون میشم کسی که در این رشته تحصیل می‌کنه یا اطلاعات جامع داره راهنمایی بیشتر کنه،الان من وقت کمی دارم برای ثبت نام دانشگاه اگر میشه یکم سریع تر بهم بگید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا